- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Aziatische film
De Aziatische film
kikujiro
-
- 109 messages
- 786 votes
Mijn Aziatische aanraders:
- 2046
- Battle Royale
- Bin-Jip
- Castle In The Sky
- Dolls
- Grave Of The Fireflies
- Hana-Bi
- Hero
- Howl's Moving Castle
- Ikiru
- Internal Affairs
- Kikujiro
- Oldboy
- Rashômon
- Seven Samurai
- Sonatine
- Spirited Away
- Spring, Summer, Fall, Winter... And Spring
- Sympathy For Lady Vengeance
- Takeshis'
- Zatôichi
Criticism
-
- 3011 messages
- 1444 votes
In Film > Algemeen > Kennismaken met Aziatische films:
Ik zit hier nu al een tijdje en ik wil graag mijn horizon wat verbreden met betrekking tot de aziatische cinema. Wat zijn enkele (toegangkelijke) films die ik zeker zou moeten en kunnen zien. Daarbij kom ik gelijk bij mijn tweede vraag, waar kan ik ze het beste kopen voor een schappelijk prijsje?
Bij voorbaat dank 
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Dat ligt er een beetje aan, Criticism. Wil je echt de Aziatische cultuur in of dingen die wat meer de Aziatische versie van Hollywoodfilms zijn?
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
Ik zou beginnen met eens wat van de Aziatische films die in de top 250 staan te kijken. Kijk in ieder geval een Kurosawa, verplichte kost. 
gozo
-
- 92 messages
- 73 votes
Wong en Kim zijn de achternamen. Kar-Wai en Ki-Duk de voornamen. Verschil ligt volgens mij bij het feit dat ze in deze landen de achternaam eerst noemen en dan de voornaam.
Dit is een hele late reactie, maar dank.
Fikret8
-
- 6170 messages
- 4233 votes
Buiten de genoemde films raad ik je "Se, Jie" van regisseur Ang Lee aan.
De Aziatische versie van Zwartboek.
klute89
-
- 3649 messages
- 0 votes
Nog een paar aanraders:
Xizao ( Shower)
Tampopo
Ososhiki
hattorihanzo
-
- 11 messages
- 52 votes
@kikujiro, ik heb alle films gezien in je lijstje, en de meeste in dit topic. Ik ben nog steeds aan het zoeken naar die ene vette film die ik nog niet heb ontdekt 
Misschien zijn ze al genoemd, om het een beetje aan te vullen
Chungking Express (Kar Wei Wong super cinematisch kunstwerk)
Fallen Angels (Kar Wei Wong super cinematisch kunstwerk)
Survive Style 5 (heerlijke over the top onzin met een diepere laag)
Audition (horror)
Gozu (onzin)
2LDK (onzin)
Versus (waanzinnige katana actie horror onzin)
My Sassy Girl (mijn favo love grappige story)
Spirit of Jeet Kune Do (leuke koreaanse high school film)
Er zijn er veel meer, maar niemand gaat zijn hele lijstje verklappen ,dat verlaagt de coolheidsfactor van Asian Cinema natuurlijk:)
Fikret8
-
- 6170 messages
- 4233 votes
Ik wil de coolheidsfactor van Asian Cinema bij deze wel verhogen door het lijstje aan te vullen met twee toptitels. 
Musa The Warrior
The Forbidden Kingdom
Pastichio Rocker
-
- 6344 messages
- 0 votes
Trieste discussie.
Lord Flashheart
-
- 6454 messages
- 2375 votes
Je noemt nu ook films die helemaal niet zo representatief zijn voor alle Aziatische cinema als jij denkt. Geen idee hoe je daar bij komt.
Trieste discussie.
mister blonde
-
- 12694 messages
- 5827 votes
Nee, dus. Een hoge beoordeling heeft niets daarmee te maken. Zijn juist nogal specifieke films van Aziatische filmmakers die een heel bewuste keuze maken. Dat de films toevallig uit Azie komen, maakt ze niet representatief voor alles dat daar verder ale eens gemaakt is. Denk dat de films van Kurosawa een stuk representatiever zijn, maar dan nog. Vind het nogal wat, 4 vrij recente films nemen om tot de conclusie te komen dat alle Aziatische films kut zijn.
Lord Flashheart
-
- 6454 messages
- 2375 votes
Dan moet je goed lezen. Aziatische klassiekers betrek ik niet in deze discussie.
mister blonde
-
- 12694 messages
- 5827 votes
En das knap stom. Je baseert je nu op poep. Je uitspraken over aziatische cinema zijn derhalve lachwekkend.
Lord Flashheart
-
- 6454 messages
- 2375 votes
Hoezo stom? Het gaat hier over hedendaagse Aziatische cinema, niet over klassiekers. Ben bang dat je het niet begrijpt.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Het drijft weer lekker van de film weg, zie ik.. Kan men hier niet een apart topic over starten (voor zover die er nog niet is)?
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ik heb hem ook 2 keer in het engels gekeken. Oh dat stemmetje van die kleine meid is zooooooooooooooo schattig... Vind dat aziatisch altijd maar een afremmer. Als ik zo'n film op tv hoor denk ik echt wtf jezus waar zijn we nou helemaal mee bezig.
Ik zou zeggen kijk 'm ook eens in het Engels, die taal is zoveel mooier dan Japans.
Misschien eens goed luisteren. De taal Aziatisch bestaat overigens niet en de ondelingen verschillen tussen de diverse talen die in Azië gesproken worden zijn wellicht nog groter dan binnen Europa.
