- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Nederlandse film
De Nederlandse film
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Allemaal titels waar mijn oog wel eens op gevallen is. De Zee Die Denkt is toch wel een film die ik nog eens wil zien, maar daar voel ik ook geen echt grote belangstelling voor.
Het heeft denk ik ook deels met de cultuurkloof (eigenlijk het omgekeerde) te maken. Ik ben meer geïnteresseerd in films uit het buitenland, alleen al omdat ze voor mij uit een 'andere wereld' komen. Ik val al snel over de, in mijn ogen, typisch Nederlandse personages. Zo vind ik een film als Cloaca best oké, maar toch erger ik me aan het feit dat het Nederlands is. Voor mij gaat een deel van de (film)magie verloren.
Natuurlijk een op het oog foute beredenering, maar het gevoel blijft aan me kleven. Maar ik zal Guernsey en De Zee Die Denkt eens proberen op te snorren, misschien brengen ze er langzaam verandering in. Met Nederlandse schilderkunst heb ik bijvoorbeeld alweer minder moeite, daar zit voor mij ook wat meer ‘gekte’ in.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ik heb daar zelf gelukkig geen last van.
Heb je wel eens een Van Warmerdam gezien?
Aan de ene kant typisch Nederlands, aan de andere kant totaal niet en genoeg 'gekte'.
Vergelijk 'm met Kaurismäki. Zelfs Onderhond proof....
Oh ja, en Langer Licht.
by_the_way
-
- 3792 messages
- 504 votes
Nederlandse schilderkunst heb ik bijvoorbeeld alweer minder moeite,
Je kunt er niet van houden maar dat je het toch enigzins stoort aan zulke meesters/werken vind ik vreemd.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Exit, Het Zwijgen, Diep vallen me zo even binnen. En eigenlijk alles van Jos Stelling, Harry Kümel, Adriaan Ditvoorst en Elbert van Strien (nog geen langspeelfilm gemaakt, komt er wel aan).
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Aan kappeuter:
Prijs jezelf inderdaad maar gelukkig
Aan de andere kant mis ik die passie voor Nederlandse films ook totaal niet, heb het al voor genoeg andere filmlanden!
Van Warmerdam nooit een film van gezien, ben er redelijk benieuwd naar. Als poëet afgelopen jaar op De Nacht van de Poëzie zien spreken, de droogheid sprak me best aan.
Langer Licht wil ik misschien ook nog eens zien, al is het maar om Raymond Thiry een andere rol te zien spelen dan die van Van Rossum (geweldig personage in de Villa Fabriek!).
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
al is het maar om Raymond Thiry een andere rol te zien spelen dan die van Van Rossum (geweldig personage in de Villa Fabriek!).
Anderser dan dit kan niet. Je herkent m gewoon niet. Is DIT Van Rossum??? Wow! 
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Op de poster herken ik hem gelijk. Ik heb zijn hoofd dan ook echt bewonderd in De Villa. Dat moeilijke kijken, die samengeknepen ogen, dat roze hemt, dat driftige heen en weer geren. Geweldig.
Toegegeven: Dat heeft Nederland toch mooi gedaan 
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5072 votes
Ik wil Magonia nog even noemen.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Bedankt voor jullie tips, als ik de films ook nog eens kan vinden zal ik ze zeker proberen. Vooral Guernsey, De Zee Die Denkt en Magonia trekken mijn aandacht.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11904 messages
- 5309 votes
Heb gisteren in de Ko van Dijk box het laatste deel van de televisiebewerking van Karakter gezien, uit 1971. Apart, héél apart. Wat mij betreft de tand des tijds niet doorstaan, maar moest toch schoorvoetend toegeven dat ik erg onder de indruk was.
Hannes791
-
- 279 messages
- 2423 votes
Bij Wolfsbergen (2007):
Ik snap die redenatie op zich wel, maar het gaat wel heel erg weinig uit van eigen kracht. Sommige dingen vind ik ook niet slim, zoals Dennis P. tegelijk met de nieuwe Eddy Murphy en een week na de nieuwe Hugh Grant, maar een kleine film als deze moet volgens mij gebruik maken van een momentum, als die er is. En dat leek me Berlijn.
