• 178.167 movies
  • 12.220 shows
  • 33.993 seasons
  • 647.240 actors
  • 9.374.047 votes
Profile

De Nederlandse film

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Wat wil je hier trouwens mee doen Quentin? Zou het niet enkel interessant zijn als je overduidelijk cgi gebruik vermeldt? Zo'n films als De Zeven van Daran is een uitstekend voorbeeld.

De Mees

• 558 messages
  • 64 votes

Voor de liefhebber van de Nederlandse film. Een nieuw magazine, nr. 1 november 2008.

http://www.cutmagazine.nl/

Quentin

• 10202 messages
  • 8552 votes

Is toch niet meer dan een promotie blaadje van DFW en RTL?

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Erg leuk blad. Kreeg vandaag het eerste nummer binnen. Onder andere leuke artikelen over Ciske de Rat, Twee Vrouwen en Costa!, leuk setverslag van Wit Licht en een mooi interview met Yorick van Wageningen. En voor een dergelijk tijdschrift veelal toch ook best diepgravend.

deLeeuw

• 678 messages
  • 1943 votes

Bij Oorlogswinter (2008):

Ik hoop dat de vele positieve reactie's terecht zijn, en niet zoals bij Zwartboek, die zwaar overgewardeerd is alleen omdat het een Nederlandse film is.

Ben benieuwd!

Simon Smith (crew films)

• 1374 messages
  • 4512 votes

deLeeuw wrote:

Zwartboek, die zwaar overgewardeerd is alleen omdat het een Nederlandse film is.

Ben benieuwd!

Grappig! Meestal lees ik juist op MoMe dat mensen films "best goed vinden voor een Nederlandse film"

Dit lijkt me dus erg overdreven.

deLeeuw

• 678 messages
  • 1943 votes

Simon Smith wrote:

(quote)

Grappig! Meestal lees ik juist op MoMe dat mensen films "best goed vinden voor een Nederlandse film"

Dit lijkt me dus erg overdreven.

Ooit de film gezien dan? Alleen omdat er een ontploffing, mooie pakjes, en wat geschiet in zit maakt een film nog geen meesterwerk. Zou het een Engelse film zijn geweest dan was het een standaard oorlogsfilm met een 3,5, alleen omdat ie van Nederlandse bodem is blinkt ie uit en scoort ie, hoe absurd ook, beter..

Ik heb er geen problemen mee, dit is toch een site voor Nederlandstaligen dus we houden alleen onszelf voor de gek en helpen echt niet mee aan de internationale en officiële beoordeling.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Nederlandse films worden hier eerder met de nodige negatieve vooroordelen bekeken dan dat ze op waarde worden geschat ...

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Vond die vergelijking in een aantal recensies ook al mank gaan.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

De pers zal het wel nooit (echt) leren.

rose

• 2280 messages
  • 0 votes

deLeeuw wrote:

(quote)

Ooit de film gezien dan? Alleen omdat er een ontploffing, mooie pakjes, en wat geschiet in zit maakt een film nog geen meesterwerk. Zou het een Engelse film zijn geweest dan was het een standaard oorlogsfilm met een 3,5, alleen omdat ie van Nederlandse bodem is blinkt ie uit en scoort ie, hoe absurd ook, beter..

Ik heb er geen problemen mee, dit is toch een site voor Nederlandstaligen dus we houden alleen onszelf voor de gek en helpen echt niet mee aan de internationale en officiële beoordeling.

Heb jij hem wel gezien dan?

rokkenjager

• 2863 messages
  • 1702 votes

Quido wrote:

Nederlandse films worden hier eerder met de nodige negatieve vooroordelen bekeken dan dat ze op waarde worden geschat ...

Moet toch evenzo iets over de deugdelijkheid van de Nederlandse film zeggen.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

rokkenjager wrote:

Moet toch evenzo iets over de deugdelijkheid van de Nederlandse film zeggen.

Zou kunnen, maar is natuurlijk verre van noodzakelijkerwijs het geval.

deLeeuw

• 678 messages
  • 1943 votes

rose wrote:

(quote)
Heb jij hem wel gezien dan?

Beetje domme vraag hè als ik een half verhaal besteed aan de inhoud van de betreffende film.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Wat betreft de "officiële" (meetbare) internationale waardering voor Zwartboek: IMDB: 8.0/10. 76% fresh op Rottentomatoes. Geselecteerd voor Venetië en genomineerd voor een Gouden Leeuw aldaar. Genomineerd voor BAFTA's. 4.4mln box office in de VS. Tegenover een 3.89 op MovieMeter en jouw eigen 4.0 (!). Zie niet in hoe dat uit de internationale pas zou lopen.

Maar die discussie voeren we beter bij die film dan hier. Al was het maar omdat de films zo weinig met elkaar te maken hebben.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

De pers zal het wel nooit (echt) leren.

Meerderen hier wagen zich ook aan de vergelijking. Die wat mij betreft nogal vergezocht is.

rose

• 2280 messages
  • 0 votes

deLeeuw wrote:

(quote)

Beetje domme vraag hè als ik een half verhaal besteed aan de inhoud van de betreffende film.

Ik lees nergens dat je de film gezien hebt...

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

'de Leeuw' heeft het over Zwartboek.

rose

• 2280 messages
  • 0 votes

Excuse moi...Leeuw.

deLeeuw

• 678 messages
  • 1943 votes

cornelis wrote:

Wat betreft de "officiële" (meetbare) internationale waardering voor Zwartboek: IMDB: 8.0/10. 76% fresh op Rottentomatoes. Geselecteerd voor Venetië en genomineerd voor een Gouden Leeuw aldaar. Genomineerd voor BAFTA's. 4.4mln box office in de VS. Tegenover een 3.89 op MovieMeter en jouw eigen 4.0 (!). Zie niet in hoe dat uit de internationale pas zou lopen.

