- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Nederlandse film
De Nederlandse film
Quentin
-
- 10202 messages
- 8551 votes
Vrij logisch inderdaad, vind de lijst tot 2003 een prima weergave ... daarna teveel matige zooi.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
En van voor 2000 (ik neem het even extreem ruim) veel te weinig keuze (wat men dus niet kent).
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Grotendeels films die er zonder meer niet in thuis horen. Heb zelf gestemd op Cloaca, Guernsey en Als Twee Druppels Water.
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2596 votes
Simon, Cloaca en Soldaat van Oranje maar even aangevinkt.
Quentin
-
- 10202 messages
- 8551 votes
Ik ben overigens voor Turks Fruit, Soldaat van Oranje en Abel gegaan.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11904 messages
- 5310 votes
Fanfare, De Noorderlingen en Simon.
Erwinner
-
- 33715 messages
- 3079 votes
Zusje, Cloaca en Nachtrit.
Ober, All Stars,Karakter en Simon helaas niet.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ik heb gestemd op:
De Noorderlingen, Karakter, Abel
Had uit mijn 4,5* lijstje ook nog kunnen kiezen voor Soldaat van Oranje, maar om de kans zo groot mogelijk te maken dat een Van Warmerdam film hoog eindigt, kies ik toch voor Abel.
mister blonde
-
- 12694 messages
- 5828 votes
Spoorloos, Simon en Soldaat van Oranje kies ik. Abel, Karakter en Cloaca net niet.
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Bij Wit Licht (2008):
De nederlandse film raakt dieptepunt na dieptepunt. Ik heb al totaal geen behoefte meer een nederlandse film te kijken. Moet wel het slechtste zijn wat europa te bieden heeft. Al het geld raakt in verkeerde handen. Kijk eens naar Belgie of Frankrijk, daar worden nog films gemaakt uit artistiek oogpunt. Een nederlander die een Calvaire maakt? Zal niet gebeuren.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Iets na willen / moeten maken is wel een van de slechtste drijfveren achter een filmindustrie ...
En wanneer je niet eens de moeite doet iets te bekijken 'omdat het toch allemaal dieptepunten zijn', heb je geen recht van spreken. Genoeg artistieke films hier.
mister blonde
-
- 12694 messages
- 5828 votes
Pfff, wat een onzin. Ben benieuwd wat je al gezien hebt aan NL films. Een Spoorloos, Simon, Soldaat van Oramje, Karakter, de Aanslag, alle films van Van Warmerdam, Cloaca kunnen mee met de internationale top. Ik denk dat je die allemaal niet gezien hebt? Zeker poorloos past precies in jouw straatje. En dan noem ik er zomaar een paar. Net of er uit Belgie zoveel betere films komen. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je gewoon niet genoeg gezien hebt. Ik heb ook nog heel veel NL films die ik graag wil zien en ik heb al genoeg moois gezien. Cloaca is een redelijk recente films van grote artistieke waarde. De films van Van Warmerdam ook.
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Alle films die je opnoemt vind ik inderdaad crap muv Spoorloos die een flinke spanning weet op te bouwen maar er visueel verder ook niet echt springt.
De nederlandse vind ik een filmcultuur die gedreven wordt door kinderfilms en veeeeeel te veel drama boordevol theatraal acteerwerk. Ik zie weinig aandacht besteed worden aan het willen maken van een kwalitatief sterke horrorfilm of actiefilm om maar wat op te noemen. Nee ze stoppen hier het geld liever in films als Brief voor de Koning, Moordwijven of Pietje Bell 1 tm 20 omdat deze geld opbrengen en dan is het Nederlandse Filmfonds plus het eentonige bioscooppubliek gelukkig. Met die 7!! miljoen euro voor eerstgenoemde had je een paar gedreven onbekende regisseurs die het geld hard nodig hebben om wel iets kwalitatiefs te maken gelukkig kunnen maken. Het geld wordt dus verkeerd besteed m.i.
Ik zal Van Warmerdam zeker wel eens een keer proberen want heb daar inderdaad niets van gezien en lijkt mij ook de enige regisseur die mij zou kunnen verrassen.
mister blonde
-
- 12694 messages
- 5828 votes
Ja, ja. Je hebt ze zeker wel gezien maar natuurlijk toevallig niet op gestemd. M.u.v. Spoorloos die je dan ook geweldig vindt. Zie verder tussen je lage stemmen alleen de crap zoals Ellis in Glamourland en Flodder 3. Als dat je referentiekader is. Tussen de NL films zit ook genoeg moois, je moet er alleen wel een beetje je best voor willen doen. Heb je echt Cloaca gezien? En vond je dat echt (visuele)crap?
Verder heb je heel duidelijk een heel eenzijdig beeld van NL film, alleen ben ik niet de aangewezen persoon je daar op te wijzen. Kun je beter bij Cor, Wouter, Quido of Quentin zijn. Als je het niet erg vindt, ga ik liever op jouw kennis van Horrorfilms af
en daar zijn er in NL niet zoveel van gemaakt, nee. De lift is de beste die ik zag.
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Heb niet op de films gestemd omdat ik ze grotendeels niet helemaal gezien heb. Simon heb ik afgezet, Karakter en De Aanslag delen van gezien omdat ik het niet meer trok. Soldaat van Oranje ga ik nu op stemmen, vreemd dat ik daar geen stem op had staan. Cloaca niet gezien, is mij al eerder aangeraden, zal ik binnenkort eens even kijken dan.
