• 178.124 movies
  • 12.218 shows
  • 33.989 seasons
  • 647.188 actors
  • 9.373.531 votes
Profile

De Nederlandse film

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Grindhouse wrote:

(quote)

Bijjvoorbeeld films van Kim Ki-Duk, Aleksandr Sokurov, Béla Tarr, de Dardenne broers, Kitano, Hsiao-hsien Hou, Ming-liang Tsai, Wong Wong Kar-Wai, Abbas Kiarostami. Verder nog films als Vozvrashcheniye, Twilight Samurai, C'est arrivé près de chez vous, Spirited Away, Hotaru no Haka... Lijken me toch wel films met een vergelijkbaar of lager budget.

Waarom kom je nu ineens met vergelijkbaar budget aanzetten?

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5072 votes

Grindhouse wrote:

Bijjvoorbeeld films van Kim Ki-Duk, Aleksandr Sokurov, Béla Tarr, de Dardenne broers, Kitano, Hsiao-hsien Hou, Ming-liang Tsai, Wong Wong Kar-Wai, Abbas Kiarostami. Verder nog films als Vozvrashcheniye, Twilight Samurai, C'est arrivé près de chez vous, Spirited Away, Hotaru no Haka... Lijken me toch wel films met een vergelijkbaar of lager budget.

Had iemand het over budget?

Bovendien films met een totaal andere intentie in een totaal andere hoek dan de drie die je noemde. De Tweeling (een mainstream film, zelfs genomineerd voor en oscar) of Simon vergelijken met Aleksandr Sokurov of Bela Tarr is vrij maf. Turks Fruit en Soldaat van Oranje zijn trouwens ook het Nederlandse equivalent van blockbusters.

Ik begrijp je kritiek op Nederlandse films wel, ik kan er zelfs een klein beetje in meegaan, maar je drukt je zeldzaam ongelukkig uit en oordeelt veel te makkelijk over een heleboel kanten van de Nederlandse film die je niet kent.

Grindhouse

• 828 messages
  • 1686 votes

starbright boy wrote:

Bovendien films met een totaal andere intentie in een totaal andere hoek dan de drie die je noemde. De Tweeling (een mainstream film, zelfs genomineerd voor en oscar) of Simon vergelijken met Aleksandr Sokurov of Bela Tarr is vrij maf. Turks Fruit en Soldaat van Oranje zijn trouwens ook het Nederlandse equivalent van blockbusters.

Dat is waar, maar het gaat mij er eerder om dat zulke films er gewoon niet zijn in Nederland. Die films die Wouter noemde ken ik inderdaad niet, maar ik kan mij niet voorstellen dat ze ook maar in de buurt komen van de films die ik net noemde.

gotti

• 14075 messages
  • 5886 votes

Tja, da's dan een beetje jou mankement. Als je al aanneemt dat het slechte films zijn valt er weinig te discussiëren lijkt me...

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5072 votes

Grindhouse wrote:

Die films die Wouter noemde ken ik inderdaad niet, maar ik kan mij niet voorstellen dat ze ook maar in de buurt komen van de films die ik net noemde.

Eerst onderzoeken, dan oordelen.

Grindhouse

• 828 messages
  • 1686 votes

Tja, ik snap dat het zo ongeloofwaardig klinkt. Maar ik hoef voor mezelf geen Nederlandse speelfilms meer te zien. Als ik ze zou gaan zien, zou het dus alleen maar zijn om er wat sterker voor te staan in discussie's als deze. Zijn de films die Wouter noemde volgens jullie dan echt van hetzelfde niveau als de films (van de regisseurs) die ik noemde?

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Daar kan niemand over oordelen behalve jij zelf.

Grindhouse

• 828 messages
  • 1686 votes

Ik was gewoon benieuwd naar jullie mening.

Hando

• 1808 messages
  • 1434 votes

Grindhouse wrote:

Ik was gewoon benieuwd naar jullie mening.

Wolfsbergen laat toch wel een aantal films uit jou rijtje achter zich imho.

BlueJudaskiss (moderator films)

• 11904 messages
  • 5310 votes

Wouter wrote:

(quote)

En daar wil jij er meer van zien...?

Ja, dat wil ik absoluut. Om een film uit jouw eigen oeuvre erbij te halen (ik zou niet durven om 'm qua niveau ermee te vergelijken!):

'n Beetje Verliefd was ook zo'n lekkere niets-aan-de-hand, verstand-op-nul film. Ik heb het idee, correct me if I'm wrong, dat 'de' Nederlandse film nog altijd redelijk impopulair is omdat het allemaal zo zwaar lijkt te zijn. Voorgenoemde titels zijn dat niet: lekkere films om 's avonds op de bank te kijken met een grote zak chips. Heerlijk.

