• 178.096 movies
  • 12.215 shows
  • 33.986 seasons
  • 647.146 actors
  • 9.373.066 votes
Profile

De Nederlandse film

gotti

• 14075 messages
  • 5886 votes

Ik denk het ook niet. Denk aan Wolfsbergen, Sextet, Nadine en Duska. Allemaal films, waarvan ik verwacht dat ze beter zijn dan bovengenoemde (in ieder geval allen gemaakt door respectabele regisseurs), maar ik ben bang dat ze geen drol zullen opleveren.

Maar ik hoop dat ik ongelijk heb.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Nou ja, arthouse (-achtige) films moet je ook niet met commerciële films vergelijken.

Voor een arthouse film is 10.000 bezoekers al veel.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Dat is zeker waar. Wat ik overigens vreemd vind - en dat is al jaren zo - is het feit dat er in het najaar altijd flink wat 'grote' NL films gaan draaien en in het voorjaar bijna geen. Waarom niet wat meer spreiding?

hinie

• 1336 messages
  • 0 votes

gotti wrote:

Ik denk het ook niet. Denk aan Wolfsbergen, Sextet, Nadine en Duska. Allemaal films, waarvan ik verwacht dat ze beter zijn dan bovengenoemde (in ieder geval allen gemaakt door respectabele regisseurs), maar ik ben bang dat ze geen drol zullen opleveren.

Maar ik hoop dat ik ongelijk heb.

Beter misschien wel, maar die andere films zullen toch meer jeugdige kijkers gaan trekken.

Is het ook zo dat de jeugdige kijkers onder ons eerder een bioscoopbezoek gaan brengen, dan de wat oudere? Als ik in mijn omgeving kijk, is dat zeker het geval.

Chainsaw

• 8845 messages
  • 3576 votes

Quido wrote:

Dat is zeker waar. Wat ik overigens vreemd vind - en dat is al jaren zo - is het feit dat er in het najaar altijd flink wat 'grote' NL films gaan draaien en in het voorjaar bijna geen. Waarom niet wat meer spreiding?

Misschien in verband met concurrentie betreft de grote releases? Dit jaar lijkt het er in ieder geval op dat alle grote concurrenten inmiddels geweest zijn en er nog maar weinig grote titels uitkomen komende maanden.

Het is overigens een kwestie van wachten op voorjaar 2008 als klapper I Love Dries alle records verbreekt en kassa's zal laten rinkelen.

hinie

• 1336 messages
  • 0 votes

LOL

Quentin

• 10202 messages
  • 8549 votes

Chainsaw wrote:

Het is overigens een kwestie van wachten op voorjaar 2008 als klapper I Love Dries alle records verbreekt en kassa's zal laten rinkelen.

Gaat het in ieder geval een stuk beter doen dan de vorige films van Six .

hinie

• 1336 messages
  • 0 votes

Laten we het hopen.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Vind het wel triest dat op sommige 'gerespecteerde' film(nieuws)sites bij elk nieuwsbericht over die film meteen heel neerbuigend en cynisch wordt gedaan. Objectiviteit - voor zover mogelijk - blijkt moeilijk, zelfs wanneer iets je als zodanig wordt aangereikt.

hinie

• 1336 messages
  • 0 votes

Je hebt helemaal gelijk ook. Was erg flauw .Laten we maar eerst even afwachten .

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Wat de filmkijker zelf denkt moet ie natuurlijk zelf weten. Ik bedoel alleen dat het me stoort dat er in de berichtgeving rondom die film al een bepaalde neerbuigende toon wordt gecreeërd, waardoor de film geen eerlijke kans meer kan krijgen. Zelfde verhaal als met bijv. Talpa/Tien.

Chainsaw

• 8845 messages
  • 3576 votes

Mwoah, ik denk eerlijk gezegd dat Six die reacties dit keer juist probeert uit te lokken en dat ze in dit geval de film ten goede gaan komen ook. Een fout plot, een foute hoofdrolspeler en nog foutere bijrolacteurs; volgens mij wil Six de ultieme foute cultfilm creeëren en zijn al die berichten vooraf juist goede commercie. En volgens mij werkt het ook wel. Ik word bij elk nieuwsbericht (inclusief en exclusief neerbuigende en cynische reacties) in ieder geval toch stiekem steeds wat nieuwsgieriger.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Quentin wrote:

Niets meer van vernomen sinds het FFF debacle.

]

Schijnt op de achtergrond nog mee te werken aan De Brief voor de Koning.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Quentin wrote:

Dat ze weinig zullen doen in de bioscoop, enkel Kapitein Rob en het geheim van professor Lupardi en Alles is Liefde lijken echt commericieel te kunnen aanslaan en dan misschien nog De Botox Methode van Maas.

EDIT: en waarschijnlijk De Scheepsjongens van Bontekoe

Dat zijn vier films. Is toch niet weinig?

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Quido wrote:

Timboektoe zal het ook wel aardig gaan doen, maar echte klappers zullen denk ik uitblijven. Sextet krijgt sowieso een niet al te grote release denk ik.

Niet eens een release op 35, meen ik.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

kappeuter wrote:

Nou ja, arthouse (-achtige) films moet je ook niet met commerciële films vergelijken.

Voor een arthouse film is 10.000 bezoekers al veel.

