• 177.901 movies
  • 12.202 shows
  • 33.970 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.003 votes
Profile

Box Office VS (/wereldwijd)

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5066 votes

Er wordt met een VS-blik sowieso steeds meer gesproken over het falen van heel veel blockbusters dit jaar. Veel ervan halen nog best een flinke omzet, maar zijn zo extreem duur dat ze nauwelijks winst maken en een behoorlijk aantal films waarvan veel verwacht werd is ook geflopt dit jaar. Meestal geen megaflops voor de allertijdenlijstjes, maar genoeg verlies voor de grote studio's om in paniek te zijn. Er waren al wat tekenen aan de wand voor dit jaar. Superheldenfilms die flink teleurstelden qua omzet en het falen van Fantastic Beasts bijvoorbeeld. Maar dit jaar zou weleens het begin kunnen worden van een verandering. Duurder en duurder leek lang tot meer omzet te leiden dus zijn de kosten voor films geëxplodeerd. Maar nu blijkt dat zakelijk toch niet handig meer. De budgetten van grote blockbusters gaan omlaag. Ook het aantal grote films was de laatste tijd zo groot dat er ook steeds meer stemmen opgaan om dat af te remmen. Verder lijken een aantal franchises gewoon echt op. We zitten in een overgangsperiode. Net zoals in bijvoorbeeld de late jaren '60 , begin jaren '90 en rond 2005. De twee hits van deze zomer zijn een soort director driven bkockbusters. Dat vind ik ook wel opvallend.

En dan zijn er ook nog de stakingen de hoe dan ook invloed gaan hebben op de omzet van de studio's en de streamingplatforms de bij veel studios ook nog verlieslatend zijn,

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

starbright boy

Dat zou wel eens gunstig kunnen uitpakken. De creativiteit zal omhoog moeten.

Laat het maar weer 'director driven' worden, net als in de jaren 70.

Al die mega budgetten; dat zie je toch lang niet altijd terug in de film.

En ik hoop dat dan ook de gemiddelde speelduur omlaag gaat. Een goede lange film is niks mis mee, maar veel films zijn gewoon al gauw een half uur of meer te lang.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Denzel dendert naar nummer één - hollandfilmnieuws.nl

Holland Film Nieuws wrote:

The Equalizer 3 van Sony nam de koppositie over als best bezochte film in de Amerikaanse bioscopen afgelopen weekend. De film met Denzel Washington debuteerde met een opbrengst van 34,5 miljoen dollar in 3.965 zalen.

Omdat de Amerikanen Labour Day Weekend vieren, wordt een vierdaagse opening voorspeld van 42 miljoen dollar. Dat is het op één na hoogste Labor Day weekend ooit, na 2021's Shang-Chi en de Legend of the Ten Rings.

Ook internationaal kwam de film met Denzel Washington goed uit de startblokken. De film bracht in 49 landen ook nog eens $26,1 miljoen op. Daardoor kwam de wereldwijde opbrengst boven de 60 miljoen uit.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Verplaatsingen beginnen US boxoffice te raken - hollandfilmnieuws.nl

Eigenlijk zou het afgelopen bioscoopweekend Zendaya’s tennisromkom Challengers in première zijn gegaan. Maar de stakingen in Hollywood hebben ervoor gezorgd dat die potentiële hit naar april werd doorgeschoven. Nu mocht Hercule Poirot als nieuwkomer alleen de honneurs waarnemen. Met als resultaat de op een na laagste Amerikaanse boxoffice van 2023.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Mager aanbod blijft boxoffice parten spelen - hollandfilmnieuws.nl

Goed en slecht nieuws voor de Amerikaanse boxoffice. Met een einde aan de stakingen in Hollywood in zicht kunnen er wellicht op korte termijn wat grote titels van de plank worden gehaald. Want een recette als die van afgelopen weekend wil niemand herhaald zien.

