- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Hoeveel films kijk je per week/maand/jaar?
Hoeveel films kijk je per week/maand/jaar?
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Mijn excel ziet er zo uit (in twee delen).
https://i.postimg.cc/g2jfD6SH/MM1.jpg
https://i.postimg.cc/J0dQ4tNR/MM2.jpg
Aan de hand van de filters krijg ik wat ik wil. Filters kunnen ook gecombineerd worden. Bvb op langspeelfilms enkel in de maand december 2021. Of Quotaties hoger dan 15/20 (3,5* of 4,0* op MM) gedurende het hele jaar met bvb uitsluiting van de kortfilms.
Je kan ook draaitabellen maken, zoals mijn update van het aantal verschillende landen
https://i.postimg.cc/sD0bX4sC/MM3.jpg
Of per continent
https://i.postimg.cc/KYg1VfvG/MM4.jpg
Of .....
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Tanguy
-
- 455 messages
- 2051 votes
Met 2585 entries dit jaar volgens Letterboxd is het ondoenlijk daar met de hand doorheen te gaan, vooral omdat ik met zoveel short titels niet altijd meer op het eerste gezicht weet maanden later of iets een short was, of toch een langspeler uit een exotisch land. Voor zover ik weet bieden Letterboxd, IMDb en MM allemaal geen functie om je stemmen van het afgelopen jaar te sorteren.
Je kunt natuurlijk wel in de films van 2021 sorteren binnen je eigen stemmen, maar dan mis je die van alle andere jaren. Hoe is Fisico achter zijn getal gekomen?
Op Letterboxd kan je via de diary functie zien hoeveel films je hebt gekeken in een bepaald jaar. Hierin kan je ook onderscheid maken door shorts te verbergen. Zo kan je zien hoeveel langspeelfilms je hebt gezien.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Verrek!
Hartelijk dank Tanguy.
https://i.imgur.com/QHG5Ug0.jpg
-ga naar Stats for 2021
-scroll naar beneden
-boven wereldkaart, klik See All
-rechtsbovenin oog icoontje, hide shorts.
-of zoals Tanguy zegt gewoon vanuit diary het jaar selecteren, in plaats van moeilijk doen 
En het correcte antwoord, beste Kondoro, is 471.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5398 votes
Wat rekent LB als shortlengte (e.g. grens)?
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Dat vertelt het verhaal niet. Maar als ik op die overgebleven 471 films sorteer op lengte, dan is de kortste 41 minuten. So the answer must be <40
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
En het correcte antwoord, beste Kondoro, is 471.
"Misschien heb je wel meer" zegt die. Ik kom nog niet eens op de helft uit 

John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Als ik erover nadenk eigenlijk best bizar dat ik meer dan 2000 shorts gezien heb dit jaar. Ik gok dat ik dat volgend jaar niet ga halen, but you never know 
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
omgezet in minuten zijn dat ook al een pak langspeelfilms hoor!
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Als ik erover nadenk eigenlijk best bizar dat ik meer dan 2000 shorts gezien heb dit jaar. Ik gok dat ik dat volgend jaar niet ga halen, but you never know
Wat vind je nou oprecht leuk aan shorts? Ik snap daar dus niks van.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Wat vind je nou oprecht leuk aan shorts? Ik snap daar dus niks van.

Wat moet ik eraan uitleggen? ik zie het verschil eigenlijk helemaal niet zo erg, los van dat er in minder tijd een verhaal verteld wordt. Het enige verschild is de speelduur, los van alle andere dingen die je op kunt noemen.
Ik vind je tapas ook niet minder lekker dan dat ik één groot bord eten heb, wat allemaal hetzelfde is. Ik ga je dat met jouw antipathie ervoor niet duidelijk kunnen maken, vrees ik. Shorts zijn tof! 
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes

Wat moet ik eraan uitleggen? ik zie het verschil eigenlijk helemaal niet zo erg, los van dat er in minder tijd een verhaal verteld wordt. Het enige verschild is de speelduur, los van alle andere dingen die je op kunt noemen.
Ik vind je tapas ook niet minder lekker dan dat ik één groot bord eten heb, wat allemaal hetzelfde is. Ik ga je dat met jouw antipathie ervoor niet duidelijk kunnen maken, vrees ik. Shorts zijn tof!
