- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Horror
Horror
Kondoro
-
- 11521 messages
- 2865 votes
Leuk dat het hier actief is. Wat moeten we nou zonder horror.
Dit hebben we te danken aan het initiatief van alexspyforever en galaxydriver32. Deze twee heren wouden eerst een eigen topic hebben hier maar, deze werd verplaatst hier na toe! Staat op een paar pagina's terug!
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Leuk dat het hier actief is. Wat moeten we nou zonder horror.
Op pagina 20 staat ons initiatief en de doelstellingen die we voor ogen hebben 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Tijd voor nog een aantal bad kids onder de aandacht te brengen:
Bloody Birthday (1981): 3 kinderen worden geboren uit verschillende families geboren op dezelfde dag tijdens een totale zonsverduistering. Ze groeien samen op en vormen een hechte vriendengroep. Vlak voor hun tiende verjaardag gebeurt er een dubbele moord op het kerkhof. Als de kinderen Debbie (Elizabeth Hoy), Curtis (Billy Jayne) en Steven (Andrew Freeman) van hun schooljuf geen toestemming krijgen om hun huiswerk voor het weekend over te slaan omwille van hun gezamenlijk verjaardagsfeest slaan de stoppen bij de kinderen door. Er volgen nog meer moorden... Duidelijk geïnspireerd door The Bad Seed (1956)
De moorden zijn misschien niet altijd zo creatief maar verdomme wat zijn die kinderen echte klootzakjes. Wie The Children (2008) leuk vond zal ook deze weten te waarderen.
Mijn DVD:
Daddy's Girl (1996): De 11-jarige Jody (Gabrielle Boni) werd door het kinderloze koppel Don en Barbara geadopteerd. Don verafgoodt het meisje en de liefde van Jody voor haar vader is wederzijds. Jody zit steeds met de gedachte dat mensen haar weg willen houden van haar vader en als ze daadwerkelijk het idee krijgt dat bepaalde mensen haar hierbij in de weg lopen vindt ze een manier om deze op schalkse wijze te elimineren.Ik vond deze vergelijkbaar met Orphan (2009) maar dan zonder de twist. Jody is evenzo een kleine bitch als Esther.
Mijn DVD:
The Other (1972): De broers Niles (Chris Udvarnoky) en Holland (Martin Udvarnoky) zijn een tweeling die op een boerderij wonen. Hun moeder is depressief sinds de dood van haar man. Hierdoor komt de zorg van de jongens vooral op de schouders van hun Russische grootmoeder terecht die hen “The great game” heeft geleerd. Als er een aantal vreselijke voorvallen plaatsvinden beschuldigt Niles zijn broer, maar is dat wel zo aangezien de twee jongens nauwelijks van elkaar zijn te onderscheiden? Hoewel misschien voorspelbaar bij momenten, dat het verhaal op meerdere manieren kan worden geïnterpreteerd vind ik heel knap
Mijn DVD:
http://i1343.photobucket.com/albums/o787/Johan_Louwet/DVD%20covers/Suspense/Other_zpsyi22cyvo.jpg
Frágiles (2005): Amy, een jonge verpleegster, gaat werken in een kinderziekenhuis. Al gauw merkt ze dat er iets vreemds aan de hand is in het ziekenhuis. De kinderen zijn voor het mechanische meisje dat vroeger een patiënt was in het ziekenhuis en waarvan men gelooft dat haar rusteloze geest nog steeds rondwaart. Met de hulp van de 12-jarige Maggie (Yasmin Murphy), één van de patiëntjes, probeert Amy in contact te komen met dit mechanisch meisje en wat haar zo wraakzuchtig heeft gemaakt. Kunnen we klasseren onder de term geestenfilms en misschien wel iets voor Flat Eric. Het ziekenhuis met die groezelige verdieping waar niemand meer komt is een uitstekende locatie voor te spoken. Mysterie en spanning verzekerd, verhaal steekt goed ineen, leuke karakters ook en ook een kleine twist.
http://i1343.photobucket.com/albums/o787/Johan_Louwet/DVD%20covers/Suspense/Fragiles_zpsman62h1k.jpg
Kondoro
-
- 11521 messages
- 2865 votes
Mooie heldere foto's Johan (alexspyforever), hahaha!
