- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Het school en studie topic
Het school en studie topic
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
maar als de laatste 3 uur uitvallen moet men tegenwoordig deze 3 uur 'uitzitten'
Echt? Dat had ik nog niet gehoord. Zelfs niet van mensen die ik ken die nog op de middelbare school zitten. Mijn vraag is dan ook of dit landelijk is of iets van één school, gemeente of scholengemeenschap?
veron35
-
- 4768 messages
- 0 votes
Echt? Dat had ik nog niet gehoord. Zelfs niet van mensen die ik ken die nog op de middelbare school zitten. Mijn vraag is dan ook of dit landelijk is of iets van één school, gemeente of scholengemeenschap?
Landelijk. iig wel op iedere school waar ik van gehoord heb en ook de mensen van het LAKS die gisteren bij Jensen waren zeiden het.
Pure
-
- 770 messages
- 0 votes
Ik zal me nader verklaren:
Er is altijd een norm geweest wat betreft het aantal uren dat een scholier jaarlijks zou moeten bijwonen. Tot voorheen werd hier niet echt op gecontroleerd en werden scholen min of meer vrijgelaten; de invulling van de lestijden verschilden dus sterk per school.
De controle op de 1040-norm is een ander verhaal. Scholen moeten deze norm halen, en voor zover ik begrepen heb, worden er alleen uitzonderingen gemaakt voor scholen die er werkelijk alles aan gedaan hebben om deze norm te halen.
Het gevolg is dus dat scholen er alles aan doen om zoveel mogelijk uren te halen:
- ongeacht welk tijdstip; een uitgevallen uur gaat door, onder surveillance (wat principieel goed is, maar in de praktijk zijn deze uren een kwestie van uitzitten)
- proefwerkweken worden ingekort/afgeschafd/verminderd. Echter, het aantal proefwerken verminderd niet --> volgepropte weken (veel uren, veel proefwerken).
- -niet van toepassing op mijn school, maar 'van horen zeggen'-: scholen plannen bizarre uitstapjes e.d. in die een hele dag in beslag nemen; immers, veel klokuren.
Zelf heb ik het geluk dat ik met minimale inspanningen erg goede resultaten weet te halen. Een afschaffing van een proefwerkweek o.i.d. treft mij niet echt. Maar vele leerlingen hadden die extra vrije tijd in deze weken wél nodig en kunnen het nu moeilijk behapstukken.
De 'druppel' is volgens mij de eventuele vermeerdering van het aantal lessen geweest (er was sprake van roosters van half 9 tot 5 uur). En het grootste bezwaar blijft natuurlijk dat het onderwijs kwalitatief echt te wensen over laat (nogmaals: mij treft het niet zozeer, ik kom er met zelfstudie ook wel, maar voor velen ligt dit iets anders).
Om jouw vraag wat directer te beantwoorden: in theorie worden de concrete beslissingen gemaakt door de scholen, maar deze doen er simpelweg alles aan om de landelijke norm te halen. De scholen zelf is naar mijn mening ook niets kwalijk te nemen.
veron35
-
- 4768 messages
- 0 votes
Autisten hoeven niet automatisch mongolen te zijn, beetje respect graag..
.
Hoezo ben ik respectloos??? Ik zecht toch niet dat autisten mongolen moeten zijn??? Maar als je nog steeds niet weet waarom je protesteerd terwijl iedereen het erover heeft ben je EN dom EN autistiesch want anders is het wel heel gek. Ik zal het anders zeggen.
Scholieren die nu nog niet weten waar ze om gaan staken zijn heel erg verstendelijk beperkt en ook autistiform.
Zo beter? Mijn ouders (en veel meer uit de familie) werken met verstandelijk gehandicapen. Zij zeggen ook mongolen. Dat is voor die mensen geen scheldwoord dus waarom zou iemand er in gods naam een punt van maken.
JohnWilliams
-
- 7504 messages
- 1006 votes
Hoezo ben ik respectloos??? Ik zecht toch niet dat autisten mongolen moeten zijn??? Maar als je nog steeds niet weet waarom je protesteerd terwijl iedereen het erover heeft ben je EN dom EN autistiesch want anders is het wel heel gek. Ik zal het anders zeggen.
Scholieren die nu nog niet weten waar ze om gaan staken zijn heel erg verstendelijk beperkt en ook autistiform.