Daarom ben ik ook zo blij met en nieuwsgierig naar titels als Moordwijven en Alibi, waarvan ik laatstgenoemde donderdag ga zien. En om nog even terug te komen op Complexx: dit zijn voor beginnende regisseurs ideale titels om mee te beginnen. Het kost niet al te veel geld en het publiek is redelijk beperkt, maar een regisseur kan toch laten zien wat ie kan. Een beetje het principe van NPS Kort!.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

AMSTERDAM - De Amsterdamse filmmaker Motel Films fuseert met IdtV Film, onderdeel van productiebedrijf IdtV. Motel verhuist volgend jaar naar het Kraanspoor in Amsterdam-Noord.

‘IDTV’ en ‘Motel’ wordt IDTV Film - Kunst - de Volkskrant

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

kappeuter wrote:

Heeft iemand meer van dit project gehoord?

(afbeelding)

Interessant rijtje regisseurs!

Op het idee gekomen door Coffee and Cigarettes?

Bron:

http://www.allezallez.nl/

Volgens mij is dat idee al jaren geleden gestorven.

Quentin

• 10202 messages
  • 8551 votes

2007 topjaar voor de Nederlandse film

De Nederlandse filmindustrie kan tevreden terugkijken op het afgelopen jaar. Met een bezoekersaandeel van 13,5 procent, het hoogste van het afgelopen decennium, was 2007 een topjaar voor de Nederlandse film.

In totaal trokken de bioscopen ruim 22 miljoen bezoekers.

Dit maakten de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) en de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF) donderdag bekend.

De film Alles Is Liefde trok ruim 1,2 miljoen bezoekers en staat met een omzet van 9,1 miljoen euro op de derde plaats in de Boxoffice Top 10.

Harry Potter

De lijst wordt verder gedomineerd door Amerikaanse en Britse producties. Op 1 en 2 staan Harry Potter And The Order Of The Phoenix en Pirates Of The Caribbean: At World's End (beiden een omzet van 10,1 miljoen euro). Harry Potter trok 1.322.062 bezoekers, bijna 100.000 meer dan Pirates Of The Caribbean.

Behalve Alles Is Liefde trokken ook Waar Is Het Paard Van Sinterklaas?, Zoop In Zuid-Amerika, Ernst, Bobbie En De Geslepen Onix, Timboektoe, Moordwijven en De Scheepsjongens Van Bontekoe elk meer dan 100.000 bezoekers.

In totaal brachten 22.116.350 mensen een bezoek aan de Nederlandse bioscopen, met als resultaat een omzet van 153.821.923 euro. Dat betekende in beide gevallen een lichte daling ten opzichte van 2006, respectievelijk 5,4 procent en 1,3 procent. De NVB en de NVF vinden dit voor een groot deel te verklaren uit de extra speelweek 53 in 2006.

In het afgelopen jaar zijn zes nieuwe bioscopen (met in totaal negentien zalen) geopend. Dit jaar openen de deuren van circa vijftig nieuwe complexen of zalen.

(c) ANP

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Top 10:

1. Alles is Liefde (1.213.764)

2. Waar is het Paard van Sinterklaas? (352.258)

3. Zoop in Zuid-Amerika (261.065)

4. Timboektoe (216.238)

5. Ernst, Bobbie ... Onix (231.283)

6. Moordwijven (166.342)

7. Scheepsjongens van Bontekoe (130.652)

8. Kruistocht in Spijkerbroek (126.469)

9. 'n Beetje Verliefd (72.386)

10. Zwartboek (71.936)

• 11904 messages
  • 5310 votes

Ik ben echt blij dat er weer een Nederlandse film is die meer dan één miljoen bezoekers heeft getrokken. Hoogtijdagen als de jaren zeventig met Turks Fruit zullen nooit meer terugkomen, maar het is een begin!

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Het is vorig jaar slechts drie films gelukt; die kans is tegenwoordig gewoon heel klein.

• 11904 messages
  • 5310 votes

Weet ik, vind ik ook jammer. Daarom vond ik die overdaad aan Alles is Liefde-marketing niet eens zo'n heel slecht idee...

