- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Nederlandse film
De Nederlandse film
gotti
-
- 14075 messages
- 5886 votes
Bij TBS (2008):
Nee hoor. Je hebt er alleen erg weinig gezien.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12843 votes
Hoeveel moet je er eigenlijk gezien hebben voor je zo'n statement mag maken ?
opa_paul
-
- 202 messages
- 1554 votes
Beter dan die bagger zoals costa, volle maan en turks fruit dan?
Hou gewoon absoluut niet van Nederlandse films, maar toevallig wel van deze!
Een absolute aanrader!
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2579 votes
Nee hoor. Je hebt er alleen erg weinig gezien...
Noem eens wat goede Nederlandse films op dan, dan wil ik die graag zien =D
gotti
-
- 14075 messages
- 5886 votes
Hoeveel moet je er eigenlijk gezien hebben voor je zo'n statement mag maken ?
Totdat je genoeg goede films gezien hebt. Blijft een enorm vreemd statement namelijk. Alsof "de Nederlandse film" maar één soort film aflevert...
gotti
-
- 14075 messages
- 5886 votes
Turks Fruit, Soldaat van Oranje, Zwartboek, Knetter, Minoes, Abel, Amnesia, Het Zuiden, Suzy Q, Van God Los, Mariken, Met Grote Blijdschap, Simon, De Aanslag, Ben X (Belgisch/Nederlandse co-productie), Cloaca, Famillie, Geurnsey, Illes Flottantes, HannahHannah, Iedereen Beroemd, Jezus is een Palestijn, de Jurk, Kleine Teun, De Muze, Off Screen, Het Paard van Sinterklaas, Polleke, Het Schnitzelparadijs, De Tweeling, Wilde Mossels, De Uitverkorene, Zusje en vast nog vele films die ik vergeten ben. Maar voorlopig kan je even vooruit volgens mij...
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12843 votes
Totdat je genoeg goede films gezien hebt. Blijft een enorm vreemd statement namelijk. Alsof "de Nederlandse film" maar één soort film aflevert...
Dat zeker niet, alleen ben ik tot nu toe een gevarieerd zootje slechte tot matige films tegengekomen. Van Warmerdam springt er het hoogst uit, maar een goeie film heb ik die ook steeds nog niet zien maken.
gotti
-
- 14075 messages
- 5886 votes
Tja, de maatstaven die jij hanteert bij de beoordeling van een film blijven voor mij een raadsel...
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Dat zeker niet, alleen ben ik tot nu toe een gevarieerd zootje slechte tot matige films tegengekomen. Van Warmerdam springt er het hoogst uit, maar een goeie film heb ik die ook steeds nog niet zien maken.
Ook jij kijkt de verkeerde films.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12843 votes
Waarschijnlijk ja, maar na 20 teleurstellingen heb ik niet zoveel zin om zelf veel tijd te gaan stoppen in de Nederlandse film. Zelfde geldt ook voor de Belgische film bijvoorbeeld, maar de goeie films komen daar wel gewoon via bekende kanalen naar boven (Small Gods, Calvaire, Ex-Drummer, ...).
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Waarschijnlijk ja, maar na 20 teleurstellingen heb ik niet zoveel zin om zelf veel tijd te gaan stoppen in de Nederlandse film. Zelfde geldt ook voor de Belgische film bijvoorbeeld, maar de goeie films komen daar wel gewoon via bekende kanalen naar boven (Small Gods, Calvaire, Ex-Drummer, ...).
Nederland had en heeft best een naam op experimenteel gebied. Living nooit gezien? Veel daarvan is natuurlijk kort werk, maar ik zou me kunnen voorstellen dat jij sommigen van deze films interessant zou vinden:
http://www.moviemeter.nl/film/1697
http://www.moviemeter.nl/film/40579
http://www.moviemeter.nl/film/37594
http://www.moviemeter.nl/film/22355
http://www.moviemeter.nl/film/22508
http://www.moviemeter.nl/film/26419
http://www.moviemeter.nl/film/47622
http://www.moviemeter.nl/film/15946
Geen van allen conventionele verhalende cinema.
Voor jou wellicht interessant:
http://www.moskwood.nl/store/index.php?main_page=product_info&products_id=384
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12843 votes
Zitten interessant klinkende dingen tussen, en zal ze zeker ook een keer proberen als ze mijn pad kruisen (net zoals ik al eens gedaan heb met Zee Die Denkt - die echt enorm tegenviel).
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Maar waar blijven de films die de internationale lof krijgen als de door Onderhond genoemde titels als Small Gods, Calvaire, Ex Drummer?
