• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.364 votes
Profile

De Franse film

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Hoop dat hij uit de top 250 verdwenen is als ik daar in de geburen kom. Vroeger nogal wat Louis de Funes films gezien, zwaar trauma.

Mat_

• 737 messages
  • 1334 votes

Onderhond wrote:

Hoop dat hij uit de top 250 verdwenen is als ik daar in de geburen kom. Vroeger nogal wat Louis de Funes films gezien, zwaar trauma.

Dan kun je deze film beter gewoon vermijden, want De Funes is hier wel enorm in vorm. Al moet ik wel zeggen dat deze film qua niveau ver boven zijn "Gendarmes"-films uitsteekt. Mssn leveert het wel nog 1* op

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3279 votes

Onderhond wrote:

Hoop dat hij uit de top 250 verdwenen is als ik daar in de geburen kom.

Je hoeft niet alle films uit de top 250 te kijken hoor, of word je gedwongen?

Erwinner

• 33715 messages
  • 3079 votes

5.0 Irriversible

4.5 B13

4.0 Amelie

4.0 Ni Pour, Ni contre

3.5 Cache

3.5 5*2

3.5 Paranoid Park

3.5 Jeux dénfants

3.5 Paranoid Park

3.5 Scaphandre et le Papillion

3.5 Swimming Pool

Kom zelden slechte Franse films tegen tot nu toe.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Misschien moet je Paranoid Park maar opwaarderen, je vermeldt m tweemaal.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

BoordAppel wrote:

Je hoeft niet alle films uit de top 250 te kijken hoor, of word je gedwongen?

Combinatie van lijstjesfreak, luiheid en interesse.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3279 votes

En obsessie? Moet...top 250...films...kijken! Interesse snap ik niet, je vind tussen die 250 films misschien één film de moeite waard.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Interesse, nieuwsgierigheid ... toch allen films die een grote groep mensen hoog gewaardeerd hebben. Dan ben ik daar gewoon benieuwd naar.

Een obsessie is het niet bepaald. Ik begin niet te zweten als ik een week geen top 250 films heb kunnen zien ofzo. Zou het ook zo kunnen laten vallen, zie er alleen geen reden voor.

Heeft verder ook niks met Franse films te maken ...

Tayama

• 1102 messages
  • 522 votes

Ik heb er wel respect voor. Als iets een hobby is (film), en je graag je mening deelt, is het volgens mij heel goed om veel te zien - Hoe slecht of goed ook - draagt wel degelijk bij aan kennis over je hobby en, nog belangrijker, je weet waar je over praat als je je mening deelt.

Goed, wat Frans werk dat ik laatste weken zag;

5.0/5.0 - Eden Log

5.0/5.0 - Calvaire

4.5/5.0 - Dante 01

4.5/5.0 - Trouble Every Day

4.5/5.0 - Ils

4.0/5.0 - À l'Intérieur

Best nette scores denk ik zo.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Calvaire is Belgisch!

Sowieso is wat Tayama zegt ook wel waar. Wapent je bijvoorbeeld veel beter tegen "vroeger deed men dat zo" of "kon men niet beter" argumenten.

Tayama

• 1102 messages
  • 522 votes

Onderhond wrote:

Calvaire is Belgisch!

Oh ja is waar ook.

Maar er word Frans in gesproken en zie dat Frankrijk ook vermeld word op Moviemeter. Beetje Franse film dus.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

De DOP is volgens mij dezelfde als Irréversible en Philippe Nahon is natuurlijk ook Frans. Zit dus zeker Frans bloed in de film, maar bovenaan staat toch een Belg.

We moeten zuinig zijn op dat beetje waar we trots op kunnen zijn

Tayama

• 1102 messages
  • 522 votes

Klopt, groot gelijk. Naar mijn weten doen jullie het daar toch al wat indrukwekkender dan wij hier. Maar ik kan iets gemist hebben uiteraard...

Wel geïnteresseerd geraakt in Angel-A en Boîte Noire uit Frankrijk trouwens, binnenkort eens opzoeken.

