- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Nederlandse film
De Nederlandse film
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Willy Mullens (1880-1952) - Nederlandse filmpionier - historiek.net
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Voorlopig heeft Nederland blijkbaar nog geen romcom-moeheid:
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Zo krijg je het gevoel dat elke Nederlandse film als een formulefilm op elkaar lijkt en alle personages met elkaar verwisselbaar zijn en zo van de ene in de andere film geplaatst kunnen worden. Een klunzige vrouw, een carrièrevrouw... en Linda de Mol...
De teksten die die moeder uitspreekt komen wel erg onecht over. Komen de makers wel eens buiten
Het Gooi?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
9 Nederlandse YouTubers die in films spelen | Superguide
YouTubers en influencers beginnen de socials te overheersen en hun populariteit stijgt met de dag. Wanneer je als YouTuber écht succesvol bent? Een rol in een film weten te bemachtigen, natuurlijk. Daar hoef je niet per se acteertalent voor nodig te hebben... Deze 9 Nederlandse YouTubers hebben het voor elkaar gekregen om in een film te spelen.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Klinkt alsof het Vfonds het merendeel op tafel legt: "De film wordt gemaakt op initiatief van het vfonds, het Nationaal Fonds voor Vrede, Vrijheid en Veteranenzorg in het kader van 75 jaar vrijheid. Verder wordt de film in co-productie gemaakt met ..."
Niet het merendeel, wel een flink stuk
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Het gaat maar door met die Nederlandse YouTuber films:
Is de YouTube-film de opvolger van de romkom met het woord ‘liefde’ in de titel? Het lijkt er een beetje op nu deze week de derde YouTuber in betrekkelijk korte tijd zijn eigen speelfilm aankondigt. Na Dylan Haegens en Gio Latooy is het Roy Beszelsen, alias Royalistiq, die de stap naar het grote scherm maakt. Royalistiq presents Game On moet de film heten, waarvoor volgend jaar de opnames van start gaan.
bron: Filmkrant nieuwsbrief
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Ik geloof dat het weer tijd wordt voor een onvervalste 'typisch Nederlandse' seksfilm.
de grunt
-
- 4336 messages
- 1576 votes
Ik zet hier mijn geld op in!
Wordt daar in geneukt?
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Het oogt redelijk... kalmpjes... De Wolkersiaanse dialogen komen me niet direct tegemoet 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Toch wel bijzonder, dat Pathé nu ook films in Nederland produceert:
Suriname (2020) -vanaf 20 februari 2020 in de bioscoop
Zoals ik het nu begrijp krijgt deze film eerst een bioscooprelease om later op Pathé Thuis te verschijnen.
‘Eigen speelfilm was al lang een droom’ - NRC
Vlak voordat Disney in september in Nederland begon met proefdraaien van zijn nieuwe videodienst Disney+, kondigde Pathé Thuis zijn eerste eigen ‘original’ aan. De Nederlandse videodienst, voortgekomen uit de bioscoopketen, brengt in februari 2020 voor het eerst een in huis gemaakte speelfilm uit. Drugsdrama Suriname van producenten Rodney Leysner en Rodney Lam en regisseur Danny Leysner, is de eerste Pathé Thuis Original.
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
"brengt in februari 2020 voor het eerst een in huis gemaakte speelfilm uit."
Kan zoiets niet gewoon in fatsoenlijk Nederlands gezegd worden?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Noordelijke provincies profileren zich als filmregio - Filmkrant
Onder het slaken van de strijdkreet ‘Fuck de romcom!’ profileren de noordelijke provincies zich als plek waar authentieke verhalen te vinden zijn – en te verfilmen. Film- en Mediaplatform New Noardic Wave lanceerde deze week Storyvalley, een nieuwe aanduiding voor Friesland, Groningen en Drenthe als filmregio. Cinesud uit Limburg geldt als lichtend voorbeeld.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
’Maak je gebruik van ons net, dan betaal je’ | De Kwestie | Telegraaf.nl
Media-man en journalist Joop Daalmeijer vindt dat streamingdiensten alleen onder strikte voorwaarden een licentie moeten kunnen krijgen. Zo kunnen we hen verplichten ook Nederlandse programma’s in hun aanbod op te nemen.
