- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Aziatische film
De Aziatische film
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Dat stelt hij toch helemaal niet.
Vertel. Hoe kan een taal lachwekkend slecht zijn? Bedoel je dat de taal niet werkt als communicatiemiddel tussen de mensen? Want dan ben ik erg benieuwd welk land met een belachelijke slechte taal zit.
Nomak
-
- 11634 messages
- 0 votes
Het gaat niet om het feit dat je een film kunt volgen, maar om het feit dat de taal zelf lachwekkend slecht is.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ik zie ook geen reden waarom silent movies door filmliefhebbers gemeden zouden moeten worden. Kan iedereen (elke filmliefhebber) een meesterwerk als Sunrise aanraden
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Jij reageert er nogal raar op, erg persoonlijk. (Welke films doel je op?)
Ik vind Japans de mooiste taal die er is, ook al versta ik er geen woord van. Daarbij is er een groot verschil tussen de Japanse macho Yakuza- en cyberpunk cinema (met veel geschreeuw) en de veel meer ingetogen drama's die ze daar maken (met veel zacht gelispel). Staat dus eigelijk volledig los van de taal, maar hangt volledig af van de uitvoering. En die verschilt dus van film tot film.
Nomak
-
- 11634 messages
- 0 votes
Dat stelt hij toch helemaal niet. Heb jij nooit begrijpend lezen gehad op school?
Number23
-
- 8638 messages
- 5678 votes
Beste discussie ever.
En net op het punt dat ik Hard-Boiled aant kijken ben en me nogal stoor aan de nasynchronisatie. Maar jongens als jeroentjuhhhh, Nomak en Reinbo hebben gelijk; een filmliefhebber probeert op zijn minst er doorheen te kijken.
Nomak
-
- 11634 messages
- 0 votes
Ik denk toch dat het gros daar tegenwoordig niet meer op te wachten zit. Of zijn dat ook geen "ware filmliefhebbers"?
Na een paar silent movies weet je meestal wel of het je cup of tea is.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Zo kan je Metropolis slecht vinden en tegelijkertijd een meesterwerk zien in Chaplin's City Lights.
, stom elitair kneuzenwoord, enkel gebruikt om je eigen ego te strelen en je verheven te voelen boven anderen...)
(Welke films doel je op?)
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Ook wil ik eraan toevoegen dat er niets voor niets een speciaal Aziatisch topic is en geen Europees ( Film >> Genres en landen >> De Aziatische film.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Beste discussie ever.
En net op het punt dat ik Hard-Boiled aant kijken ben en me nogal stoor aan de nasynchronisatie. Maar jongens als jeroentjuhhhh, Nomak en Reinbo hebben gelijk; een filmliefhebber probeert op zijn minst er doorheen te kijken.
Nasynchronisatie? Je kijkt 'm toch wel in het kantonees....? 
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
, stom elitair kneuzenwoord, enkel gebruikt om je eigen ego te strelen en je verheven te voelen boven anderen...)
Je bedoelt die 3 die je gezien hebt....... Zullen we het eens oppakken als je er 30 heb gezien?
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Het is goed met je. 
Doe dat getal tot de macht 3 en je komt dichter in de buurt.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Onzin. Sunrise geeft hij een 2,5, wat in zijn geval toch wel als voldoende moet worden aangemerkt. (in ieder geval verrassend hoog) Zit er in ieder geval dicht tegen aan.....
Verder is Onderhond zeker filmliefhebber, je hem immers wel nageven dat hij alles een kans geeft.
Trouwens hij heeft een stomme film in zijn top 10 staan: Umfeld (2007)
Number23
-
- 8638 messages
- 5678 votes
Chevy denk je echt zo over het woord 'filmliefhebber'? Ik geef toe, mijn ego is soms te groot, maar voel me niet boven andere mensen verheven(behalve dan mensen uit mijn naaste omgeving, maar die weten dan ook geen drol)
Ik noem mezelf vaker 'filmfreak' moet ik zeggen.
Number23
-
- 8638 messages
- 5678 votes
Nasynchronisatie? Je kijkt 'm toch wel in het kantonees....?
Haha tuurlijk, laat die dikke Duitsers niet alles verpesten 
Alleen jammer dat ze de film maken, monteren en dan er nog eens overheen lullen. In het begin moest ik me daar doorheen worstelen.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Dat is inderdaad wel lastig. Audio is erg ondermaats, maar dat mag de pret niet drukken.
Number23
-
- 8638 messages
- 5678 votes
Dat is inderdaad wel lastig. Audio is erg ondermaats, maar dat mag de pret niet drukken.
De actie is strak gedaan. Leuk om te zien hoe John 'Mr. Slowmo' Woo het deed voordat ie bekend werd in Hollywood. Alleen is er wel veel druk, want hij staat bij jouw in je top 10 zag ik!!
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ga film kijken.....je bent toch niet ondertussen aan het MM-en.... 
