- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- de NL multiculti komedie
de NL multiculti komedie
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Vind de trailers opzich best te pruimen. Die multi-culti saus begin ook ik een beetje vervelend te vinden.
Vreemd. Nog altijd zien we minder allochtonen in Nederlandse films dan er verhoudingsgewijs in Nederland wonen.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Bij 'n Beetje Verliefd (2006):
Ik denk dat men bedoelt dat het echt muticulti is.
Ipv films met criminele Marokkaantjes of moslims die in hun eigen wereldje leven, zie je nu allemaal films waarin de moslimhoofdrolspelers blonde nederlandse dames inpalmen dan wel grappige dingen uithalen en eigenlijk prima kunnen opschieten met Nederlanders.
Dat zal het probleem wel zijn.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Shouf shouf ging juist over een criminele marokkaan, die kiest om 'serieus' te worden (lees: te doen wat er door zijn familie van hem werd verwacht).
Ik ken er maar 1, dus volgens mij snijdt je punt bitter weinig hout.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Het is een genre waar ik geen fuck aan vind.
Shouf Shouf was aardig en nog beetje origineel. Bij Schnitzel vond ik het al vervelen en als dit weer zo'n film is vind ik het niet boeiend meer.
Ik heb niks tegen multiculti, maar wel tegen geforceerd multiculti met veel te gemakkelijke humor. Begint op een gimmick te lijken.
Gooi er eens een Happiness saus overheen ofzo.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Shouf shouf ging juist over een criminele marokkaan, die kiest om 'serieus' te worden (lees: te doen wat er door zijn familie van hem werd verwacht).
Ik ken er maar 1, dus volgens mij snijdt je punt bitter weinig hout.
Ik kan er ook weinig aan doen dat wouter mij maar half quote.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Dus omdat er een Marokkaan in zit gooien we het op 1 hoop? Sorry, ik krijg er een vieze bijsmaak van.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Het wordt gepresenteerd als een soort tweede Schnitzelparadijs.
Ze kunnen toch ook een multiculti film maken met Marokkanen en Turken zonder dat Marokkanen opzichtelijk grappen over Turken maken. Laat ze gewoon grappen maken die leuk zijn.
Het komt op mij een beetje postbus 51 achtig over.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Ik stop even met reageren. Zie zoveel domheid en vooroordelen hier op de site, dat ik het er even bij laat.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
nogal anders dan de daadwerkelijke criminele Marokkaantjes problematiek.
Heb je Shouf eigenlijk wel gezien?
Je zei vooral: 'allemaal films'. Over hoeveel films hebben we het eigenlijk? En op basis waarvan scheren we die nou precies over welke kam dan?
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Het komt op mij een beetje postbus 51 achtig over.
Dat verbaast me.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Dus omdat er een Marokkaan in zit gooien we het op 1 hoop? Sorry, ik krijg er een vieze bijsmaak van.
Ik snap best dat er wat tegenwicht gegeven wordt aan de gangbare maatschappelijke opinie over Marokkanen (die idd bepaald niet snugger is) door een hele andere kant te laten zien, maar je kunt het ook overdrijven.
Ik denk dat de meeste mensen, na de alweer derde film die een fijne omgang tussen Marokkaanse jongeren en autochtonen laat zien met heel veel grappige voorvallen, wel zoiets hebben van 'het wordt ons hier een beetje door de strot geduwd'.
Het maakt mij allemaal niet zoveel uit aangezien ik mijn maatschappelijke beeld van NL echt niet uit dit soort films hoef te halen, maar ik weet 100 procent zeker dat veel mensen er zo tegenaan kijken. En ik vraag me af of je dan je doel niet een beetje voorbij schiet.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Heb je Shouf eigenlijk wel gezien?
Je zei vooral: 'allemaal films'. Over hoeveel films hebben we het eigenlijk? En op basis waarvan scheren we die nou precies over welke kam dan?
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Nee, dat doen die films zelf al, dat is nu juist het probleem.
Moet je me toch concreter uitleggen. Over welke titels hebben we het precies en wat is er precies zo uniform aan?
Even preciezer graag, anders wordt mij niet helemaal duidelijk waarover we het hebben. Welke titels, en wat is dan volgens jou de overeenkomstige thematiek?
Volgens mij is het doel gewoon een leuke comedy maken.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Ik snap dat het uiteraard heel logisch is Shouf Shouf, Schnitzelparadijs en deze film helemaal los van elkaar te zien als films die werkelijk helemaal niets met elkaar te maken hebben, buiten dat het komedies zijn.
