• 177.896 movies
  • 12.201 shows
  • 33.969 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.369.937 votes
Profile

De Franse film

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

kappeuter wrote:

(quote)

Frappant dat sommigen hier nu pas op reageren en de recente discussie negeren.

Ow ik dacht dat dit een nieuwe topic was en een leuke. ik kan die discussie niet volgen omdat ik de franse cinema ontwijk

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Interessant artikel over de positie van de Franse cinema, en de promotieactiviteiten:

Niet langer de hand van de meester

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

Die Fransen zijn helemaal van god los.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

kappeuter schreef:

Mijn stelling is dat het na 2002 er op achteruit is gegaan. Dus moet je niet titels noemen die daarvoor of in dat jaar uitkwamen, want dan ben ik het met je eens.

En ik zei 'behalve gevestigde namen als Ozon en Jeunet'.

Je hebt het dus over een periode van slechts twee jaar en één maand en sommige regisseurs laat je buiten beschouwing. Ik vind niet dat je er dan iets zinnigs over kunt zeggen, daarvoor moet je nog een paar jaar wachten. Daarnaast zijn er best wel wat goede films uitgekomen. Zelf noem ik Triplettes de Belleville en op IMDB kom ik Les Invasions barbares en Les Choristes tegen die ik zelf niet gezien heb maar wel hoog scoren. Op het IFFR doen Innocence en Les Revenants het nu goed.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Tja, ik vind 2 magere jaren voor zo'n groot land best veel. Les Invasions Barbares is een Canadese film overigens (met deels Frans geld gefinancierd).

Redlop

• 8961 messages
  • 3566 votes

FisherKing schreef:

Ik zie het ook als een sterrenprobleem. Vroeger had je in Frankrijk echt grote acteurs en actrices waar speciaal films voor werden ...Zo'n superster ontbreekt nu eigenlijk...

Gerard Depardieu doet overal in mee toch? Volgens IMDB speelt hij vanaf 2000 in maar liefst 41 films mee.

Louis de Funes vond ik ook geweldig en anno 2005 vooral omdat het allemaal zo geweldig gedateerd is. Met Rabbi Jacob-humor kan je nu niet meer aankomen en juist daarom erg aangenaam humoristisch sentiment. Luchtige nostalgie...wordt weer eens tijd voor een revival van het pisgeïrriteerde driftkikkertje .

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Redlop schreef:

(quote)

Gerard Depardieu doet overal in mee toch? Volgens IMDB speelt hij vanaf 2000 in maar liefst 41 films mee.

Ja, prominent aanwezig, maar worden er echt films van/over hem in de publiciteit gegooid ?

Kan dan zijn dat de publiciteit/marketing me in Nederland ontgaat, en dat het dàt is wat ik mis. Te weinig Franse films worden hier groot uitgebracht. In tegenstelling tot de jaren 50, 60 en 70.

Goed idee trouwens van de Fransen om films op TV te verbieden op bepaalde dagen. En om het Hollywood-gehalte te maximeren.

Kabukiman

• 414 messages
  • 75 votes

Linda - beetje laat:

1. Wat zijn je favoriete franse films?

Fascination

Raisins de la Mort

La Nuit des Traquees

2. Wie is/zijn je favoriete Franse regisseur(s)?

Jean Rollin

3. Wie is/zijn je favoriete Franse acteur(s)/actrice(s)

Catherine Castel

Marie-Pierre Castel

Brigitte Lahaye

Veel sukses!!

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

Goed idee trouwens van de Fransen om films op TV te verbieden op bepaalde dagen. En om het Hollywood-gehalte te maximeren.

Ik vind dat manipulatie.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Nee in de VS draaien ze zoveel mogelijk Franse films op tv....

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Ik ben van oudsher een liefhebber van de Franse cinema, maar ik word een beetje droevig van het aanbod van de laatste jaren.

Na Amelie lijkt het allemaal bergafwaarts te zijn gaan met de franse cinema.

Ik zou hier graag tips horen. Les Diables wil ik nog graag zien en Innocence. Nog meer tips?

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Eens.

Une Hirondelle a Fait le Printemps vond ik erg goed van Christian Carion en kijk ook vooral erg uit naar Joyeux Noël van hem.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

mikey wrote:

(quote)

Ik vind dat manipulatie.

Dat is het ook. Nou en?