Ik heb niks tegen shorts, maar wel dat ze op deze site tussen de updates staan ja. Ik neem ze als film niet serieus. Dat voelt een beetje of een losse aflevering bekijkt van een sitcom ofzo. Maar ruimte voor een goed verhaal of serieuze opbouw is er dan niet.
De enige plus is dat je er veel van kan bekijken, maar ja. Ik ga dan liever voor minder en kwaliteit.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Tsja, wat kan ik zeggen. Ik herken daar niets in. Voor mij even onbegrijpelijk als mensen die documentaire geen film vinden. Of experimentele cinema.
Maar ieder zijn ding. Ik snap weer niet dat er mensen zijn die naar de Tour de France of tennis kijken, of traditionele televisie waar je opeens met reclame wordt geconfronteerd. Onbegrijpelijk.
Shorts kunnen vele malen beter zijn dan een lange film, in mijn optiek. En in die korte tijd raker zijn dan menig film in 90 minuten. But hey, that's just me.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Er is niet echt een geschikt topic voor en ik vind een nieuw topic ook wat overdreven, dus dan maar hier.
Hebben meer mensen last van het dwangmatig bekijken van filmreeksen (hier mag je bij series ook seizoenen invullen) en geen genoegen nemen met slechts 1 deel bekijken? Dit is iets waar ik eigenlijk al heel lang last van heb en pas sinds een korte tijd wat beter leer beheersen. Ik kan niet makkelijk een los deel uit een filmreeks bekijken. Als ik bv Die Hard 1 weer eens op zet, dan voel ik mij ook verplicht om de vervolgen te gaan kijken in de dagen/weken er naar. Als ik bv Batman uit 1989 wil zien, dat ik dan ook de andere Batmans uit de jaren 90 moet zien. Bij series heb ik dat ook lang gehad, dan start ik een serie en dan voelde ik me gedwongen om de andere seizoenen ook te bekijken, ook als ik er niks meer aan vond.
Nog lastiger vind ik om bv een middendeel los te bekijken. Ik zou dan niet niet snel Die Hard 3 los opzetten. Mijn brein zegt dan dat ik gewoon noodzakelijke info ga missen.
Ik heb dit wel langzaamaan af weten te leren, maar toch voelt het soms lastig. Het ontneemt me soms wel wat filmfun, want ik zou dan graag een film opnieuw bekijken, maar niet alles. Nou heb ik recent wel alle Lethal Weapon films weer opnieuw gekeken, maar dat was weer bewust.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Ja, dit heb ik wel bij het kijken van nieuwe films en nee, dit heb ik niet bij rewatches.
Als ik een nieuwe serie begin wil ik ze het liefste gelijk allemaal kijken achter elkaar, wetend dat dit eentonig voor mij gaat worden en ik dan gauw de grip op de film verlies qua interesse, ik heb afwisseling nodig. Maar, zoals ik nu ook zie hik ik toch er tegen aan om film series als Rocky, 007, Freddy Krueger en Hellraiser af te moeten kijken. Ik merk dan dat ik constant tegen dat idee aantik om het af te MOETEN kijken, er is niks moeten aan overigens want het zal altijd een vrije keuze blijven, alleen blijf ik er wel steeds aan denken. En misschien binnenkort toch maar gewoon doen.....
En qua rewachtes kan ik gewoon films er uit pikken aangezien ik het verhaallijn meestal wel ken, of dan een verfrissing geef. Zoals ik laats o.a. deed met TDK en TDKR , waar ik Batman Begins heb overgeslagen.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Wat ik mij altijd afvraag bij mensen die continu meerdere films per dag kijken. Kun je dan nog wel genieten van de films, word het dan niet bijna werken? Geen aanval, ben benieuwd.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Daar ben ik dan ook wel erg benieuwd naar.
