- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Franse film
De Franse film
Linda
-
- 1336 messages
- 0 votes
Ik moet voor Frans een werkstuk gaan maken en ik doe het over (ja je voelt hem al aankomen) Franse films. Ik wil daar ook wat favorietenlijstjes bij doen en daarom wil ik jullie vragen of jullie even de volgende vragen willen beantwoorden:
1. Wat zijn je favoriete franse films?
2. Wie is/zijn je favoriete Franse regisseur(s)?
3. Wie is/zijn je favoriete Franse acteur(s)/actrice(s)
Alvast bedankt voor het invullen!
tovenaar
-
- 6723 messages
- 0 votes
Favoriete Franse Films:
- Microcosmos: Le Peuple de l'Herbe (1996)
- Fabuleux Destin d'Amélie Poulain, Le (Amelie) (2001)
- Appartement, L' (1996)
- Delicatessen (1991)
- Haine, La (1995)
- Peuple Migrateur, Le (Travelling Birds) (2001)
- Trois Couleurs Trilogie
Favo Franse regisseur: Jean-Pierre Jeunet
tovenaar
-
- 6723 messages
- 0 votes
Ohja,
Actrice: Audrey Tautou
Acteur: Vincent Cassel
blabla
-
- 2070 messages
- 5242 votes
Vraag 1:
Amelie
Le Salaire de la Peur
Le Grand Bleu
L'Appartement
Vraag 2:
Luc Besson
Henri-Georges Clouzot
Vraag 3:
Actrice:
Audrey Tautou
Véra Clouzot
Acteur:
Jean Reno
Vincent Cassel
Yves Montand
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3278 votes
1. La Haine
Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain
2. Luc Besson
3. Jean Reno
En verder heb ik gewoon een hekel aan Fransen
.
Tonyvdb
-
- 1408 messages
- 1168 votes
En verder heb ik gewoon een hekel aan Fransen
.
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3278 votes
Naja, muziek kunnen ze ook nog wel maken.
Agony
-
- 1985 messages
- 1256 votes
Beste Franse film:
1. La Haine
2. L'appartement
3. Trois coleurs: Blue
4. Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain
5. Le Huitième Jour
6. Le Grand Bleu
7. Delicatessen
Acteur: Vincent Cassel, Jean Reno
Actrice: Juliette Binoche
Regisseur: Jean-Pierre Jeunet
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
1. Amelie
Delicatessen
La Haine
Trois Coleurs: Rouge (of eingelijk was de hele trilogie wel leuk)
2. Luc Besson en Jean Pierre Jeunet
3. Acteurs: Jean Reno en Vincent Cassel
Actrice's: Audrey Tautou en Juliette Binoche
narva77 (crew films)
-
- 12722 messages
- 6540 votes
1:) Op 1: Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain, en daarna in willekeurige volgorde:
-L'Appartement
-Delicatessen
-La Cité des enfants perdus
-Manon des Sources en Jean de Florette
-Trois Couleurs Bleu, Blanc et Rouge
-Léon
-Le Grand Bleu, en nog veel meer
2:) Luc Besson en Jean-Pierre Jeunet, en mag Roman Polanski ook?
3:) Mannen: Jean Reno, Mathieu Kassovitz, Vincent Cassel, Jean-Marc Barr
Vrouwen: Audrey Tautou, Juliette Binoche, Julie Delpy, Irène Jacob, Isabelle Huppert
Tja, ik kan niet kiezen 
Menni
-
- 1762 messages
- 0 votes
films: La Fille Seule, Le Fabuleux Destin D'Amélie Poulain, Y Aura-t-Il de la Neige à Noël?, Ponette, Hiroshima Mon Amour, Jour de Fête, Marie, La Fille sur le Pont, Irréversible, Les Diables
regisseurs: Sandrine Veysset, Gaspar Noé, Benoit Jacquot, Jacques Doillon, Francois Ozon
acteurs: Daniel Auteuil, Jacques Tati, Vincent Cassel, Gérard Depardieu, Dominique Pinon
actrices: Virginie Ledoyen, Marie Gillain, Isabelle Huppert, Julie Delpy, Victoire Thivisol
.. succes ermee!