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Mooie heldere foto's Johan (alexspyforever), hahaha!
Ja ik ben gene goede fotograaf, maar het zijn niet de foto's maar de tekst die belangrijk is 
Never judge a book/movie by its cover you know...
Left4Dead
-
- 3240 messages
- 3691 votes
Ja ik ben gene goede fotograaf, maar het zijn niet de foto's maar de tekst die belangrijk is 
Never judge a book/movie by its cover you know...
Mss volgende keer foto's maken met een biertje op
... ben benieuwd hoe ze er dan uitzien. 
Maar thx voor de info, een paar heb ik niet gezien. Meestal pak ik geen oude horror, ben verwent met super tv en dure audio en dan vallen die meestal af. Mijn stelling is namelijk dat de soundtrack er goed op moet staan wil de horror voor mij slagen.
Maar zal eens zien dat ik de wat oudere kan bemachtigen. Ben cker benieuwd naar een aantal films, heel goed om er even een verhaal bij te schrijven. Krijgen we een beetje een idee 
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Frágiles (2005) heb ik op 4* staan. Degelijke film met een creepy sfeertje. Als ik het me goed herinner was van het kinderziekenhuis alleen de benedenverdieping open en was de verdieping erboven (waar de geluiden vandaankomen) afgesloten. Goede spanning en lekker mysterieus, ook een aantal scènes die me altijd zullen bijblijven. Het verhaal klinkt misschien wat cliché in de oren maar de film weet dat niveau wel te ontstijgen. Prima tip!
tattoobob
-
- 8198 messages
- 2567 votes
Mss volgende keer foto's maken met een biertje op
... ben benieuwd hoe ze er dan uitzien. 
Maar thx voor de info, een paar heb ik niet gezien. Meestal pak ik geen oude horror, ben verwent met super tv en dure audio en dan vallen die meestal af. Mijn stelling is namelijk dat de soundtrack er goed op moet staan wil de horror voor mij slagen.
Maar zal eens zien dat ik de wat oudere kan bemachtigen. Ben cker benieuwd naar een aantal films, heel goed om er even een verhaal bij te schrijven. Krijgen we een beetje een idee
Dat is ook precies mijn reden waarom ik geen oude horror pak.
Visueel en audiovisueel is het meestal niet zo sterk.
En dan heb ik het meer over de films voor de jaren 80.
Slechte gewoonte of verwent...ik weet het niet.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ieder zijn smaak maar voor mij gaat het niet enkel om het visuele en audio. Het gaat ook om sfeer en verhaal. Bovendien is niet alles zwak van voor de jaren 80 op het visuele vlak integendeel. Ik ben sinds een half jaar heel erg zwart/wit cinematografie gaan waarderen en ben erg onder de indruk van de prima horrorsfeer die het kan creëren. Ik schiet niets op met mooie plaatjes zonder inhoud (al is dat ook subjectief). Ik ben van mening wie zich een horrorfan of liefhebber wil noemen horrorfilms van alle tijden weet te waarderen.
Om een concreet voorbeeld te geven:
La Maschera del Demonio (1960)
Zeer onder de indruk van het visuele en de effecten ondanks de leeftijd.
Misschien niet zozeer verwend ergens ook wat gemakzuchtig als je je niet verder wil kijken dan een bepaalde tijdsperiode. Nu goed dat is ook een keuze als je tevreden bent met enkel de films uit die periode (ik dus niet haha).
Left4Dead en tattoobob raad ik dus niet aan om naar imdb horror board te gaan 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Frágiles (2005) heb ik op 4* staan. Degelijke film met een creepy sfeertje. Als ik het me goed herinner was van het kinderziekenhuis alleen de benedenverdieping open en was de verdieping erboven (waar de geluiden vandaankomen) afgesloten. Goede spanning en lekker mysterieus, ook een aantal scènes die me altijd zullen bijblijven. Het verhaal klinkt misschien wat cliché in de oren maar de film weet dat niveau wel te ontstijgen. Prima tip!