Alleen op festivals vind ik meerdere films op een dag kijken een optie. Anders totaal geen behoefte om meerdere films op een dag te zien, of het moeten 2 korte films zijn.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Ik heb in uitzonderlijk geval wel eens 3 op 1 dag gezien. (Op festivals ook nooit meer) maar de derde voelt dan vaak wel als uitzitten en halen. Niet als lekker genieten. Sowieso heb ik ook wel bij alle vormen van audio/visueel vermaak dat er altijd pauze van dag of dagen soms zelf weken moet zitten anders weet ik soms ook helemaal niet meer wat ik gezien heb en heb ik er amper gevoel bij.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Beetje een rare vraag toch, aangezien het anders meer een dwangmatige aandoening zou zijn? Ik begin nooit met tegenzin aan een film, ik hoop voor andere mensen die meerdere films per dag kijken dat zij hetzelfde hebben.
Zal vast wel zo zijn dat wanneer je minder films kijkt, dat een film kijken wat specialer wordt. Anderzijds is het dan ook een stuk lastiger om de speciale films eruit te halen. Maar da's altijd de afweging die je maakt. Sommige mensen gaan liever in de breedte, anderen liever in de diepte.
Verder niet zo heel veel zinnigs over te zeggen vrees ik, ik vind het gewoon een fijne hobbie.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Zal van persoon tot persoon verschillen denk ik. Maar ik ben niet heel anders dan OH op dat vlak, het ontdekken van toffe dingen blijft leuk, al wordt het nooit meer zo speciaal als 15-25 jaar oud en ik nog regelmatig diep, diep onder de indruk was. Toen kon ik er ook rustig 5 op een dag kijken, als ik vrij was. Maar zo rond de 10.000 stemmen (eigenlijk al veel eerder, vast met jouw 3500 votes ook al) wordt dat onder de indruk zijn iets zeldzamer, dat wel. Ik betwijfel echter of ik een film meer zou voelen als ik er maar 1-2 per week zou kijken.
Wel probeer ik de juiste film op het juiste moment te kijken, en dingen te mijden die me niets lijken. Tenzij het is om een bijna compleet lijstje rond te krijgen, dan is het wel een beetje een moetje. Maar zelfs dat vind ik meestal best aangenaam 
Ik probeer breedte en diepte wat af te wisselen, door soms thematisch te kijken. Dan weer Canadese films, dan weer tien uit tien verschillende landen, dan weer Wester klassiekers, etc. Of zoals de afgelopen dagen een handvol [i]AFI's 100 Years...100 Laughs/i] komedie klassiekers, beetje buiten mijn gebruikelijke comfortzone.
Deze week werk ik alle dagen 14-22 uur en zal ik heel wat films zien, denk ik. Dat zal in de toekomst met een gezin vermoedelijk minder makkelijk gaan.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Het is meer wanneer is teveel. Dat verschilt natuurlijk ook per persoon. Verwacht ook geen eenduidig antwoord. Maar als ik veel zie dan blend het allemaal zo in elkaar. Het bezinken is bij zoveel kijken wat weg. Het is niet dat elke film die je kijkt dat gevoel kan behalen van de eerste keer maar je hebt ook weer het andere uiterste.
Hoeveel uur kijk jij per dag film OH?
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes

Ik zit daar iets boven qua aantal films, maar kijk meer shorts dan OH. Als je naar uren kijkt 'wint' hij ruim met 300 uur meer dan ik.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
En wie van jullie zit daarbij in een Stressless stoel. 
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Not me, ik heb voor nu nog mijn oude bank, tot de nieuwe hoekbank hopelijk in juli arriveert, na een maand of 4-5 wachten. 
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes

Ik zit daar iets boven qua aantal films, maar kijk meer shorts dan OH. Als je naar uren kijkt 'wint' hij ruim met 300 uur meer dan ik.
Wat jullie in één jaar doen, daar doe ik soms wel twee tot drie jaar over
! Ik heb OH's all-time er bij gehaald met een 19k uur daar kom ik echt niet aan, al ben ik aardig onder de indruk dat ik al op 4k tijd zit in mijn all-time en daar zit denk ik ook héél veel nog niet bij statistiek wijs, kijkend wat ik ook al keek voordat ik mijn überhaupt voor deze sites had aangemeld.
Op het moment zit ik zelf niet lekker in mijn vel, en zit daardoor verplicht thuis. Ik merk dat ik hierdoor veel tijd ga krijgen om een film te kijken maar, ik kom zelf nog amper aan één film per dag, anders raak ik echt wel mijn interesse kwijt en wordt het inderdaad zitten en halen, dan genieten.