Opmerkelijk veel variatie uit Frankrijk trouwens laatste jaren, cool.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Boîte Noir heb ik gezien met Chinese subs Geen idee of de film eigenlijk al beschikbaar is met Engelse subs. Verder geen moeilijke film om te volgen, al kan ik wel een (klein) beetje Frans verstaan. Angel-A moet je zeker nog maar een keer proberen, leuk filmpje

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Mijn 12 favoriete “oude” Franse films (alfabetisch):

A Bout de Souffle >>> Jean-Luc Godard (1959)

Les Amants >>> Louis Malle (1958)

Au Revoir les Enfants >>> Louis Malle (1987)

Le Charme Discret de la Bourgeoisie >>> Luis Buñuel (1972)

Coup de Torchon >>> Bertrand Tavernier (1981)

Les Demoiselles de Rochefort >>> Jacques Demy (1967)

Hiroshima Mon Amour >>> Marguerite Duras (1959)

Une Histoire Immortelle >>> Orson Welles (1968)

Journal d’un Curé de Campagne >>> Robert Bresson (1951)

Jules et Jim >>> François Truffaut (1961)

Police >>> Maurice Pialat (1985)

Le Samouraï >>> Jean-Pierre Melville (1967)

Mijn 12 favoriete recente (=laatste 10 jaar) Franse films (alfabetisch):

Les Amants Réguliers >>> Philippe Garrel (2005)

Beau Travail >>> Claire Denis (1999)

Brève Traversée >>> Cathérine Breillat (2001)

Ceux Qui m'Aiment Prendront le Train >>> Patrice Chéreau (1998)

Innocence >>> Lucile Hadzihalilovic (2004)

L’Intrus >>> Claire Denis (2004)

Le Petit Lieutenant >>> Xavier Beauvois (2005)

Plus Qu'Hier Moins Que Demain >>> Laurent Achard (1998)

Presque Rien >>> Sebastien Lifshitz (2000)

Le Scaphandre et le Papillon >>> Julian Schnabel (2007)

Sombre >>> Philippe Grandrieux (1998)

La Vie Rêvée des Anges >>> Érick Zonca (1998)

Mijn 10 favoriete Franse regisseurs

Robert Bresson

Patrice Chéreau

Jacques Demy

Claire Denis

Philippe Grandrieux

Jean-Pierre Melville

Maurice Pialat

Bertrand Tavernier

François Truffaut

Érick Zonca

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Zie mijn nieuwe top 10. 1967 was toch wel het topjaar van de Franse film (Play Time, Le Samourai).

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Hiroshima Mon Amour >>> Marguerite Duras (1959)

Une Histoire Immortelle >>> Orson Welles (1968)

Hiroshima Mon Amour is van Alain Resnais.

En The Immortal Story is met frans geld gesubsidieerd, maar door Amerikaan gemaakt en Engels gesproken. Denk ook aan Le Procès en Vérités et Mensonges, Engels gesproken.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Top 18 = 1 film per cineast.

01 - Je Vous Salue, Marie

02 - La Règle du Jeu

03 - Le Voyage du Ballon Rouge

04 - Trois Couleurs: Rouge

05 - Providence

06 - Jules et Jim

07 - La Haine

08 - Pickpocket

09 - La femme du boulanger

11 - Le Jour se Lève

12 - Madame de...

13 - Le Testament d'Orphée

14 - Cet Obscur Objet du Désir

15 - La Belle noiseuse

16 - Sous le Soleil de Satan

17 - Le Salaire de la Peur

18 - India Song

Net buiten de top10:

van Jean-Luc Godard:

- À Bout de Souffle

- Pierrot le Fou

- 2 ou 3 Choses Que Je Sais d'Elle

- Nouvelle Vague

- Notre Musique

van Luis Buñuel (geen Fransman):

- L'Âge d'Or

- Viridiana

- Belle de Jour

- Le Charme Discret de la Bourgeoisie

van Jean Renoir:

- Boudu Sauvé des Eaux

- La Grande Illusion

- Le Crime de Monsieur Lange

van Alain Resnais:

- Hiroshima Mon Amour

- L'Année Dernière à Marienbad

- Muriel ou Le Temps d'un Retour

van Jean Cocteau:

- La Belle et la Bête

- Orphée

van Robert Bresson:

- Au Hasard Balthazar

- L'Argent

van Max Ophüls (geen Fransman):

- Le Plaisir

- Lola Montès

van Krzysztof Kieslowski:

La Double Vie de Véronique

van François Truffaut:

- Les Quatre Cents Coups

van Marcel Carné:

- Les Enfants du Paradis

van Leos Carax:

- Amants du Pont-Neuf

- La Battaglia di Algeri (is eigenlijk een Italiaanse film, vandaar buiten deze lijst)

Mijn favoriete Franse cineasten zijn:

Jean-Luc Godard

Jean Renoir

Marcel Carné

Jacques Rivette

Alain Resnais

Marcel Pagnol

Jean Cocteau

Maurice Pialat

Louis Malle

Max Ophüls (eigenlijk een Duitser)

marzuq

• 155 messages
  • 188 votes

De keuken, de muziek, de variatie aan prachtige landschappen en uiteraard de films ... helaas dat er in Frankrijk ook nog Fransen wonen.

Een bekende inkopper, en tot zover ook meteen de flauwigheid.

Het ijkt mij de hoogste tijd om dit topic nieuw leven in te blazen en de Franse film de aandacht te geven die zij verdient.

Ik doe al jaren mijn best om zo veel mogelijk Franse films te zien. Dat met als reden; ze zijn vaak steen goed en missen veelal het nare hollywood vernis laagje. Al zeer jeugdig had ik me dit moeten realiseren omdat ik op jonge leeftijd gek op de films van Louis de Funès was, die wekelijks herhaald leken te worden op de nederlandse en vermoedelijk ook de belgische tv.

Nooit genoeg aandacht voor goeie films en daarmee meteen een motief voor dit werkstukje, dat ik heb ge-copy-paste van mn hobby blogje.

Onderstaand geef ik een opsomming van de films die ik heb mogen aanschouwen en die me bij zijn gebleven uit het hoofd. Ik heb geen volgorde van kwaliteit aangehouden en ook de chronologie loopt door elkaar. Waar ik het zinning achtte heb ik een toelichting gegeven. Ik beweer niet dat dit het beste en enige overzicht is, maar ik ben in staat om de betreffende films daar ik ze gezien heb.

Allereerst wil ik de aandacht vestigen op twee recentere films. MR 73 (2008) en 36 quai des orfevres (2004) Beide van Olivier Marchall en beide met een hoofdrol van Daniel Auteuil. Een goed team, wat mij betreft. Begin 2009 verschijnent Diamant 13, geschreven door Marchall, met Gerad Depardieu die met Auteuil de hoofdrol speelde in 36 Quai des orfevres. Marchall is een voormalig politie agent, en zijn ervaringen met het soms harde leven, verklaard wellicht waarom hij niet kiest voor frisse bureaus met keurige agenten maar voor duistere sets, dito licht gebruik en dit personages. Beide films hebben hoofdrollen die balanceren op de vage lijn tussen goed en slecht en zijn de afgrond nabij. Bij deze voornamelijk aspecten die vooral de vorm aangaan, wordt gelukkig het verhaal niet vergeten. Twee grimmige moderne “ policiers” , zoals ze alleen uit frankrijk kunnen komen.

Om nog even bij de politiefilms te blijven; Les rivieres pourpres (2000) (the Crimson rivers) was een redelijke bioscoop-succesje. Dat kan ook haast niet anders, als je naar de personeelsbezetting van de deze film krijgt. Mathieu Kassovitz (later meer over hem) regiseert, Vincent Cassel en Jean Reno acteren, twee van de beste beste franse acteurs die er zijn en een verhaal van Jean Christophe Grangé. Dat alles wetend kan deze film eigenlijk alleen maar tegen vallen. Toch doet hij dat niet. Een degelijke policier over het oplossen van een geheimzinnige moord in een bergdorp.

Een film die mij versteld liet staan was Du Rififi cherchez les hommes (1955) een typische heist-film, maar ondanks dat de film uit 1955 komt en in zwart-wit is geschoten, heeft deze aan kracht niets ingebonden. Ik heb op het puntje van mijn stoel gezeten. De hoofdkarakters zijn kleurrijk en krijgen allen voldoende aandacht. Tony le Stephanois is een keiharde en onvoorspelbare gangster, met gezondheidspropblemen, die nog een flinke klapper wil makendHet plot bevat voldoende (harde) actie en spanning en het einde schud je uit je roes. Voor de mensen die zeggen dat zwart-wit echt niet meer kan en hun ongelijk graag bewezen zien een dikke vette aanrader.

