- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Wat versta je eigenlijk onder CULT?
Wat versta je eigenlijk onder CULT?
Olivier Smolders
-
- 57 messages
- 0 votes
In Film > Toplijsten en favorieten > Top 10 cultfilms:
Plaats hier je top 10 cultfilms. Een voorbeeld van verschillende soorten cultfilms: Peurs Du Noir, Les Heroines Du Mal, Kiss Me Quick, The Pink Flamingos, Sinful Dwarf, Cha Cha, Cool and the Crazy, The Rocky Horror Picture Show, Faust, etc
Legan
-
- 18121 messages
- 4947 votes
Het is maar wat je onder cult verstaat. The Shawshank Redemption, A Clockwork Orange, etc... vallen daar in principe ook onder.
Olivier Smolders
-
- 57 messages
- 0 votes
Ja, des te beter (hoe meer eronder valt hoe meer keuze)
speranza
-
- 24668 messages
- 0 votes
Kan iemand een goede definitie van een cult film geven? Dit lijkt me dringend noodzakelijk om dit interessante topic na een goede start levend te houden.
aire.
-
- 376 messages
- 111 votes
Ja dat zou wel een stuk makkelijker zijn. Persoonlijk schaar ik The Shawshank Redemption en A Clockwork Orange niet onder cult film, want die hebben nu al een te klassieke status. Hetzelfde geldt voor Blade Runner. Die was pakweg 20 jaar geleden misschien nog cult, maar nu kunnen we daar toch niet echt meer van spreken? Maar goed, misschien dat iemand het een wat duidelijkere stempel kan geven aan het begrip 'cultfilm'.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Dat is een film die door een specifieke, kleine groep mensen geweldig wordt gevonden.
Zie overigens ook dit topic: Film >> Genres en landen >> Cult films
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
En hoe vager de term wordt gehanteerd...
Eens. Volgens mij zijn er op MM al verschillende discussies gevoerd over de term 'cult' en het begrip is gewoon te ruim.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Het is ruim, maar ik snap niet hoe mensen het zo ruim kunnen nemen.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
De discussie komt vooral voor uit het feit dat een specifieke, kleine groep uit Nederland of Belgie niet hetzelfde is als een specifieke, kleine groep op Moviemeter.
Toon1
-
- 497 messages
- 2798 votes
Ik denk dat hier wordt bedoeld films gewaardeerd door een kleine groep cinefielen, al dan niet op Moviemeter... Snap ook niet dat er gevraagd wordt wat de precieze definitie is... Als je bekend met met dat soort films ga je die vraag toch niet stellen?
Het probleem is niet echt wat cult is... het probleem is dat mensen cultfilms verwarren met films die geen cult zijn (The Shawshank Redemption, A Clockwork Orange of Blade Runner ). Voor de doodgewone man in de straat die amper films kijkt, of iemand die alleen klassiekers en bekende Hollywood - en arthousefilms kijkt is A Cockwork Orange een cultfilm (of een twijfelgeval)... Voor de cinefiel niet. Echte cultfilms zijn films die binnen de gehele groep van filmliefhebbers door een klein select groepje worden gewaardeerd, ze zijn sowieso niet bekend bij het grote publiek. Ik denk dat dit topic meer bedoeld is voor 'onbekendere' films die een beetje afwijken van de norm, voor de liefhebbers van exploitationfilms en dergelijke (en dus niet een film als 'Pulp Fiction'), in ieder geval films met weinig of niet al te veel stemmen (geen 500 stemmen dus) aangezien het films zijn die door een kleine groep bekeken wordt. Ik snap dan ook niet dat er een definitie moet gegeven worden om dit topic levend te houden (zoals speranza zegt) want er zijn genoeg mensen op MoMe die zich met dat soort films bezig houden. En ja de term is ruim en vaag! 
Grindhouse
-
- 828 messages
- 1686 votes
Echte cultfilms zijn films die binnen de gehele groep van filmliefhebbers door een klein select groepje worden gewaardeerd, ze zijn sowieso niet bekend bij het grote publiek.