Nou, dat is niet veel. Het is wel een realiteit en moet ingecalculeerd worden. Maar toegankelijke arthousefilms als Cloaca, Simon en Ober deden 100.000 bezoekers of zelfs iets meer. En ook Guernsey had zo'n 30.000 betalende bezoekers.

Voor sommige films is 10.000 gewoon ok.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

hinie wrote:

(quote)
Beter misschien wel, maar die andere films zullen toch meer jeugdige kijkers gaan trekken.

Is het ook zo dat de jeugdige kijkers onder ons eerder een bioscoopbezoek gaan brengen, dan de wat oudere? Als ik in mijn omgeving kijk, is dat zeker het geval.

Vaak gaan de ouders mee. Dat is dus dubbele verkoop...

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Quido wrote:

Vind het wel triest dat op sommige 'gerespecteerde' film(nieuws)sites bij elk nieuwsbericht over die film meteen heel neerbuigend en cynisch wordt gedaan. Objectiviteit - voor zover mogelijk - blijkt moeilijk, zelfs wanneer iets je als zodanig wordt aangereikt.

Wat kwam je tegen?

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Chainsaw wrote:

Mwoah, ik denk eerlijk gezegd dat Six die reacties dit keer juist probeert uit te lokken en dat ze in dit geval de film ten goede gaan komen ook. Een fout plot, een foute hoofdrolspeler en nog foutere bijrolacteurs; volgens mij wil Six de ultieme foute cultfilm creeëren en zijn al die berichten vooraf juist goede commercie.

Was Gay niet ook een poging om een cultfilm voor nichten te maken?

hinie

• 1336 messages
  • 0 votes

Wouter wrote:

(quote)

Vaak gaan de ouders mee. Dat is dus dubbele verkoop...

Dat is idd ook nog eens het geval ja.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Wouter wrote:

Nou, dat is niet veel. Het is wel een realiteit en moet ingecalculeerd worden. Maar toegankelijke arthousefilms als Cloaca, Simon en Ober deden 100.000 bezoekers of zelfs iets meer. En ook Guernsey had zo'n 30.000 betalende bezoekers.

Voor sommige films is 10.000 gewoon ok.

Ja dat is waar ook. Cloaca en Ober waren dus voor arthouse begrippen successen.

Vaak heb je een, twee arthouse hits per jaar (Amelie, Goodbye Lenin, Das Leben der Anderen, Little Miss Sunshine) die er hoog bovern uit steken. De rest volgt op afstand.

En dan wordt bij 10.000 bezoekers van een succes gesproken: 4 Elements, César et Rosalie (heruitgave).

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Wouter wrote:

Wat kwam je tegen?

Zoiets als dit bijvoorbeeld. En dit.

by_the_way

• 3792 messages
  • 504 votes

fulltime braderie-bezoeker Dries Roelvink

gotti

• 14075 messages
  • 5886 votes

Quido wrote:

(quote)
Zoiets als dit bijvoorbeeld. En dit.

Schandalige berichten, als filmtotaal een onaafhankelijk nieuws denkt te brengen.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Had nog nooit van die hele Roelvink gehoord tot deze berichten hierboven. Met de nodige zelfspot kan het best wat worden.

by_the_way

• 3792 messages
  • 504 votes

neo wrote:

Had nog nooit van die hele Roelvink gehoord tot deze berichten hierboven.

Dan vermijd je vast de zender SBS6 daar wordt altijd zijn nieuws vermeld en er is meen ik zelfs een reality-soap geweest.

Quentin

• 10202 messages
  • 8549 votes

Wouter wrote:

(quote)

Niet eens een release op 35, meen ik.

Digitaal door Cinema Delicatessen toch? Lijkt me een bescheiden release in filmhuizen.

Chainsaw

• 8845 messages
  • 3576 votes

Wouter wrote:

(quote)

Was Gay niet ook een poging om een cultfilm voor nichten te maken?

Ik heb eerlijk gezegd geen idee in hoeverre Gay een serieuze film of juist een cultfilm probeerde te zijn, maar met I Love Dries probeert Six gewoon overduidelijk een foute, niet serieus te nemen cultfilm film te maken. En met wat zelfspot (zoals neo ook zegt) zou dat ook nog wel eens lukken ook.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Quido wrote:

Dat geldt/gold niet alleen voor Nederlandse films. Na april durven veel distributeurs nauwelijks iets uit te brengen, omdat ze bang zijn met hun release net in dat ene vroege mooie weekend van het jaar te vallen (en het openingsweekend is nu eenmaal mede bepalend voor het succes van een film). Of dat het net die zomer topweer wordt, en niemand de bioscoop in wil. Als de mussen van het dak vallen, vist de bioscoopbranche immers achter het net. Traditioneel liggen de hoogste bezoekcijfers ook buiten het voorjaar en de zomer. Rond de herfst wil iedereen uit, en rond de kerst is de concurrentie vaak moordend, omdat herfst- en met name kerstvakantie in Nederland typische bioscoopbezoekvakanties zijn. Ik hoorde ooit dat sommige bioscopen de helft van hun jaaromzet draaien tussen medio december en begin januari.

De laatste jaren zit er wel wat beweging in. Zomerfilms als De Kameleon en Zoop werden succesvol in de zomer uitgebracht.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

danuz wrote:

Zal de Nederlandse film dan toch verder gaan dan (mijns inzien) redelijk simpele drama's ?

Zeker wel.

Diep

Boy Meets Girl Stories

De Zee Die Denkt

Wat titels die me zo gauw even te binnen schieten.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.