Maar die discussie voeren we beter bij die film dan hier. Al was het maar omdat de films zo weinig met elkaar te maken hebben.

Je hebt groot gelijk, een 8 op IMDB en een 4 van mij, die punten zijn terecht anders zou ik mij héél erg tegenspreken.

Maar dan verwijs ik jou graag door naar een pagina waar ik dezelfde discussie heb gevoerd over hetzelfde onderwerp.

http://www.moviemeter.nl/forum/18/1026/2670 (onderaan vind je mijn reactie hierop)

Lees het, want het verklaart (mijn mening bij) de hele discussie en de nadelige gevolgen m.b.t. de beoordelingspunten op filmsite's.

Verder wil ik toch nog eens duidelijk maken dat ik de film absoluut niet vergelijk met Zwartboek omdat ik simpelweg Oorlogswinter (nog) niet heb gezien.

Ik vergeleek de film door zijn hoge waardering en Nederlandse afkomst.

deLeeuw

• 678 messages
  • 1943 votes

rose wrote:

Excuse moi...Leeuw.

No problemo

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

deLeeuw wrote:

Ik hoop dat de vele positieve reactie's terecht zijn, en niet zoals bij Zwartboek, die zwaar overgewardeerd is alleen omdat het een Nederlandse film is.

Niet om het een of ander, maar jouw cijfer voor ZB is hoger dan het gemiddelde hier....

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

Persoonlijk ben ik het wel met hem eens dat Zwartboek overgewaardeerd wordt vanwege zijn afkomst. Een leuke film ja... een goede film...? Niet echt. Heb mij prima vermaakt maar werd nergens geraakt.

Oorlogswinter lijkt me in potentie daar veel meer geschikt voor dan zo'n jongensboek-verfilming. Zou een leuk vergelijk zijn... een volwassen gegeven als een jongensboek verfilmen, of een jongensboek volwassen verfilmen.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

vanwege zijn afkomst
Hoe meet je die oorzaak? Hier kun je het vermoeden, maar op IMDB is er geen aanwijzing voor. En Rottentomatoes versus Rotte Vis zou elkaar ook niet veel ontlopen.

Zou een leuk vergelijk zijn... een volwassen gegeven als een jongensboek verfilmen, of een jongensboek volwassen verfilmen.

Dat lijkt me de meest relevante vergelijking inderdaad.

deLeeuw

• 678 messages
  • 1943 votes

Wouter wrote:

(quote)

Niet om het een of ander, maar jouw cijfer voor ZB is hoger dan het gemiddelde hier....

Voor de mensen die écht NIET kunnen lezen, nogmaals:

http://www.moviemeter.nl/forum/18/1026/2670 (onderaan vind je mijn reactie hierop)

Lees het, want het verklaart (mijn mening bij) de hele discussie en de nadelige gevolgen m.b.t. de beoordelingspunten op filmsite's.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Of schrijf hier gewoon nogmaals op dat het je om de plaats in de toplijsten gaat. Is helderder.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Precies. Want die link zei me de eerste keer ook al niks.

deLeeuw

• 678 messages
  • 1943 votes

cornelis wrote:

Of schrijf hier gewoon nogmaals op dat het je om de plaats in de toplijsten gaat. Is helderder.

Volgende keer dus een discussie ''helemaal'' lezen voordat je er in mee wilt doen. Tip 1 van het voeren van discussie's.

Daarbij doel ik expres niet op de plaats in de top 250 omdat deze hele discussie dan waarschijnlijk tóch wordt verplaats.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Stephan wrote:

Persoonlijk ben ik het wel met hem eens dat Zwartboek overgewaardeerd wordt vanwege zijn afkomst. Een leuke film ja... een goede film...? Niet echt. Heb mij prima vermaakt maar werd nergens geraakt.

Ik deel je kritiek, maar ik heb dat gevoel bij meer hooggenoteerde films (en die zijn niet Nederlands). Als je de kritieken van de vaderlandse pers met die van de rest van de wereld vergelijkt, zou je - puur objectief -makkelijker kunnen beweren dat Zwartboek hier eerder ondergewaardeerd wordt ten opzichte van het buitenland. Qua publiek lijkt er niet veel verschil tussen imdb en moviemeter.

Oorlogswinter lijkt me in potentie daar veel meer geschikt voor dan zo'n jongensboek-verfilming. Zou een leuk vergelijk zijn... een volwassen gegeven als een jongensboek verfilmen, of een jongensboek volwassen verfilmen.

Ik vind het gegeven van Zwartboek helemaal niet zo serieus. Het is een avonturenthriller en whodunit die in de oorlog speelt. Op psychologisch vlak werkt de film niet helemaal, maar hij is wel spectaculair en vermakelijk.

Maar goed, deze discussie hoort inderdaad eerder bij Zwartboek.

Oorlogswinter is een hele andere film, die meer op emotionele betrokkenheid mikt dan op overweldigend spektakel. Ook Oorlogswinter heeft een avontuurlijke kant en actiescenes, maar het hart van de film is de emotionele reis van de hoofdpersoon.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

deLeeuw wrote:

Volgende keer dus een discussie ''helemaal'' lezen voordat je er in mee wilt doen. Tip 1 van het voeren van discussie's

Ik snap de relevantie van je link ook niet ...

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.