Maar gewaardeerd worden is iets anders dan bekend zijn. Er zijn genoeg cultfilms die erg bekend zijn.
Toon1
-
- 497 messages
- 2798 votes
Maar gewaardeerd worden is iets anders dan bekend zijn. Er zijn genoeg cultfilms die erg bekend zijn.
geef eens voorbeelden...
Legan
-
- 18121 messages
- 4947 votes
het probleem is dat mensen cultfilms verwarren met films die geen cult zijn (The Shawshank Redemption, A Clockwork Orange of Blade Runner ).
Echte cultfilms zijn films die binnen de gehele groep van filmliefhebbers door een klein select groepje worden gewaardeerd, ze zijn sowieso niet bekend bij het grote publiek.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Niet echt een volledige definitie lijkt me. Hoort een onbekende film van Frank Capra daar dan ook bij?
Adrenal
-
- 1381 messages
- 0 votes
Ik ben ervan overtuigd dat dit topic overheerst zal worden door reacties als "nee, dat is geen cultfilm, hoor!". Maar ga er gerust mee door hoor
.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Een cultfilm kan ook met gemak een film zijn waar veel mensen (iets) over hebben gehoord, en dus bekend genoemd mag worden, maar deze niet hebben gezien. Ik noem als voorbeeld een Cannibal Holocaust.
Alastor
-
- 2634 messages
- 3018 votes
Van wat ik begrepen heb, staat de term 'cultfilm' voor love it or hate it-films waarbij een ruime meerderheid van de (potentiële) kijkers tot de categorie haters behoort. Het zijn dus per definitie films die ongeschikt zijn voor een breed publiek, maar die wel degelijk bestaansrecht hebben dankzij een selecte groep fanatici die ze op handen draagt.
Kenmerkend voor cultfilms is de buzz die ontstaat door controverse over kwaliteit.
Dus als een cultfilm te bekend en gewaardeerd is geworden, verliest het zijn status als cultfilm?
Strikt genomen wel, al blijft het vaak wel nog het label meedragen vanwege de historie van de film of om commerciële redenen.
Gevraagd een top10, waarin ik op dit moment de volgende titels op zou nemen:
01. 4,0* Brave
02. 4,0* Subconscious Cruelty
03. 3,5* Alice in Acidland
04. 3,5* Ciao! Manhattan
05. 3,5* The American Astronaut
06. 3,5* Industrial Symphony No. 1: The Dream of the Broken Hearted
07. 3,5* All about Anna
08. 3,5* La Planète Sauvage
09. 3,5* Qui Êtes-Vous, Polly Maggoo?
10. 3,5* Stille Dage i Clichy
Toon1
-
- 497 messages
- 2798 votes
Alastor, jij omschrijft het goed en duidelijk, ben het volledig met je eens
.
Niet echt een volledige definitie lijkt me. Hoort een onbekende film van Frank Capra daar dan ook bij?
Goede vraag. Ik ben geneigd te zeggen van niet, alhoewel een cultfilm natuurlijk van alle tijden is en alle genres en volgens mij van eender welke regisseur kan komen. Maar misschien kan het wel een cultfilm genoemd worden als het een mislukte Capra-film is die nooit populair is geweest bij het grote publiek en over het algemeen als een slechte film wordt beschouwd, maar toch door een klein groepje gewaardeerd wordt (ik zeg maar wat) ? Alhoewel ik zoals gezegd het toch vreemd zou vinden om een Capra-film in een cultfilm lijstje te zien, want het zijn natuurlijk films die bedoeld zijn voor een groot publiek en dus volgens de definitie van Alastor geen cultfilms (kunnen) zijn.
Erwinner
-
- 33715 messages
- 3079 votes
Is Chaindance een cultfilm? Nergens te verkrijgen op Dvd.
Of is het in mijn ogen een cultfilm en niet in jouw ogen.
