• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.161 votes
Profile

de NL multiculti komedie

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

kos wrote:

Wat ze wel overeenkomstig hebben is dat ze een beeld geven van hoe Marokkanen en autochtonen prima met elkaar kunnen samenleven en zich in elkaar interesseren en dergelijke.

Noem 1 zo'n film!

Quentin

• 10202 messages
  • 8538 votes

Wouter wrote:

LPF geblaat.

Over naief gesproken ...

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Wouter wrote:

LPF geblaat.

Tja, matige reactie wat mij betreft.

Laat ik een voorbeeld geven (voor als je al van plan was wel een inhoudelijke reactie te geven).

Je wil dat hele criminele Marokkaan-autochtoon spanningsveld weergeven met zo'n Shouf en z'n publiek.

Dan ga je die gasten in de film een bank laten overvallen... nou vraag ik je, als filmpubliek iets crimineels wel sympathiek vindt is het wel een bankovervaller, vooral als het grappig is. Dat noem jij realistisch?

Ik wil nog wel eens zien hoe je je personages leuk kunt houden voor het publiek als ze een oud vrouwtje beroven, scholieren op hun bek slaan voor een ipod of in een trein meisjes terroriseren. Lijken mij zaken die wat vaker voorkomen dat een bank overvallen en dat zou pas confronterend zijn.

Maakt verder niet uit, aangezien het toch een komedie is, maar begin dan ook helemaal niet aan het hele idee van criminele Marokkaanse jeugd in een film, nu komt het echt heel suf over.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Quentin wrote:

(quote)

Over naief gesproken ...

Als je Shouf PC noemt, een stel nietsnutten die liever lui dan moe zijn en zelfs een overval plegen te postief vind, ben ik benieuwd hoe je beeld van die gemeenschap is...

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

kos wrote:

Wat ze wel overeenkomstig hebben is dat ze een beeld geven van hoe Marokkanen en autochtonen prima met elkaar kunnen samenleven en zich in elkaar interesseren en dergelijke.

In Schnitzel zie ik dat wel, ja. In Shouf helemaal niet, daar zie ik vooral botsingen en problemen.

Sterker nog, deze overeenkomst is veruit de belangrijkste core-business van die films (ook al zal dat wel weer ontkend worden).

Ik weet niet wat je bedoelt met de 'core-business' van een film. Bedoel je een soort unique selling point ofzo?

Ik zelf denk dat die films vooral zo goed scoorden omdat het komedies zijn waarin mensen iets van hun eigen wereld herkenden. Maar dat is ook maar wat ik denk.

Helaas is de werkelijkheid niet helemaal zo

Ik geloof niet dat die films pretenderen om 'DE' werkelijkheid te tonen (voor zover iemand die zou kunnen kennen). Sterker nog, volgens mij tonen ze niet eens overeenkomstige werkelijkheden, maar verschillende karakters (low class versus VWO-studiebol) in verschillende verhalen die zich afspelen in heel verschillende (meer en minder realistische) omgevingen. Het lijkt erop dat jij nu wil stellen dat realistische films met Marokkanen enkel zouden kunnen gaan over hardcore probleemjongeren.

'op een grappige manier op zijn schreden terugkomt'
Dat gebeurt in geen van die films.

en dat soort gedoe

Met dat soort vaagheden kan ik niets, hoor. 'Dat soort gedoe' in 'allemaal films'?

Hi-Tek

• 666 messages
  • 0 votes

Jezus wat een ophef zeg ! Heb eigenlijk niet zo'n zin om er veel verder op in te gaan. Wouter het gaat mij er gewoon om dat dit alweer een film is waar ''ze een beeld geven van hoe Marokkanen en autochtonen prima met elkaar kunnen samenleven en zich in elkaar interesseren en dergelijke'' thanks kos. Weer diezelfde type marokaan in een nederlandse komedie, weer diezelfde humor (cliché grappen) en ben bang dat dit type film een beetje een karikatuur gaan worden.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

alweer een film is waar ''ze een beeld geven van hoe Marokkanen en autochtonen prima met elkaar kunnen samenleven en zich in elkaar interesseren en dergelijke

Ik heb vast een hele roedel films gemist. Van Schnitzel kun je dat vinden, in Shouf komt dat beeld pertinent niet voor.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

kos wrote:

(quote)
Tja, matige reactie wat mij betreft.