Echter is dat wel buitengewoon naief.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Vanwaar toch alle lof voor die film dat ie dat nu juist niet was? Wat was er precies PC aan?
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Ik snap dat het uiteraard heel logisch is Shouf Shouf, Schnitzelparadijs en deze film helemaal los van elkaar te zien als films die werkelijk helemaal niets met elkaar te maken hebben, buiten dat het komedies zijn.
Wat is daar naief aan? Zit er een masterplan achter...?
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Vanwaar toch alle lof voor die film dat ie dat nu juist niet was? Wat was er precies PC aan?
Laat ik het zo formuleren: ken jij uberhaupt wat van die criminele mannetjes? en ga jij serieus zitten beweren dat het er tussen hen, hun familie, vrienden en algeheel sociaal contact zo aan toe gaat als in die film?
Zo ja, dan wordt het een moeilijke discussie.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Wat is daar naief aan? Zit er een masterplan achter...?
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Laat ik het zo formuleren: ken jij uberhaupt wat van die criminele mannetjes? en ga jij serieus zitten beweren dat het er tussen hen, hun familie, vrienden en algeheel sociaal contact zo aan toe gaat als in die film?
Het is PC om een moeder te laten zien die geen Nederlands verstaat? Een jongen die zijn zus slaat? Een jong ventje dat misbruik maakt van het feit dat zijn vader niet genoeg Nederlands spreekt om zo zijn geklooi op school te maskeren? Precies welk aspect van die familie vind je PC en niet overeenkomen met de realiteit?
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Nu snap ik je. Je drukte je gewoon verkeerd uit. Die 'heel logisch' bedoelde je niet.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Het is PC om een moeder te laten zien die geen Nederlands verstaat? Een jongen die zijn zus slaat? Een jong ventje dat misbruik maakt van het feit dat zijn vader niet genoeg Nederlands spreekt om zo zijn geklooi op school te maskeren?
Ik snap wel dat het allemaal komedies zijn en je dan moeilijk keiharde problemen aan de kaak kunt gaan stellen, maar die gasten in Shouf zijn natuurlijk ideale schoonzoons vergeleken met heel veel anderen in de realiteit.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Kom nou, ik vraag je om concreet te worden. Waar hebben we het nou over? Wat hebben die films dan concreet WEL overeenkomstig en wat is daar het probleem aan?
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Dat maakt het nog geen PC.
Ik snap wel dat het allemaal komedies zijn en je dan moeilijk keiharde problemen aan de kaak kunt gaan stellen, maar die gasten in Shouf zijn natuurlijk ideale schoonzoons vergeleken met heel veel anderen in de realiteit.
Aha. De aap uit de mouw.
Ja, ik ken zulke gastjes en ja, ik denk dat het een aardig realistisch beeld geeft. Vind je opmerking dubieus en dan druk ik me zachtjes uit.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Kom nou, ik vraag je om concreet te worden. Waar hebben we het nou over? Wat hebben die films dan concreet WEL overeenkomstig en wat is daar het probleem aan?
Sterker nog, deze overeenkomst is veruit de belangrijkste core-business van die films (ook al zal dat wel weer ontkend worden).
Helaas is de werkelijkheid niet helemaal zo en als je die films bekijkt zie je daar weinig van terug (buiten die foute vader die heel cliche zijn dochter verbiedt met die Marokkaan om te gaan of die Marokkaan die snel veel geld wil, maar 'op een grappige manier op zijn schreden terugkomt' en dat soort gedoe.)
Is verder geen probleem, maar ik vermoed dat veel mensen dit niet echt slikken. En waarom? Juist omdat deze hele problematiek een ENORM heet hangijzer is in de maatschappij en met van die super-simplistische verhaallijntjes kom je er dan niet.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Dat maakt het nog geen PC.
Aha. De aap uit de mouw.
Ja, ik ken zulke gastjes en ja, ik denk dat het een aardig realistisch beeld geeft. Vind je opmerking dubieus en dan druk ik me zachtjes uit.
. ik zat er al op te wachten. Sorry, maar ik laat me niet in een enge hoek drukken, want ik weet echt wel waar ik het over heb. Als jij vind dat een Shouf criminele Marokkanen realistisch neerzet is dat voor mij onbegrijpelijk.