• 178.031 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.063 actors
  • 9.371.614 votes
Profile

De Nederlandse film

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Nederlandse Halloween-film:

De Vloek van Lughus (2021) - vanaf 27 oktober in de bioscoop

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

De nieuwe film van Hany Abu-Assad (Paradise Now):

Huda's Salon (2021) - vanaf 2022 in de bioscoop

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Costa!! (2022) - vanaf 17 maart 2022 in de bioscoop

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Rico Verhoeven wil filmster worden, net als Faas Wilkes en Anton Geesink - Sportgeschiedenis

Rico Verhoeven heeft opnieuw zijn ambitie uitgesproken om filmster te worden. De eerste Nederlandse sporters die verschenen op het witte doek waren de voetballers Faas Wilkes en Frans de Munck. En Anton Geesink dook in de jaren 60 op in de bioscoop.

https://www.moviemeter.nl/images/uploads/Anton-Geesink-filmster-Nationaal-Archief.jpg

Anton Geesink in 1962 als filmster in Rififi in Amsterdam. Foto Joop van Bilsen via het Nationaal Archief

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Makers ver­zet­ten zich tegen ver­dwijnen onaf­hanke­lijk NPO-fonds - Filmkrant

Filmkrant wrote:

Het NPO-fonds opereert nu nog met onafhankelijke adviseurs en commissies. Die hebben in de afgelopen jaren documentaires als Klassen en Turn! en series als het veel bekroonde I.M., Hollands Hoop en Thuisfront ondersteund. Ook podcasts als De plantage van onze voorouders en De Deventer Mediazaak zijn tot stand gekomen met geld van het fonds. Er wordt gevreesd dat dit soort hoogwaardige producties niet meer gemaakt gaan worden als de zeggenschap terechtkomt bij genrecoördinatoren en zendermanagers

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Zes filmmakers mogen genrefilms maken voor de VPRO - denachtvlinders.nl

De Nachtvlinders wrote:

Horror is nog altijd een klein beetje een ondergeschoven kindje in de Nederlandse filmwereld. Voor een nieuw talentontwikkelingstrajects project van de de NPO krijgt een groep jonge filmmakers de kans om films van 50 minuten te maken. Voor de editie van 2022 gaat dit om de genres horror, thriller, gangster- en rampenfilms. De jonge regisseurs worden daarbij begeleid door Martin Koolhoven in samenwerking met de VPRO.

mrklm

• 11374 messages
  • 9897 votes

Mijn inziens is het probleem met de Nederlandse horror dat we daarin geen eigen identiteit weten te vinden. Koolhovens Brimstone is veruit de beste die we in deze categorie kunnen plaatsen, maar die speelt zich niet af in Nederland en bevat veel verwijzingen naar filmklassieker uit andere landen. Het talent is er, maar op een enkele uitzondering na waren de Nederlandse horrorfilms die ik deze eeuw heb gezien slechts kopieën van Amerikaanse pulphorrorfilms.

Het zou mooi zijn als Tom Six de nationale horrorwereld (weer) eens zou opschudden!

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Grotendeels mee eens, maar er is simpelweg nog maar heel weinig horror gemaakt in Nederland.

Dan is het ook wel lastig een eigen identiteit te vinden.

De Lift en Spoorloos vind ik overigens ook goede voorbeelden.

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

Ik ben wel benieuwd naar Moloch (2021): Nederlandse horrorfilm Moloch in productie, dit is de cast: - denachtvlinders.nl

En diezelfde regisseur gaat ook nog Dit doen.

Maar ik vind het ook jammer dat er weinig echt indrukwekkend horrors van eigen bodem komen.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Voor de liefhebbers, ahum:

Bon Bini Holland 3 (2021)

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

Och hemel...

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Hoe Nederlands zijn de Netflix-producties van eigen bodem? - fd.nl

FD wrote:

Netflix investeert veel in eigen producties, ook in Nederland. Levert dat ook echt Hollandse films en series op? Of wil het Amerikaanse bedrijf overal een Hollywood-sausje over? Filmkenner André Nientied vroeg het Nederlandse filmmakers.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Derde Incentive-ronde levert producenten 8 miljoen euro op - hollandfilmnieuws.nl

Elf nationale producties krijgen een bijdrage uit de Film Production Incentive van het Filmfonds. Het hoogste bedrag gaat naar Victor vleermuis, de animatiefilm van Patrick Raats. Het verhaal over de vleermuis die bang is in het donker, ontvangt 945.000 euro. Ook Kepler Film, wiens Hotel Sinestra 603.000 euro krijgt, kan tevreden zijn. In de jeugdfilm van Michiel ten Horn (Aanmodderfakker) wenst een meisje alle volwassenen weg uit haar leven, wat prompt gebeurt.

