- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Aziatische film
De Aziatische film
J.T.O
-
- 791 messages
- 1048 votes
Onthouden jullie de regisseurs ook echt? 
Ik ben meer fan van de martial arts genre en verder kijk ik voornamelijk films uit Hong Kong cinema. Dit is simpelweg omdat ik Kantonees kan verstaan en zo maakt het al een stuk leuker om te kijken. Naast dit kijk ik ook wel Koreaanse, Japanse, Taiwanese, Chinese, Thaise en Singaporese films. (Hoewel ik in verhouding niet veel van heb gezien)
Kent iemand nog een (Aziatische) film over de conflict tussen China en Japan in de laastste paar eeuwen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd, wat ze met deze gevoelige onderwerp hebben gedaan.
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Men Behind the Sun 1, 2 en 3 zijn het beste voorbeeld
.
ToNe
-
- 2865 messages
- 2336 votes
Kent iemand nog een (Aziatische) film over de conflict tussen China en Japan in de laastste paar eeuwen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd, wat ze met deze gevoelige onderwerp hebben gedaan.
Onwaarschijnlijk slecht...
J.T.O
-
- 791 messages
- 1048 votes
Men Behind the Sun 1, 2 en 3 zijn het beste voorbeeld
.
Ik heb gehoord dat het een shock film is, in plaats van dat je het min of meer aan het denken zet. Of het is zo shockerend, dat je gaat denken 
Bedankt 
Silvio Dante
-
- 2943 messages
- 2153 votes
In Film > Algemeen > Aziatische film:
Beste Moviemeters,
Ik ben 16 jaar en kijk vooral Amerikaanse films, hier en daar kijk ik wat Europese films MAAR ik heb nog zo goed als geen Aziatische film gezien, of beter gezegd uitgekeken.
Ik kan de Aziatische stijl moeilijk waarderen denk ik, wat niet wil zeggen dat ik er niet in geïntresseert ben.
Integendeel: Ik wil de Aziatische film leren apreciëren; ik zou het dan ook heel leuk vinden moesten jullie me enkele films kunnen noemen waarmee ik het best zou beginnen.
(Battle Royale, Zebraman, Ringu en Ichi vond ik top, werken als Sonatine en In The Mood For Love kon ik al heel wat moeilijker waarderen; om jullie maar een idee te geven)
blabla
-
- 2070 messages
- 5243 votes
Probeer eens de films van Chan-wook Park, die komen kwa sfeer redelijk in de buurt van wat je in je top 10 hebt staan.
ToNe
-
- 2865 messages
- 2336 votes
A Bittersweet Life heeft als basisgegeven een ogenschijnlijk simpel verhaaltje over wraak, maar de uitgebreide uitvoering en de introspectie van de hoofdfiguur maakt het een film die op verschillende vlakken werkt.
Time & Tide is één van de weinige gechoreografeerde actiefilms, die tijdens de actiescenes voor een adrenalinerush zorgen.
Een film die tijdens de hoogtij van de actieheldenfilms van de jaren '80 niet in de top zou misstaan.
De films van Chan-Wook Park, en met name de Vengeance trilogie, vallen op zijn plaats als je meegaat met de existentiële vraagstukken waar de hoofdfiguren mee te maken krijgen. Als de Aziatische stijl, zoals je het noemt, nog moeizaam klikt met je belevingsgevoel, dan is JSA een goede film om daar aan te werken. Het heeft de vangnet van een 'plot' waar je je aan vast kan houden, maar biedt tussen de regels meer, als je de onderliggende thema van broedertwist (Noord- en Zuid-Korea) in beschouwing neemt.
Als je verrast wil worden zet je gewoon Electric Dragon 40K Volt op.
CinemAvanti.nl
-
- 282 messages
- 97 votes
1 van de beste aziatische films van de laatste jaren:
Save The Green Planet
The Lexx
-
- 426 messages
- 3485 votes
Kung Fu Hustle rules zeker, en volgend jaar Jet Li en Jackie Chan samen in een film 
kArIzMa_TuRk
-
- 3642 messages
- 0 votes
ja je hebt gelijk en er komt ook nog Kung Fu Hustle 2 
The Lexx
-
- 426 messages
- 3485 votes
ja maar ik weet niet of het stephen chow het eerste deel dan kan overtreffen, ik ben bang dat het bijvoorbeeld net als kung fu mahjong zal zijn met een minder 2e deel.
ach ja we zien het wel, Chow zal iig zijn best wel doen 
The making of Kung Fu hustle is trouwens ook erg grappig 
kArIzMa_TuRk
-
- 3642 messages
- 0 votes
ik vind/denk dat het net zo mooi/leuk als de eerste deel gaat worden 
Leviwosc
-
- 883 messages
- 335 votes
Ik begin nu echt interesse te ontwikkelen in de Aziatische film, dit is pas sinds kort en ik heb tot nu toe alleen Hero en Peace Hotel, al vind ik de laatste zwaar tegenvallen. Ik wil meer Aziatische films zien, alleen heb ik het idee dat het moeilijk zal zijn om aan deze films te komen. De winkels hier richten zich toch voornamelijk op de Amerikaanse films.
