- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- B-films
B-films
Art
-
- 13507 messages
- 3659 votes
De Tweeling staat op 100 en dan heb je nog in de top250 Van God Los, Soldaat van Oranje, Spoorloos, Karakter en Met Grote Blijdschap. Er komen wel degelijk goede films uit Nederland maar ze worden op voorhand al als slecht afgedaan door dat men een bepaalde afschuw heeft voor een Nederlands filmproduct. Onterecht, want de laatste tijd zit de Nederlandse film behoorlijk in de lift. En niet alleen qua verhaal maar ook de acteerprestaties vind ik er op vooruit gegaan. En trouwens er staan wel wat Italiaanse films in de lijst maar dat zijn voornamelijk Spaghetti-westerns uit de jaren 60. Ik heb trouwens respect voor iedere mening maar met sommige kan ik het totaal niet eens zijn. Ik zou je een advies willen geven. Kijk eens naar bijv Met Grote Blijdschap en zie dat Nederlanders wel degelijk kunnen acteren. En dan wil ik nog één ding kwijt, hoe kom je erbij dat een verhaallijn niks van doen heeft met een film? Dat is één van de meest belangrijke dingen in een film, en is zeker belangrijker dan goed beeld en geluid. En kijk is wat meer Nederlandse film die de categorie Costa! en Volle Maan ontstijgen en zie dat wij niet alleen "goede" musicals kunnen maken 
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Goed gezegd Art!
Meningen worden niet meer gerespecteerd.
Jammer!
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Meningen worden niet meer gerespecteerd.
Jammer!
Kort-door-de-bocht ongemotiveerde meningen niet, nee. Is ook onzin te denken dat je elke mening maar moet respecteren. Respect moet je vooral voor mensen hebben.
Welke NL films vergelijk je dan met welke buitenlandse films? En in hoeverre zie je die films dan als representatief voor de filmoogst van een land? En in welk opzicht derven die NL films dan het onderspit?
Gezien de hoeveelheid films in de wereld, waar slechts een miuscuul gedeelte Nederlands is, is dat niet heel verwonderlijk.
Kennelijk delen meer mensen mijn mening dat kwaliteit van de nederlandse film niet zo goed is.
De Academy denkt daar kennelijk anders over. Ik geloof niet dat er een vergelijkbaar land is dat zo veel foreign language oscars heeft gescoord.
En in al die disciplines hebben we er relatief veel die in het buitenland hoge ogen gooien, zeker en vooral cameramensen (Theo van de Sande, Robbie Muller, Jan de Bont, Rogier Stoffers, Pjotr Kukla....zoek ze voor de grap eens op op IMDb).
Rujar
-
- 2871 messages
- 3816 votes
Haal eerst de balkuit je eigen oog voordat je de splinter uit een ander z’n oog haalt.
Vertel jij maar eens wat er zo goed is aan een Nederlandse film
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Waar slaat dit op ??? Lekker discussieren zo, zeg.
FeZ
-
- 460 messages
- 3170 votes
Haal eerst de balkuit je eigen oog voordat je de splinter uit een ander z’n oog haalt.
[no more mister nice guy mode]
JEZUS GAST!!! Ik loop me hier echt helemaal op te fokken om een aantal onzinnige nergens opslaande berichten. Dit is echt de druppel! [/no more mister nice guy mode]
Er staan best veel Nederlandse films in de top 250 -> dit betekent dat het echt hele goede films zijn. Ik weet dus niet of je inderdaad alleen maar wanproducten ziet zoals costa, adrenaline of dat soort onzin, maar in grote film landen zoals de VS en Verenigd Koninkrijk wordt dit soort onzin ook gemaakt.
Het is niet één aspect wat sommige(!) Nederlandse films goed maakt, het is gewoon hetzelfde als bij alle andere buitenlandse films wat die specifieke film goed maakt.
Laatste punt: roepen dat er geen goede Nederlandse films worden gemaakt slaat nergens op. Er worden goede Nederlandse films gemaakt -> dit is geen mening, maar een feit.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
"Een Nederlandse film"? Da's me te algemeen. Wel kunnen we zeggen dat er elk jaar wel een goede Nederlandse film gemaakt wordt. Soms wel twee of drie. Procentueel ligt dat ver boven bijvoorbeeld Amerika, waarvan wij het merendeel van de films uberhaupt nimmer te zien krijgen.
En waar wij - in zijn algemeenheid - goed in zijn? We hebben traditiegetrouw hele sterke cameralieden. Ons geluid was tot in de jaren 80 nooit goed, maar daar is de laatste 15 jaar flink verandering ingekomen. Qua acteurs zit het hier ook snor. We hebben er een aantal die écht bij de wereldtop horen.
Mocht je enkel geinteresseerd zijn in actiefilms heb je een punt. Daar hebben we nooit genoeg geld voor gehad en dus nooit de expertise voor opgebouwd. (Overigens wel opvallend hoe iemand als Jan de Bont als cameraman snel een expert was in het actiegenre, dat zegt ook vast iets). Voor actiefilms moet je niet in Nederland zijn.