Onlangs heb ik vernomen dat hier een remake van gemaakt gaat worden met in de hoofdrol niemand minder als Al Pacino, die daarmee de kans krijgt om de vieze smaak weg te spoelen die ik van Righteous Kill kreeg. Al zou hij domweg Jean Servais naspelen, moet dat al voldoende zijn. Deze film valt onder de zogenaamde film-noir. Een aantal andere franse film-noirs die ik persoonlijk erg goed vond in de zelfde stijl, zijn La deuxieme Soufle (1966) en Le Doulos (1962) (van Melville met Belmondo). Een nog wat oudere sublieme zwart-wit film is Le Corbeau (1943) een mysterieuze duistere film.

Ik blijf nog even bij de oudere film en de harde gangsters. Een aparte alinea verdiend Le samourai (1967). Een film die zo stijlvol is dat hij er bijna aan ten onder gaat. Er wordt door de hoofdrolspeler, Alain Delon zo goed als niet gesproken en daardoor komen het acteerspel, de regie en de sets nog meer naar voren. Het gaat over een eenzame huurmoordenaar die in een complot verzeild raakt. De openingstekst over de eenzaamheid van de samurai tekent de film.

Le Couperet (2005) is een nogal zwarte comedy. Hoe zal het gaan als je baan verliest. Deze film gaat over een man die dat overkomt en een doeltreffende manier bedenkt om zeker bij het ideale bedrijf voor de baan van zn dromen te worden aangenomen. Geweldige film van de franse oudgediende Costas Gavras, die over het algemeen politiek getinte films maakt. Let goed op de, als dan niet verborgen, boodschappen, in deze film, want een vos leert z’n streken niet af. L'adversaire (2002) Een soortgelijke film, echter zonder de (gitzwarte) humor van eerstgenoemde. Wederom met Daniel Auteil die wat mij betreft een van de belangrijkste fanse acteurs is. Hij verliest ook in deze film zijn baan en dat leidt tot een dramatische climax. Tevens van Daniel Auteuill is Petit coupures (2003) een grappige film, over een man die iets zoekt maar niet zo goed wat.

Swimming Pool (2003)

Een hitchcockiaanse thriller van Francois Ozon met een hoofdrol van de opwindende Ludivine Sagnier (Ze speelt weer mee in de bovengenoemde gangsterfilms). Met wat Lynchiaanse trekjes een heel broeierige maar ook boeiende psycholische thriller/drama. Rare combinatie, ja maar van Ozon kun je alles verwachten.

Haute Tension (2003)

De film die mijn enigzins uitgebrande vlam voor horror weer aanwakkerde. De film brengt feitelijk weinig nieuws, maar doet dat het op een zeer overtuigende manier waardoor het niet vreemd is dat Alexandre Aja binnen de kortste keren de bovenlaag van de cinema in Hollywood mocht gaan bedienen (The hills have eyes, Mirrors). Stijl is zijn kracht en dat is ook de reden dat hij een remake van een genreklassieker prima aankan.

Een andere horrorfilm of eigenlijk meer een psychologische thriller, maar evengoed zeer effectief, is Ils (2006).

Irreversible (2002)

Zit, ten onrechte, in mijn gedachten als een soort underground versie van Memento. Gaspar Noe regisseerde deze zeer schokkende film erg knap. Het gaat globaal over jong stel (Vincent Cassel, Monica Belucci) waarvan de vrouw een verkrachting ondergaat, die zo expliciet wordt gefilmd dat je hem nooit meer vergeet. Toch is de rest van de film ook niet te vergeten, er wordt van achter naar voren gewerkt, vandaar de vergelijking met Memento. Hier is dat echter zo gemeen knap gedaan, dat de film dardoor nog harder en schokkerender wordt. Noe levert dit jaar Enter the Void (2009) af, over een jongetje dat de zorg voor zijn zusje krijgt. Eerder maakte hij Seul contre tous (1998) waarvan de hoofdrolspeler (als het zelfde karakter ook) een come back maakt in Irreversible. Deze film is erg deprimerend en ook weer schokkerend , maar kon mij eigenlijk niet echt boeien.