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Films:
Microcosmos: le peuple de l'herbe
Eloge de l'amour
Amelie
Regisseurs:
Luc Besson
Acteurs/actrice:
Jean Reno, Michel Piccoli, Emmanuelle Beart en Emmanuelle Seigner.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ik vind de kwaliteit van de Franse film de laatste jaren erg achteruit gaan. Ik zie erg weinig inventiviteit.
Buiten 'gevestigde' namen als Jeunet en Ozon is er bar weinig te beleven.
De eeuwige Franse relatiekomedie van stellen op middelbare leeftijd die in een crisisje zitten en ruziemaken in de keuken, tja, dat heb je nou wel eens gehad.
Ik verlang weer naar de jaren '90 met films als L'Appartement, La Haine en de Trois Couleurs trilogie.
Wat vinden jullie?
Flipman
-
- 7109 messages
- 1141 votes
Christophe Gans is wel cool! Ik heb Le Pacte Des Loups gezien en Crying Freeman. Die laatste is geen Franse film, maar toch, wel redelijk cool. Maar Le Pacte Des Loups is wel een van m'n favoriete films, mooie sfeer, gave muziek, grappig verhaal...
Verder: De Astèrixfilms. Die eerste was bij vlagen wel lolig, die tweede was werkelijk geniaal!!
Maar ik moet bekennen dat ik niet heel veel verstand van Franse films heb.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
kapp: vergeet je nu Noé, of heeft FisherKing je eindelijk overgehaald ? 
Verder een aardige vermelding voor Haute Tension, die het slashergenre weer verse impulsen gaf en Innocence, die me zeer boeiend lijkt.
Menni
-
- 1762 messages
- 0 votes
Innocence in z'n eentje al spreekt die stelling volledig tegen ja
. Verder zijn enkele namen inderdaad erg 'gevestigd' inmiddels (ik noem ook een Jacquot en Klapisch), maar er is genoeg nieuw talent, ook al is 't soms even zoeken. Etre et Avoir, Les Diables, toch niet de minste films van de laatste jaren..
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kapp: vergeet je nu Noé, of heeft FisherKing je eindelijk overgehaald ? 
Nee die vergeet ik niet, omdat ik, ik had het wat duidelijker moeten formuleren, in het bijzonder de laatste 2/3 jaar bedoel. Na 2002 is het er erg op achteruit gegaan vind ik.
Irréversible is alweer van 2002. Want in dit verslechterde klimaat heeft Gaspar Noé dus nog niet weer een film mogen maken?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Innocence in z'n eentje al spreekt die stelling volledig tegen ja
. Verder zijn enkele namen inderdaad erg 'gevestigd' inmiddels (ik noem ook een Jacquot en Klapisch), maar er is genoeg nieuw talent, ook al is 't soms even zoeken. Etre et Avoir, Les Diables, toch niet de minste films van de laatste jaren..
Dat vind ik dan juist schrijnend, dat documentaires de trots van de Franse cinema moeten redden. Ik vind de documentaire een belangrijk en waardevol genre, daar niet van, maar de jaren dat de Franse (en de italiaanse) cinema toonaangevend waren, lijken even voorbij.
Les Diables ken ik niet. Een berisping van de Nederlandse distributeurs is wellicht op zijn plaats. Ik huur regelmatig middelmatige Franse filmpjes in de videotheek. Jammer dat 'ie hier niet eens op dvd is verschenen. Ik geloof graag dat het een goede film is.
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
La Pianiste, Une affaire de goût, Amelie, Irréversible, 5x2, Swimming Pool, C'est la Vie, L' Homme du Train, Un Long Dimanche de Fiançailles geven voor mij aan dat de Franse film verre van dood is. Zo'n lijst met NL-films van vergelijkbare kwaliteit kan ik niet maken.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Ik zie het ook als een sterrenprobleem. Vroeger had je in Frankrijk echt grote acteurs en actrices waar speciaal films voor werden gemaakt. Bijvoorbeeld Louis de Funes en Jean-Paul Belmondo. En daar werden een hoop films mee geproduceerd. Zo'n superster ontbreekt nu eigenlijk.
Evenals de filmproductie van destijds.