En serieus. Japans is echt een hele mooie taal, probeer er maar eens naar te luisteren (Cantonees en Pakistaans vind ik ook niet bijzonder mooi/fijn klinken). Of je Engels mooier vindt is natuurlijk ook een kwestie van smaak, maar persoonlijk hoor ik liever de taal die past bij het land waarin de film zich afspeelt. Maakt het authentieker.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Redelijk representatief voor de hedendaagse Aziatische cinema dunkt me.
Niet echt, je noemt juist 4 films aan de buitenzijdes van het spectrum.
Lord Flashheart
-
- 6454 messages
- 2375 votes
Niet echt, je noemt juist 4 films aan de buitenzijdes van het spectrum.
kos
-
- 46688 messages
- 8846 votes
Zhang Yimou werk, J-horror werk als Ring etc.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12840 votes
Ben het met danuz eens, ook een rare discussie om bij Totoro te voeren.
Verder lijkt het mij redelijk logisch dat de "Aziatische cinema" absoluut niet bestaat of samen te vatten valt in een paar films. Zowel het werk van Yimou (dat op zich ook al divers is) en J-Horror werk zijn ook maar strekkingen.
Baksteen
-
- 720 messages
- 748 votes
Ik hou gewoon niet zo van die aziatische talen, niet fijn luisteren. Gaat zo snel met name japans, lijkt net of er iemand groente staat te hakken.
Tayama
-
- 1102 messages
- 522 votes
'Die Aziatische talen', even voor de duidelijkheid - dan heb je het dus over: Thais, Chinees, Vietnamees, Fillipijns, Japans, Koreaans, Maleisisch, Pakistaans, Armeens, Indonesisch, Kazakhs, Mongools, Taiwanees, etc. Om nog maar te zwijgen over de tientallen Aziatische talen in Rusland.
Lekker makkelijk jij met je conclusie dat 'Aziatische talen' niet aan te horen zijn. 
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Trouwens, geen volk is er zo snel in hakken als die japanners. Dat zag ik eens op tv, daar worden onderandere komkommer snijwedstrijden gehouden enzo. Dat verlies je echt. 
kikujiro
-
- 109 messages
- 786 votes
@kikujiro, ik heb alle films gezien in je lijstje, en de meeste in dit topic. Ik ben nog steeds aan het zoeken naar die ene vette film die ik nog niet heb ontdekt 
Misschien zijn ze al genoemd, om het een beetje aan te vullen
Chungking Express (Kar Wei Wong super cinematisch kunstwerk)
Fallen Angels (Kar Wei Wong super cinematisch kunstwerk)
Survive Style 5 (heerlijke over the top onzin met een diepere laag)
Audition (horror)
Gozu (onzin)
2LDK (onzin)
Versus (waanzinnige katana actie horror onzin)
My Sassy Girl (mijn favo love grappige story)
Spirit of Jeet Kune Do (leuke koreaanse high school film)
Er zijn er veel meer, maar niemand gaat zijn hele lijstje verklappen ,dat verlaagt de coolheidsfactor van Asian Cinema natuurlijk:)
Heb je "After Life" al gezien? In mijn ogen een absoluut meesterwerk.
J. Clouseau
-
- 976 messages
- 1074 votes
Als cinefiel zou ik graag eens beginnen aan de Oosterse cinema. Dan denk ik aan films als The Seven Samurai, Ran, Hero en Crouching Tiger, Hidden Dragon. Kan iemand mij een film aanraden om deze 'ontdekkingstocht' mee van start te gaan? Is het een goed idee om meteen met Kurasowa te beginnen, of eerder iets anders?
-fal
-
- 2028 messages
- 2290 votes
Lijkt me wel. Gewoon beginnen met wat je leuk lijkt en niet vergeten dat Azië veel meer te bieden heeft dan films vol mannen en vrouwen die luid brullend met steekwapens rondrennen/-vliegen.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12840 votes
Ik blijf mij verbazen over de releases die ik hier af en toe in de rekken zie liggen.
Hiroku The Goblin gereleased? Eye in the Sky
... Tony Takitani
Allemaal tof maar zo onvoorspelbaar dat mensen die die films echt willen ze waarschijnlijk al lang elders hebben aangeschaft.
Blijft allemaal zo willekeurig.
-fal
-
- 2028 messages
- 2290 votes
Ik kijk niet eens meer of een film in NL te krijgen is.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8280 votes
Ik heb gisteren (de helft van) Dodeskaden van Akira Kurosawa bekeken en voor de zoveelste keer viel me wat op. Is iemand anders het volgende ook opgevallen in aziatische films? Dat men met ontzettend kromme onnaturelle dialogen ons als kijker probeert te informeren over de achtergrond van een bepaald personage.
Ik bedoel scènes waarin personages zinnen zeggen zoals:
'Kijk! Daar gaat mijn buurvrouw, waarvan haar kind is overleden door een bijensteek. Daarna is haar man bij haar weggelopen en daarna is ze haar baan verloren!'
of
'Kijk Piet, daar gaat onze collega die nooit eens mazzel heeft en tot zijn grote spijt nog steeds vrijgezel is!'
Sorry, maar dit soort beschrijvende dialogen komen op mij nooit erg realistisch over! Wie zegt zoiets nou? Ik vind het vaak wel wat storend (maar accepteer het als 'typisch aziatisch'.)
Ligt het aan mij of is het jullie ook opgevallen?