Zijn overige films zijn trouwens ook voor een klein publiek gebleken.
Pastichio Rocker
-
- 6344 messages
- 0 votes
Dead Man, das een cultfilm. En Eraserhead ook.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
01. 4.0* - El Topo
02. 4.0* - Southland Tales
03. 3.5* - Tetsuo
04. 3.5* - Return of the Killer Tomatoes!
Maar daar houdt het eigenlijk al op.
Spetie
-
- 38871 messages
- 8145 votes
The Big Lebowski goldt ook altijd als cultfilm, weet niet of dat nu nog zo is.
Toon1
-
- 497 messages
- 2798 votes
The Big Lebowski goldt ook altijd als cultfilm, weet niet of dat nu nog zo is.
Niet echt. Zelfde verhaal als A Cockwork Orange of The Shawshank Redemption.
FinkPloyd
-
- 642 messages
- 1964 votes
Het zijn dus per definitie films die ongeschikt zijn voor een breed publiek, maar die wel degelijk bestaansrecht hebben dankzij een selecte groep fanatici die ze op handen draagt.
Kenmerkend voor cultfilms is de buzz die ontstaat door controverse over kwaliteit.
Ik denk inderdaad ook dat je cultfilms best kan beschrijven als relatief onbekende films, die wel een kleine schare zeer fanatieke aanhangers hebben. En de buzz die ontstaat door de controverse over de kwaliteit lijkt me inderdaad bij erg veel cultfilms voor te komen.
Een cultfilm is dus inderdaad geen cultfilm meer als deze te bekend wordt, maar ik ben het wel oneens dat cultfilms per definitie ongeschikt zouden zijn voor een breed publiek. Dit hoeft niet zo te zijn, want anders zou een cultfilm nooit kunnen doorgroeien tot de mainstream, wat duidelijk al wel gebeurd is (Big Lebowski, 2001, Clockwork Orange, en in mindere mate Funny Games).
Maar misschien zijn cultfilms wel films die niet meteen gemaakt zijn met het grote publiek in het achterhoofd, maar eerder vertrekken vanuit een bepaalde (afwijkende?) artistieke visie.
Sowieso blijft het vaak enigszins arbitrair om te bepalen of een film nu al of niet cult is (aan de hand van welke criteria ga je bepalen wanneer een film te bekend is, en hoe bepaal je wat een kleine groep aanhangers is?).
Darkgnome
-
- 18 messages
- 21 votes
Nu hier staan maar enkele films en bijzonder veel uitleg over cultfilms.
Misschien moet iedereen gewoon zijn films neerzetten?
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
Cult is zo'n breed begrip. Films die behoorlijk bekend zijn kunnen een cult film zijn omdat een bepaalde groep er zich mee identificeerd en omdat ze niet erkend worden door critici en festivals. Ik weet het ook niet...
Er is een schrijver die spreekt over een één-persoons cultuur, Hij heeft Zen en de Kunst van het Motoronderhoud geschreven. Zijn tweede boek is cult?
In mijn persoonlijke cultlijstje staan vooral films die over zeer kleine subcultuurtjes gaan.
1. Knightriders (Romero)
2. Showgirls (Verhoeven)
3. Hi Mom! (de Palma)
4. A Hole in my Heart (Moodysson)
5. Prick up your ears (Frears)
6. Visitor Q (Miike)
7. Possession (Zulawski)
8. Satansbraten (Fassbinder)
9. Pusher 3 (Refn)
10. Flesh (Warhol)
speranza
-
- 24668 messages
- 0 votes
Het is voor mij een zeer groot vraagteken waarom er slechts 16 stemmen op het meesterwerk la seconda volta (1995) zijn uitgebracht. Ik denk dat bijzonder weinig mensen ondanks zeer goede reacties van professionele recensenten beseffen hoe geweldig deze film is, omdat de regisseur heel veel aan je eigen verbeelding overlaat. Deze film is voor mij daarom een cult film!