Toen werden er wel 500 per jaar gemaakt, waardoor er vele goede films tussen zaten, nu nog maar 50 (ofzo) waardoor de spoeling dunner wordt.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
La Pianiste (2001), Une affaire de goût (2000), Amelie (2001), Irréversible (2002), 5x2 (Ozon), Swimming Pool (Ozon), C'est la Vie (2001), L' Homme du Train (2002), Un Long Dimanche de Fiançailles (Jeunet) geven voor mij aan dat de Franse film verre van dood is. Zo'n lijst met NL-films van vergelijkbare kwaliteit kan ik niet maken.
Mijn stelling is dat het na 2002 er op achteruit is gegaan. Dus moet je niet titels noemen die daarvoor of in dat jaar uitkwamen, want dan ben ik het met je eens.
Je weet dat ik Amelie (2001) en Une Affaire de Goût (2000) op 5 heb staan.
En ik zei 'behalve gevestigde namen als Ozon en Jeunet'.
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
Mijn stelling is dat het na 2002 er op achteruit is gegaan. Dus moet je niet titels noemen die daarvoor uitkwamen...
Rustig...ik heb het niet tegen jou 
Ik noem Franse films van de afgelopen jaren die ik erg goed vond. Dat vroeg Linda die dit onderwerp aansloeg.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Je mag maar 1 joker per week gebruiken Jeroen, dat weet je he. Het is net maandagmiddag, dus nu moet je het de rest van de week zonder doen, besef dat goed. 
Flipman
-
- 7109 messages
- 1141 votes
En Le Pacte Des Loups is ook nog net van voor 2002 (2001), dus die telt dan ook niet.
Hè! Dacht ik dat ik nog ergens over mee kon praten... 
Menni
-
- 1762 messages
- 0 votes
Ik noemde Etre et Avoir enkel omdat deze algemeen bekend is, verder is er direct daarachter echt nog wel een stoot andere titels te vinden. Daarnaast vind ik het sowieso wat vroeg om over een achteruitgang te spreken, zelfs al zouden er een jaar of twee totaal geen goede Franse films uitgebracht worden. Vergelijk met Nederlandse films: twee jaar terug had ik er drie in mijn top 10 van het jaar staan (met Meisje ook Nederlandstalig), vorig jaar maar eentje en daarna een heel groot gat (okee, die eentje bereikte wel een eerste plaats). Maar een 'tussenperiode' van één of twee jaar, waarbij het ook nog 's afhankelijk is van wat je zélf hebt gezien (populariteit zegt me vrij weinig), is voor mij geen reden om van een verval te spreken. En wat Franse films betreft zie ik dat dus al helemáál niet
.
.. maar goed, ik heb dan ook een zwak, speur het IFFR-schema altijd direct af op Franse titels en heb zodoende niets te klagen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ja dat is ook zo. Ik bespeur alleen een mogelijke trend die hopelijk snel weer gebroken gaat worden.
Het is niet alleen op mijn eigen smaak gebaseerd. Ik heb ook even naar de toplijst van Franse cinema gekeken op deze site, waar geen enkele film van na 2001 tussen staat, en dus wel een aantal jaren '90 films.
Maar goed, het is inderdaad wat speculatief en het is vooral ook gevoelsmatig dat ik het idee heb dat de Franse cinema er op achteruit gaat.
Menni
-
- 1762 messages
- 0 votes
Zoals ik al zei: populariteit zegt me niets, maar het kan best dat op dát vlak de afgelopen twee jaar wat minder zijn geweest. Niettemin: volgens mij heeft iets als La Haine er ook even over gedaan om geaccepteerd nu al bijna klassieker te worden? Ik zou me maar niet te veel zorgen maken, het komt wel goed
.
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Ha die linda!
Ik ben geen kenner, ik heb maar enkele franse films gezien (6 nog maar??)
Hier mijn top 6 dan (ze waren allemaal vreselijk):
1 Romance (1999)
2 École de la Chair, L' (1998)
3 Irréversible (2002)
4 Mon Père, ce Héros. (1991)
5 Pianiste, La (2001)
6 Harem Suare' (1999)
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ik moet voor Frans een werkstuk gaan maken...
Frappant dat sommigen hier nu pas op reageren en de recente discussie negeren.