En gaat Erwin Olaf ooit nog een speelfilm maken? Hoorde dat die ooit plannen had, dat is nou iemand waarvan ik extreem veel verwacht.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Er zijn hier genoeg films gemaakt die internationaal goede kritieken kregen en prijzen wonnen. Ik weet niet in welke mate dat gebeurd is bij de titels die jij noemt, maar hier heb je recentelijk bijvoorbeeld TBS, Het Paard van Sinterklaas, Zwartboek, Off Screen, Wolfsbergen, BlueBird en Tussenstand. Vergeet daarbij ook niet dat documentaires en korte films uit Nederland internationaal hoog in het vaandel staan.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Er zijn hier genoeg films gemaakt die internationaal goede kritieken kregen en prijzen wonnen. Ik weet niet in welke mate dat gebeurd is bij de titels die jij noemt, maar hier heb je recentelijk bijvoorbeeld TBS, Het Paard van Sinterklaas, Zwartboek, Off Screen, Wolfsbergen, BlueBird en Tussenstand. Vergeet daarbij ook niet dat documentaires en korte films uit Nederland internationaal hoog in het vaandel staan.
Owkee wil ik best geloven, hoorde dat TBS verkocht was aan Amerika en Engeland, wel benieuwd wat er daar precies mee gaat gebeuren. En Zwartboek is volgens mij niet extreem goed ontvangen in Cannes. Maar Verhoeven is wel een extreem grote naam en die film heeft het internationaal zeker goed gedaan. (hoewel het een waardeloze film is maar goed) Maar is er bij het publiek ook een buzz onder de ander genoemde films ontstaan buiten Nederland? De tiger award winnaars hier zijn ook zelden echt boeiend.
Dat is ook een beetje mijn punt. Films als Bluebird en Off Sreen zijn aardig, maar ook weer van die typische filmps over een meisje dat het hard heeft, en de normale man die doordraait. Ik weet niet of veel mensen daar echt onder de indruk van zijn in het buitenland. Films als Ex drummer en Calvaire die visueel toch iets meer tot de tafel brengen, zijn daarom ook interessanter voor de filmbuff buiten het land van herkomst denk ik.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Maar waar blijven de films die de internationale lof krijgen als de door Onderhond genoemde titels als Small Gods, Calvaire, Ex Drummer?
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5072 votes
Dat is ook een beetje mijn punt. Films als Bluebird en Off Sreen zijn aardig, maar ook weer van die typische filmps over een meisje dat het hard heeft, en de normale man die doordraait. Ik weet niet of veel mensen daar echt onder de indruk van zijn in het buitenland. Films als Ex drummer en Calvaire die visueel toch iets meer tot de tafel brengen, zijn daarom ook interessanter voor de filmbuff buiten het land van herkomst denk ik.
Ik begrijp een beetje wat je bedoelt, maar het is niet helemaal terecht. Nederlandse films doen het doorgaans juist vrij goed in vooral het wat kleinere festivalcicuit. Met name jeugdfilms (waaronder Blue Bird bijvoorbeeld) en documentaires hebben stevige reputaties en winnen vaak veel prijzen. Een film als Small Gods heeft internationaal niet per see veel meer succes dan Blue Bird. Eigenzinnige horrorachtige fiilms als Calvaire of iets instant cultachtigs als Ex-drummer maken we in Nederland inderdaad nog steeds niet. Maar ondertussen zijn de films die internationaal het meeste prestige vergaren uit Nederland èn Belgie samen die van de broertjes D'ardenne, ook juist weer sociaal-realisme met mensen die het moeilijk hebben.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
... en vaak gebonden aan maatschappelijke, culturele en onderwerpen van binnen de landsgrenzen. Op experimenteel gebied schijnt het werk van Edwin Brienen het uitstekend te doen in het buitenland, maar wat ik daarvan zag was zacht uitgedrukt erg slecht. Verder vanzelfsprekend het werk van Zwartjes en de broers De Nooijer (beiden veelal kort werk).
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5072 votes
Qua langspeelfilms kunnen we denk ik de conclusie trekken dat Nederland veel beter is in films maken met maatschappelijk actuele thema's dan iets dat echt out of this world is. Nederlandse films zijn (even generaliserend) vaak niet erg poetisch, over de top of surrealistisch. Uitzonderingen daargelaten heeft Nederland daar nauwelijks een traditie in. Misschien toch de aard van het land?
Ik denk dat Macmanus daarop zit te wachten.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
'Veel beter' zou ik niet willen zeggen, het komt gewoon vaker voor. Als er gemiddeld per jaar twee van zulk soort films gemaakt worden, spreek je toch al snel over 12,5% van de totale productie. Als je dat met andere landen vergelijkt, ligt dat percentage denk ik toch vrij hoog. Het werk van Elbert van Strien is trouwens wél iets waar Macmanus naar refereert denk ik. Al wacht ook hij al lange tijd om zijn eerste langspeelfilm te maken.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Gedeelte waar dat ik daar naar zoek. Ben ik zeker niet zo extreem, dat ik hele vage alternatieve dingen wil. Maar mijn kritiek is meer op het feit dat er qua telefilms, en reguliere Nederlandse bioscoopfilms weinig boeiends zit, dat internationaal (bij het publiek) een buzz teweeg kan brengen. Het zijn allemaal van die films die of te saai zijn of gewoon te weinig prikkelend om het daarna aan je buddy's te vertellen dat het vet is.