Klopt wat je zegt. Wist je dat Ivana Baquero (Ofelia uit Pan's Labyrinth) ook hierin meespeelt, heel kleine rol maar toch wel vrij essentieel achteraf bekeken
Voor mij lekker omdat het zo mysterieus is meer oldschool supernatural en niet zo hevig en overdadig zoals bijvoorbeeld de producties van James Wan die meer voor kwantiteit dan kwaliteit gaan (naar mijn bescheiden mening dan).
tattoobob
-
- 8198 messages
- 2567 votes
James wan is toch wel juist iemand die de juiste snaar weet te raken in het horror genre?
Toch wel een van de verfrissingen van de laatste jaren....wel iets aan de comerciele kant dat wel.
thriller97
-
- 101 messages
- 44 votes
Kent iemand nog een goede 'paranormale'/geesten film, zoals deze hieronder?
The Excorcist (1973)
The Shining (1980)
The Evil Dead (1981)
The Blair Witch Project (1999)
The Sixth Sense (1999)
Ju-On (2000)
The Others (2001)
Shutter (2004)
Silent Hill (2006)
1408 (2007)
Dead Silence (2007)
Paranormal Activity (2007)
Drag Me to Hell (2009)
Insidious (2010)
Grave Encounters (2011)
Sinister (2012)
The Woman in Black (2012)
The Conjuring (2013)
Evil Dead (2013)
Mama (2013)
Oculus (2013)
Annabelle (2014)
The Babadook (2014)
Deliver Us from Evil (2014)
Heb volgens mij het meeste al gezien...
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
James wan is toch wel juist iemand die de juiste snaar weet te raken in het horror genre?
Toch wel een van de verfrissingen van de laatste jaren....wel iets aan de comerciele kant dat wel.
Na de originele Saw (ja dat was nieuw en verfrissend op dat moment) is James Wan zijn "horror" heel standaard run of the mill geworden zoals veel meer recente paranormale filmpjes met hoop actie en jump scares. En zeg maar gerust HEEL commercieel. Jij mag dat verfrissend vinden, voor mij is dat meedoen met de rest. Het feit dat ik al verschillende mensen weet die vinden dat Insidious en The Conjuring veel op elkaar lijken en ze vaak door elkaar halen vind ik al geen goed teken aan de wand. Dat is niet mijn definitie van verfrissend.
Nu goed hij geniet van een zekere populariteit van het moment, maar verfrissend of nieuw wat hij maakt is dat niet. Plots moet een paranormale film veel actie en schrikmomenten hebben om "goed" en "eng" te zijn. Precies of de kijkers anders hun aandacht er niet bij kunnen houden.
Heb het al 100 maal gezegd hij kan zich beter bij actiefilms houden dat ligt hem duidelijk beter.
Nu goed ik heb mijn ding nu gezegd over deze regisseur ik wil er geen anti-Wan campagne van maken. Wie van zijn films kan genieten des te beter.
tattoobob
-
- 8198 messages
- 2567 votes
Ik snap je helemaal hoor.....verfrissend voor mij vooral niet zozeer door het script en dergelijke want dat is verre van origineel maar wel hoe het uitgevoerd word....zowel visueel als audio.
Hij doet het wel ff zoals andere het hadden moeten doen... ...Let wel!! Binnen het subgenre.
Ik ben geen superdag ofzo maar ik kan wel zien dat hij weet waar hij mee bezig is .
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Kent iemand nog een goede 'paranormale'/geesten film, zoals deze hieronder?
The Excorcist (1973)
The Shining (1980)
The Evil Dead (1981)
The Blair Witch Project (1999)
The Sixth Sense (1999)
Ju-On (2000)
The Others (2001)
Shutter (2004)
Silent Hill (2006)
1408 (2007)
Dead Silence (2007)
Paranormal Activity (2007)
Drag Me to Hell (2009)
Insidious (2010)
Grave Encounters (2011)
Sinister (2012)
The Woman in Black (2012)
The Conjuring (2013)
Evil Dead (2013)
Mama (2013)
Oculus (2013)
Annabelle (2014)
The Babadook (2014)
Deliver Us from Evil (2014)
Heb volgens mij het meeste al gezien...
Ik heb net eentje besproken...
Verder nog:
The Exorcism of Emily Rose (2005)
Ik weet niet in welke mate je oudere films kan waarderen anders zou ik er nog meer kunnen zeggen...