Zo gering was de Amerikaanse belangstelling voor The Expendables 4 dat de actiefilm ook nog The Nun II voor zich moest dulden. Die blijft goed presteren en had met 8,4 miljoen dollar genoeg voor de eerste plaats. De horrorshocker van Warner heeft nu in drie weken tijd 69 miljoen dollar verdiend. Op plek zeven opende een andere horrortitel, It Lives Inside, die op 2.000 doeken niet al te veel actie genereerde: 2,6 miljoen dollar.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Karig filmnajaar na een geweldige zomerperiode.

Wat heb je nog dit jaar? Paar horrorfilms, The Marvels, Freelance, Napoleon en Aquaman 2. Geen van dit lijkt me een kaskraker. Misschien dan nog de nieuwe Willy Wonka. Die zal het wel aardig doen.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Boxoffice trekt aan dankzij Paw Patrol- en Saw-franchises - hollandfilmnieuws.nl

Volop vers bloed aan de Amerikaanse boxoffice, en daarmee ook goede resultaten. Met name Paramount en Lionsgate konden tevreden terugkijken op een weekend waarin Paw Patrol: the Mighty Movie en Saw X respectievelijk de eerste en tweede plaats bezetten.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Taylor Swift zet bioscoopwereld naar haar hand - hollandfilmnieuws.nl

Na een openingsdag van 39 miljoen dollar wist The Eras Tour uiteindelijk een recette van 96 miljoen dollar te behalen. Dat maakt de docu de op een na best geopende film in oktober ooit, na Joker. Beyoncé wil inmiddels de tactiek ook gaan toepassen.

Het succes van The Eras Tour is een welkome verrassing voor de bioscopen die na Barbie en Oppenheimer op een nieuwe megahit zaten te wachten. Dat lijkt The Exorcist: Believer niet te zullen worden. De nummer twee-film zag zijn inkomsten met 58 procent dalen voor een tweede weekend van 11 miljoen dollar. Paw Patrol: the Mighty Movie (7 miljoen erbij) houdt prima stand op plek 3, net als Saw X (5,7 miljoen) op de vierde plek. Deel tien uit de horrorfranchise heeft met een Amerikaanse recette van 35 miljoen nu al zijn budget terugverdiend.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Zeer lange Flower Moon kent goede bioscoopstart - hollandfilmnieuws.nl

Een zeer lang kostuumdrama dat gemaakt is voor streaming en geen sterren beschikbaar had voor pr. De boxoffice-vooruitzichten voor Martin Scorsese’s Killers of the Flower Moon waren niet optimaal. Toch kende Flower Moon een uitstekende start aan de Amerikaanse boxoffice.

De zesde samenwerking tussen Scorsese en Leonardo DiCaprio wist een eerste weekend van 23 miljoen dollar neer te zetten. Een mooi resultaat gezien alle obstakels. De oudere doelgroep waar deze film zich op richt heeft duidelijk begrepen dat een Scorsese-film in de bioscoop gezien moet worden. Alleen Shutter Island en The Departed kende hogere openingsrecettes voor de bejaarde filmmaker.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Five Nights at Freddy’s koning van het Halloween-weekend - hollandfilmnieuws.nl

Een griezelige verrassing aan de Amerikaanse boxoffice: de horrorfilm Five Nights at Freddy’s wist verwachtingen stevig te overtreffen door in het Halloween Weekend maar liefst 78 miljoen dollar op te halen. Het is in de VS daarmee de best geopende horrorfilm van het jaar.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Freddy behoudt boxoffice-kroon bij gebrek aan concurrentie - hollandfilmnieuws.nl

Afgelopen weekend zou oorspronkelijk Dune: Part 2 in première gaan om bioscopen wereldwijd een knoeperd van een hit te bezorgen. Maar de voortdurende acteursstaking heeft anders beslist. Nu was de Amerikaanse boxoffice van het eerste weekend van november de op drie na laagste van heel 2023.