Een van de beste films ooit gemaakt en ook typisch frans wat mij betreft is La Haine (1995). Stijlvol, anders, boeiend, dramatisch, pijnlijk realistisch en in elegant zwart-wit gefilmd. Deze gaat betreft een groepje vrienden in de banlieus van Parijs en deze film is opgenomen tijdens rellen zoals deze er vorige jaar weer waren in de Parijse voorsteden. Ik kan eerlijk gezegd niet zo goed uitleggen wat deze film nu zo goed maakt, maar het is niet zo raar dat Mathieu Kassovitz ondertussen een top regisseur in Hollywood is. Een van de hoofdrollen (Vince) wordt gespeeld door mijn favoriete franse acteur, Vincent Cassel. Dat hij mijn favoriet is heeft meer dan een reden. Hij is mischien niet de beste franse acteur maar weet, en durft ook, wel altijd de boeiendste films uit te kiezen. Dat zie je bijvoorbeeld al in Doberman (). De andere reden is er een die puur gebaseerd is op door afgunst verkregen respect. Hij is namelijk getrouwd met de mooiste vrouw ter wereld. Met die vrouw, Monica Belucci, geeft hij ook regelmatig een showtje weg. Op het witte doek welteverstaan (helaas). Hij deed dat in de bovengenoemde Irreversible, maar het best in L'appartment (1996). Een van de beste Hitchcockiaanse thrillers die niet van zijn eigen hand gekomen is. Daarmee doel ik vooral op de aspecten obsessie en paranoia. De film gaat over een man die geobsedeerd raakt door een vrouw, als snel komt hij in een mysterieus maar erg spannend complot terecht. Terecht een van de beste Franse films die er gemaakt zijn. De hollywood remake kon er niet aan tippen. Een andere topper waarin Cassel schittert is de enkele jaren later gemaakte Sur mes levres (2001). Over een ex gedetineerde en een doof meisje en vooral over vooroordelen die we als mensen hebben.

Tot slot, nog een van de beste films uit La France. Harri, un ami qui vous veut du bien (2000) Een familie ontmoet een vriend van de heer des huizes. Maar is hij dat wel en zo niet wie is hij dan wel. Over deze film wil ik ook niet te veel zeggen alleen dat hij steengoed is.

Nog een aantal films die ik niet heb gezien, maar hoog op mn must see lijstje staan, om verschillende redenen. Voel je vrij om met tips te komen. Even drukken op reacties onderaan ......

Un long dimanche de fiançailles (2004)

Bienvenue chez les Ch'tis (2008)

Le salaraire de la peur (1953)

Les Diaboliques (1955)

De battre mon coeur s'est arrêté (2005)

Une affaire de gout

Delicatessen

leach

• 37 messages
  • 23 votes

spijtig dat de dvd's uit NL komen, want de meeste franse klassiekers kennen jullie daar niet en daarmee is er zelden 1 te vinden bij ons (BE) met subs

voor mij geen prob, maar mijn madam kan anders niet zo goed volgen (ik kan natuurlijk ook een ander madam zoeken he lol)

it's a shame...

deze had ik graag aan mijn collectie toegevoegd se

Les bidasses

Les charlots

La grande vadrouille

La soupe au choux

La septieme compagnie

Le petit baigneur

La vache et le prisonnier

Les grandes vacance

Les Sous-doués

le Grand Blond avec une Chaussure Noire

...

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Ik snap het niet. Je kunt de Funes box toch in Nederland bestellen vanuit Belgie?

$pecial

• 1147 messages
  • 553 votes

Heeft iemand nog echt een aanrader van Franse bodem? Ik heb zo uit mijn hoofd de volgende gezien, spreekt ook meteen uit wat voor soort Franse films ik interessant vind;

- Haute Tension

- Irreverisible

- La Haine

- (Calvaire)

- (Ils? weet niet zeker meer of dit een Franse productie is.)

- À l'Intérieur

- Frontieres

- Martyrs

- Amelie

- Public Enemy tweeluik

Inmiddels staat L'appartement, un Prophete en Seul Contre Tous op mijn lijstje

Misschien iemand nog een echte aanrader ? Kan best zijn dat ik er een paar vergeten ben om in dit lijstje te zetten.

Tonypulp

• 21231 messages
  • 4608 votes

Meningen zijn er een beetje over verspreid, maar je zou zeker Mutants eens moeten proberen.