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Daarin schuilt wel een contradictie, want zodra een Nederlandse film commercieel (marketingtechnisch) ingesteld is, beginnen veel mensen te klagen. Terwijl bij buitenlandse films er geen haan naar kraait. Daarbij komt ook nog eens dat het schijnt te werken, want de vaderlandse films met een fatsoenlijke marketing scoren goed (dán kijkt men er kennelijk toch wel graag naar).

Quentin

• 10202 messages
  • 8551 votes

Shooting Star heeft nu een actiewebsite; http://www.filmproductiefonds.nl/

Klopt een hoop niet aan die cijfers ('n Beetje Verliefd trok toch dik 100.000 bezoekers) en Shooting Star komt er wel nadrukkelijk uit naar voren.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Stond een aardig artikel over in een recente NRC. In de essentie gaat het erom dat Dave Schram, samen met echtgenote Maria Peters, tegen de manier van subsideren in Nederland zijn. Daarom hebben ze dit opgezet Niet verwonderlijk dat de cijfers niet allemaal kloppen en Shooting Star erg in de kijker wordt gespeeld.

(edit)

Artikel staat ook op de site zie ik nu;

''Shooting Star goochelt met filmcijfers

Amsterdam, 22 jan. Wie is de duurste regisseur van Nederland? Ineke Smits. En wie de goedkoopste? Maria Peters. Wat is het duurste productiehuis van Nederland? Pieter van Huystee Film & TV. En het goedkoopste? Shooting Star. Dat zeggen de cijfers van de Dutch Film Society, een actieplatform van Shooting Star-baas Dave Schram, echtgenoot en producent van Maria Peters.

Enkele weken geleden liet Schram al publiekelijk weten dat het Filmfonds zijn bedrijf zo stelselmatig frustreert, dat hij niet aarzelde van een Berufsverbot te spreken. Shooting Star en Peters krijgen zelden of nooit subsidie, terwijl ze toch verantwoordelijk zijn voor successen als Kruimeltje, de Pietje Bell-reeks en Afblijven.

The Dutch Film Society heeft één enkel doel voor ogen, zo staat het op de website filmproductiefonds.nl: „Het creëren van een volwassen Nederlandse Speelfilmindustrie.” De jongste filmmaatregelen van de overheid, de suppletieregeling, voldoet volgens The Dutch Filmsociety niet. Volgens die regeling kan een film ‘automatisch’ 35 procent van zijn budget van de overheid krijgen, als de producent de overige 65 procent gefinancierd heeft, deels met investeringen uit het bedrijfsleven. Film Society stelt dat zo producenten die „ruim begroten” worden beloond en dat de overheid te weinig let op doelmatigheid.

Bron NRC 22 januari 2008

En daar komt het leukste onderdeel van de website te pas. In rijtjes op basis van Filmfondscijfers, wordt gekeken hoeveel overheidsgeld verschillende producenten hebben gekregen en hoeveel bezoekers hun films hebben getrokken in de afgelopen tien jaar. Volgens die berekening kreeg Pieter van Huystee per bezoeker 7,09 euro subsidie en Shooting Star 49 cent. De grootste subsidie-ontvanger, Idtv, is efficiënter dan Van Huystee, maar daar betaalt de overheid nog altijd 2,81 euro per stoel mee.

Dezelfde berekening wordt losgelaten op de regisseurs. Ineke Smits, die onder meer Magonia maakte, kreeg volgens de optelsom van de Film Society 1,5 miljoen subsidie, haar films trokken 50.000 bezoekers: ruim dertig euro subsidie per stoel. Peters kreeg bijna 1,4 miljoen subsidie, haar films trokken 3,5 miljoen bezoekers: 0,39 cent subsidie per stoel.

Helemaal eerlijk zijn deze berekeningen niet. Smits kreeg de grootste subsidie pas recent en de film die ze daarmee mag maken is nog niet af en kon dus helemaal geen bezoekers trekken. Van Peters zijn ook de bezoekersaantallen opgeteld van films waarvoor ze geen subsidie ontving – en dat is juist de reden waarom The Dutch Film Society is opgericht. ''

Kwissie

• 1 messages
  • 2 votes

Quentin wrote:

Shooting Star heeft nu een actiewebsite; http://www.filmproductiefonds.nl/

Klopt een hoop niet aan die cijfers ('n Beetje Verliefd trok toch dik 100.000 bezoekers) en Shooting Star komt er wel nadrukkelijk uit naar voren.

Ben wel benieuwd welke cijfers dan allemaal niet kloppen volgens jou. Dat zou om een hele hoop gaan schreef je. Ik heb begrepen dat er wel een paar correcties moesten worden gedaan, maar om nou te zeggen dat er een hoop niet klopt vind ik wel erg kort door de bocht. Als men zoveel cijfers moet verzamelen snap ik best dat hier en daar een fout insluipt.