Laat ik een voorbeeld geven (voor als je al van plan was wel een inhoudelijke reactie te geven).

Je wil dat hele criminele Marokkaan-autochtoon spanningsveld weergeven met zo'n Shouf en z'n publiek.

Dan ga je die gasten in de film een bank laten overvallen... nou vraag ik je, als filmpubliek iets crimineels wel sympathiek vindt is het wel een bankovervaller, vooral als het grappig is. Dat noem jij realistisch?

Ik vind realisme nu niet echt het hoogste goed in een komedie als Shouf.

Ik wil nog wel eens zien hoe je je personages leuk kunt houden voor het publiek als ze een oud vrouwtje beroven, scholieren op hun bek slaan voor een ipod of in een trein meisjes terroriseren.

Kijk, als je het enkel als realistisch wil bestempelen als men dat laat zien....

Vergeet niet dat Shouf een film is waarbij enige betrokkenheid bij je hoofdpersonages gewenst is. Als men daarin iets deed wat je van die jongens definitief af deed keren, was het vooral een slechtere film.

Lijken mij zaken die wat vaker voorkomen dat een bank overvallen en dat zou pas confronterend zijn.

Nogmaals, je moet je wel in het genre verplaatsen. En binnen dat genre is het beeld dat van de Marokkanen geschetst wordt echt niet enkel postief.

Maakt verder niet uit, aangezien het toch een komedie is, maar begin dan ook helemaal niet aan het hele idee van criminele Marokkaanse jeugd in een film

Wat een aperte onzin.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

kos wrote:

begin dan ook helemaal niet aan het hele idee van criminele Marokkaanse jeugd in een film

Dan heb je het weer over Shouf, toch? Want dat zit noch in Schnitzel noch in NBV.

Los daarvan vraag ik me hardop af waarom dat dan niet zo mogen/kunnen/moeten.

Quentin

• 10202 messages
  • 8538 votes

Wouter wrote:

Als je Shouf PC noemt, een stel nietsnutten die liever lui dan moe zijn en zelfs een overval plegen te postief vind, ben ik benieuwd hoe je beeld van die gemeenschap is...

Het is de geforceerde en politiek correcte multiculti manier waarop het gebracht wordt, het zijn geen Pietje Bell-streken van gezellige en o zo guitige knuffelmarokkanen.

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Waarom zeggen Wouter en Cornelis allebei steeds het zelfde tegen Kos? Kunnen jullie niet gewoon 1 het woord laten doen ofzo Maar ga verder gerust door, begint net leuk te worden.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Alles kan, maar vooralsnog probeerde ik gewoon helderheid te krijgen na wat generaliserende vaagheden van kos.

Mij blijft verbazen dat er twee vrij verschillende films bij elkaar worden geveegd, dat er ongezien een derde aan wordt toegevoegd, en dat het dan 'allemaal films' zijn die kennelijk allemaal ergens een onrealistisch beeld van geven.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Quentin wrote:

Het is de geforceerde en politiek correcte multiculti manier waarop het gebracht wordt

Waar hebben we het dan over, de criminele daden in Shouf?

Die komen in de andere twee films toch helemaal niet voor? Wat is er dan zo politiek correct aan die film? Grotendeels is de kracht van die film toch juist dat-ie dat NIET is?

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

cornelis wrote:

(quote)

In Schnitzel zie ik dat wel, ja.

Zelfs daar niet. Alhoewel de film postiever qua uitstraling was, dus ik het PC argument iets beter begrijp.

In Shouf helemaal niet, daar zie ik vooral botsingen en problemen.

Precies.

Helaas is de werkelijkheid niet helemaal zo

Hoe dan wel?