The Lexx
-
- 426 messages
- 3485 votes
er zijn wel winkels waar je Aziatische films kan kopen zoals Boudisque.nl 
ToNe
-
- 2865 messages
- 2336 votes
Even een toevoeging wat betreft Koreaanse cinema.
Ergens hebben de industry-leaders (volgens mij Hyundai) ingezien dat een sterke domestic filmindustrie net zoveel opbracht als de omzet van x periode.
Reden om de filmindustrie een financiële injectie te geven, waarvan het resultaat nu te merken is.
Domestic blockbusters concurreren met Hollywood en tussen de grote producties is er daarnaast nog ruimte voor de kleinere (arthouse) producties (als Ki-Duk).
Als je al bijv. kijkt naar Chan-wook Park, die na het succes van JSA, elke film kon maken die hij wilde en bewust koos voor de onconventionele Sympathy For Mr. Vengeance.
Jae-young Kwak, die melige melodrama's als My Sassy Girl en Windstruck kan maken. En Joon-Ho Bong, die na een komedie en hit-thriller (Memories of Murder), nu met een sci-fi komt, The Host.
Dit maakt het Zuid-Koreaans aanbod imo een goed alternatief voor Hollywood. (mocht dat je kopje thee zijn)
J.T.O
-
- 791 messages
- 1048 votes
Het hanryu effect is niet alleen bij de films te merken, maar in de Aziatische wereld van drama series, diverse muziek en gameshows is dit enorm aangeslagen. In sommige landen was het zelfs zo erg, dat ze de Koreaanse entertainment bijna verbande. Het zijn voornamelijk de series die het zo goed doen, ze halen kijkcijfers op die in de afgelopen jaren in sommige landen nog nooit zijn behaald. Het schijnt dat ze de (melo)drama in de series goed kunnen waarderen, met als gevolg een stroming van een meuk fans en kritiek. Mensen en vooral jonge meiden raken helemaal geobsedeerd en sommigen overwegen zelfs om naar Korea te gaan wonen en leven. Net als met de meeste animé liefhebbers, waarbij hun liefde zo groot is, dat ze een studie Japans gaan kiezen. Misschien niet te merken hier, maar op de Aziatische forums is dit te gek voor woorden.
Zelf heb ik nog niet zoveel Koreaanse films gezien, maar ik heb wel wat in bezit. De populaire My Sassy Girl heb ik dan uiteraard gevolgd en natuurlijk van genoten. De laatste Koreaanse film die ik gezien heb is The King and The Clown. Deze film is hier echter under-rated. Dit was waarschijnlijk Korea een van de beste films in 2005, 7 miljoen verkochte tickets in ruim 7 weken. Een prachtfilm, de cinematografie is zeer sterk en dan met nadruk op zeer. De kleuren springen van je beeldscherm af, uiterst sfeervol en gelukkig zat de drama er ook goed in. Een must voor elke fan van Aziatisch filmcultuur.
ToNe
-
- 2865 messages
- 2336 votes
Heh, de term hanryu was mij onbekend, dus ff gecheckt.
Interessant:
Maar zoals elke 'wave' van nieuwigheid zal alleen datgene wat een meerderheid aanspreekt op de voorgrond raken (de drama's) terwijl er nog voldoende (kwaliteit) te ontdekken is.
Een beetje net als hiphop in NL op dit moment. 
J.T.O
-
- 791 messages
- 1048 votes
Hiphop in Nederland is stom. The Box bijvoorbeeld, allemaal wannabee's gangsters, echt triest maar goed
De Japanse vrouwen richten zelfs organisaties op, zodat ze samen naar Korea kunnen en daar wonen. Echt te maf voor woorden, wat deze enorme wave heeft veroorzaakt.
Jonge meiden van 13 jaar raken ook beinvloed, ze denken dat de wereld of dat Korea rooskleurig vormgegeven is 
Maar goed, Koreaanse films is wel goed. Laatst nog een Koreaanse American Pie gezien, 't was wel grappig, maar wie kent nog meer aanraders? Old Boy en Sympathy for lady vengeance vind ik maar niks. Ik houd van een beetje zoetsappige meuk, of iets stylish. 
* hint hint
The King and the Clown 
The Lexx
-
- 426 messages
- 3485 votes
Koreaanse aanraders;
My wife is a gangster
Musa The warrior
Fighter in the wind
Shadowless Sword
Sword in the moon
The Legend of the evil lake

ToNe
-
- 2865 messages
- 2336 votes
Hm, da's wel erg extreem. Da's nog erger dan otaku's.
Zoek je zoetsappig?
The Classic is een onbeschaamde melodrama.
Dan heb je nog films als Please Teach Me English, Spy Girl en My Tutor Friend waar het allemaal goedkomt, met een vleugje melige melodrama.
De films zijn allemaal wat 'ouder' aangezien ik dat genre nu al wel heb gezien.
