• 178.031 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.003 actors
  • 9.371.404 votes
Profile

De Nederlandse film

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Groter budget voor Filmfonds vanaf 2022 - Filmkrant

Filmkrant wrote:

Het jaarbudget van het Filmfonds gaat per 1 januari 2022 omhoog met €5 miljoen en vanaf 2024 met €6,3 miljoen. Met hogere bijdragen aan producties wil het fonds de positie van onafhankelijke producenten versterken ten opzichte van de internationale concurrentie. Het zwaartepunt blijft liggen op kwaliteitsfilms uit alle genres in zowel het publieksentertainment als de filmkunst.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Ha fijn. Dan komen er nog meer rom-koms met Sjim en Yolanthe uit.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Ja verschrikkelijk. Je gaat bijna nog terugverlangen naar de jaren 70 met films van Pim en Wim.

Publieksentertainment kan ook filmkunst zijn.

Gelukkig hebben we nog mensen als Alex van Warmerdam en Martin Koolhoven, maar er wordt een klimaat geschapen ten dienste van fantasieloze polderkunst.

Die sneue romcoms maken ze in Duitsland overigens ook.

In regisseurs als Max Porcelijn en Steven Wouterlood heb ik wel vertrouwen.

Kijk vooral De Grote Zwaen (2015) en Mijn Bijzonder Rare Week met Tess (2019) (te zien op Netflix!)

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Geef gewoon een old school held als Dick Maas eens een budget voor een nieuwe toffe film. Dan krijg je tenminste pretentieloos vermaak dat wel heel leuk om te kijken is.

Of Koolhoven die Brimstone 2 kan maken. Die eerste was een uitstekende film.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Film over de verontrustende Groningse hiv-zaak uit 2007:

Feast (2021) - vanaf 27 januari in de bioscoop

FEAST is geen dramatische vertelling of conventionele documentaire, maar eerder een collage van losse scènes: soms documentair, dan weer ingetogen gespeeld. In zeven volkomen verschillende hoofdstukken, elk met een eigen stijl en cinematografie, onderzoekt Leyendekker thema’s als seksuele grenzeloosheid, slachtofferschap en macht in relaties. De film was eerder al te zien op bij Movies That Matter en het International Film Festival Rotterdam, waar hij was genomineerd voor de Tiger Award.

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

Benieuwd naar deze.

Ik studeerde toen in Grun, maar kreeg er later pas weet van.

Sw7d

• 12 messages
  • 4 votes

Weet iemand hoe het staat met 1 van de 3 Willem van Oranje-films? Die van Roel Reine en Klaas de Jong is volgens mij omgetoverd in een project getiteld 80 Jaar Oorlog, opgesplitst in twee delen.

Ik ben benieuwd wanneer we meer te horen gaan krijgen van een van deze projecten, maar voor nu is het erg stil!

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Beetje veel eer voor Zijne Koninklijke Hoogheid Louis:

Bioscoopfilm over Louis van Gaal in aantocht - Voetbal International

Als 'ie nou gemaakt zou worden door Michiel Romeyn als mockumentary was het wel leuk geweest.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

kappeuter wrote:

Beetje veel eer voor Zijne Koninklijke Hoogheid Louis:

Bioscoopfilm over Louis van Gaal in aantocht - Voetbal International

Als 'ie nou gemaakt zou worden door Michiel Romeyn als mockumentary was het wel leuk geweest.

Ik vermoed dat de titel IK, LOUIS gaat heten

Toch is die man wel heel interessant, zelfs als je weinig met voetbal hebt. Echt een heel uniek en bijzonder mens op veel vlakken.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Ja zeker, hij heeft wel de bus van het Nederlands elftal ontworpen.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Nederlandse film: een digitale vondeling - NRC

NRC wrote:

Nederlandse filmklassiekers zijn vaak niet als streamer beschikbaar, zelfs ‘Soldaat van Oranje’ niet. Hoe komt dat?

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Nog maar weer 'es een romcom:

Ik Wist Het (2022)

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

kappeuter wrote:

Nog maar weer 'es een romcom:

En over dit soort films heeft onderstaand artikel een pittige en juiste mening:

5 redenen waarom we Nederlandse romcoms met plezier haten | Superguide

Maar schijnbaar is er een markt voor die bagger.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Ja ik vind het bijna zoiets als Duitse humor. Het klinkt bij voorbaat als iets dat nep is en niet leuk.

Het nadeel is dat er steeds nieuwe generaties zijn die er opnieuw in kunnen trappen.