Klinkt goed!

Nederlandse animatiefilms zijn schaars, die moeten we koesteren. Fijn dat men daar geld in steekt.

Geld voor vierde Misfit film dat vind ik dan wat vreemd. Hoe lang reeksen tegenwoordig uitgemolken worden...

En dus ook een Ventoux vervolgfilm. Eerste Ventoux film niet gezien, maar vervolgfilms brengen zelden iets extra's.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Droevig stemmend verhaal van Orlow Seunke over het Nederlands filmfonds, die al decennia (!) geen enkel project in Nederland meer van de grond kreeg:

"Ik was met stomheid geslagen. Ik vroeg of hij vond dat klassiekers als The Bridge on the River Kwai en Spartacus overbodige films waren" - Filmkrant

Filmkrant wrote:

Filmmaker Orlow Seunke schrijft dat hij zijn carrière de afgelopen decennia drie keer beëindigd zag worden omdat het Filmfonds filmplannen “als in een tombola” goed- of afkeurt.

Voordat ik in 2002, bijna twintig jaar geleden, uit Nederland wegging, schreef ik een artikel in de Filmkrant. Ik opende het stuk als volgt: “Ik ben in 1975 afgestudeerd aan de Filmacademie en sindsdien werkzaam in de filmbranche. 27 jaar in het vak en al 27 jaar geen Filmbeleid in Nederland. (…) Het geld wordt als in een tombola verdeeld: soms die, dan weer die, geen uitgangspunten, geen regels, geen duidelijkheid.”

Helaas is er weinig veranderd.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Blijft altijd een beetje lastig dat er ook persoonlijke frustraties doorheen spelen, maar het uiteindelijke punt staat natuurlijk gewoon. Als je puur kijkt naar de kwaliteit van de output en naar het feit dat Paul Verhoeven inderdaad is uitgeweken naar Frankrijk, dan weet je eigenlijk al genoeg.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Ik zou het fijn vinden als filmmakers die al behoorlijk wat gepresteerd hebben, wat meer krediet krijgen en meer gesteund en vertrouwd worden bij nieuwe aanvragen.

Het lijkt net alsof men in Nederland te snel uitgekeken is op bepaalde filmmakers.

Stel je voor dat een schrijver zijn boek behalve bij zijn uitgever ook nog moest voorleggen aan een fonds dat nog allerlei aanpassingen zou wensen, dat zou toch niet geaccepteerd worden (behalve bij een boekenweekgeschenk)?

Het gaat om gemeenschapsgeld en je moet wel selecteren omdat er beperkt budget is, maar even puur hypothetisch: als Tarantino voor Pulp Fiction bij het Filmfonds had moeten aankloppen voor subsidie. Dan hadden ze gevraagd om wat te doen aan het niet-chronologische verhaal dat veel te ingewikkeld zou zijn voor de 'gemiddelde' kijker. Dat het veel te gewelddadig is en dat de film geen duidelijke protagonisten heeft die een bepaalde karakterontwikkeling doormaken of iets dergelijks.

Ondertussen wordt Soof 3 wel gemaakt en het is wrang dat multi-talent Eddy Terstall daar (mede) het script voor schrijft, ipv zijn eigen film te kunnen maken.

Zelfs in de VS maakt men bijna geen vervolgfilms binnen dit genre.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Probleem is dat iedere filmmaker zichzelf bewezen acht. En Hollywood maakt vervolgen op íedere vervolgfilm in elk genre. Verder ken ik minimaal 1 Nederlandse film die niet-linear verteld werd met meer geweld dan PF en worden de meeste van die romcoms hier gemaakt met automatisch geld (dus zonder inhoudelijke beoordeling)

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Nee maar de tegenwerking die mensen als Paul Verhoeven, Orlow Seunke en Dick Maas hebben gekregen...

Wouter wrote:

Verder ken ik minimaal 1 Nederlandse film die niet-linear verteld werd met meer geweld dan PF en worden de meeste van die romcoms hier gemaakt met automatisch geld (dus zonder inhoudelijke beoordeling)

Dat valt me dan mee. Ik ben wel benieuwd; welke films zijn dat?

Wat betreft die romcom vervolgen; er is toch geen vervolg op When Harry Met Sally of Love Actually...?

Dit schreef ik hier al eerder:

kappeuter wrote:

Het gaat goed met de Nederlandse film, 2020 wordt een succesjaar:

Whitestar 2

Brugklas 2

Superjuffie 2

Bon Bini Holland 3

Zwaar Verliefd 2

En als klap op de vuurpijl verschijnt in 2021 Costa 2.0!

Ook in 2021: Kameleon 4!