Waar we ook niet zoveel traditie in hebben zijn genrefilms. Het is jammer dat de laatste paar pogingen hiertoe nooit de moeite waard bleken, want zo ontwikkelt die traditie zich ook nooit.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Mooie uitleg, wou er nog aan toevoegen dat we met documentaires en familie-films ook tot de wereldtop behoren.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
En dan de Vlamingen die naast hun eigen prenten ook gek zijn op Nederlandse films. Maar niet zoals diegene die ik gisteren gezien heb: Cutzomer! C**film ja...
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Zo werkt het niet. Jij poneert een stelling, dan is het aan jou om het te onderbouwen. Tot die tijd klets je kul.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Volgens mij zijn de Nederlandse films zeker niet slecht hoor. Wij Vlamingen hebben er jaren naar opgekeken, omdat wij niet anders hadden dan de zogenaamde 'boerenfilms', een fase die Nederland al vele jaren geleden ontgroeit is. Bij ons gaat het (gelukkig) heel wat beter de laatste jaren. En slechte films? Die vindt je in elk land. In de V.S in verhouding veel meer dan hier in de Lage Landen, waar het altijd met veel minder geld moet gedaan worden... 
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Belgie toch ook wel aardig op dreef met Deruddere en de Dardenne broers. En laatstelijk vrij succesvol met Anyway the wind blows en De Zaak Alzheimer.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Ook Lieven Debrouwer, Stijn Coninx en onze 'ouwe' Robbe De Hert zijn boven de middelmaat... 
Treht
-
- 290 messages
- 343 votes
Maar ehm om even terug te komen waar dit topicover ging, ik vroeg het me ook al een tijd af... die b-film. In de videotheek zijn er zat films te vinden met op de zijkant "b-film" of een hoekje met b-films. Is dr een instituut die die classificatie afgeeft? Tot zover heb ik alleen dingen gehoord als; ja weinig budget, nee wacht, slechte acteurs... of toch een slechte regisseur??
Dus heeft er iemand een verklaring voor de vermelding van b-film op de hoes van een film?
kos
-
- 46687 messages
- 8844 votes
Nee, lijkt me wel lachen als er 'b-film' op een videohoes staat . 
Chainsaw
-
- 8845 messages
- 3576 votes
Het kan wel. Bij Lord of the Rings staat er op de zijkant toch ook A-film ... 
Londerzelenaar
-
- 14 messages
- 101 votes
kwil wel is ne Z-film zien, da zal waarschijnlijk met mister bean zen
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
Nog even een reactie op Rujar. Hij zegt (terrecht) dat er weinig Nederlandse films in de top 250 zitten. Daarmee is een punt gemaakt. Nu mijn punt.
Ik heb via het zoekprogramma gezocht naar Nederlandse films die het minimum aantal van 75 stemmen hebben behaald wat nodig is om in die top 250 te komen en dan kom ik op 48 films. Van die 48 staan er nog altijd wel 5 in de top 250. Dat is procentueel gezien natuurlijk lang niet slecht of wel dan ? Er zijn zoveel Nederlandse films die in die top 250 zouden kunnen komen (en misschien ook wel horen) maar gewoon het aantal benodigde stemmen niet hebben.
Daar nog bij zijn de films die wel het aantal stemmen hebben gehaald vooral familiefilms (Abeltje, Kruimeltje) en films die gemaakt zijn om publiek te trekken (Costa, Volle Maan, Flodder). Die komen zowiezo niet in een toplijst voor.
ps. Red Sonja een nederlandse film ?
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
ps. Red Sonja een nederlandse film ?
Yep: Netherlands/USA. 
t_v_b
-
- 296 messages
- 734 votes
Waarom praat jij zo raar??
We zijn hier gewoon in NL
We praten hier gewoon NL en niet Belgs
t_v_b
-
- 296 messages
- 734 votes
Ik weet niet zeker maar qua budget is reservoir dogs (volgens mij) ook een b-film en dan is dat mijn favorite b-film
donnie B.
-
- 632 messages
- 0 votes
Precies, RD is voor weinig geld gemaakt en grotendeels tot stand gekomen doordat het financieel 'mogelijk' is gemaakt door Harvey Keitel. Kijk zelf ook regelmatig B-films en natuurlijk zit er 'bagger' tussen, maar je treft ook regelmatig goede producties ertussen die het kijken waard zijn.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Zo werkt het niet. Jij poneert een stelling, dan is het aan jou om het te onderbouwen. Tot die tijd klets je kul.
En toen bleef het stil...
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Vroeger had je in Amerika double features.
Twee films in één voorstelling dus.
de hoofdfilm
En daarna een B-film, meestal was dat een genrefilm.
Menghini
-
- 1306 messages
- 941 votes
Waar staat de B van B-film eigenlijk voor... Of is de film met grotere sterren dan de A-film en de rest B-film? En wat houdt "genrefilm" in?
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Waar staat de B van B-film eigenlijk voor...
De tweede film in de 'double bill'. Men kocht één kaartje voor een voorstelling waarin twee speelfilms werden vertoond, als flink avondvullend programma. Zie de uitleg van Wouter op pag 1.
Films die zich houden aan de 'regels' van een genre.
Westerns, gangsterfilms, romantische komedies, rampenfilms, etc, hebben per genre steeds aanwijsbare overeenkomstige elementen in structuur en opbouw. Zoiets.
jassonn
-
- 5303 messages
- 3229 votes
Even een andere vraag. Wat bedoelen ze met "indie"?, vaak zie je dan staan dat het een indiefilm is ofzo. Iemand?