BlueJudaskiss (moderator films)

• 11900 messages
  • 5306 votes

The Oceanic Six wrote:

(quote)

En over dit soort films heeft onderstaand artikel een pittige en juiste mening:

5 redenen waarom we Nederlandse romcoms met plezier haten | Superguide

Maar schijnbaar is er een markt voor die bagger.

Tot mijn stomme verbazing klopt dit ook prima. Ik vind Veronica ontzettend afgezwakt maar dit is toch raak.

robertinho

• 1512 messages
  • 2935 votes

Echt balen vind ik dit. Soms kom je inderdaad op YouTube nog wel wat tegen, maar in 270p kijken en zonder ondertiteling is ook niet ideaal.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Ik blijf het merkwaardig vinden, Engelstalige Nederlandse films. Nieuwe film van Urszula Antoniak:

Splendid Isolation (2022) - binnenkort in de bioscoop

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Opvolger van Tele­scoop heet Cine­scoop - Filmkrant

Filmkrant wrote:

De nieuwe regeling is bedoeld voor films die onderscheidend zijn, kwalitatief hoogstaand en een potentieel groot publiek aanspreken, liefst internationaal. Niet alleen speelfilms komen in aanmerking maar ook animatie-, kinder- en jeugdfilms. Regisseurs die zich al nationaal of internationaal bewezen hebben, krijgen de voorkeur. Zij kunnen een maximale realiseringsbijdrage ontvangen van €1.800.000 per film.

Opmerkelijk: "Regisseurs die zich al nationaal of internationaal bewezen hebben, krijgen de voorkeur."

Alsnog een ruim begrip natuurlijk.

gotti

• 14075 messages
  • 5883 votes

kappeuter wrote:

Opvolger van Tele­scoop heet Cine­scoop - Filmkrant

(quote)

Opmerkelijk: "Regisseurs die zich al nationaal of internationaal bewezen hebben, krijgen de voorkeur."

Alsnog een ruim begrip natuurlijk.

Niet heel gek natuurlijk, voor zo'n smak geld.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Buiten beeld #13: Produceren - Filmkrant

Filmkrant wrote:

Wie werken er achter de schermen naast regisseurs en acteurs? Wie schrijft het script, wie zorgt voor aankleding, het geluid, de dieren, cast en de inwendige mens op de set? De Filmkrant belicht in deze ‘achter de schermen’-serie steeds een ander vakgebied. Deze maand: de producent van familiefilm Totem.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Costa!! (2022) - vanaf 28 april in de bioscoop

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Jesus Christ wat een verschrikking.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Blijkbaar zit minder romantische komedies maken er niet in:

Foodies (2022)

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Nieuwe Mijke de Jong:

Along the Way (2022) - vanaf 14 april in de bioscoop

BlueJudaskiss (moderator films)

• 11900 messages
  • 5306 votes

kappeuter wrote:

Blijkbaar zit minder romantische komedies maken er niet in:

(embed)

Foodies (2022)

Ik ben zo benieuwd wat er dan wordt besproken aan de vergadertafel van een productievergadering, of bij een break-down, of bij een scriptvergadering. Pretenderen de makers dat ze origineel zijn, of zien zij ook dat het 'paint by the numbers' is? Die trailer is echt verschrikkelijk... Ik wil Nederlandse films graag verdedigen maar ze zijn hier toch het punt van uitmelken zelfs allang voorbij?

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

BlueJudaskiss wrote:

Ik ben zo benieuwd wat er dan wordt besproken aan de vergadertafel van een productievergadering, of bij een break-down, of bij een scriptvergadering. Pretenderen de makers dat ze origineel zijn, of zien zij ook dat het 'paint by the numbers' is? Die trailer is echt verschrikkelijk... Ik wil Nederlandse films graag verdedigen maar ze zijn hier toch het punt van uitmelken zelfs allang voorbij?

Ja dat vraag ik me ook af.

Het is al enige jaren 9 Straatjes grachtengordel navelstaarderij over jonge enigzins hippe singles met een eigen restaurant of eigen zaak, die door hun carrière niet zijn toegekomen aan de liefde.

Zo'n romcom speelt zich nooit af tussen de hunebedden of in de Achterhoek of diep in Limburg.

Willem van de Sande Bakhuyzen maakte crossover films waarin drama en komedie werden gecombineerd en romantiek een logische plek had. Een beetje zoals Almodovar ook doet.

Waarom kan dat hier niet meer...?!

Het is alleen nog maar het verder uitmelken van een Love Actually achtig script.

Maar waarom geen romantische films zoals Woody Allen ze maakte, of een Harry Met Sally? Er zijn toch wel meer voorbeelden dan Love Actually, waarom blijft men dan enkel in dat stramien hangen, ik vind het zo gemakzuchtig.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.