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik snap je helemaal hoor.....verfrissend voor mij vooral niet zozeer door het script en dergelijke want dat is verre van origineel maar wel hoe het uitgevoerd word....zowel visueel als audio.
Hij doet het wel ff zoals andere het hadden moeten doen... ...Let wel!! Binnen het subgenre.
Ik ben geen superdag ofzo maar ik kan wel zien dat hij weet waar hij mee bezig is .
Ok laten we het erop houden dat we er een andere mening over hebben en dat het iets persoonlijks is. Hij weet uiteraard wel waar hij mee bezig is, anders was ie al lang zonder werk haha. Maar door het visuele te verbeteren en meer actie in te pompen maakt voor mij geen betere horror dan de oudere geestenfilmpjes. Dat maakt het voor mij meer een actiefilm. En laat dat nu net een genre zijn waar ik sinds 25ste een bloedhekel aan heb gekregen 
Beetje oneerlijk als je nu meer middelen en betere technologie hebt dan je voorgangers en ook dat is weer jouw persoonlijke mening. Dus neen voorgangers hadden het voor mij niet zoals Wan moeten doen, integendeel. Ik ben iemand die voor verhaal, karakters en atmosfeer gaat en dat weet Wan althans voor mij niet te brengen met de manier waarop hij een film brengt.
So let's agree to disagree 
thriller97
-
- 101 messages
- 44 votes
The Mothman Prophecies ga ik even downloaden. De rest heb ik al gezien.
Thanks!
thriller97
-
- 101 messages
- 44 votes
Ik heb net eentje besproken...
Verder nog:
The Exorcism of Emily Rose (2005)
Ik weet niet in welke mate je oudere films kan waarderen anders zou ik er nog meer kunnen zeggen...
Oude films kan ik gerust waarderen dus noem maar op 
Frágiles en Haunter ga ik even opzoeken. De rest heb ik al gezien.
tattoobob
-
- 8198 messages
- 2567 votes
So let's agree to disagree
Nee joh ik snap je wel.....ik vind het niet zo belangrijk om ergens niet of wel mee eens te zijn en wil dat ook niet benadrukken.
(Daar kunnen een hoop een voorbeeld van nemen
)
Een beetje sparren is leuk maar het moet wel leerzaam zijn voor mij (op film gebied)
Leuk leuk leuk 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Oude films kan ik gerust waarderen dus noem maar op 
Frágiles en Haunter ga ik even opzoeken. De rest heb ik al gezien.
Ok dan ga ik eens mijn lijstje af die ik heb gezien zonder rekening te houden met jaar en of ik ze zelf goed of slecht vond. Sorry als er films zijn die al vernoemd werden
Book of Shadows: Blair Witch 2 (2000)
The Haunting (1963) (deze raad ik veel meer aan dan de remake)
In a Dark Place (2006) (remake van de film die ik eronder vermeld en ja het origineel vind ik veel beter is zelfs een favoriet van mij)
Poltergeist II: The Other Side (1986)
The Diary of Ellen Rimbauer (2003)
Honogurai Mizu no Soko Kara (2002)
La Maldición de la Llorona (1963)
The Legend of Hell House (1973)
The Last Will and Testament of Rosalind Leigh (2012)
The Beast with Five Fingers (1946)
jordandejong
-
- 4772 messages
- 1431 votes
Nog wat horror pareltjes die wat aandacht verdienen op deze site:
Shiryo no Wana (1988) : Japanse slasher met een toffe killer, geweldige (en vaak gebruikte) soundtrack en orginele kills met prima gore. Doet af en toe wat Argento achtig aan. Tegen het einde gaat het wat mij betreft iets te over de top waardoor hij op een 4* bleef steken, maar hij verdient door meer dan 27 mensen gezien te worden.
Borderland (2007) : Mexicaans-Amerikaanse horror (al kan het zeker ook als thriller gezien worden) met een vaak bloeddorstige spanning. Huidige pagina staat helaas vol onvoldoendes, al is het gemiddelde niet heel dramatisch (desondanks veel te laag).