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Hi-Tek wrote:

Jezus wat een ophef zeg ! Heb eigenlijk niet zo'n zin om er veel verder op in te gaan. Wouter het gaat mij er gewoon om dat dit alweer een film is waar ''ze een beeld geven van hoe Marokkanen en autochtonen prima met elkaar kunnen samenleven en zich in elkaar interesseren en dergelijke'' .

Terwijl er nog geen twee van dat soort speelfilms te noemen zijn.....

Quentin

• 10202 messages
  • 8538 votes

cornelis wrote:

Waar hebben we het dan over, de streken in Shouf?

Die komen in de andere twee films toch helemaal niet voor?

Ik reageerde dan ook op Wouter's post over Shouf Shouf. Het Schnitzelparadijs moet het dan wel zonder de criminaliteit stellen, maar de politiek correcte multiculti benadering was daar ook aanwezig(wel wat gematigder). Schnitzel vond ik een leuk werkje, maar dit lijkt me weer net iets te politiek correct leuk en gezellig.

Quentin

• 10202 messages
  • 8538 votes

cornelis wrote:

Wat is er dan zo politiek correct aan die film? Grotendeels is de kracht van die film toch juist dat-ie dat NIET is?

Vond het met uitzondering van een enkele scène toch allemaal erg braaf en politiek correct.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Wat was er in vredesnaam politiek correct aan Shouf?

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Quentin wrote:

(quote)
Het is de geforceerde en politiek correcte multiculti manier waarop het gebracht wordt, het zijn geen Pietje Bell-streken van gezellige en o zo guitige knuffelmarokkanen.

Ik zag meer Mocro's in Shouf en Schnitzel die geen knuffelmarokkanen waren dan wel, maar blijkbaar vind je alles behalve het klassieke beeld van de kutmarokaan, PC, niet realistisch en ongewenst...

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Maar ik miste toch die messen.

- Messen?

- Ja messen, die ze in je rug steken.

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Wouter wrote:

Ik vind realisme nu niet echt het hoogste goed in een komedie als Shouf.

. jij kwam ermee dat het een realistische weergave was van die probleemjongeren, vandaar dat voorbeeld

Kijk, als je het enkel als realistisch wil bestempelen als men dat laat zien....

Als je je dan toch gaat mengen in die hele Marokkaanse probleemjeugddiscussie moet je het ook goed doen. Niet zo halfslachtig, vooral niet in een land waar de alles-wat Marokkaan-is-is kut-behalve-mijn- shoarmaboer opinie bijzonder groot is. Dat wordt meteen afgedaan als weer zo'n politiek correcte ontkenningsmanoeuvre. Waarom moet je die figuren nou weer munitie geven om alles maar als elitaire linkse mediapropaganda af te schuiven?

Vergeet niet dat Shouf een film is waarbij enige betrokkenheid bij je hoofdpersonages gewenst is. Als men daarin iets deed wat je van die jongens definitief af deed keren, was het vooral een slechtere film.

Dat zei ik dus al. begin er dan ook liever niet aan zou ik zeggen.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

cornelis wrote:

Maar ik miste toch die messen.

- Messen?

- Ja messen, die ze in je rug steken.

LOL...

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Als je je dan toch gaat mengen in die hele Marokkaanse probleemjeugddiscussie

Ik geloof niet dat Schnitzel dat doet, noch NBV. (Hoe verder we in deze discussie raken, hoe minder ik begrijp hoe je die films over één kam meent te kunnen scheren).

Figuren die films als Shouf afdoen als elitaire links propaganda, zullen dat sowieso doen, wat je ook laat zien. Ik ben bovendien van mening dat het einde zoek is als je door dat soort figuren zou laten bepalen wat bepaalde personages in een film wel en niet zouden kunnen doen of meemaken.

Je vindt dus eigenlijk dat elke film over een Marokkaan in Nederland meteen over een probleemjongere zou moeten gaan? En dat dan eigenlijk vanwege een bestaand beeld? Dat is toch stomweg te bizar voor woorden?