Een en ander gaf Five Nights at Freddy’s de gelegenheid om een tweede week bovenaan de boxoffice door te brengen. De horrorfilm kende een substantiële daling van 76 procent, maar zonder grote nieuwe films was een recette van 19 miljoen dollar voldoende om de eerste plaats te behouden. In Amerika is de film inmiddels de grens van de 100 miljoen dollar al ruim gepasseerd. Buiten de VS werd nog eens 35 miljoen verdiend, waarmee de Blumhouse-hit nu wereldwijd op 217 miljoen staat. Niet gek voor een productie met een kostprijs van 20 miljoen dollar.

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5066 votes

Kan niet zeggen dat het tegen mijn verwachtingen ingaat en ik verwed er heel wat onder dat ze bij Disney op betere tijden hadden gehoopt maar ze ook zo realistisch waren dat ze dit aan zagen komen. Het is een logisch vervolg op mijn post uit september.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

starbright boy wrote:

Kan niet zeggen dat het tegen mijn verwachtingen ingaat en ik verwed er heel wat onder dat ze bij Disney op betere tijden hadden gehoopt maar ze ook zo realistisch waren dat ze dit aan zagen komen. Het is een logisch vervolg op mijn post uit september.

Ik vind het een positieve ontwikkeling. Er is geen laag hangend fruit meer. Er komt hopelijk meer focus op kwaliteit dan op kwantiteit.

Maar de studio's gaan nu natuurlijk op zoek naar de nieuwe cash cows.

Mijn voorspelling is dat ze nu volop gaan inzetten op game verfilmingen.

Nintendo komt met een liveactionfilm gebaseerd op zijn populaire videogameserie The Legend of Zelda.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Lage opkomst voor The Marvels rood sein voor Disney’s MCU - hollandfilmnieuws.nl

Er zal intern met de nodige vingers gewezen worden, maar moederbedrijf Disney speelt zeker een rol in deze tegenvaller. Voor Disney+ is de laatste jaren een grote hoeveelheid MCU-content geproduceerd, van sterk wisselend niveau. Ook bij de Star Wars-franchise ging kwantiteit de kwaliteit overheersen, wat leidde tot teleurstellende recettes. De studio heeft echter tijd om orde op zaken te stellen. De volgende MCU-titel is Deadpool 3 in juli 2024. Het wordt de enige dat jaar.

Ironisch genoeg staat de micro-gebudgetteerde Five Nights at Freddy’s (2) na drie weken al op 127 miljoen dollar, een recette die The Marvels vermoedelijk niet eens gaat halen. De dure Killers of the Flower Moon (op 5, en vorige week nog de nummer 1-film in Nederland) heeft na een maand 60 miljoen dollar verdiend, wereldwijd 130 is dat miljoen. Dat klinkt als een tegenvaller, maar de bioscooprelease van de Scorsese-film is toch vooral een dure promotiecampagne voor streamer Apple.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

kappeuter wrote:

(quote)

Ik vind het een positieve ontwikkeling. Er is geen laag hangend fruit meer. Er komt hopelijk meer focus op kwaliteit dan op kwantiteit.

Maar de studio's gaan nu natuurlijk op zoek naar de nieuwe cash cows.

Mijn voorspelling is dat ze nu volop gaan inzetten op game verfilmingen.

Nintendo komt met een liveactionfilm gebaseerd op zijn populaire videogameserie The Legend of Zelda.

Klopt. Maar die gameverfilmingen is al een paar jaar nu en dat vind ik vrij positief want er zijn zoveel mooie games om te zetten naar film en serie.

Wat betreft Marvel, eigen schuld. Hun MCU phase 1-3 stak perfect in elkaar met een goede opbouw, goed te volgen verhalen en herkenbare personages. Dat alles is weg. Ik denk niet dat er meteen een grote superhelden-moeheid is, wel dat er nu zoveel van dat soort films zijn dat mensen veel kritischer oordelen. Guardians of the Galaxy 3 scoorde bv gewoon erg goed en kreeg ook geweldige reviews. Dus mensen komen heus wel op goede superheldenfilms af. Maar er zijn er nog maar weinig.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Hunger Games stillen de Thanksgiving-honger - hollandfilmnieuws.nl