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

13 Tzameti (2005) ***

Betty Blue * 1/2

5x2 (2004) ***

À Bout de Souffle (1960) ***

À Ma Sœur! (2001) Fat Girl *1/2

Amant, L' (1992) The Lover *1/2

Amants Criminels, Les (1999) Criminal Lovers **1/2

Appartement, L' (1996) ***

Astérix et Obélix contre César (1999) *1/2

Avaleuses, Les (1973) *1/2

Backstage (2005) *

Baise-Moi (2000) 1/2

Bête, La (1975) ***

Betty Fisher et Autres Histoires (2001) ***

Blueberry (2004) *

Caché (2005) **1/2

Diables, Les (2002) *1/2

Double Vie de Véronique, La (1991) **1/2

École de la Chair, L' (1998) *

Emmanuelle (1974) **

Emmanuelle 2 (1975) *

Être et Avoir (2002) ***1/2

Fabuleux Destin d'Amélie Poulain, Le (2001) **

Goodbye Emmanuelle (1977) *

Gouttes d'Eau sur Pierres Brûlantes (2000) **

Grande Bouffe, La (1973) ***1/2

Haine, La (1995) ***

Harry, un Ami Qui Vous Veut du Bien (2000) ***1/2

Haute Tension (2003) **1/2

Irréversible (2002) *

Lila Dit Ça (2004) *1/2

Ma Mère (2004) *

Marie Baie des Anges (1997) *1/2

Martyrs (2008) **1/2

Meurtrières (2006) **1/2

Mon Fils à Moi (2006) **

Mon Père, Ce Héros. (1991) ** wel mijn puberklassieker

Naissance des Pieuvres (2007) *1/2

Ne Le Dis à Personne (2006) Tell No One **1/2

Ours, L' (1988) ***1/2

Regarde la Mer (1997) ***1/2

Rivières Pourpres, Les (2000) The Crimson Rivers ***1/2

Romance (1999) 1/2

Secret, Le (2000) *

Seul contre Tous (1998) *

Sheitan (2006) ***

Sitcom (1998) ***

Soupe aux Choux, La (1981) ***

Swimming Pool (2003) ***

Tourneuse de Pages, La (2006) **

Vatel **** (maar is me te internationaal om als franse cinema weg te zetten)

Zidane, un Portrait du XXIe Siècle (2006) ***

$pecial

• 1147 messages
  • 553 votes

Thanks Eerst maar eens Mutant proberen.

WhoKnowZ

• 5336 messages
  • 2208 votes

Mijn top 10

01. 4,5* - Premier Jour du Reste de Ta Vie, Le

02. 4,5* - Haine, La

03. 4,5* - Haute Tension

04. 4,5* - Scaphandre et le Papillon, Le

05. 4,5* - Instinct de Mort, L'

06. 4,5* - Manon des Sources

07. 4,5* - Samouraï, Le

08. 4,0* - Il Y A Longtemps Que Je T'Aime

09. 4,0* - Irréversible

10. 4,0* - Jean De Florette

Movie-Addicted

• 2221 messages
  • 3435 votes

Public enemy no1 en no2 (Vincent Cassel)

Movie-Addicted

• 2221 messages
  • 3435 votes

$pecial wrote:

Heeft iemand nog echt een aanrader van Franse bodem? Ik heb zo uit mijn hoofd de volgende gezien, spreekt ook meteen uit wat voor soort Franse films ik interessant vind;

- Haute Tension

- Irreverisible

- La Haine

- (Calvaire)

- (Ils? weet niet zeker meer of dit een Franse productie is.)

- À l'Intérieur

- Frontieres

- Martyrs

- Amelie

- Public Enemy tweeluik

Inmiddels staat L'appartement, un Prophete en Seul Contre Tous op mijn lijstje

Misschien iemand nog een echte aanrader ? Kan best zijn dat ik er een paar vergeten ben om in dit lijstje te zetten.

À l'Origine

Mooi waargebeurd Frans drama

Jesper187

• 6434 messages
  • 2462 votes

Wat zijn je favoriete franse films?

1. Le samouraï

2. L'armée des ombres

3. Le cercle rouge

4. L'instinct de mort

5. L'ennemi public n°1

Wie is je favoriete Franse regisseur?

Jean-Pierre Melville

Wie is je favoriete Franse acteur?

Alain Delon

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

De best bezochte film van het jaar in Frankrijk:

Intouchables (2011)

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.