• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.364 votes
Profile

Wat versta je eigenlijk onder CULT?

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Caligola was gewoon een vrij groot succes in de bioscopen. Weinig cult aan dus.

Dat het na zoveel jaar verder wel een soort van cultstatus heeft gekregen en door een kleine groep liefhebbers wordt geadoreerd, ja dat zou kunnen.

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

Ik weet het ook niet, ik kan me het wel voorstellen, omdat die film ondanks zijn kwaliteit altijd weer terugkomt.

kijkert

• 3584 messages
  • 0 votes

Volgens mij heb je bij cult ook vaak dat het niet enkel een kleine groep aanhangers heeft, maar dat die aanhangers ook randactiviteiten rond een film organiseren, zoals speciale website's draaiende houden, bijeenkomsten organiseren, fanclubdagen houden enz.

Dat vormt dan zeg maar de 'cultus' rond zo'n film.

Het gaat dus niet zozeer om een kleine groep liefhebbers, maar eerder om een kleine groep 'aanbidders'.

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

Precies en daarom blijft zo'n film altijd terugkomen.

Alastor

• 2634 messages
  • 3018 votes

Inderdaad ja.

Films als 'the Rocky Horror Picture Show' en 'Dune' bijvoorbeeld.

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

kijkert wrote:

Volgens mij heb je bij cult ook vaak dat het niet enkel een kleine groep aanhangers heeft, maar dat die aanhangers ook randactiviteiten rond een film organiseren, zoals speciale website's draaiende houden, bijeenkomsten organiseren, fanclubdagen houden enz.

Speelt mee.

Zin in een Costa-meeting

kijkert

• 3584 messages
  • 0 votes

FisherKing wrote:

(quote)

Speelt mee.

Zin in een Costa-meeting

Op locatie?

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

haha kijkert

Remi wrote:

American Psycho (2000) cult denk ik

Passion of christ; prima kandidaat

Return of the killer es : ook cult

Fight Club cult

Clockwork Orange, A cult

Silvio Dante

• 2943 messages
  • 2153 votes

Die laatste twee die Remi noemde zou ik niet echt cult noemen; Fight Club en Clockwork Orange hebben heel veel fans, moest het cult zijn, zouden ze zo hoog niet staan in de top 250.

kijkert

• 3584 messages
  • 0 votes

Uit Remi's lijst zou ik "Pink Floyd, The Wall" wel cult noemen, maar dat komt dan ook weer doordat de band Pink Floyd vele fans heeft en had.

"Grease" zou ik, evenals "Costa" eerder 'camp' noemen, maar de scheidslijnen worden wel erg wazig, en vraag me aub niet naar mijn definitie van 'camp'. 't Is allemaal toch ook wel redelijk veel een gevoelskwestie.

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

Silvio Dante wrote:

Die laatste twee die Remi noemde zou ik niet echt cult noemen; Fight Club en Clockwork Orange hebben heel veel fans, moest het cult zijn, zouden ze zo hoog niet staan in de top 250.

Alleen al het feit dat je 'fans' zegt, lijkt me reden genoeg het cultfilms te noemen.

voor fight club

cult sf clockwork orange

kijkert wrote:

"Costa" eerder 'camp' noemen, maar de scheidslijnen worden wel erg wazig, en vraag me aub niet naar mijn definitie van 'camp'.

Volgens wikipedia (tja) is camp-cult net zoiets als 'so bad...... it's good'. En kan inderdaad soms als cult gezien worden, zie ook showgurlzzz en mommy dearest etc..

Rancid

• 599 messages
  • 866 votes

In Film > Algemeen > Steengoeie Cultfilms graag!:

Ik weet dat ´cult´ een beetje breed is, maar welke films vallen volgens jou nu typisch onder het kopje Cult en moet ik volgens jou zeker hebben gezien? Ik hou van surrealistisch, vaag, vreemd, bijzonder, grappig, drugs eventueel etc. Ik heb zat films gezien die je onder cult kan plaatsen, maar er zijn vast nog wel toppers die ik nog niet heb gezien.

Bedankt he!

EvilFreD

• 5 messages
  • 34 votes

"Cult" is niet te bepalen. D.w.z. elke film kan een cultfilm worden. Een in- en inslechte film kan cult worden, maar ook bijvoorbeeld een blockbuster.

Zo zou je Grease rustig een cultfilm kunnen noemen terwijl al miljoenen mensen hem gezien hebben. Dat is niet bepaald een select groepje te noemen.

Andere cultfilms die een breed publiek kende waren volgens mij:

The Neverending story

Spaceballs, the Movie (heb je 'm weer)

The Blair Witch Project

Kijk bijvoorbeeld ook eens op www.cultmovies.com wat ze daar allemaal cult durven te noemen.

Zelfs Die Hard staat daar in de top 100!