Redlop

• 8961 messages
  • 3566 votes

kappeuter wrote:

Les Diables wil ik nog graag zien en Innocence...

Wat 'Innocense' betreft is het weer (of hadden we het daar al eens over gehad?) schandalig dat deze film de filmhuizen niet heeft gehaald. Voor mij nummer 1 van 2005. Verder heb ik dit jaar toch een paar zeer goeie Franse films gezien, waaronder 'De Battre Mon Coeur s'est Arrêté'.

catweasel

• 1571 messages
  • 951 votes

Ik ben gek op Franse films.

Ik heb er 2 in mijn top tien staan. Zijn allebei erg onbekend en ondergewaardeert.

Le Comte de Monte Cristo

Les Miserables

Ik raad iedereen aan om ze te kopen of te huren.

BlueJudaskiss (moderator films)

• 11900 messages
  • 5305 votes

Gisteravond A Ma Soeur opgenomen, ben superbenieuwd!

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

À Ma Sœur is niet uitgezonden gisteravond, in verband met het overlijden van Karel Appel (in plaats daarvan kwam een docu).

D-ark

• 1755 messages
  • 420 votes

Wat ik vindt van de franse film? Ik ben er echt geen fan van. Ik hou wel van mooie en dromige films met goede verhalen maar vaak willen de films van niet boeien. Sorry voor de liefhebbers maar ik zeg niet dat alle films uit frankrijk slecht/saai zijn. Ik heb wel een favoriete franse film.

Delicatessen Geweldige vreemde film met geweldige humor.

Maar nog een keer sorry maar ik hou er gewoon niet van

BlueJudaskiss (moderator films)

• 11900 messages
  • 5305 votes

Queto Yurlunyur wrote:

À Ma Sœur is niet uitgezonden gisteravond, in verband met het overlijden van Karel Appel (in plaats daarvan kwam een docu).

Zoals al bij de film zelf vermeld: ik heb al een mail naar de VPRO gestuurd!

remorz

• 2497 messages
  • 2739 votes

Altijd een liefhebber geweest van de Franse taal, met bijbehorende muziek en cinema. Zij weten hun cinema veelzijdig en innoverend te houden, met een geweldig aanbod eigen stemmen.

Hoogtepunten vind ik Amélie, Irréversible, l'Appartement, Dobermann, La Haine en recentere films als De Battre Mon Coeur s'est arreté, Le Couperet, Haute Tension en Innocence.

Jammer genoeg geen echte boegbeelden onder de hedendaagse regisseurs, al heb ik veel hoop bij de opbouw van het nu al indrukwekkend 'oeuvre' van Noé. Van Jeunet heb ik slechts twee films gezien en staat met name Delicatessen op het lijstje. Alleen van Ozon heb ik meer films gezien, al is zijn veelzijdigheid voor mijn gevoel vaak synoniem voor wisselvalligheid.

Favoriete acteur is zonder twijfel Vincent Cassel, iemand die zich niet van een trucje afhankelijk maakt en nieuwe rollen blijft proberen. Phillippe Nahon leek dat wel te doen (Calvaire, Haute Tension, Seul Contre Tous), vaak dezelfde grommende chagrijn, maar altijd een goede performance. Bovendien verraste hij mij met zijn rol in Vendredi ou un autre jour.

Verder nog benieuwd naar oa. Etre et Avoir en l'Auberge Espagnol.

nynke40

• 2 messages
  • 0 votes

Hallo, ik ben tijdens een zoektocht (voor mijn vader) naar een oude Franse film toevallig hier terechtgekomen. Wellicht dat iemand mij kan helpen.

Ik weet niet goed hoe de film begint maar hij gaat over een oude man die samen met een jong (hippie)meisje op een brommer rondrijdt ergens in Frankrijk. Onderweg beleven ze heerlijk simpele dingen die het leven zo waardevol kunnen maken. Zo komen ze o.a. in een groep hippies terecht die hen opnemen alsof ze er thuishoren.

Mijn vader zou deze film erg graag nog een keer willen zien.

Wie o wie zou mij aan de titel kunnen helpen??