Het negatieve geleuter van quasi deskundigen over nederlandse films in combinatie met de slechte planning van het in premiere gaan van de films zorgt er automatisch voor dat er weinig mensen voor de nederlandse films naar de bioscoop gaan. Behalve uiteraard de alle doelgroepen films zoals Zwartboek, Flodder, Phileine zegt sorry etc..
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Nu doe je zelf ook mee aan negatieve berichtgeving.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Wat bedoel je met quasi-deskundigen? En wat is er uniek Nederlands aan?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Nu op Nederland 2:
20.20-21.15 uur ALLEMAAL FILM
Jeroen Krabbé neemt u mee door ruim 60 jaar Nederlandse Film.
Grote en kleine verhalen van Nederlandse filmmakers, producenten
en acteurs, rijk geillustreerd met fragmenten uit talloze Nederlandse films.
Met onder meer:Kees Brusse, Paul Driessen, Heddy Honigmann, Mimoun Oaissa, Fons Rademakers, Eddy Terstall, Monique van de Ven, Paul Verhoeven, Yorick van Wageningen en Alex van Warmerdam.
Quentin
-
- 10202 messages
- 8549 votes
Quentin
-
- 10202 messages
- 8549 votes
Kreeg net deze link van kapp.:
http://www.movie2movie.nl/index.php?item=53830
Wat een mooi programma zeg, enkele zeldzame en bijzonder interessante films.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Heeft iemand meer van dit project gehoord?

Interessant rijtje regisseurs!
Op het idee gekomen door Coffee and Cigarettes?
Bron:
Quentin
-
- 10202 messages
- 8549 votes
Timboektoe en Het Paard van Sinterklaas toch op nette plaatsen in de top 20 (vanzelfsprekend door de herfstvakantie);
http://www.nfcstatistiek.nl/top20week.pdf
(en Alles is Liefde natuurlijk bijzonder succesvol)
Quentin
-
- 10202 messages
- 8549 votes
Voor de liefhebbers; top 20 Nederlandse films gebaseerd op bezoekcijfers tot Maart 2007.
(releasedatum, bezoekers x1.000)
1 turks fruit 22-02-73 3.338
2 fanfare 24-10-58 2.636
3 ciske de rat (1955) 07-10-55 2.433
4 wat zien ik 04-09-71 2.359
5 blue movie 30-09-71 2.335
6 flodder 18-12-86 2.314
7 keetje tippel 06-03-75 1.829
8 alleman 20-12-63 1.665
9 ciske de rat (1984) 29-03-84 1.593
10 soldaat van oranje 22-09-77 1.547
11 flodder in amerika 03-07-92 1.494
12 de overval 21-12-62 1.474
13 kruimeltje 09-12-99 1.136
14 koninkrijk voor een huis 11-03-49 1.292
15 sterren stralen overal 30-01-53 1.130
16 spetters 28-02-80 1.124
17 help de dokter verzuipt 28-02-74 1.088
18 schatjes 09-02-84 1.048
19 zwartboek 14-09-06 1.045
20 ik ben joep meloen 17-12-81 1.043
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Timboektoe en Het Paard van Sinterklaas toch nette plaatsen in de top 20
Dat screen averige van die kinderfilms zal vast flink omhoog gaan met de vakantie.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Timboektoe staat nu op 2 in de box office (na Alles Is Liefde). Het Noorden heeft nu herfstvakantie, het Zuiden volgende week. De kinderfilms zullen het ook van deze twee weken moeten hebben van de grote bezoekersaantallen. Maar ja, dat is 'algemeen bekend'. Blijf het vreemd vinden dat Waar Is het Paard van Sinterklaas al ruim voordat de stoomboot aanlegt in de bios te zien is.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Omdat het Sinterklaasgebeuren na 5 december gauw ophoudt. Dan is het toch slim om zo lang mogelijk te profiteren van belangstelling?