Rancid

• 599 messages
  • 866 votes

Ja, die site viel me erg tegen.

tolpol

• 23 messages
  • 605 votes

Hier heeft iemand z'n best gedaan om een soort definitie te geven - en 't is er dan meteen eentje van enkele pagina's. Geeft dan ook goed aan hoe moeilijk het begrip te omschrijven valt.

Zelf ben ik al die discussies over wat al dan niet 'cult' genoemd mag worden een beetje beu. 't Is een ruim begrip en iedereen maakt zelf maar uit hoe hij het precies ziet in te vullen.

Op m'n cultfilms en k*tfilms filmblog vind je alleszins veel films terug die mijn inziens zeker onder het begrip vallen - al dek ik me in en komen er ook wel andere films aan bod - laten we die dan maar k*tfilms noemen - ha !

tolpol

• 23 messages
  • 605 votes

Dat blog is inmiddels vervangen door een heuse site !

Cultfilms en kutfilms heet-ie en cultfilms en kutfilms bespreekt-ie, met wekelijks enkele updates. De reviews krijgen steeds een paar uit de kluiten gewassen screenshots en een dvd-evaluatie met een hoop technische mumbo jumbo.

De genres die aan bod komen gaan van giallo's over yakuza-eiga en kung fu flicks tot spaghetti westerns. En zo.

"Genre-cinema", daar zullen we 't maar bij houden.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Taking of Pelham One Two Three is een cultfilm?

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

tolpol wrote:

"Genre-cinema", daar zullen we 't maar bij houden.

Dat is ook iets anders dan cult

tolpol

• 23 messages
  • 605 votes

neo wrote:

Taking of Pelham One Two Three is een cultfilm?

Waarom niet ?

Zoals ik al zei - "Cultfilms" is een ontzettend vage term, waar iedereen voor mijn part z'n eigen invulling aan geeft.

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

Cultfilms zijn bepaalde lostaande films die op een een of andere manier populair blijven.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Onzin mikey. Populariteit heeft er niks mee te maken, eerder curiositeit. Er zijn zoveel cult-films die door een of andere regisseur (ik noem een Tarantino) opeens de hoogte in worden gehemeld, waardoor ze plotseling (al lang vergeten door het publiek) populair worden.

Het gaat echt om curiositeit. Aantal voor de hand liggende genres in de cult-circel: blackploitation, sexploitation, kannibalen-films, gothishe horror/erotiek, monsterfilms ... etc.

Daarnaast bestaan er binnen de grote genres, natuurlijk ook cult-films. Veelal doordat ze vreemder, excentrieker zijn dan het gros. Populariteit is er wel, maar is naar mijn mening niet de hoofd-factor.

En wat tolpol al zei: iedereen mag er voor mijn part z'n eigen invulling aangeven.

Cult is behoorlijk breed.

Dan nog over tolpols site... als je je site al kutfilms noemt, dan klik ik al gelijk weg.

tolpol

• 23 messages
  • 605 votes

Mug wrote:

Dan nog over tolpols site... als je je site al kutfilms noemt, dan klik ik al gelijk weg.

Waarom ? Die "kutfilms" in de titel staat er omdat de naam zo enigzins ronkt en om de nodige dosis relativering te voorzien. Geenszins denigrerend bedoeld.

Als je het woord zelf aanstootgevend vind zal er wel meer terug te vinden zijn op de site waar je aanstoot aan zal nemen, vrees ik.

Poisonthewell

• 4939 messages
  • 13393 votes

Mainstream is 100 000 people seeing a movie 10 times

Cult is 10 people seeing a movie 100 000 times.

Ik weet zo gauw niet meer wie dat ook alweer gezegd heeft.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

tolpol wrote:

(quote)

Waarom niet ?

Zoals ik al zei - "Cultfilms" is een ontzettend vage term, waar iedereen voor mijn part z'n eigen invulling aan geeft.

Omdat er niks eigenzinnigs is aan deze film, wat ervoor zorgt dat een bepaalde groep mensen het opneemt als cult. Goed er zijn de namen... Shire's muziek is dat wel.

Snap heel goed dat een ieder zijn eigen invulling heeft, maar je geeft zelf op je site geen eens aan waarom jij vind van wel. Vreemd als het een site over cultfilms is.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

"kutfilms" komt bij mij over als puberale stoerdoenerij. Denigrerend nee (dat zag ik ook wel aan de website). Aanstootgevend ook niet nee. Als je echt liefhebbers van cult-films wilt ontvangen op je site, zou ik een naamsverandering overwegen. Velen zijn binnen een klik en een diepe zucht verdwenen van je site. Gewoon een tip.

Gelukkig staat er wel een plaatje op van de film Female Vampire, de beruchte zelfbevredigings-scene met het uiteinde van een bed.

