• 177.962 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.997 actors
  • 9.370.978 votes
Profile

Wat versta je eigenlijk onder CULT?

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Dus minder dan 100 stemmen hier, en zijn erg hoog, is Cult. Om maar een definitie te nemen

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

FisherKing wrote:

Nee, dat zijn klassiekers. (minimaal 10 jaar oud en hier voorkomend in Tip en Top lijst)

Nou nou, cult en classic zijn verwant! de cult-classic! anyway neem een film als showgirls; deze zou waarschijnlijk nooit een 'klassieker' kunnen worden. maar is al aardig op weg een 'cultstatus' te krijgen. Dat is toch een film die de tijd heeft overleefd, tot nu toe, en nog steeds aan de oppervlakte drijft, hetzij in beperkte zin.

Ik vernam laatst dat er zelfs showgurls party's worden gegeven, zoals ze dat doen met tupperware. En daarna gaan ze erover praten.

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

mikey schreef:

Ik vernam laatst dat er zelfs showgirls party's worden gegeven, zoals ze dat doen met tupperware. En daarna gaan ze erover praten.

Eng, erg eng....

E V

• 1105 messages
  • 3048 votes

FisherKing schreef:

(quote)
Eng, erg eng....

Zo'n party bestaat misschien gewoon uit de film kijken en er dan na afloop over discussieren.

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Nou, als het lijkt op Tupperware, zouden er showgirls aan de man gebracht moeten worden.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Cool!

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Op langere termijn zeer vermoeiend.

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

eerder heet.

Flipman

• 7109 messages
  • 1141 votes

Zeg, ik weet eigenlijk niet of iemand dit al eens heeft vermeld, maar als je nou kijkt naar de vertaling (of één daarvan) van het woord Cult: Sekte! En een sekte is een groep aanhangers, een vrij gesloten en besloten groep aanhangers. Aanhangers van iets of iemand die of dat niet door de meeste mensen aanbeden wordt.

Nou, als je dat iets of iemand vervangt door een film, dan weet je het! Een echte Cultfilm is dan dus eigenlijk (dat is al heel vaak gezegd in dit Topic) een film met een selecte groep aanhangers!

Hiermee zou je ook kunnen zeggen dat Costa! en Volle Maan ook Cultfilms zijn, aangezien er volgens mij heel weinig mensen zijn die die films luek vinden ! Maar de Goden en geesten en wat dan ook die in Sektes worden aanbeden, zijn bij het 'gewone' volk niet zo bekend, geloof ik.

Dus als we dan weer terug gaan naar films, gaat het uiteindelijk om films die niet heel bekend zijn en dus een heel gering publiek hebben.

Ik weet dat dit al eerder werd gezegd (door onder andere mijzelf), maar nu heb ik tenminste een redenatie.

Flipman

• 7109 messages
  • 1141 votes

akkkia schreef:

een term,

die z'n betekenis verliest,

als mensen zonder smaak het gebruiken.

oja, en die mensen mogen ook niet naar de bios

You Rule!!

akkkia

• 140 messages
  • 0 votes

.

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Sorry, dit begint meer te lijken op, we snappen niet wat Cult zou kunnen zijn, Leuke Ernie en Bert act trouwens

En een dooddoener in discussies, waarom reageer je uberhaupt, je hebt niks te zeggen, en toch reageren, dit soort irritante dingen gebeuren de laatste tijd teveel.

Bang dat je stem niet gehoord wordt. ???

akkkia

• 140 messages
  • 0 votes

.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Gelukkig zijn er nog kinderen.

Flipman

• 7109 messages
  • 1141 votes

FisherKing wrote:

Sorry, dit begint meer te lijken op, we snappen niet wat Cult zou kunnen zijn, Leuke Ernie en Bert act trouwens

En een dooddoener in discussies, waarom reageer je uberhaupt, je hebt niks te zeggen, en toch reageren, dit soort irritante dingen gebeuren de laatste tijd teveel.

Bang dat je stem niet gehoord wordt. ???

Ja, sommige mensen nemen een onderwerp gewoon niet serieus, daar zul je mee moeten leven.

HerrieM

• 136 messages
  • 86 votes

De discussie lezende kom ik er achter dat cult een te vage term is om te gebruiken. Ik vind dat deze term dus maar moet worden afgeschaft (zoals iemand al eerder opperde).

