- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Franse film
De Franse film
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
film is film maar de taal daar houd ik niet zo van.
en de mensen ook niet ik vind ze stug
maar ja daar gaat het nu niet over.
leon is perfect.
maar vrijwillig ga ik geen franse film kijken
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Je weet niet wat je mist.
leon vond ik goed maar dat was niet constant frans.
dus vandaar geef mij maar eerder spaans of italiaans.
smaken verschillen op een film na dan

Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
13 (Tzameti) is ook een Franse film en het beste wat ik dit jaar gezien heb.
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
edit: iemand misschien een aanradertje in de richting van Melville's of Robert Bresson werk ?
Is wel van Melville zelf maar toch nog even een extra duwtje in de richting van deze klassieker 
Hi-Tek
-
- 666 messages
- 0 votes
Bedankt moviefreak, maar die had ik uiteraard al toegevoegt aan mijn must see lijstje. Net als het werk van Bresson daar heb ik ook al een groot deel van toegevoegt aan het lijstje. Ik doelde meer op vergelijkbaar materiaal van andere regisseurs of relatief onbekend materiaal, maar wat echt verplicht voer hoort te zijn.
Matthis
-
- 84 messages
- 642 votes
Ik heb Un Long Dimanche de Fiancailles van Jean Pierre Jeunet vorig jaar maart in een kleine, intieme filmzaal gezien. Mede daardoor denk ik, is hij blijven hangen en geldt momenteel voor mij als mooiste franse film van deze tijd.
Ben overigens gefascineerd door La Grande Guerre, dat heeft er wellicht ook mee te maken..
Bernie
-
- 37 messages
- 26 votes
Ik vind de Franse cinema geweldig, één van mijn favorieten.
Goede films vind ik: La Haine (lekker rauw), Baise-moi (ook rauw), Les amants du pont neuf (prachig liefdesverhaal), Le petit prince a dit (over een terminaal ziek kind), Rien à faire (over twee werklozen) en La vie revée des angers.
Ethan Hunt
-
- 5 messages
- 9 votes
Ik heb zelf een aardige collectie aan Franse cinema in de kast staan. Vooral Franse komedies doen het bij mij wel goed. Noemenswaardige titels in mijn collectie zijn o.a.:
La Beuze (erg fout en hilarisch
)
Wasabi 
Le Fabuleux Destin d'Amelie 
Un Long Dimanche de Fiancailles 
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Op 13 nov. a s. release van Jean Renoirs' La Grande Illusion - Special Edition [1937], (R2).
Le Edzel
-
- 879 messages
- 2624 votes
Iemand nog franse filmtips qua films in de trend van La Haine e.d.
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Het valt me op dat zoveel films uit het land gaan over toerisme
wo2-Freak
-
- 834 messages
- 0 votes
De reeks van de Le Gendarme
vind ik wel goed van Louis de Fùnes
Chasey1
-
- 7 messages
- 71 votes
Echte aanraders:
1. La scaphandre et le papillon (2007)
2. La tourneuse de pages (2006)
3. Le huitieme jour (1996)
4. Belle de jour (1967)
5. L'enfant (2005)
Deze 5 heb ik nog bijna nergens gezien...La Tourneuse de Pages is geniaal...de opgebouwde psychologische spanning en het acteerwerk is subliem.
Ik vind het toch ook opvallend dat niemand Belle de Jour noemt, een doorbraak in de franse cinema....niet toegelaten in de selectie van het Cannes festival in die tijd vanwege de uitgesproken 'vunzige' seksuele gedachten van hoofdpersoon Catherine Deneuve.
La scaphandre et le papillon natuurlijk ook een meesterwerk, evenals Le huitieme jour.
Interessant is het om na La tourneuse de pages ook nog eens l'Enfant te kijken waarin actrice Deborah Francois een totaal ander persoon speelt als in La tourneuse de pages.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Net binnen Criterion's Le Quai des Brumes.
Dit weekend maar kijken...
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Vooral het stukje over Snow de nieuwe film van Alexandre Bustillo en Julien Maury. Geeft weer hoop voor de franse filmliefhebber. Kennelijk gaat het een film worden over een kettingbotsing tijdens een sneeuwstorm en er gebeuren daarna rare dingen...
Sneeuw en rare dingen! ik zit bij de volgende AFFF op de eerste rij 
Erwinner
-
- 33715 messages
- 3079 votes
Kapp: effe ergens op terug komen. Ik las laatst dat een heleboel Franse film niet verschijnen in Nederland. Wat de precieze reden is, ben ik vergeten maar het heeft te maken met de slechte distributie partners en een geld kwestie. Schijnt binnenkort verandering in te komen. ik zal kijken of ik het stukje bewaart heb. Misschien weet jij er ondertussen al meer van.