De Songbird kon zijn vleugels uitslaan tijdens het lange Thanksgiving-weekend. De Hunger Games-prequel The Ballad of Songbirds & Snakes kende zo’n beperkte terugval dat de young adult-titel in diens tweede week maar liefst twee blockbusters vóór bleef: Apple’s Napoleon en Disney's Wish. De Thanksgiving-opkomst was zo’n veertig procent hoger dan vorig jaar.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Hier ook in het Nederlands:

Bioscoopeigenaren bezorgd: Is 'Aquaman: The Lost Kingdom' dé bioscoopfilm tijdens de kerstdagen? | FilmTotaal filmnieuws

Ik kan me de angst goed voorstellen. Dat Wonka lijkt me niks en Aquaman 2 kan ook wel eens een flop worden. DC presteert zwak, Amber Heard is wereldwijd gehaat en Aquaman 1 deed het wel goed maar het is niet de meest aansprekende held in de comicwereld zullen we maar zeggen.

Je mist nu toch een absolute kerstkraker. Gelukkig zijn er nog wel toffe actie en horror genrefilms komende weken zoals Godzilla minus one, Silent Night en Thanksgiving.

Shinobi

• 4305 messages
  • 2550 votes

'The Marvels' Box Office: Lowest-Grossing MCU Movie in History

There would typically be optimism that attendance could rebound over the busy holiday season, but Disney apparently doesn’t expect that to be the case. The studio wrote on Sunday in a note to press, “With ‘The Marvels’ box office now winding down, we will stop weekend reporting of international/global grosses on this title.”

Disney neemt niet eens meer de moeite om de cijfers te publiceren.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Wonka zingt en danst naar de eerste plaats van de boxoffice - hollandfilmnieuws.nl

Het eerste salvo van het kerstoffensief belandde recht in de roos. Wonka, de filmmusical die de voorgeschiedenis van Charlie and the Chocolate Factory behandelt, wist in de VS van start te gaan met een uitstekende recette van 39 miljoen dollar.

The Hunger Games: The Ballad of Songbirds & Snakes zit na vijf weken nog steeds vastgeklonken aan de tweede plaats. De prequel die wat zuinigjes van start ging is inmiddels uitgegroeid tot een kanjer van een hit. In de VS staat de teller op 145 miljoen dollar, wereldwijd is de film zonder sterren al over de 300 miljoen heen.

De verrassende boxoffice-winnaar van vorige week, Miyazaki’s The Boy and the Heron, kreeg een stevige tik door 62 procent van zijn publiek te verliezen.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Prognose succesvolste blockbusters in 2024 na het succes van 'The Super Mario Bros. Movie', 'Barbie' en 'Oppenheimer' dit jaar | FilmTotaal filmnieuws

1. Joker: Folie à Deux - $1,3 miljard

2. Despicable Me 4 - $1,1 miljard

3. Mufasa: The Lion King - $1,0 miljard

4. Deadpool 3 - $900 miljoen

5. Inside Out 2 - $750 miljoen

6. The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim - $650 miljoen

7. Godzilla x Kong: The New Empire - $600 miljoen

8. Dune: Part Two - $550 miljoen

9. Venom 3 - $550 miljoen

10. Gladiator 2 - $500 miljoen

11. Furiosa: A Mad Max Saga - $500 miljoen

13. Kung Fu Panda 4 - $450 miljoen

12. Kingdom of the Planet of the Apes - $400 miljoen

14. Bad Boys 4 - $350 miljoen

15. Sonic the Hedgehog 3 - $350 miljoen

Ik denk dat Furiosa wel meer gaat pakken. Denk dat de meeste filmkijkers Fury Road nog wel herinneren. Venom zie ik veel lager scoren, dat gaat ongetwijfeld weer PG-13 en dus niks worden. Gladiator gaat denk ik ook wel hoog eindigen, alleen al vanwege de naam.

En lopen mensen nog steeds warm voor Despicable Me? Ben daar echt wel klaar mee. Kung Fu Panda idem.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.