Satsujin Douga Site (2010) : Wederom een Japans werkje. Heerlijk filmpje met een aantal sadistische klootzakken in berenpakken die hun slachtoffers verschillende spelletjes laten doen waarbij er telkens één op brute manier afvalt. Film zit vol donkere humor maar duurt net wat te lang.
Heeft slechts 3 stemmen, al komt dat ook doordat 90% (waaronder ik) hun stem hadden/hebben geplaats bij X Gêmu (2010) waarvan wat onduidelijkheid was en waarvan gedacht was dat het dezelfde film is.
Left4Dead
-
- 3240 messages
- 3691 votes
Rare Exports lijkt me een hele leuke voor de kerstdagen, daar ga ik achteraan
. Luis Tosar daar ben ik ook fan van, erg goede acteur! Rare Exports net gezien, vreemd gevoel een "kerstfilm" in de zomervakantie.
Prima werk en heerlijke creepy helpertjes. Helaas zien we Santa niet en daar had ik stiekem op gehoopt. Heb me ermee vermaakt en het verhaal was erg leuk bedacht.
Left4Dead
-
- 3240 messages
- 3691 votes
Ieder zijn smaak maar voor mij gaat het niet enkel om het visuele en audio. Het gaat ook om sfeer en verhaal. Bovendien is niet alles zwak van voor de jaren 80 op het visuele vlak integendeel. Ik ben sinds een half jaar heel erg zwart/wit cinematografie gaan waarderen en ben erg onder de indruk van de prima horrorsfeer die het kan creëren. Ik schiet niets op met mooie plaatjes zonder inhoud (al is dat ook subjectief). Ik ben van mening wie zich een horrorfan of liefhebber wil noemen horrorfilms van alle tijden weet te waarderen.
Om een concreet voorbeeld te geven:
Zeer onder de indruk van het visuele en de effecten ondanks de leeftijd.
Misschien niet zozeer verwend ergens ook wat gemakzuchtig als je je niet verder wil kijken dan een bepaalde tijdsperiode. Nu goed dat is ook een keuze als je tevreden bent met enkel de films uit die periode (ik dus niet haha).
Left4Dead en tattoobob raad ik dus niet aan om naar imdb horror board te gaan
The Changeling (1980) is mijn volgende, zien of dit oudje me over de streep zal trekken.
Kondoro
-
- 11521 messages
- 2865 votes
Misschien dat iemand hier mij even verder kan helpen:
Ik ben opzoek naar een hele lijst met horror films. Het betreft het onderwerp 'groep'. Dus bijvoorbeeld 10 man in een groepje gaan overnachten en worden dan helemaal afgeslacht.
Zoals ; House of Wax , Sorority Row etc. Misschien als je ook een link hebt naar een hele imdb lijst is het ook goed!!!
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3848 votes
Misschien leuk Kondoro0614 een nederlands-belgies werkje : slachtnacht
Kondoro
-
- 11521 messages
- 2865 votes
Misschien leuk Kondoro0614 een nederlands-belgies werkje : slachtnacht
Bedankt Holly, zal er eens achter aan gaan!
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
The Changeling (1980) is mijn volgende, zien of dit oudje me over de streep zal trekken.
Als jij vooral voor het visuele gaat lijkt me dat nu net niet de beste keuze, de film gaat ook eerder voor mysterie detective op een bepaald punt. Ik twijfelde zelfs om deze op te nemen bij de paranormale films. Dan denk ik persoonlijk dat Burnt Offerings and Legend of Hell House beter zijn op visueel vlak, meer horror en meer paranormaal. Maar natuurlijk behoren die films ook tot mijn favorieten. 1 film kiezen om een oordeel te vellen over oudere horror (1980 oud dan is jaren 60 stokoud voor jou) lijkt me ook niet bepaald eerlijk.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Thanks @alexspyforever!!!
ggd 
De kans dat je die allemaal al hebt gezien lijkt me toch klein.
Mijn persoonlijke toppers (uit de lijst) zijn:
The Haunting (1963)
The Innocents (1961)
Burnt Offerings (1976)
El Espejo de la Bruja (1962)
House on Haunted Hill (1959)
Paperhouse (1988)
I Vampiri (1956)
The Legend of Hell House (1973)
The Dark (2005)