Als de kinderen m nu al willen zien, is dat toch goed?
hinie
-
- 1336 messages
- 0 votes
De pepernoten liggen toch ook al in de winkel....
gotti
-
- 14075 messages
- 5886 votes
Dat liggen ze onderhand in Maart al, dus dat zegt niet zoveel natuurlijk.
hinie
-
- 1336 messages
- 0 votes
Haha, niet overdrijven he, dat zijn de paaseitjes.....
Quentin
-
- 10202 messages
- 8549 votes
http://www.nfcstatistiek.nl/top20week.pdf
De gehele top 3 bestaat enkel uit Nederlandse producties, al eerder voorgekomen?
Quentin
-
- 10202 messages
- 8549 votes
Nederlandse Films op 1-2-3
De Nederlandse film boekt records in de bioscopen. Voor het eerst staan drieNederlandse films bovenaan in de top 20 van best bezochte films. Alles isLiefde, Waar is het paard van Sinterklaas? en Timboektoe bezetten afgelopenweek de eerste, tweede en derde plaats. Het is nog niet eerder voorgekomen dat drie Nederlandse films bovenaanstonden. De Nederlandse film heeft afgelopen week gezamenlijk bijna 50procent van de kassaopbrengst gezorgd. Vooral Alles is Liefde breektrecords. De eerste twee weken trok de romantische komedie van Joram Lürsenmet Carice van Houten en vele andere sterren 325.000 bezoekers. Dit is nogbeter dan Zwartboek, Paul Verhoeven's recordfilm vorig jaar.Behalve Timboektoe en Waar is het paard van Sinterklaas - inmiddels allebeibekroond met een Gouden Film - doet Niek Koppen's documentaire Goud over hetwereldkampioenschap van het damenshockeyelftal het ook heel goed. De Britsefilm Control, het debuut van de Nederlandse regisseur Anton Corbijn, trekteveneens veel toeschouwers. Na de huidige succesfilms volgen komende maand nog meer potentiëlepubliekstrekkers. Deze week komt Nadine van Erik de Bruijn in de bioscoop en begin november dein Locarno en Utrecht (vier gouden kalveren) bekroonde film Tussenstand vanMijke de Jong. Medio november gaat de documentaire See you in Vegas vanAntoinette Beumer en Maaik Krijgsman over Hans Klok uit. Daarna volgt DeScheepsjongens van Bontekoe van Steven de Jong. Een week later Kapitein Roben het geheim van professor Lupardi van Hans Pos. In december, tenslotte, denieuwe Dick Maas: Moordwijven.De opmars vindt plaats over een breed front. Naast kinder- en jongerenfilmszijn er ook films die mikken op een volwassenenpubliek en op liefhebbers vande kunstzinnige film.
Bron: Filmfonds/ Oene Kummer
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
Dat is goed nieuws Quentin!
Ik hoop dat deze trend zich doorzet!
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Nederlands filmfestival leidt tot ophef in Marokko
De films die worden vertoond op het Nederlands filmfestival in Marokko bevatten te veel bloot en seks. Dat stelt het Marokkaanse dagblad Attajdid (De Vernieuwing), dat ideologisch verwant is aan de islamitische partij PJD.
Tijdens de Nederlandse filmweken zijn tien films te zien, waaronder Het Schnitzelparadijs en Leef!
De krant spreekt er schande van dat seksscènes werden vertoond in aanwezigheid van families met minderjarige kinderen. Een afgevaardigde van het Marokkaanse ministerie van cultuur wijst in het artikel de verantwoordelijkheid voor de inhoud van de getoonde films af.
Het is voor het eerst dat in Marokko Nederlandse filmweken worden gehouden. Bij de start in de hoofdstad Rabat waren de reacties overwegend positief. Volgens een medeorganisator liepen toeschouwers in de noordelijke stad Nador echter 'bij het zoenen al de zaal uit'. De filmweken gaan verder in de
plaatsen Larache en Azemmour. (Bron: ANP)