Ik heb begrepen dat juist de onvrede over het feit dat Shootingstar zelf er ook achter kwam dat ze er wel erg nadrukkelijk uit naar voren kwamen de reden is voor het starten van deze actiewebsite.

De kern was dat men het de afgelopen 5 jaar zonder subsidie van het NFF heeft moeten stellen. Toch trokken ze 20 procent van de bezoekersaantallen, die naar de Nederlandse films kwamen, in hun eentje.

Quentin

• 10202 messages
  • 8551 votes

Geen tijd om alles na te gaan kijken maar uit mijn hoofd; de recettes van Zwartboek en 'n Beetje Verliefd kloppen voor geen meter. Het verhaal van Smits daarbij en meen ook iets gelezen te hebben over Bos Bros.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

En nog veel, veel meer, zowel te laag als te hoog (de Ben Sombogaert-cijfers bijvoorbeeld). Ook zijn er wisselende periodes gebruikt, waarbij het lijkt alsof er sommige films net binnen of buiten gehouden werden.

Dat de cijfers van Zwartboek en 'n Beetje Verliefd niet kloppen, komt waarschijnlijk omdat gerekend is met de beschikbare cijfers, en die lopen tot 2006 (en zowel ZB als NBV haalden een deel van hun recette in 2007).

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Sombogaart is inderdaad een van de opvallendste. Zie ook de Oene Kummer nieuwsbrief. Wat een verschil!

Gastel

• 380 messages
  • 1556 votes

Ik las ergens iets over een mogelijke film met de titel: De Rekening.

Het zou geregisseerd worden door Dick Maas.

Is dit naar een het geweldige boek van Boudewijn Büch of heeft de film toevallig dezelfde titel?

Quentin

• 10202 messages
  • 8551 votes

Toevallig.

Gastel

• 380 messages
  • 1556 votes

Quentin wrote:

Toevallig.

Bedankt!

Toch jammer, want van dat boek valt zeker een goeie film te maken!

Wat ik mis in Nederlandse films, zijn veelal maatschappelijke thema's.

Ik noem maar films als Lilja 4-ever , Klass, Today and Tomorrow (http://www.imdb.com/title/tt0347207/ ... de dag dat ik een dergelijke NL film zie knijp ik in mijn handen van blijdschap) The Paper Will be Blue , Grbavica, Blind Shaft and so on. Ik mis films die duidelijk op huidige maatschappelijke problemen reflecteren. Of juist op maatschappelijke gebeurtenissen die in het verleden hebben plaatsgevonden en laten zien hoe die mensen dat beleefd hebben,etc etc.etc (kortgezegd) Ik moet toegeven dat ik de afgelopen jaren niet veel Nederlandse films meer heb gezien.. ik heb een aantal jaar geleden films van de nieuwe lichting ala Koolhoven geprobeerd en ik kwam daar zo bedrogen uit (met als dieptepunt o.a. de Grot) dat een van de eerstvolgende films die ik zag Zwartboek was. (tussenpauze van letterlijk 3-4 jaar)

Toch heb ik een jaar of 1-2 geleden een goede Nederlandse film gezien. 'Voor een verloren soldaat'. Ik had er nog nooit van gehoord en ik kreeg hem n.b. van een Amerikaanse kennis. Dat was nou echt zo'n film waar ik een dergelijk maatschappelijk probleem in terug zag. Het leuke is dat dergelijke films niet per se drama hoeven te zijn.. kan ook prima in andere genres.

Wat me ook opviel (maar dat beeld kan dus verouderd zijn ivm mijn tussepauze ) dat veel NL films either over de oorlog gaan of over relatieproblemen,liefde,etc.

Ik heb vandaag Wolfsbergen gehuurd. En vandaar dat ik ook in deze thread ben beland. Het is de eerste NL film die ik in lange tijd huur. Ik ben benieuwd. Ik heb verhalen gelezen over een echte auteur en kunstzinnige beelden. Dat stemt mij ook goed.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Het is natuurlijk altijd lastig om bepaald soort films niet tegen te komen als je weinig films hebt gezien. De laatste jaren zijn er zo best wel wat films over maatschappelijke thema's. Om nu gelijk een hele waslijst te neer te pennen is ook wat teveel van het goede. Films als Bluebird en De Uitverkorene kan ik van harte aanraden.

niethie

• 7319 messages
  • 7244 votes

Ook Diep is geweldig...

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.