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Onzin. Sunrise geeft hij een 2,5, wat in zijn geval toch wel als voldoende moet worden aangemerkt. (in ieder geval verrassend hoog)
. De andere 49 zijn zwaar onvoldoende. En zoals je zelf zegt moet een film minimaal 4,0* zijn om de moeite waard te zijn. De rest is alleen maar simpel kijkvermaak. jazzzz zal ongetwijfeld een boel voldoendes uit delen (net zoals ik ook gewoon goede cijfers geen aan Japanse films), maar de kans dat er een keertje een echte topper bij zit, is een stuk kleiner dan in een ander filmhoekje (in zijn geval een Europese taal). En daar gaat het toch om? (Steen)goede films kijken? Of is het een "Wie heeft de meeste diverse kijkbeleving?"-wedstrijd? Het moet natuurlijk wel leuk blijven. Zelf zeg ik ook niet dat het feit dat er Japans in gesproken wordt, voor mij al bij voorbaat een no-go is of dat ik bevooroordeeld een film kijk. Ik zeg alleen dat ik best kan begrijpen dat sommige mensen een taal bij voorbaat al afschrijven (zeker als het een paar keer erger is dan bij mij). Iets wat jij bijvoorbeeld niet kan begrijpen, omdat jij niet weet welk gevoel hij heeft.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ach, met Amorres Perros had hij een voldoende buiten Hollywood en ik denk dat Oldboy er ook zo eentje is. Denk dat hij over een jaar of 10 vast meer buiten het Hollywoodstraatje zal waarderen. En hoe meer je open staat voor films van divers pluimage, hoe meer goede films je kunt zien. Dus vandaar dat ik 'm toch altijd buiten zijn comfort zone zal tippen. Maar niet te ver, dat heb ik inmiddels ook wel door. Heeft tijd nodig. Keek toen ik 18 was ook vrijwel enkel Amerikaanse films al was een andere aanbod toen ook nauwelijks verkrijgbaar. En zie nu. 
jazzzz
-
- 579 messages
- 870 votes
Verder ben ik het zeker eens met jouw uitleg. Prachtige taal dat Japans. Zelf heb ik ook nooit problemen met een taal, de ware filmliefhebber laat zich door zoiets natuurlijk niet afschrikken.
Aan jouw naam te zien snap ik dat wel..
Nomak
-
- 11634 messages
- 0 votes
Dan maar geen "ware filmliefhebber" (nogmaals:
Dit dus:
Ik denk toch dat het gros daar tegenwoordig niet meer op te wachten zit. Of zijn dat ook geen "ware filmliefhebbers"?
En daar gaat het toch om? (Steen)goede films kijken? Of is het een "Wie heeft de meeste diverse kijkbeleving?"-wedstrijd? Het moet natuurlijk wel leuk blijven.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Maar jij vind het gros ook ware filmliefhebbers.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
En nog iets: Jij hebt blijkbaar geen idee wat het is om een film te kijken in een taal die je absoluut niet aantstaat. Zelfs zo erg dat je je echt gaat ergeren aan de taal. Dus oordeel asjeblieft niet over mensen die dat wel hebben, want daar heb je blijkbaar geen flauw benul van.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Gelukkig niet. Maar ik zou in zo'n geval direct hulp gaan zoeken. 
jazzzz
-
- 579 messages
- 870 votes
Ik denk dat het taalverschil wel degelijk een probleem is bij mij. Naja probleem, ik kijk (denk ik daardoor) liever westerse films dan bijvoorbeeld Aziatische. Neem het verschil tussen Mou Gaan Dou en The Departed. Bijna hetzelfde script, op een paar dialogen na. Hoe komt het dat ik TD fantastisch vind en Mou Gaan Dou totaal niet? Volgens mij komt het acteren in TD veel beter op mij over dan MGD. Of dit door het taal/cultuurverschil komt? Ik denk het wel, als ik een dialoog bekijk tussen twee aziaten en bijvoorbeeld DiCaprio en Matt Damon dan kijk ik veel liever naar laatstgenoemde. Misschien omdat ik eraan gewend ben zoals jullie zeggen. Maar ik denk zelf eerlijk gezegd dat door een aantal dingen komt: de taal/mimiek/uitstraling/emoties en ook de verschijning van personen. Ik vind over het algemeen westerlingen mooier dan aziaten. Ieder zo zijn voorkeur. Voor dit alles is één mooi woord: cultuur.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Maar daarom proberen wij je ook een beetje buiten je cultuur te tippen, op een goed moment wen je ook aan Aziatische gezichten, uitdrukkingen en talen. Dan gaat er 'een complete wereld voor je open' zoals dat zo mooi heet.
jazzzz
-
- 579 messages
- 870 votes
Ik kijk vanaf nu alles wat mij getipt wordt.
Zeer binnenkort komt Oldboy aan de beurt. Een vriend van mij is wel helemaal bezeten door de Aziatische cultuur. Maar als we een (meestal vecht)film bij hem gaan kijken val ik serieus in slaap! Misschien heb ik gewoon te weinig met de cultuur..
Edit: Ik heb al wel wat meer Aziatische films bekeken dan mijn stemlijst vertegenwoordigd, heb ze alleen niet afgekeken.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Je hebt op welgeteld 1 film van voor 1960 gestemd.
melvddonk
-
- 3972 messages
- 0 votes
Je bent geen ware filmliefhebber als je bewust films gaat vermijden omdat de taal je niet aanstaat.
Het scheelt dat ik het dan ook niet echt belangrijk vind of mensen vinden dat ik wel of geen 'ware filmliefhebber' ben. Vind het sowieso een irritante term, net als 'filmkenner' oid.
Ik hou van films, dus vind mezelf een filmliefhebber. Ik kijk weinig Aziatische films, maar ik kijk bijvoorbeeld ook geen actiefilms. Is iemand dan volgens jullie ook geen filmliefhebber, omdat hij niet van actiefilms houdt? Of geen chickflicks kijkt?
Ik krijg in ieder geval spontaan kippenvel als ik termen als 'ware filmliefhebber' voorbij zie komen.