Vorig jaar kwam Misfit 2 al uit, misschien zullen ze ook deel 3 maken...

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Volgens mij maakt Hollywood nog altijd meer vervolgfilms dan wij

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Wouter

Dat zal wel zo zijn ja, maar toch vind ik dat we er voor een klein land er wel erg veel maken.

Ik heb het idee dat Hollywood vooral kampioen remakes / reboots is.

Remakes van Europese films:

The Guilty (Film, 2021)

Coda (Film, 2021)

Wrath of Man (Film, 2021)

Blackbird (Film, 2019)

The Upside (Film, 2017)

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

kappeuter wrote:

Wouter

Dat zal wel zo zijn ja, maar toch vind ik dat we er voor een klein land er wel erg veel maken

Ja, dat vind ik ook wel

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Op zich zijn alle Marvel films vervolgfilms, een franchise starten is wat ze in de US het liefst hebben, bijna verzekerd van een goed eerste weekend.

Maar de NL/US vergelijking gaat bijna altijd mank. Het is voor makers hopen dat Netflix/Prime/HBO binnenkort/die nieuwe Zweedse je project meer snappen dan het filmfonds. Echt edgy of boeiend blijft het niet in NL.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Kwestie van Geduld (2022)- vanaf 20 januari in de bioscoop

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

Misschien ben ik een stugge hufter, maar de thumbnail/still weerhoudt me ervan er ook maar op te willen klikken.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Jim Bakkum en Lieke van Lexmond zijn verhinderd, wat moeten we nu?

Zoeken we toch een type acteur a la Bakkum en Lexmond?

We hebben hier nog wat van hun outfits liggen. Stoppelbaardjes en klaar. Love Actually meets Alles Is Liefde part 100. Dat is wat de mensen willen. Succes gegarandeerd...

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Is dat zo ja, trekt dit nog steeds voldoende publiek? Moet toch een keer ophouden zou je denken.

Die figuren lijken inderdaad wel akelig veel op de genoemde types. Ik vraag me nog af of die roze e in omgekeerd cursief iets van een betekenis heeft?

starbright boy (moderator films)

• 22403 messages
  • 5070 votes

Ik speel met het idee om van maart of april in navolging van noirvember mijn Nederlandse maand te maken. Heb weinig tot geen blurays maar wel een hele hoop DVD's. Met lange films en ook nog een berg shorts waar je bijna draaierig van wordt. De basis zou weleens kunnen gaan bestaan uit de oeuvres van Bert Haanstra en Jos Stelling.

Kan ook dat ik ga voor een documentairemaand of een westernmaand (al ben ik niet zeker of ik wel 30 westerns heb liggen). Dat weet ik nog niet.

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

Als je Nederlands doet, doe ik mee starbright boy. Laat je het even van tevoren weten trouwens? Dat geeft andere users wat meer tijd ook een stapeltje te verzamelen, in plaats van dat je opeens merkt dat het van start is gegaan

Toen Verhoeven/Malick nog onder ons was deed hij in het ‘uit welke landen heb je films gezien’-topic de volgende amusante uitspraak over mij:

T-e-r-i-n-g! Heb je echt pas vijftig Nederlandse films en negentien Belgische films gezien? Ga je schamen!
Na die ontluisterende duiding van mijn schrijnende gebrek aan filmervaring op dat vlak, heb ik bijna 5 jaar later die getallen behoorlijk opgekrikt, maar de lijst die ik toen heb gemaakt met ook veel tips van hem, die bestaat nog:

Ga je Schamen! - Improving my acquaintance with Dutch film

Hij moet uiteraard even ge-update en op volgorde gezet van prioriteit, maar het begin is er! Kijk eens wat er op #1 staat, kappeuter

Mocht iemand nog tips hebben die niet op de lijst staan, ik houd me aanbevolen!

starbright boy (moderator films)

• 22403 messages
  • 5070 votes

Bij mij werkt het haast andersom. Ik zag er ooit vrij veel maar heb het voor mijn gevoel de laatste 10 jaar eerder verwaarloosd. Qua recent is het een drama en ook de klassiekers die ik zag verdienen een update. Ik zal het topic een maand vooraf openen ofzo.

Ik moet het op een rij zetten maar omdat ik bij de kringloop zowat al het nederlandse meepik wat me ook maar een beetje interessant lijkt en ik al het een en ander had liggen denk ik dat ik wel een kwartaal zou kunnen doen en dan tel ik de shorts (oa 10 seizoenen Kort!) die hier op DVD liggen niet eens mee. Kort geleden bijvoorbeeld De Vierde Man uit de kringloop meegenomen. Zou nog graag de Fons Rademakers box voor een prikkie vinden.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.