Ik ben geen filmkenner, maar wat ik hoor worden films als pulp fiction en resevoir dogs altijd als cult getypeerd, maar ik ken bijna niemand die deze films slecht durft te noemen. Dus dan is het geen selekte groep meer.

ps. The cult ken ik dan weer wel, maar da's muziek

Flipman

• 7109 messages
  • 1141 votes

Ja, maar The Cult is ook een Batmanverhaal.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Deacon Frost

Flipman

• 7109 messages
  • 1141 votes

YES!!

Maar heb je die nou eigenlijk ook gelezen?

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Vroeger maar nu alles eerst opnieuw aanschaffen en dan pas lezen

Gizzmann

• 5617 messages
  • 2839 votes

De betekenis van Cult is al genoemd en is idd een film die door een kleine groep mensen word gewaardeerd, maar het woord heeft nu zo onderhand een hele andere betekenis. Hier is een goed voorbeeld bij amazon: http://www.amazon.com/exec/obi...

Ze noemen ook Star Wars cult, bijvoorbeeld.

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Kan Death Wish onder de categorie 'cult' vallen ?

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

Flipman

• 7109 messages
  • 1141 votes

Naomi Watts wrote:

Vroeger maar nu alles eerst opnieuw aanschaffen en dan pas lezen

Ja, ik weet wat er met je ouwe comics was gebeurd, maar ik wist effe niet zeker of The Cult daar ook bij zat.

Kabukiman

• 414 messages
  • 75 votes

Dat Star Wars cult zou zijn is natuurlijk flauwekul. Hoewel ikm er niet veel aan vind mag je dat wel gewoon Klassiekers noemen, lijkt me zo. Pulp Fiction en Reservoir Dogs )en bij voorbaat dus al Kill Bill, wat ik al eerder noemde' als Cult bestempelen is al helemaal onzin. De reden daarvan is volgens mij alleen dat het films zijn die iets anders van opbouw zijn dan de gemiddelde HollywoodBlockbuster achtige film waar iedereen naartoe gaat. Met het Cult/plakkertje wordt dan aangegeven dat ´men` toch wel weer een bijzondere smaak heeft.

Ik heb ook het gevoel dat Cult een pridkaat is dat vooral gegeven wordt door de mensen die van de betreffende films niet houden. De films waaruit mijn collectie voor het grootste deel bestaat vallen voor het overgrote deel onder de Cultnoemer als ik ernaar zoek op Het Web, maar ik heb zelden het idee dat dat terecht is. Ik zie ze eigenlijk gewoon als hele goede films waar in een aantal gevallen helaas niet zo erg veel mensen van houden.

Dat AMAZON vele films onder het Cult/plaatje plakt zoals Gizzmann aangeeft, dat heeft dan toch vooral met de commerciele waarde te maken die dit predikaat tegenwoordig heeft. Ik maak me sterk dat je Star Wars ook nog onder diverse andere genres tegenkomt.

Flipman

• 7109 messages
  • 1141 votes

Aan de ene kant is Star Wars misschien wel Cult, maar het is mij iets te bekend voor Cult. De naam in ieder geval.

Als je nou mensen op straat gaat vragen naar echte Cultfilms, dan weten ze waarschijnlijk niet zo waar je het over hebt, tenzij je het vraagt aan een filmliefhebber, natuurlijk. Maar als je naar Star Wars vraagt, dan weet je zeker dat minstens 50-75% van de ondervraagden daar wel eens van gehoord heeft.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3279 votes

Ik denk dat een goede 99% ooit van Star Wars heeft gehoord.

Flipman

• 7109 messages
  • 1141 votes

Je moet ook aan de leeftijds categorie denken en ook weten dat er over straat ook en heleboel kleine kinderen en bejaarden rondlopen.

Maar los daarvan zul je inderdaad misschien bij 90% van de mensen tussen de 18 en de 50 een positief antwoord krijgen op de vraag of ze van Star Wars hebben gehoord.

Ynst

• 58 messages
  • 167 votes

volgens Wikipedia is dit Cult: "Een cultfilm is een film die een kleine maar betrokken groep fans aantrekt of een film die vele jaren populair is gebleven door de toewijding een kleine groep van volgelingen. Vaak is het een film die mainstream niet zoveel succes behaalde, maar dit is niet altijd het geval. Soms is de reactie van het publiek anders dan wat bedoeld is bij de makers, hoewel gewoonlijk een film cult wordt als het onverwachte elementen bevat of een controversioneel onderwerp heeft."

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Een film is inderdaad geen cult als hij gemaakt wordt. Het zijn de fans die hem tot cult verheffen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.