- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Nederlandse film
De Nederlandse film
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Ik heb de vorige Kameleon niet gezien (ondanks dat ik de boeken verslond als kind), maar deze zou ik sowieso overslaan, oogt me vrij kolderiek. OK het is een jeugdfilm, maar hier valt volgens mij voor volwassenen weinig te halen tenzij je van de karakters meteen al met nostalgie overstelpt wordt. Bepaald geen Mijn Bijzonder Rare Week met Tess (2019) zo te zien, die niet alleen voor kinderen leuk was.
I Don't Wanna Dance (2020) kan ik moeilijk inschatten, dat lijkt me een film die lastig is om echt goed te doen gezien de materie; dat het écht aanvoelt. Maar zou best wel wat kunnen worden, ik wacht de ontvangst in ieder geval even af. Geen onambitieus project in ieder geval. Daniël Kolf kende ik tot afgelopen week volgens mij niet, maar ik vond hem behoorlijk hilarisch in 3LAB - DIRTY TALKS, dus ik ben wel benieuwd wat hij doet in een pittige rol als dit. Zo te zien heeft hij genoeg andere ervaring (De Libi, Mocro Mafia), ik heb daar alleen niets van gezien.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Luizenmoeder-film eerder dan verwacht in de bioscoop | AD.nl
De film van de populaire serie De Luizenmoeder is vanaf 30 juni in de bioscopen te zien. Dat maakte distributeur Dutch FilmWorks vandaag bekend. Eerder leek het erop dat Luizenmoeder - de film pas in het najaar te zien zou zijn vanwege de sluiting van de bioscopen, maar gezien de ingezette versoepelingen lijkt dat nu eerder te kunnen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Buiten beeld #7: Kindercasting - Filmkrant
Wie werken er achter de schermen naast regisseurs en acteurs? Wie schrijft het script, wie zorgt voor aankleding, het geluid, de dieren, cast en de inwendige mens op de set? De Filmkrant belicht in deze serie steeds een ander vakgebied. Deze maand: kindercasting voor de familiefilm Rood.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Trailer van de nieuwe Paul Verhoeven!
Een Frans-Nederlandse co-productie. Topkapi films is de Nederlandse producent.
Editor is wederom Job ter Burg.
In competitie op Cannes dit jaar!
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Love in a Bottle, de nieuwste film van Paula van der Oest, krijgt op vrijdag 21 mei een exclusieve online voorpremière tijdens de tweede editie van Kijk Ons, een initiatief van het Nederlands Filmtheater Overleg, Eye Filmmuseum, Nederlands Filmfonds en het Nederlands Film Festival. De eenmalige online vertoning, voorzien van een vooraf opgenomen Q&A met regisseur en scenarist Paula van der Oest en actrice Hannah Hoekstra, is te zien via het online platform Picl.
Distributeur September Film brengt de film, geproduceerd door Levitate Film, op 17 juni uit in de Nederlandse bioscopen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Film Alles op Tafel met Linda de Mol in november in de bioscoop | RTL Nieuws - rtlnieuws.nl
Alles op Tafel, de nieuwe film van Linda de Mol (56) en het team achter 'Gooische Vrouwen', gaat in november in première. De remake van de Italiaanse hit 'Perfetti Sconosciuti' zal vanaf 4 november in de Nederlandse bioscopen te zien zijn. Dat heeft distributeur Independent Film woensdag gemeld.
Pff... het zou verboden moeten worden.
skinny_tie
-
- 1227 messages
- 3648 votes
Toch knap, is dan de 18e remake van deze film in 5 jaar tijd. Heb drie versies gezien (originele, Franse en Chinese versie) en vond ze alledrie mwôh. Lekker goedkoop om te maken, waarschijnlijk.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Productiebedrijf Keplerfilm start eigen broedplaats - Filmkrant
Het is een beproefd recept dat bijvoorbeeld ook muzieklabel TopNotch toepast: breng een clubje talentvolle makers met onuitgewerkte ideeën bij elkaar en zet ze een tijdje op een geïsoleerde plek. Concentratie en creatieve kruisbestuiving gegarandeerd. Productiebedrijf Keplerfilm doet het nu met zeven scenaristen en regisseurs. Van half mei tot half juni zitten die in de Kepler Residency in Zwitserland.