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2595 votes
Heeft iemand een stel leuke titels aangaande Franse thrillers, bij voorkeur uit de oude doos? Tot op heden enkel bekend met Les Diaboliques en Ascenseur pour l'Échafaud, bijzonder amusant.
Erwinner
-
- 33715 messages
- 3079 votes
Geen oude, maar wel 1 die haast niemand kent.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Max en Joep
-
- 1815 messages
- 0 votes
ik heb eerlijk gezegd wel het idee dat een film door de kranten enzo min of meer automatisch als goed wordt bestempeld als hij uit Frankrijk of Spanje komt ofzo.
als ik een niet Amerikaanse titel in bijv de Volkskrant zie staan, is het ALTIJD holladiee!!
het is maar een gevoel hoor maar ik vind het toch wel opvallend.
Max en Joep
-
- 1815 messages
- 0 votes
Opvallend onwaar ja.
mwoeah, weet ik zo net nog niet.
maar goed, laten wij met z'n tweeen ook deze discussie maar weer staken, woeahahahahahaha 
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2595 votes
Klinkt me als muziek in de oren kapp!
voomzap
-
- 815 messages
- 1271 votes
ials ik een niet Amerikaanse titel in bijv de Volkskrant zie staan, is het ALTIJD holladiee!! het is maar een gevoel hoor maar ik vind het toch wel opvallend.
Heb net het volkskrant recensiearchief er eens op nagekeken, maar jouw stelling is simpelweg onwaar. Veel buitenlandse films worden kritisch tegen het licht gehouden en het aantal amerikaanse films dat bejubeld wordt is evengroot. Was inderdaad maar een gevoel dus...? Wellicht omdat volkskrant wél evenredig aandacht besteed aan buitenlandse films.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Letterlijke tekst uit een persbericht van Benelux Film Distribution:
"De Franse film lijkt momenteel in Nederland weer aan belangstelling te winnen.
Naast Il Y A Longtemps Que Je T'Aime draaien o.a. Bienvenue chez les Ch'tis* van Dany Boon en de documentaire Elle S'appelle Sabine** van Sandrine Bonnaire met succes in de filmtheaters. Sagan, de biopic over Françoise Sagan, van Diane Kurys met een fenomenale Sylvie Testud in de hoofdrol, gaat 2 oktober in première, twee weken later gevolgd door Le Silence de Lorna*** van Jean-Pierre en Luc Dardenne. Vanaf 13 november kan men het Franse filmhart ophalen aan het intense Versailles (Un Certain Regard, Cannes 2008) van Pierre Schoeller met Guillaume Depardieu in de hoofdrol, terwijl 27 november de Gouden Palm winnaar Entre les Murs*** van Laurent Cantet in de Nederlandse bioscopen in première gaat. Het prachtige L' Empreinte de l'Ange van Safy Nebbou, een thriller in de stijl van het succesvolle La Tourneuse de Pages, is vanaf 18 december in de bioscopen te zien.
Alle genoemde titels worden gedistribueerd door Benelux Film Distributors. Met als uitzondering de * titel door Paradiso Filmed Entertainment, de ** titel door Cinema Delicatessen en de *** titels, die door Cinéart gedistribueerd worden. "
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
De Franse film lijkt momenteel in Nederland weer aan belangstelling te winnen.
Mijn belangstelling is in ieder geval flink aangewakkerd de afgelopen tijd.
De Franse films die ik onlangs heb gezien zijn me zeer goed bevallen, en mijn top 3 bestaat nu ook uit Franse films.
Ik heb het niet bijgehouden, maar als ik van elk land waar ik films heb gezien een gemiddeld cijfer zou hebben zou Frankrijk vast bovenaan staan.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Goede Franse films van de afgelopen 5 jaar:
La Tourneuse de Pages (2006) 4,5*
Banlieue 13 (2004) 4*
Caché (2005) 4*
Le Couperet (2005) 4*
De Battre Mon Cœur S'est Arrêté (2005) 4*
Effroyables Jardins (2003) 4*
Les Sœurs Fâchées (2004) 4*
Tais-Toi! (2003) 4*
Le Temps Qui Reste (2005) 4*
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
5.0* - Eden Log
4.5* - Renaissance
4.5* - À l'Intérieur
4.5* - Angel-A
4.5* - Ils
4.5* - Frontière(s)
4.0* - Boîte Noire, La
4.0* - De Battre Mon Cœur S'est Arrêté
4.0* - Sheitan
4.0* - Poupées Russes, Les
Lijstje van films na 2005. Rare resultaten als Revolver enzo maar uit het lijstje gelaten. Franse genre film is er weer helemaal bovenop.
Mat_
-
- 737 messages
- 1334 votes
Beste komedie ooit wat mij betreft