Zo beter? Mijn ouders (en veel meer uit de familie) werken met verstandelijk gehandicapen. Zij zeggen ook mongolen. Dat is voor die mensen geen scheldwoord dus waarom zou iemand er in gods naam een punt van maken.
Ik eh... denk dat je duidelijk bent... 
Grindhouse
-
- 828 messages
- 1686 votes
Landelijk. iig wel op iedere school waar ik van gehoord heb en ook de mensen van het LAKS die gisteren bij Jensen waren zeiden het.
Hmm, bij ons op school vallen er anders nog steeds gewoon uren uit. Vandaag heb ik daardoor zelfs nog 4 tussenuren achter elkaar waarin ik dus niet op school hoef te blijven.
veron35
-
- 4768 messages
- 0 votes
Hmm, bij ons op school vallen er anders nog steeds gewoon uren uit. Vandaag heb ik daardoor zelfs nog 4 tussenuren achter elkaar waarin ik dus niet op school hoef te blijven.
Chil, maar als dat zo doorgaat en die regeling ook krijgt je school wel een boete. Dit geld trouwens alleen voor de onder bouw. Bovenbouw 1000 uur en examejaar 700 dacht ik.
JohnWilliams
-
- 7504 messages
- 1006 votes
Examenjaar inderdaad 700 uur, that's me! 
Grindhouse
-
- 828 messages
- 1686 votes
Chil, maar als dat zo doorgaat en die regeling ook krijgt je school wel een boete. Dit geld trouwens alleen voor de onder bouw. Bovenbouw 1000 uur en examejaar 700 dacht ik.
Ik zit wel in de bovenbouw, maar bij mij doen ze er ook van alles aan om aan die 1000 uren te komen. En ik zie net dat er in de onderbouw ook nog van alles uitvalt. Geen idee hoe ze dat dan doen. Het lijkt me raar als ze hier een boete voor zouden krijgen, ze doen er alles aan om aan die uren te komen, dan zouden ze zoiets toch niet over het hoofd zien dunkt mij.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Toen ik mijn profiel moest kiezen voor de laatste drie VWO-jaren moesten we minimaal aan 4600 uur komen meen ik. Ik kwam toen uit op 5040 uur. Kan me niet voorstellen dat ik zoveel lesuren gehad heb dan, als ik dit nu zo hoor met die 1040 uren norm.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Maar als je nog steeds niet weet waarom je protesteerd terwijl iedereen het erover heeft ben je EN dom EN autistiesch want anders is het wel heel gek. Ik zal het anders zeggen.
Ik zou je toch vriendelijk willen verzoeken dit soort termen niet zo simpel te gebruiken zoals je nu doet. Zo eenvoudig als jij met woorden als 'autisme' omspringt kan eigenlijk niet. Er waren zeker op het begin genoeg leerlingen die protesteerden zonder te weten waarom, al zullen ze hun intussen wel door hebben (hoop ik). Geen reden om meteen met geestelijke ziektes aan te komen.
Overigens werkt mijn zus ook met verstandelijk gehandicapte, evenals een kennis van mij. Allebei op verschillende locaties, maar op allebei de plaatsen mag je geestelijk gahandicapten geen mongolen noemen en zover ik weet mag dat nergens, omdat het algemeen beschouwd wordt als een scheldwoord. Wat jouw ouders doen moeten zij weten, maar op het internet mag je je wel inhouden wat dat betrefd.
Om jouw vraag wat directer te beantwoorden: in theorie worden de concrete beslissingen gemaakt door de scholen, maar deze doen er simpelweg alles aan om de landelijke norm te halen. De scholen zelf is naar mijn mening ook niets kwalijk te nemen.
Duidelijk, maar ik zie nog steeds geen noodzaak om, zoals Iketes zegt, het uit te laten lopen tot rellen als in Frankrijk. Het is niet zo dat ik het met de politiek eens ben, maar ik vind dat dit hele gedoe veel te ver is gegaan ten opzichte van wat het probleem is.
us_raider
-
- 2034 messages
- 0 votes
Afgaande op dit bericht zou ik zeggen dat jij de enige bent met een verstandelijke beperking. Weet je überhaupt wel wat autisme is?