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

kos wrote:

(quote)
. jij kwam ermee dat het een realistische weergave was van die probleemjongeren, vandaar dat voorbeeld

Ik vroeg je wat je niet overeen vond komen met de realiteit, toen je en ga jij serieus zitten beweren dat het er tussen hen, hun familie, vrienden en algeheel sociaal contact zo aan toe gaat als in die film? vroeg.

Een afspiegeling van de realiteit is niet hetzelfde als realisme.

(quote)
Als je je dan toch gaat mengen in die hele Marokkaanse probleemjeugddiscussie moet je het ook goed doen.

En je doet het blijkbaar alleen goed als je oude vrouwtjes laat beroven.....

Niet zo halfslachtig, vooral niet in een land waar de alles-wat Marokkaan-is-is kut-behalve-mijn- shoarmaboer opinie bijzonder groot is. Dat wordt meteen afgedaan als weer zo'n politiek correcte ontkenningsmanoevre. Waarom moet je die figuren nou weer munitie geven om alles maar als elitaire linkse mediapropaganda af te schuiven?

Ik vond juist dat Shouf zulks helemaal niet deed. Natuurlijk, de hoofdpersoon bleef sympathiek. (In Vet Hard speelt een bajesklant de hoofdrol en ook die blijft symphatiek), maar je kan nier beweren dat ze enkel als liefjes werden neergezet.

(quote)

Dat zei ik dus al. begin er dan ook liever niet aan zou ik zeggen.

Het hele genre is dus kut en waardeloos. Wederom de totale kortzichtigheid van nogal wat quasifilmliefhebbers die enkel drama serieus nemen.

Jij wil een Submission over criminele mocro's. Mag van mij ook, maar ik denk dat je alleen daarmee weinig positiefs bewerkstelligd.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

cornelis wrote:

(quote)

Ik geloof niet dat Schnitzel dat doet, noch NBV.

Schnitzel gaat over een tiener die Cum Laude is geslaagd en niet weet wat ie wil in zijn leven. Ik begrijp ook niet hoe die probleemjeugddiscussie daar uberhaupt inpast, nee.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Ben het eens met cor en Wouter. Vind sommige reacties nogal dubieus, en dan druk ik mij nog zacht uit.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Alsof ze Big Momma's House kwalijk nemen dat de hoofdrol niet een stelende neger is...

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Het verschil met Big Momma's House is dat het ook barst van de Amerikaanse films waarin de jeugdbendes niet bepaald lieverdjes zijn. Er is tenminste wat evenwicht.

Hier in NL hebben we alleen gezellige 'en we leven nog lang en gelukkig' multiculti films. Dat is dan blijkbaar alleen maar goed, al vind ik dat persoonlijk erg jammer. En onbegrijpelijk voor iets wat zo erg leeft in de maatschappij. Ik vind dat je in onze huidige maatschappij wel iets meer met film kan doen dan wat grappen en grollen met een halfzacht politiek tintje. Dat is alles wat ik bedoel.

Het feit dat ik dan meteen afgeserveerd wordt als iemand die graag alleen maar 'Marokkanen die oude vrouwtjes beroven' in films wil zien of een 'Submission met criminele mocro's' is overigens beneden alle peil, maar dat terzijde. Alsof ik uberhaupt al meteen een waardeoordeel over de beweegredenen van criminele jongeren zou hebben.

Het lijkt mij dat meneer Koolhoven na deze melige komedies nu de aangewezen man is in Nederland om eens geweldig toe te slaan met een Nederlandse La Haine of Do the Right Thing, en dan het liefst net zo goed gemaakt.

Hierbij meldt zich alvast iemand die zeker een kaartje gaat kopen!

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

kos wrote:

Het verschil met Big Momma's House is dat het ook barst van de Amerikaanse films waarin de jeugdbendes niet bepaald lieverdjes zijn. Er is tenminste wat evenwicht.

En als die er nu niet waren? Kun je BMH dan iets kwalijk nemen?

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

kos wrote:

Hier in NL hebben we alleen gezellige 'en we leven nog lang en gelukkig' multiculti films.

Films....? Meervoud? Welke dan?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.