Op het gebied van horror is Nederland echt een compleet drama idd. Hoef er verder geen woord aan vuil te maken.
mister blonde
-
- 12694 messages
- 5828 votes
Net zo goed weinig kwantiteit als kwaliteit, hoor. Is nooit echt onder de aandacht geweest. Kun je betreuren inderdaad, maar er zijn zoveel (Europese) landen waar zelden tot nooit horrorfilms uitkomen.
wasta
-
- 72 messages
- 508 votes
Ik kan nu al voorspellen dat Zwartboek (een in mijn ogen matige film) de winnaar zal worden. 
Ik vond Zwartboek wel een goede film hoor. In ieder geval zeker een dikke voldoende voor een Nederlandse film. Op IMDB scoort hij ook niet slecht overigens: 8.0 (met 16,928 stemmen)
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11904 messages
- 5310 votes
'Voor een Nederlandse film'...zucht. Kunnen we dit soort users niet een keertje verplichten tot harakiri of iets dergelijks?
wasta
-
- 72 messages
- 508 votes
'Voor een Nederlandse film'...zucht. Kunnen we dit soort users niet een keertje verplichten tot harakiri of iets dergelijks?
"Seppuku (切腹), ook wel harakiri (腹切り) genoemd, is een traditionele vorm van zelfmoord van samurai in Japan. Het geschiedt door opensnijden van de buik. Seppuku is een term voor rituele zelfmoord en heeft de bedoeling om schande, eerverlies te voorkomen."
Aangezien ik nou niet echt onder de indruk ben van wat de Nederlandse filmmakers hebben voortgebracht de afgelopen decennia (zeker in vergelijking met andere Europese landen), zie ik in mijn vorige uitspraak geen eerverlies of schande. Dus ik bedank voor de Seppuku suggestie 
Graag verneem ik welke Nederlandse 'meesterwerken' ik volgens jullie gemist heb, ik zal ze graag bekijken. Op dit moment staat Cloaca bovenaan mijn NL top 3.
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2596 votes
De Uitverkorene, Ik en mijn Ouders Mijn Ouders en Ik, Off Screen, Simon, De Tweeling, Cloaca, Zwartboek, Soldaat van Oranje, Turks Fruit en Spoorloos vind ik in willekeurige volgorde vooralsnog tot de top van de Nederlandse films behoren. Karakter en de films van Van Warmerdam heb ik jammer genoeg nog niet gezien, maar schijnen ook erg goed te zijn.
Erwinner
-
- 33715 messages
- 3079 votes
http://www.moviemeter.nl/film/37787/info/filtered/#messages
Toch wel een bijzondere film, aanrader voor hollandse aziaten.
Quentin
-
- 10202 messages
- 8551 votes
Vanaf vandaag doet Neerlands Filmdoek weer live verslag vanaf het 28e Nederlands Film Festival in Utrecht. Dagelijks zullen wij onze bezoekers op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen en nieuwste films.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Ik weet niet of het hier meer past of bij het NFF, maar de VPRO besteedt veel aandacht aan de Nederlandse films. Zag gister een aflevering die te maken had met de nieuwe verkiezing van de beste Nederlandse film en daar kwam veel leuk materiaal voorbij. Zoals Van Heijningen die vertelde dat hij een hekel had aan een bepaald instrument wat Dick Maas gebruikte voor diens score van De Lift, of Rogier van Otterloo die vanachter de piano verteld over de muziek van Soldaat van Oranje. Iemand enig idee of deze twee fragmenten ook in de serie 'Allemaal Film' zaten? Ik kan het mij niet meer herinneren.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Ab Zagt is weer lekker punctueel bezig in zijn stuk 'Vlaamse film beter dan Nederlandse':
"Aanrijding in Moskou (al 200.000 bezoekers in België) moet in dezelfde premièreweek opboksen tegen drie Nederlandse arthouse-films. Maar de keuze mag niet moeilijk zijn. Het Wapen van Geldrop, het regiedebuut van Thijs Romer, bevat oeverloos gezever van nietszeggende personages. Het Zusje van Katia van Mijke de Jong (Tussenstand) is een aardig en aandoenlijk melodrama, maar het einde verknalt veel van het voorafgaande. En Shanghai Express van David Verbeek is een mislukt filmexperiment, waar ze op het Filmfestival van Rotterdam dol op zijn. "
Zusje van Katia een melodrama? Shanghai Express?? Weet ie wel waar ie over schrijft?
Earth
-
- 863 messages
- 375 votes
Bij Zwartboek (2006):
Zwartboek gekozen tot beste NL film allertijden
http://www.ad.nl/filmwereld/2663501/Zwartboek_beste_Nederlandse_film_ooit.html
Ik kan hier wel mee leven -)
Sol-
-
- 216 messages
- 87 votes
Alles is liefde moet alleen gauw uit die lijst. Staat op plaats 4,
Wel mooi dat Verhoeven drie van zijn films in de top 5 heeft staan.
Terstal met zijn Simon staat op 2.
Allen geen films met een link qua regisseur naar de filmacademie.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Zwartboek gekozen tot beste NL film allertijden
Welk een treurigheid.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12843 votes
Omdat het nog steeds de slechtste Nederlandse film is die ik gezien heb. Geen compliment voor de Nederlandse film deze uitslag.