• 177.948 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.669 votes
Profile

Contemplatieve Cinema

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Elk lijstje zonder Maurice Pialat , Louis Malle , Ermanno Olmi , Ken Loach ( en misschien zelfs Glauber Rocha ) is niet serieus te nemen .

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Net de eerste film van Lisandro Alonso box gezien, La Libertad? Past hier ook in het rijtje van contemplatieve cinema thuis.

Ik Doe Moeilijk

• 1145 messages
  • 197 votes

Past hier zeer zeker dimi303. De film heeft veel kenmerken van de contemplatieve cinema: elliptisch plot, geen duidelijke karakterontwikkeling, weinig dialoog, lange takes, aandacht voor het alledaagse, de plattelandsomgeving. Hoewel dit laatste geen noodzakelijke voorwaarde is, denk bijvoorbeeld aan de urbane omgevingen in de films van Tsai Ming-liang.

Zag gister zelf Tsai Ming-liangs The Hole (Dong). Het is een tedere contemplatieve film met absurde humor en niet in de laatste plaats wonderlijke muzikale interludes. Er zitten een aantal sterke vondsten in de mise-en-scene en het plot die metaforische de thematiek van eenzaamheid vs. verbondenheid representeren. Aanrader!

John Milton

• 24219 messages
  • 13383 votes

1/50 checks (Elephant), rather pathetic. 'Work' to be done, I know... Bedankt voor het lijstje. Ik begin met Reygadas en Bela Tarr denk ik zo... die stonden toch al op de planning.

Ik Doe Moeilijk

• 1145 messages
  • 197 votes

John Milton wrote:

1/50 checks (Elephant), rather pathetic. 'Work' to be done, I know... Bedankt voor het lijstje. Ik begin met Reygadas en Bela Tarr denk ik zo... die stonden toch al op de planning.

Ik benijd je, omdat je nog zoveel moois in het verschiet hebt liggen.

Ik Doe Moeilijk

• 1145 messages
  • 197 votes

Gister overigens Meteora gezien. Een tamelijk eigenzinnige film (een mix van typische contemplatieve stijl en animatiesequenties) die de liefhebbers van contemplatieve cinema mogelijk wel zal aanspreken

John Milton

• 24219 messages
  • 13383 votes

Kijk dat hoor ik graag, Ik doe moeilijk... Ik ken dat gevoel

Bottleneck

• 8233 messages
  • 2117 votes

Angelopoulos lijkt me ook onder contemplatieve cinema te vallen? Van hem ga ik zeker nog meer films zien maar moet er wel echt voor in de mood zijn heb ik gemerkt.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Malick wrote:

(afbeelding)

Dit plaatje had ik helemaal gemist. Even los van de titels vooral ook bruikbaar vanwege het verloop in de matrix. Toch nog een titel die van mijn radar was afgevallen heropgevist.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

An old but interesting discussion about Slow Cinema:

Ik Doe Moeilijk

• 1145 messages
  • 197 votes

Lav Diaz die als juryvoorzitter de nieuwe film van Albert Serra met het Gouden Luipaard bekroont op het filmfestival van Locarno, hoe mooi is dat! Contemplatieve Cinema aan de macht.

Weinig contemplatieve cinema uit Italië eigenlijk. Verder dan Piavoli en Frammartino kom ik niet. Andere suggesties?

Edit: Antonioni ook, als we het begrip contemplatief wat ruimer nemen.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Ik Doe Moeilijk

• 1145 messages
  • 197 votes

Zag gister een interessante contemplatieve variatie op het thriller/misdaad genre genaamd Im Schatten. De filmmaker Thomas Arslan wordt wel gerekend tot de eerste generatie Berlijnse School. Zeker een interessante stroming voor de contemplatieven onder ons. Esthetisch enigszins vergelijkbaar met bijvoorbeeld onze eigen Nanouk Leopold. veel statische camera, long take, ingetogen acteerwerk, natuurlijke belichting etc.

Ik Doe Moeilijk

• 1145 messages
  • 197 votes

Iets met de volksaard misschien?

Na de bekende uitzendingen van treinreizen en cruises heeft de Noorse TV zender NRK2 nu ook een nieuw contemplatief format: een 9 uur durende uitzending over breien! Ik zeg het je: Slow TV is de avant-garde van de televisie. Fuck zogenaamde Amerikaanse 'kwaliteitstelevisie' van HBO etc.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Kwam gisteren de webiste The Art(s) of Slow Cinema tegen die ik graag met jullie wou delen. Hij heeft op Mubi een soort van lijst van C.C.C. staan. Waar ik nog een enkele titel / regisseur ontdekte die ik nog niet kon. Het gaat om: Soledad al Fin del Mundo / Solitude at the End of the World (2005 | Carlos Casas en Fernando Zuber), Letters from the Desert (Eulogy to Slowness) (2010 | Michela Occhipinti) en het werk van de Rus Vasili Sigarev.

Eindelijk: een academicus die net als ik geïnteresseerd is in slow film! Dank je.

Ik Doe Moeilijk

• 1145 messages
  • 197 votes

Bestiaire, over het kijken. Iets wat veel contemplatieven wel interesseert geloof ik.