De deelnemers aan de eerste editie van de Kepler Residencey zijn filmmakers Eché Janga (Buladó, Helium), Jolein Laarman (Kauwboy, Verdwijnen), Bastiaan Kroeger (Pink Moon, Geen koningen in ons bloed), Martijn Hillenius (De regels van Floor, Hotel Sinestra), Lotte Tabbers (De regels van Floor, Captain Nova) en schrijversteam Emily Reekers en Kurt Platvoet (Beenlampman).
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Filmfonds steunt distributeurs bij heropening bioscopen en filmtheaters - Filmkrant
Tijdens de zes maanden sluiting van bioscopen en filmtheaters zijn veel films in de releasewachtrij beland, die zo meteen allemaal vechten om een plekje op het scherm. Het Filmfonds heeft €3,5 miljoen uitgetrokken om ervoor te zorgen dat Nederlandse producties niet overstemd worden door het PR-geweld van de grote Hollywood-titels.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Buiten beeld #9: haar & make-up - Filmkrant
Wie werken er achter de schermen naast regisseurs en acteurs? Wie schrijft het script, wie zorgt voor aankleding, het geluid, de dieren, cast en de inwendige mens op de set? De Filmkrant belicht in deze ‘achter de schermen’-serie steeds een ander vakgebied. Deze maand: haar & make-up op de set van Marokkaanse bruiloft.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Nederlandse film à la A24:
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Stills van de nieuwe Van Warmerdam, Nr. 10 (2021)

https://i.ibb.co/0hqV1Jm/Nr-10-st-1-jpg-sd-high.jpg
https://i.ibb.co/x6TvmwQ/Nr-10-st-2-jpg-sd-high.jpg
https://i.ibb.co/pZHnnTr/Nr-10-st-3-jpg-sd-high.jpg
https://i.ibb.co/805148P/Nr-10-st-4-jpg-sd-high.jpg
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
https://images.moviemeter.nl/tmdb/t/p/w500//c6G4OeSHX67mHKpZuMEVb5vSukT.jpg
Een rampjaar voor bioscopen, maar een opsteker voor de Nederlandse film | De Volkskrant
In Nederland had de pandemie een onverwacht bijeffect voor de filmindustrie. De VS brachten veel minder blockbusters uit. Mede daardoor was het marktaandeel van Nederlandse producties in 2020 veel groter dan in eerdere jaren. In 2019 werd minder dan 11 procent van de opbrengst gegenereerd door films van Nederlandse bodem, in 2020 meer dan 21 procent. De populariteit van de top-3 Nederlandse films zal hieraan zeker hebben bijgedragen. Met De beentjes van Sint-Hildegard wist Herman Finkers ruim 700 duizend bezoekers naar de bioscoop te krijgen. Ook April, May en June met Linda de Mol en Onze Jongens in Miami, het Nederlandse antwoord op Magic Mike, verkochten veel kaartjes.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Trailer en poster van de nieuwste Van Warmerdam!
Nr. 10 (2021) - vanaf 30 september in de bioscoop
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1127000/1127481.300.jpg?cb=1628160380
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Do Not Hesitate (2021) - vanaf 11 november in de bioscoop
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Nieuwe korte film van Stephan Brenninkmeijer:
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
De zoveelste remake van Perfetti Sconosciuti (2016)
Alles op Tafel (2021) - vanaf 4 november in de bioscoop
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
Klinkt ook als een toneelstuk, maar dan op film.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Forever Rich (2021) - vanaf 1 oktober te zien op Netflix
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Costa! is terug: met meer muziek, dans en humor | AD.nl
Acteurs als Abbey Hoes, Soy Kroon, Stephanie van Eer, Oscar Aerts, Zoey Ivory van der Koelen en Roeland Fernhout poseerden in de Spaanse hitte voor de fotografen en leken zo weggelopen uit scenes van de nieuwe Costa!!-film. Twintig jaar na de eerste Costa met Katja Schuurman, Georgina Verbaan en Daan Schuurmans komt er dus weer eentje, zo’n feelgoodfilm over zon, zee, liefde en vriendschap. ,,Maar het is geen deel twee”, waarschuwt Jon Karthaus, regisseur en samen met Diederik Jekel verantwoordelijk voor het script. ,,Costa!! staat op zichzelf, maar er zitten wel herkenbare dingen in.”