Minder gelukkig: MovieMeter staat niet bij je links

tolpol

• 23 messages
  • 605 votes

neo wrote:

(quote)

Omdat er niks eigenzinnigs is aan deze film, wat ervoor zorgt dat een bepaalde groep mensen het opneemt als cult. Goed er zijn de namen... Shire's muziek is dat wel.

Snap heel goed dat een ieder zijn eigen invulling heeft, maar je geeft zelf op je site geen eens aan waarom jij vind van wel. Vreemd als het een site over cultfilms is.

Hokjesdenken is dan ook niet meteen het opzet van de site.

Het gaat er mij op de site helemaal niet om of die film al dan niet "cult" is, of waarom hij dat dan wel moet zijn. Zeker is wel dat veel films die ik er aan bod zal laten komen vaak als "cult" bestempeld kunnen worden al is dat eerder te wijten aan het feit dat ik graag diep graaf in de filmcultuur. "Niet-mainstreamfilms en kutfilms" bekt niet zo lekker, lijkt me.

Waarom je nu net Pelham eruit kiest is me niet helemaal duidelijk. Voor een Japanse arthouse-film als Quiet Days for Firemen is de "cult"-term veel discutabeler.

tolpol

• 23 messages
  • 605 votes

Mug wrote:
"kutfilms" komt bij mij over als puberale stoerdoenerij. Denigrerend nee (dat zag ik ook wel aan de website). Aanstootgevend ook niet nee. Als je echt liefhebbers van cult-films wilt ontvangen op je site, zou ik een naamsverandering overwegen. Velen zijn binnen een klik en een diepe zucht verdwenen van je site. Gewoon een tip.

Gelukkig staat er wel een plaatje op van de film Female Vampire, de beruchte zelfbevredigings-scene met het uiteinde van een bed.

Minder gelukkig: MovieMeter staat niet bij je links

Hmm - daar zit wel wat in. Maar vind 't een titel die de lading redelijk goed dekt - en als je Soledad Miranda ernaast ziet staan pronken, neem ik aan dat de ironische knipoog wel duidelijk is.

Moviemeter.nl zal ik er meteen tussen zetten !

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

tolpol wrote:

Hokjesdenken is dan ook niet meteen het opzet van de site.

Het gaat er mij op de site helemaal niet om of die film al dan niet "cult" is, of waarom hij dat dan wel moet zijn. Zeker is wel dat veel films die ik er aan bod zal laten komen vaak als "cult" bestempeld kunnen worden al is dat eerder te wijten aan het feit dat ik graag diep graaf in de filmcultuur.

Door de naam cultfilms impliceer je al een hokje te hebben gecreeerd. Cultfilm-liefhebbers die zich niet storen aan het woord kutfilms vallen nu alsnog met hun neus in de boter. Het zou juist een meerwaarde voor je site zijn als je een extra paragraaf/kopje per film maakt à la "cultwaarde". Hoe informatiever des te vaker zullen de cultfilm-fans je site vinden. Anders blijft het bij eenmalige bezoekjes. Of maak al duidelijker op je hoofdpagina wat de bedoeling is van je site. Dit zijn natuurlijk gewoon tips.

"Niet-mainstreamfilms en kutfilms" bekt niet zo lekker, lijkt me.

Tja, een portie sushi is natuurlijk ook iets anders dan een portie gefrituurde lekkerbekjes.

tolpol

• 23 messages
  • 605 votes

Mug wrote:

Door de naam cultfilms impliceer je al een hokje te hebben gecreeerd. Cultfilm-liefhebbers die zich niet storen aan het woord kutfilms vallen nu alsnog met hun neus in de boter. Het zou juist een meerwaarde voor je site zijn als je een extra paragraaf/kopje per film maakt à la "cultwaarde". Hoe informatiever des te vaker zullen de cultfilm-fans je site vinden. Anders blijft het bij eenmalige bezoekjes. Of maak al duidelijker op je hoofdpagina wat de bedoeling is van je site. Dit zijn natuurlijk gewoon tips.

Dat de titel van de site met z'n "cultfilms" hier in vraag gesteld wordt heeft volgens mij veeleer te maken met het feit dat ik het in dit topic plaatste, waar nu net gediscussieerd wordt over wat al dan niet "cult" is. Als je de site buiten die context bekijkt zal 't een zorg zijn voor de gemiddelde bezoeker, lijkt me. Een cultliefhebber zal wel aan z'n trekken komt met de films die ik een plaatsje geef op de site.

Begrijp me niet verkeerd, maar iets als een "cultwaarde" gaan toekennen aan een film vind ik eerlijkgezegd nogal onzinnig. Nogmaals - deze discussie lijkt me vooral in de hand gewerkt door de context van dit topic. Waar ik m'n site natuurlijk zelf in kwam pimpen

soom

• 24919 messages
  • 2751 votes

The Breakfast Club. Prachtig staaltje cult.. De voorloper van de Highschool komedies, niet zo standaard en erg leuk om te zien.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.