Neem bijvoorbeeld films die ik zag op IFFR zoals Oda do Radości of Hotel (Niet Nederlands maar dit is dus een voorbeeld van hoe ik denk dat een buitenlandse kijker kijkt naar producties als Off Screen of Bluebird). Je ziet die films ze zijn niet extreem slecht. Maar niemand loopt de bioscoop uit met het gevoel over deze film, van dit moet ik mijn vrienden vertellen. Veel mensen zullen bij een film als Ex Drummer zeggen, "bleeh" of "moet dat nou zo hard". Maar ook een deel is helemaal laaiend over de film en schrijft er op sites over en verteld het aan vrienden.
En dat is een beetje mijn probleem met veel Nederlandse Arthouse films. Ik heb het ook voornamelijk over de Arthouse kant. Kijk Snuf de Hond of Hoe overleef ik Mezelf zijn puur commerciele films, daar snap ik heel goed van dat ze niet heel graag internationaal hoog willen scoren. Omdat andere landen zelf dat soort troep al genoeg maken.
Maar imo zit er te weinig durf en balen in de Nederlandse arthouse film. Het is tevaak simpel weg niet interessant genoeg. Warmerdam, Terstal zijn best leuk, maar ik zie nog niet een groep jonge filmmakers zoals in Frankrijk binnen het Horror genre vooral het geval is, die met eigentijdse bad ass shit komen! Met al due respect aan het adres van mensen als Nanouk Leopold die ik echt alles gun, maar in Îles Flottantes zag ik nu niet meteen een extreem fris geluid. Wil ik niet opeens allemaal horror zien hoor, maar bepaalde landen hebben wat mensen rond lopen die iets op de kaart zetten. Zo heeft Belgie Du Welz en Mortier. En wat hebben wij daar tegenover? Imo weinig en ik zie daar graag verandering in.
Ben ik verder helemaal geen basher, die vind dat de Nederlandse film alleen maar tieten bied. Maar ik zie te weinig boeiends tussen enerzijds Commerciele films als Hoe overleef ik Mezelf en anderzijds Arthouse als Tiramisu.
PS: Documaintaires hoor ik vaker dat we daar een goede reputatie mee hebben. Mijn punt is meer over speelfilms. En in Jeugdfilms zijn we zeker niet slecht, maar het is ook alweer een tijd geleden dat ik iets leuks zag als Minous. Maar mijn punt is verder meer gericht op de volwassen speelfilms 
Quentin
-
- 10202 messages
- 8551 votes
voor de liefhebbers
NeerlandsFilmdoek is geheel vernieuwd; www.NeerlandsFilmdoek.nl
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Uit de Oene Kummer nieuwsbrief nur. 471:
NFF en NPO presenteren de NLfilmtop50
Vorig jaar presenteerde het festival De Canon van de Nederlandse Film, een lijst van 16 filmtitels en gebeurtenissen uit de Nederlandse filmgeschiedenis. In 1999 werd TURKS FRUIT van Paul Verhoeven en producent Rob Houwer door het Nederlandse publiek uitgekozen tot Beste Nederlandse Film van de Eeuw. Nu is de stem opnieuw aan het publiek. Tot 31 augustus 2008 kan het Nederlandse publiek op zijn 10 favoriete films stemmen via
www.filmfestival.nl/10favorieten. De 50 films met de meeste stemmen dingen mee naar de NLfilmtop50 Favoriet.
Vanaf 1 september kan het publiek via www.nlfilmtop50.nl[/url] de hele maand september zijn 5 favoriete films aangeven. Uiteindelijk leidt dit tot de verkiezing van de NLfilmtop50 Favoriet, die bekend wordt gemaakt tijdens het Nederlands Film Festival op 2 oktober 2008. Tijdens het Nederlands Film Festival bespreekt Twan Huys in het dagelijkse VPRO festivaljournaal op Nederland 2 opvallende noteringen.
Het 28e Nederlands Film Festival vindt plaats van 24 september tot en met 3 oktober 2008. (Bron: NFF)
Ga er later eens overnadenken welke ik ga insturen.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Om daar serieus over te discussiëren zul je daarvoor criteria moeten opstellen. Het best meetbaar is selectie voor hoofdprogramma's van internationale A- en B-festivals, prijzen op A- en B-festivals, en Oscar-nominatie (en winst natuurlijk).
Ken de exacte cijfers niet, maar meest opvallend is volgende mij de jarenlange afwezigheid in het hoofdprogramma van Cannes. Ook opvallend is de hoge score bij de Oscars. En ik denk dat het in Berlijn beter gaat dan in Cannes en Venetië.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Nu online:
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Alleen de bekende commerciële titels weer ... valt me nog mee dat De Smaak van Water ertussen staat.
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
Zuurpruim bericht van dragje dan ook maar erbij...
enorm norm slecht aanbod inderdaad. Zo staat de, volkomen terecht, met prijzen overladen Tegenlicht (drie gouden kalfjes) er niet tussen, net als Pervola, sporen in de sneeuw (1985), maar goed, die is, toegegeven dan ook vrij onbekend.
Ik kan nu al voorspellen dat Zwartboek (een in mijn ogen matige film) de winnaar zal worden. 
gotti
-
- 14075 messages
- 5886 votes
Dit zal dan vooral komen omdat het meerendeel van de stemmers bijna niets uit deze lijst gezien zal hebben.