- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Nederlandse film
De Nederlandse film
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Omdat het nog steeds de slechtste Nederlandse film is die ik gezien heb. Geen compliment voor de Nederlandse film deze uitslag.
Ach, ik schaar hem nog wel ruim boven Costa, Gay, Fighting Fish en Phileine Zegt Sorry maar ik moet altijd aan mijn schooldagverslagjes van de lagere school denken als ik aan Zwartboek denk: en toen en toen en toen en toen en toen...
Maarja, een hoog budget en bekende regisseur doen wonderen... 
Quentin
-
- 10202 messages
- 8552 votes
Dit is zeker niet de beste Nederlandse film ooit, maar in lijstjes en verkiezingen weegt populariteit zwaarder. In een top 250 (of het MM of IMDB is) staan ook genoeg middelmatige en zelfs slechte films, alleen maar omdat de massa er van houdt.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Naar Zwartboek zijn 1,4 miljoen mensen geweest.
Simon is door wat minder mensen gezien, op z'n hoogst de helft van dat aantal schat ik.
Dat betekent dat meer mensen zullen overwegen voor Zwartboek te gaan.
Op MM is dat overigens minder goed af te lezen aan het aantal stemmen:
Zwartboek - 2290 stemmen
Simon - 1777 stemmen
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
Tja, als je het publiek laat kiezen krijg je dit soort uitslagen...
lucdecoster
-
- 1644 messages
- 6323 votes
Verdiende winnaar : Zwartboek maar Simon kan ik niet begrijpen dat die op plaats 3 staat.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Die staat dan ook op 2...
Ik had juist verwacht dat Alles is Liefde met overmacht deze publieksprijs zou winnen.
rose
-
- 2280 messages
- 0 votes
Verdiende winnaar : Zwartboek maar Simon kan ik niet begrijpen dat die op plaats 3 staat.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Allen geen films met een link qua regisseur naar de filmacademie.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Goh, deze winnaar had ik nu nooit verwacht....
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Allen geen films met een link qua regisseur naar de filmacademie.
Wat heeft dit ermee te maken?
Ik heb in ieder geval de gehele top 5 gezien, al staat er geen stem bij Soldaat van Oranje van mij omdat het te lang geleden is. Ik wordt van alle 5 niet echt warm. Ik had toch gehoopt dat Karakter en Spoorloos wat hoger ingeschat zouden worden, maar dat Verhoeven met de grote eer zou gaan lopen viel te verwachten.
Poisonthewell
-
- 4939 messages
- 13405 votes
Is de gehele top 50 ergens te zien? Ik ben wel benieuwd op welke plek de echt beste Nederlandse film - Spoorloos - nou terecht is gekomen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Het waren 50 films waar men uit kon kiezen.
Alleen de top 5 is bekendgemaakt:
1. Zwartboek
2. Simon
3. Soldaat van Oranje
4. Alles is liefde
5. Turks Fruit
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Poisonthewell
-
- 4939 messages
- 13405 votes
Het waren 50 films waar men uit kon kiezen.
Alleen de top 5 is bekendgemaakt:
1. Zwartboek
2. Simon
3. Soldaat van Oranje
4. Alles is liefde
5. Turks Fruit
Aha, nu snap ik t.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Van de site http://www.nlfilmtop50.nl :
De uiteindelijke top 10 is geworden:
1 Zwartboek Paul Verhoeven
2 Simon Eddy Terstall
3 Soldaat van Oranje Paul Verhoeven
4 Alles is liefde Joram Lürsen
5 Turks Fruit Paul Verhoeven
6 Karakter Mike van Diem
7 De tweeling Ben Sombogaart
8 Van God los Pieter Kuijpers
9 De aanslag Fons Rademakers
10 De Poolse bruid Karim Traïdia
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Nederlandse films voeren lijst aan
Na verscheidene flops van eigen bodem voeren nu drie Nederlandse films de bioscooplijsten aan.