Als je bijvoorbeeld Netflix vijf procent van de omzet laat afdragen, heb je al achttien miljoen euro waarmee je Nederlandse producties kunt maken.
Van de EU moeten de streamingdiensten minimaal dertig procent Europese producties in hun aanbod hebben, maar merkwaardig genoeg voldoen ze daar in het geheel niet aan.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
MeisjeDjamila pakt rol in De Grote Slijmfilm | AD.nl
YouTube-sterren Bibi en MeisjeDjamila vertolken twee belangrijke rollen in De Grote Slijmfilm. De nieuwe Nederlandse bioscoopfilm, waarin ook Géza Weisz, Tina de Bruin en Ferdi Stofmeel te zien zijn, gaat begin februari al in première.
De film speelt zich af op Internationale Slijmdag, als alle kinderen over de hele wereld proberen het meest originele slijm te maken. De gemene Dominicus Duff, de allergrootste speelgoedbaas van de hele wereld (Weisz), wil echter alle slijm laten verdwijnen. Twee meisjes (Bibi en Valentijn) proberen dit echter uit alle macht te voorkomen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
De Nederlandse film (en gadogado) verdient waardering | De Volkskrant
Deze week slaan de Nederlandse filmvaklui terug. Niet met een film, maar met een boek. Alles is film, heet het. Gemaakt met medewerking van ‘meer dan honderdvijftig filmprofessionals die bereid waren hun kennis met ons te delen en hun liefde voor film te laten stralen’.
Alles is film is een staalboek van een serieus te nemen industrie, die ook als er wat minder meesterwerken worden afgeleverd van waarde is, cultureel en economisch. Het boek komt als geroepen: deze week verzocht Lodewijk Asscher de regering om de positie van Nederlandse film- en seriemakers te versterken. Onze Europese buurlanden doen dat óók.
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Leuk. De filmboeken verzamelende John Milton van 5 jaar geleden zou het zeker kopen. Met kasten vol ongelezen boeken (na kasten vol te hebben weggegeven, wat kunnen prioriteiten toch verschuiven) zal dat minder snel gebeuren, maar los van mijn wel/niet aankoop, hoef ik minder overtuigd te worden dan 5 jaar geleden. Al is dat meer omdat ik weet dat er krenten in de pap blijken te zitten, dan dat de pap zelf goed van smaak is.
Ze zouden juist met een film terug moeten slaan, als je het mij vraagt.
Het publiek dat nu massaal op Netflix en in Pathé zit, gaat dit boek niet lezen. Die moeten overtuigd worden met films die hen raken, films die voor de nieuwe generatie essentieel, raak of controversieel zijn. Voor mij waren dat destijds Turks Fruit, Soldaat van oranje, en iets meer in mijn eigen tijd Karakter en Simon. Maar voor de filmgekken die nu 17-22 jaar oud zijn, wat is hun beeld van de Nederlandse film? Ik durf het niet te zeggen. Maar als de Nederlandse film weer relevant wil worden terwijl we tegen het derde decennium van deze eeuw aanschurken (tering!), dan mag er nog wel iets gebeuren.
De Nederlandse film verdient waardering? Respect has to be earned, not given. Het is een enorm cliché, maar helaas ook waar. Een punt maken met iets negatiefs is lastig, maar wellicht is wat minder poepfilmpjes handig om vooroordelen terug te dringen, zoals ik die zelf ook had tot kort geleden. Maar goed, helaas brengen een bepaald soort films publiek naar de bios momenteel. Bon Bini Holland, Zwaar Verliefd en Huisvrouwen Bestaan niet. Dat soort titels zorgen hoe vermakelijk ook voor het grote publiek, tegelijk voor een bepaald beeld dat mij heel veel moeite heeft gekost om af te schudden. En mijn vooroordeel (soms denk ik constatering) dat dit een onevenredig groot deel van de Nederlandse productie uitmaakt, is nog steeds niet weg. Wel blijkt er meer te zijn dan dat. Gelukkig.
Enter van Warmerdam en consorten. #justgettingstarted
P.s. wat context betreft, ik was in de bios laatst geraakt door Your Mum and Dad (2019), en heb eerder dit jaar in genoten van Dirty God (2019), Mijn Bijzonder Rare Week met Tess (2019), Veearts Maaike (2019) en Niemand in de Stad (2018). Dat moet ook gezegd.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ze zouden juist met een film terug moeten slaan, als je het mij vraagt.