Toch zou ik even rustig zitten voor Oldboy en de net zo stijlvolle, maar conventionelere Bittersweet Life.
J.T.O
-
- 791 messages
- 1048 votes
Hartelijk dank, ik heb ze alvast opgeschreven voor later 
Norma
-
- 3463 messages
- 5088 votes
Ik ben zeer gecharmeerd van Dolls, en House Of The Flying Daggers vond ik ook mooi. Hebben jullie tips m.b.t. films die hier wat van weg hebben? Bij voorkeur waarin vechtscenes niet de overhand hebben want hoewel mooi gedaan, ik hou meer van drama en romantiek.
Ozarklynch
-
- 1317 messages
- 581 votes
Denk dan aan 2046, Hana-Bi, Seom, Xiao Cheng Zhi Chun, Dare mo Shiranai om er maar enkele op te noemen.
Thaihenk
-
- 9 messages
- 7 votes
In Film > Algemeen > Aziatische film:
Beste Moviemeters,
Ik ben 16 jaar en kijk vooral Amerikaanse films, hier en daar kijk ik wat Europese films MAAR ik heb nog zo goed als geen Aziatische film gezien, of beter gezegd uitgekeken.
Ik kan de Aziatische stijl moeilijk waarderen denk ik, wat niet wil zeggen dat ik er niet in geïntresseert ben.
Integendeel: Ik wil de Aziatische film leren apreciëren; ik zou het dan ook heel leuk vinden moesten jullie me enkele films kunnen noemen waarmee ik het best zou beginnen.
(Battle Royale, Zebraman, Ringu en Ichi vond ik top, werken als Sonatine en In The Mood For Love kon ik al heel wat moeilijker waarderen; om jullie maar een idee te geven)
Mijn tips zijn :
A snake of june , Vital , Gemini ( Shiniya Tsukamoto )
Memento mori ( Kim-toe young )
A tale of two sisters ( Kim-Jee woon )
The overture ( Itthisoontorn Vichailak )
The isle , The Bow , Spring summer fall winter , Bin jip , Samaritan girl , Bad guy ( Kim ki duk )
Ichi the killer , Fudoh , imprint , Audition ( Miike Takashi )
Hana-bi , Sonatine , Kikujiro , Zatoichi ( Takeshi Kitano)
Dumplings ( Fruit Chan )
The brotherhood of war ( Koreaanse Saving private Ryan )
Afterlife ( Kore-eda Hirokuza )
Eureka ( Shinji Aoyama )
The twilight samurai ( Yoji Yamada )
Lady snowblood ( Toshiya Fujita )
Kichiku ( Kazuyoshi Kumakiri )
Shutter ( Banjong Pisanthanakun )
Old boy ( Park Chan Wook )
Symphaty for mr. vengeance ( Park Chan Wook )
Untold scandal ( Je yong lee )
En zo kan ik nog wel even doorgaan. 
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11900 messages
- 5305 votes
Bij Aragami (2003):
Wat ik tot nu toe heb gezien, eens kijken of ik ze in een keer kan opnoemen:
The Accidental Spy
Who Am I
Bin-Jip
Odishon
Memories of Murder
Aragami
Kikujiro
Organ
A Tale of Two Sisters
Ringu
Ringu 2
Chrouching Tiger, Hidden Dragon
One Missed Call
In the Mood for Love
Together
Ju-on: The Grudge
Spirited Away
Tubeyua
Waarom vertrok Bodi Darma naar het oosten? (ned.titel)
the Scent of the Green Papaya (eng.titel)
Iemand nog tips voor titels die niet al te moeilijk te huur zijn?
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Bij Aragami (2003):
Kan dat niet op het forum?
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Bij Aragami (2003):
Wat ik tot nu toe heb gezien, eens kijken of ik ze in een keer kan opnoemen:
The Accidental Spy
Who Am I
Bin-Jip
Odishon
Memories of Murder
Aragami
Kikujiro
Organ
A Tale of Two Sisters
Ringu
Ringu 2
Chrouching Tiger, Hidden Dragon
One Missed Call
In the Mood for Love
Together
Ju-on: The Grudge
Spirited Away
Tubeyua
Waarom vertrok Bodi Darma naar het oosten? (ned.titel)
the Scent of the Green Papaya (eng.titel)
Iemand nog tips voor titels die niet al te moeilijk te huur zijn?
Ik vind de helft idd minder titels tussen. Probeer eens het oudere werk van John Woo
The Killer, Bullit in Head & Hard Boiled
Een paar Kitano's
Hana-Bi
Brother
Zaitochi
Bad Guy & Spring, summer etc. Van Ki-Duk.
En de zusterfilm van Arigami 2LDK
J.T.O
-
- 791 messages
- 1048 votes
Volgens mij is het beter om wat fast spaced films te zien, die van Ki-Duk zijn namelijk nogal langzaam en voor nieuwelingen voor de Aziatische cinema lijkt me dat geen goed begin. Ik denk dat Dog Bite Dog, SPL of My Sassy Girl betere voorbeelden zijn