Wat voor land leven we in als een wetenschapsjournalist en natuurkundige meeschrijft aan het script van een pulpfilm...
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Dit is een aangename verrassing; een dystopische Nederlandse komedie, die zich afspeelt in het jaar 2040:
Het script is gebaseerd op een gelijknamig Duits toneelstuk.
Eddy Terstall heeft de gelijknamige tekst van de Duitse schrijvers Yael Ronen en Dimitrij Schaad bewerkt. Zij lieten zich inspireren door de drie bestsellers van futuroloog Yuval Noah Harari: Sapiens, Homo Deus en 21 lessen voor de 21e eeuw.
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Dat klinkt zowaar interessant!
Ik heb alleen sapiens pas gelezen, maar dat was geweldig. De rest ligt klaar. Dit ga ik zeker kijken.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
De Slag om de Schelde (2020) - vanaf 15 oktober te zien op Netflix!
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Anne+ (2021) - vanaf 14 oktober in de bioscoop
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Marc van Warmerdam, de broer achter de schermen: ‘Ik zorg dat dingen gebeuren’ | Het Parool
Marc van Warmerdam (67), die betrokken was bij ruim tweehonderd theatervoorstellingen en films in vijftig jaar, nam afscheid van wat begon met muziektheatergroep Hauser Orkater. ‘Een bijbaan wordt nu mijn hoofdbaan.’
“Ik ga me concentreren op Graniet Film. Wat een bijbaan was, wordt nu mijn hoofdbaan. Niet alleen meer de films van Alex, er liggen nu ook plannen van anderen. Ik hoop dat we die de komende jaren kunnen uitvoeren. En gisteren zei Alex tegen me dat hij heel snel met een idee voor een nieuwe film komt. Dus werk genoeg. Mijn zoon werkt ook bij Graniet Film, dat geeft mij ook nog wat ‘pensioenruimte’. Ik heb een lange lijst met klusjes: iets in de tuin, iets op het dak. Met hem hier hoef ik niet alles op mijn eigen schouders te nemen.”
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Er staat op de nieuwe site een lijst met Nederlandse acteurs (en actrices): Nederlandse acteurs.
Er staan ook andere personen bij. Dat komt doordat ze een stemrol hadden, als zichzelf vermeld zijn bij een documentaire of een cameo hadden in een film. Later komt er wellicht nog een mogelijkheid om dat specifieker aan te merken bij films, zodat we er ook beter op kunnen filteren.
Sortering is op alfabet maar dat is helaas alleen mogelijk op voornaam (technische reden).
Mochten jullie in deze lijst nog namen missen van Nederlandse acteurs en actrices, geef het aan ons door!
https://i.ibb.co/DzXy9Rk/Nederlandse-acteurs-en-actrices.png
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Buiten beeld #4: Animatronics en special props - Filmkrant
Wie werken er achter de schermen naast regisseurs en acteurs? Wie schrijft het script, wie zorgt voor aankleding, het geluid, de dieren, cast en de inwendige mens op de set? De Filmkrant belicht in deze ‘achter de schermen’-serie steeds een ander vakgebied. Deze maand: animatronics in actie op de set van Captain Nova, een sciencefictionfilm voor de hele familie.
https://filmkrant.nl/wp-content/uploads/2021/01/buiten_beeld_4-1-c-maricke_nieuwdorp-1000x563.jpg