Misschien deze: Poor Boy (2020)
En na Zwartboek en Oorlogswinter: De Slag om de Schelde (2020)
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Ik wil beide graag zien. Dat lijkt me tekenend. 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Kruimeltje en de Strijd om de Goudmijn (2020) - vanaf 5 februari 2020 in de bioscoop
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Opkomst Netflix bedreigt Nederlandse filmsector - Het Financieele Dagblad
(betaalartikel)
Nog een Nederlandse film gezien in de bioscoop, afgelopen jaar? Die kans is klein. De sector heeft het moeilijk. Al het geld stroomt naar buitenlandse partijen.
De Nederlandse omzet van video-on-demand-platforms was vorig jaar voor het eerst hoger dan de recette van bioscopen. Mede daardoor heeft de filmsector...
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Hier alsnog de link naar de publicatie waarop bovenstaand bericht is gebaseerd.
Steeds meer inkomsten verdwijnen derhalve naar het buitenland in plaats van naar de Nederlandse filmsector, waar het marktaandeel van de binnenlandse film onder druk staat.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Najaarsoverleg 2019 - Ouwe koeien, nieuwe kwesties en een constructief initiatief - Filmkrant
Samenwerking. Is dat de nieuwe mantra waarmee de Nederlandse filmwereld de problemen te lijf wil gaan? Je kunt het zomaar denken, afgaande op wat woensdagavond tijdens het zogeheten Najaarsoverleg in het Amsterdamse Ketelhuis te berde werd gebracht.
Het Najaarsoverleg is de halfjaarlijkse debatavond over brandende kwesties in de Nederlandse filmsector, georganiseerd door en plaatsvindend in de Amsterdamse bioscoop het Ketelhuis. Deze keer gaat het niet alleen over de neergang van de Nederlandse jeugdfilm, maar ook over vraag of het wel gepast is dat commerciële titels ook in gesubsidieerde filmtheaters opduiken. Een kwestie die al heel lang met enige regelmaat opduikt.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Streamingdiensten moeten verplicht investeren in Nederlandse films en series | RTL Nieuws
In Frankrijk heeft het denk ik ook tot veel gemakzucht geleid (niet altijd goed voor creativiteit), maar ik ben toch wel voor.
Als het ook in de buurlanden geldt, dan hier ook.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Hier met reactie van Eddy Terstall:
Streamingdiensten moeten investeren in Nederlandse films en series | BNR Nieuwsradio
Volgens filmmaker Eddy Terstall is het een goede eerste stap die het kabinet hiermee zet. 'Het helpt in ieder geval, hoe je het went of keert, film is gewoon erg kapitaalintensief', zegt Terstall in De Ochtendspits. 'Je concurreert met producten die niet alleen veel duurder zijn, maar ook nog eens een veel groter pr-budget hebben. Deze maatregel helpt om de concurrentie iets eerlijker te maken.'
Geen 'Euroworstfilms'
Terstall hoopt dat de Nederlandse filmindustrie een voorbeeld neemt aan de Deense, waar films en series nog veelal in de eigen taal worden opgenomen. Hij waarschuwt hiermee om niet te veel naar de pijpen van de streamingdiensten te gaan dansen. 'Je moet je niet laten verleiden om een soort karakterloze Engelstalige 'Euroworstfilms' te maken.'
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Het gaat goed met de Nederlandse film, 2020 wordt een succesjaar:
Whitestar 2
Brugklas 2
Superjuffie 2
Bon Bini Holland 3
Zwaar Verliefd 2
En als klap op de vuurpijl verschijnt in 2021 Costa 2.0!
Ook in 2021: Kameleon 4!
Vorig jaar kwam Misfit 2 al uit, misschien zullen ze ook deel 3 maken...
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Het Filmfonds als grote verbinder - Filmkrant
Kwaliteitsfilms stimuleren: wie kan daartegen zijn? Maar hoe meer regels, hoe verder het doel uit zicht raakt. Wat komt er niet door de selectie? Filmpolitiek vluchteling Paul Verhoeven: “Een politieke agenda dient de waarheid niet.”