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Le Gendarmerie zal 't wel niet zijn

Heel vaag op de achtergrond herken ik iets, maar iets meer informatie over jaartal, en eventuele acteurs zou enorm helpen.

nynke40

• 2 messages
  • 0 votes

Ik schijn 2 films door elkaar te hebben gehaald met dezelfde hoofdrolspeler. De 1e film gaat over een oude arbeider op een boerderij die op een dag een aantal bussen met zwaaiende kinderen voorbij ziet komen als hij op het land werkt. Hij vraagt zich af waar ze heen gaan. Ws. "achter de berg" want hij is in de veronderstelling dat de echte wereld daar begint. Zondags als hij vrij is verveelt hij zich en hangt om op de boerderij. Dan wint hij bij een loterij een brommer en hiermee kan hij "de wereld in". Zo komt hij dan o.a. terecht in een groep motorrijders met wie hij een tijdje optrekt etc.

De 2e film gaat over dezelfde man die weduwenaar is geworden en in het gezin van 1 van zijn kinderen woont waar hij vreselijk betuttelt wordt. Op een dag treft hij een meisje wat is weggelopen van huis en hij besluit met haar mee te gaan. Zijn doel is een plaats in Zuid-Frankrijk waar hij ooit een weekje vakantie heeft gevierd met zijn (reeds overleden) vrouw.

Ik weet dus nog steeds helaas geen jaartallen (ik schat jaren '70) en acteurs.....

Bedankt in ieder geval voor de eerste reactie!!

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Franse film, die je gezien moet hebben:

Ascenseur pour l'Échafaud (1958)

Met o.a. Jean Moreau , Jean Gabin; filmmuziek: Miles Davis

Op DVD uit? Jazeker, een restored version: http://tinyurl.com/gg46p

(Gedetailleerder: http://tinyurl.com/o5ydo ).

Exellente Review

donna juan

• 2 messages
  • 0 votes

Ik zoek al een tijdje filmmuziek uit een franse film rond de tijd van Amelie.

Weinig bekende film ,titel achteraf onvindbaar maar gaat over weggelopen meisje met grote verhalen die achteraf verzonnen blijken te zijn om interessanter te lijken. Bagger film, maar een rokerige chanson wordt in de film steeds herhaald.Een zwaar dramatisch ,donker frans chanson door oudere man met pukkel waar de film ook mee begint en een pistoolschot. Ik dacht eerst dat het Arno(Hintjens)was maar op zijn naam kan ik de film niet vinden.

Weet iemand hier welke film ik bedoel?

lowhusky

• 8230 messages
  • 0 votes

donna juan wrote:

Ik zoek al een tijdje filmmuziek uit een franse film rond de tijd van Amelie.

Weinig bekende film ,titel achteraf onvindbaar maar gaat over weggelopen meisje met grote verhalen die achteraf verzonnen blijken te zijn om interessanter te lijken. Bagger film, maar een rokerige chanson wordt in de film steeds herhaald.Een zwaar dramatisch ,donker frans chanson door oudere man met pukkel waar de film ook mee begint en een pistoolschot. Ik dacht eerst dat het Arno(Hintjens)was maar op zijn naam kan ik de film niet vinden.

Weet iemand hier welke film ik bedoel?

Kan hier.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12834 votes

Vanaf vandaag speelt Ils in de Belgische zalen (eindelijk weer een klein filmpje dat wat groter uitgebracht wordt). Met Haute Tension zowat de spannendste film van de laatste jaren. Frankrijk gaat zowaar nog een horrorimago krijgen

liesje007

• 2 messages
  • 0 votes

Wie oh wie kan mij helpen aan de titel van een Franse filmklassieker (zwart/wit) waarin er op een subtiele manier een erotische scene met een pakje boter word gefilmd?? Weet iemand welke film ik bedoel? BVD

liesje007

• 2 messages
  • 0 votes

Overigens nog twee favoriete Franse films: Il y a des jours et des Lunes van Claude Lelouche en Les Uns et les Autres.... zeer de moeite waard!

Hi-Tek

• 666 messages
  • 0 votes

Zoals ik als bij Ils vermelden begin ik die franse cinema steeds meer te waarderen na het zien van Léon en La Haine. Dat was slechts een voorproefje op onder andere het werk van Melville wat ik uiteraard nog moet bekijken. Ook was ik ook benieuwt naar het recente werk zoals Haute Tension en Tzameti. Daarnaast zijn er nog tig titels die de moeite waard zijn en ik heb dus nog een heleboel te ontdekken.

edit: iemand misschien een aanradertje in de richting van Melville's of Robert Bresson werk ?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.