Behalve de jeugdfilms Anubis Het pad der 7 zonden en Radeloos scoort het liefdesdrama Bride Flight - met onder anderen Waldemar Torenstra, Willeke van Ammelrooy en Karina Smulders - aan de kassa's.
Distributeur Afilm verwacht dat nog deze week de 100.000ste bezoeker naar het immigratie-avontuur van regisseur Ben Sombogaart gaat kijken.
Na het floppen van onder meer Het Zusje van Katia, Robert Jan Westdijks Het echte leven en Het wapen van Geldrop (slechts 100 bezoekers) betekent dat een goed resultaat voor de Nederlandse film.
Een deel van dat succes kan worden overigens verklaard doordat het nu herfstvakantie is, want ook vorig jaar voerden rond deze periode drie polderproducties ( Alles is liefde, Timboektoe en Het paard van Sinterklaas) de lijsten aan.
Omdat er nog verschillende projecten op stapel staan waar qua bezoekersaantallen veel van wordt verwacht, zoals Wit licht met Marco Borsato en Jan Terlouws Oorlogswinter, belooft 2008 daarom alsnog een goed jaar te worden voor de Nederlandse film.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Het jaar startte sowieso al bijzonder sterk. Eerste half jaar was stukken sterker in vergelijking met vorig jaar.
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
Precies. Van de 25 best bezochte films in 2008 tot nu zijn er 7 Nederlands. Opvallend overigens dat 5 van die films door Independent zijn uitgebracht.
Vooral de kleine Nederlandse films weten helaas moeilijk een publiek te bereiken.
Quentin
-
- 10202 messages
- 8552 votes
In welke Nederlandse films zit eigenlijk CGI?
De eerste titels die bij mij opkomen:
- Adrenaline
- Oorlogswinter
- Zwartboek
- Moordwijven
- Down
- Do Not Disturb
- Vet Hard
- Snuf de Hond
- Abeltje
- Het Stenen Vlot
- De Zeemeerman
- Bride Flight
- Doodeind
- Slachtnacht
- Erik of Het Klein Insectenboek
- Kruistocht in Spijkerbroek
- Brief voor de Koning
- De Scheepsjongens van Bontekoe
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
- Snuf de Hond in Oorlogstijd
- Schippers van de Kameleon
- Kameleon 2
- Pietje Bell
- Pietje Bell 2
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Phileine Zegt Sorry
The Discovery of Heaven
Fogbound
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Spion van Oranje
De Zeven van Daran, de Strijd om Pareo Rots
Quentin
-
- 10202 messages
- 8552 votes
Maar dat is animatie, is CGI niet het gebruik van computergeanimeerde elementen in een live action omgeving?
Tayama
-
- 1102 messages
- 522 votes
Computer Generated Imagery. Zo'n beetje alles wat uit de computer rolt dus. Vooral 3D eigenlijk. Animatie is anders, kan getekend zijn, vector, foto, etc.
Of Umefld nu animatie of CGI is, het blijft een stuk film toch.
Past mooi in het rijtje dus, al springt ie er wel uit 
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Er is bijna geen film meer waarin geen CGI voorkomt.
Quentin
-
- 10202 messages
- 8552 votes
Doel je dan op digitale post-produktie zoals kleurcorrectie of echt setstukken en elementen die een belangrijke / duidelijk zichtbare rol spelen?
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11905 messages
- 5310 votes
Kapitein Rob en het Geheim van Professor Lupardi.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Doel je dan op digitale post-produktie zoals kleurcorrectie of echt setstukken en elementen die een belangrijke / duidelijk zichtbare rol spelen?
Uhm, ik weet niet hoe ik het precieze onderscheid moet maken. "Duidelijk zichtbaar" is ook nogal multi-interpretabel.
Er zijn bijna geen films meer zonder digitaal gemanipuleerde shots. Variërend van simpele kleuraanpassingen en poetswerk (weghalen van anachronistische elementen e.d.) tot niet bestaande elementen toevoegen.