Maar ik denk dat het zelfde met gamen is, soms kijk ik naar profielen van vrienden van mij op de PlayStation die voor bepaalde games aan 3.000 speeluur halen, waar ik amper op 200 uur zit en eigenlijk wel klaar ben, dan zal zo'n 'game' in dat geval je natuurlijk echt wel moeten liggen en, raak je er niet op uitgekeken, wellicht zelfde effect?
Graaf Machine
-
- 9789 messages
- 1412 votes
Erg onregelmatig bij mij, dus per week is sowieso niet zinvol te vermelden. Per maand zullen het er tegenwoordig een stuk of 20 zijn in goede maanden.
Per jaar zal het rond de 175 zijn, denk ik.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Maar ik denk dat het zelfde met gamen is, soms kijk ik naar profielen van vrienden van mij op de PlayStation die voor bepaalde games aan 3.000 speeluur halen, waar ik amper op 200 uur zit en eigenlijk wel klaar ben, dan zal zo'n 'game' in dat geval je natuurlijk echt wel moeten liggen en, raak je er niet op uitgekeken, wellicht zelfde effect?
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Het is meer wanneer is teveel. Dat verschilt natuurlijk ook per persoon. Verwacht ook geen eenduidig antwoord. Maar als ik veel zie dan blend het allemaal zo in elkaar. Het bezinken is bij zoveel kijken wat weg. Het is niet dat elke film die je kijkt dat gevoel kan behalen van de eerste keer maar je hebt ook weer het andere uiterste.
Ik kijk doorgaans 2 a 3 films per dag, maar dat zijn dan vaak ook geen films van 2 uur of langer. En ik kijk ook niet echt series, gamen doe ik maar zeer beperkt, en kinderen of al teveel andere verantwoordelijkheden heb ik ook niet. Dus dat komt neer op een uur of 5-6 hobbieën per dag. Heb ook het voordeel dat ik niet al te veel slaap nodig heb, en tramritten kan gebruiken voor het blog-luik van het verhaal 
Dat films door elkaar beginnen lopen heeft verder niet zo veel met frequentie te maken, gewoon met het aantal dat je kijkt. Hoe meer films je gezien hebt, des te meer je ook herkent uit andere films. Maar ook des te opvallender het wordt wanneer je een film toch iets unieks ziet doen. Dat pure noirs of horrors vaak lastig uit elkaar te halen zijn na een tijd heeft toch meer te maken met de invulling van de films zelf.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Duidelijk verhaal, denk dat de conclusie is dat ik een ander persoon ben, zit toch een bepaalde dedication achter ook die ik niet bezit. Maar heb nu wel duidelijk beeld. Sowieso fijn dat jullie er zijn hoor. Soms wel eens een filmpje van de watchlist gewist nadat ik zag dat het niet gesmaakt werd. Zegt ook niet alles maar je moet toch keuzes maken.
Finisterra
-
- 15532 messages
- 4688 votes
Bij mij gaat het meer in fasen (cycli).
Nooit zoveel als het gemiddelde van OH en JM, maar op bepaalde momenten kijk ik graag en gemakkelijk 2-4 films per dag (in het weekend). Zonder problemen. Gewoon omdat het leuk is en ik echt in die verschillende filmwerelden kan verdrinken. Dit is vaker in de winter het geval. De filmhonger is dan groot en ik geraak niet zo snel verzadigd. Het klopt wel dat een film dan minder tijd krijgt om te bezinken, maar de echt goede films lukt het nog wel hoor. Doorgaans kijk ik dan ook geen 2 uur durende trage drama's op zulke volgepakte dagen.
In de zomer daarentegen gebeurt het wel eens dat ik 0 (!) films kijk (in de maanden juni - augustus vooral). Vaak zit er dan een EK of WK voetbal bij (ik kijk dan alle matchen die ik maar kan kijken) waardoor ik volledig "uit" de filmmodus ben geraakt en ook nadien liever geniet van de zon of een feestje.
Dit jaar zag ik bijvoorbeeld 80 films van januari-maart en maar 30 in april-mei (waarvan dan nog 14 in eerste 2 weken van april toen ik vakantie had). Heel periodegebonden dus.