Ik Doe Moeilijk

• 1145 messages
  • 197 votes

Hier de cognitief psycholoog Tim J. Smith die het plezier van slow film uitlegt:

[Intensified continuity] results in a strange mismatch between a heightened sense of activity created by the intense editing but an actual passivity in how viewers attend to the film [...] Over prolonged periods such mainpulation of viewer gaze can lead to fatigue and habituation to the normal peak in arousal that would be experienced by harsh cuts. This is wh we can eventually grow BORED AND INDIFFERENT to an overly long action sequence (Michael Bay, I'm looking at you!).

Now consider the opposite approach to guiding viewer attention: SLOW FILM. [...] The sense of accomplishment the [viewers and] critics are experiencing is due to their ability to endogenously control how they attend to the film and what they perceive in it. In part this is due to the fact that they have learnt to watch such films and see more in each shot than is immediately apparent to a naive viewer. [...] Through exquisite direction and acting a scene shot in a single long take with minimal action can DEEPLY ENGAGE ITS VIEWERS and make them active participants in the scene. So yes, slow films can require a level of endogenous control beyond what a lot of film viewers are willing to give BUT THE REWARDS CAN OUTWEIGHT THE COSTS. (Mijn kapitalen)

Uit: Tim J. Smith. 'Exploring Inner Worlds: Where Cognitive Psychology May Take Us'. Ian Christie (ed.) Audiences. Amsterdam: AUP 2012, pp. 179-181.

Hier is het boek Audiences gratis in open access te downloaden

Ik Doe Moeilijk

• 1145 messages
  • 197 votes

En deze uitspraak van Smith in hetzelfde stuk mag ik jullie ook niet onthouden lijkt me:

whether such contemplative films will survive the continued onslaught of information in society and the multiplicity of screens fighting for our limited attention we will have to wait and see. I HOPE SO, FOR THE SAKE OF GOOD CINEMA AND SOCIETY' (Smith, pp. 181)

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

http://3.bp.blogspot.com/-Ra4uoGFlhCg/U1kuk-DgLsI/AAAAAAAADm4/cuv99PI94fc/s1600/CCC2013.jpg

Recommended CCC 2013:

- Stray Dogs (Tsai Ming Liang)

- La Jaula de Oro (Diego Quemada-Diez)

- All Is Lost (J.C. Chandor)

- Heli (Amat Escalante)

- Minuscule (Hélène Giraud en Thomas Szabo)

- Only Lovers Left Alive (Jim Jarmusch)

Ik Doe Moeilijk

• 1145 messages
  • 197 votes

Jarmusch en Escalante, echt? Ik bedoel, aanraders ja, maar ccc? Volgens mij is het genre dood, en Journey to the West is het grafschrift (Hier een review van Jonathan Romney). Helaas, de periode van nostalgie is aangebroken.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

All Is Lost ook niet de eerste titel die ik hier verwachtte, maar die andere twee ook niet direct.

Maar berusting is bij Jarmusch wel een thema dat binnen contemplatief zou passen.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Mijn 'Contemplatieve Aanbevelingen' van 2013:

- A Spell to Ward Off the Darkness (Ben Rivers en Ben Russell)

- Boven is het Stil (Nanouk Leopold)

- Costa da Morte / Cost of Death (Lois Patiño)

- Drift (Benny Vandendriessche)

- Fata Morgana (Peter Schreiner)

- Manakamana (Stephanie Spray en Pacho Velez)

- Night Moves (Kelly Reichardt)

- Noche (Leonardo Brzezicki)

- Workers (Jose Luis Valle)

Let op! Dit zijn niet de meest 'makkelijke' films / documentaires om te ondergaan dus zie dit niet meteen als een aanbevelingslijstje tenzij je al een avontuurlijke kijker bent. Verder natuurlijk verre van compleet omdat ik nog aantal titels wil zien die in aanmerking kunnen komen. Zoals I Used to Be Darker (Matthew Porterfield), Habitat (Claudio Casazza en Luca Ferri), O Uivo da Gaita / The Harmonica's Howl (Bruno Safadi), Vic et Flo Ont Vu un Ours (Denis Côté), Yuan Fang / Distant (Zhengfan Yang), Las Búsquedas (Jose Luis Valle), Behind the Redwood Curtain (Liesbeth De Ceulaer), Sai Nam Tid Shoer / By the River (Nontawat Numbenchapol), I'm the Same, I'm Another (Caroline Strubbe), Slow - Langsam Ist das Neue Schnell (Sascha Seifert) en El Árbol de las Fresas / The Strawberry Tree (Simone Rapisarda Casanova) om wat voorbeelden te noemen.

Ik Doe Moeilijk

• 1145 messages
  • 197 votes

Briljant contemplatief.

Doet natuurlijk denken aan Warhol's Empire, maar toch is dit totaal anders, door de muziek en de historische context.

Ik Doe Moeilijk

• 1145 messages
  • 197 votes

Ik kijk uit naar de premiere van Kreuzweg komende donderdag, goede dingen over gehoord. Iemand die hem al heeft gezien?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.