Pure
-
- 770 messages
- 0 votes
Duidelijk, maar ik zie nog steeds geen noodzaak om, zoals Iketes zegt, het uit te laten lopen tot rellen als in Frankrijk. Het is niet zo dat ik het met de politiek eens ben, maar ik vind dat dit hele gedoe veel te ver is gegaan ten opzichte van wat het probleem is.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben het helemaal met je eens. Ik geef alleen aan dat ik de protesten en standpunten in sommige gevallen wel kan begrijpen. Niet dat dat vandalisme rechtvaardigt hoor.
niethie
-
- 7319 messages
- 7243 votes
[quote]veron35 wrote:
Ik vind niet dat je die mensen mongolen mag noemen, het zijn ook mensen, ik denk namelijk niet dat als jij een mongool (zoals jij het zo lekker verwoord) zou zijn het leuk zou vinden als iedereen in jouw omgeving je een mongool zouden noemen. Een beetje meer respect graag.
Iketes
-
- 1968 messages
- 1375 votes
Was vandaag in Amsterdam en was rustig utieindelijk (wat ik gezien heb). Op gegeven moment ging het even fout toen een geparkeerde Ferrari helemaal in elkaar werd gebeukt (dat hoorde ik in ieder geval) en er vuurwerk richting de ME werd gegooid, maar verder niks opzienbarend gebeurd. Geloof dat er nu nog wat mensen op het Leidse Plein bezig zijn. Hoe dan ook, er hing wel op de heenweg in de tram en nadat er een hoop ME bussen kwamen een angstige sfeer.
En oja, wat dat vooroordeel betreft. Ik moet helaas toch de media gelijk gaan geven, wat een ontieglijk dom volk liep daar 
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
(...) zecht (...) Maar als je nog steeds niet weet waarom je protesteerd terwijl iedereen het erover heeft ben je EN dom EN autistiesch want anders is het wel heel gek.
(...)
Scholieren die nu nog niet weten waar ze om gaan staken zijn heel erg verstendelijk beperkt.
Volgens is er iets met jouw verstend.
Bovendien is mongolen wel degelijk een scheldwoord en als jouw ouders dat woord als medewerkers bij een inrichting zouden gebruiken, zouden ze meteen op het matje geroepen, zo niet direct ontslagen.
En volgens mij heb je geen flauw idee wat een autist is.
niethie
-
- 7319 messages
- 7243 votes
Nee volgens mij heeft ie er inderdaad helemaal geen idee van.
veron35
-
- 4768 messages
- 0 votes
En volgens mij heb je geen flauw idee wat een autist is.
Ik weet er dit over:
Je sluit je af van je omgeving en leeft in je eigen wereld.
Je let dus niet op wat anderen zeggen over de staking.
soom
-
- 24919 messages
- 2751 votes
O? Sorry, maar dat is wel heel kortzichtig. Waar jij het over hebt zijn dus de zware gevallen. Er zijn heus wel autistische mensen die zich niet afsluiten voor hun omgeving, hoor.... (maar het gaat wel erg offtopic nu
).
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Ik weet er dit over:
Je sluit je af van je omgeving en leeft in je eigen wereld.
Je let dus niet op wat anderen zeggen over de staking.
Het klopt wat je zegt, maar je neemt het iets te letterlijk. Ze leven inderdaad vaak in een eigen wereld, soms moeilijk in omgang en soms sluiten ze zich wat af. Dat betekent niet letterlijk dat ze niks opvangen van wat ze horen of wat mensen zeggen, dat heeft er dan niet zoveel mee te maken.
Baksteen
-
- 720 messages
- 748 votes
Ik bevind me momenteel in het eerste leerjaar van de MBO opleiding Mediavormgeving. Ik heb hiervoor 1 jaar IBS (International Business Studies) gevolgd.
sinterklaas
-
- 11813 messages
- 3316 votes
BAH! Morgen weer naar die poepschool, daar de eeuwige verveling. En het ergste is nog dat dit de saaiste schooljaar ooit word: geen excursies, een uitjes, geen schoolkampen.... Erger nog: als de rest van de school op schoolkamp gaat moeten wij 5de klassen mondeling examen doen. 
En ik blijf maar 1 lievelingsvak hebben op school en dat is de pauze. 
Oh en nog even dit:
Wij hebben 1300 lesuren (ma, di, do en vr van 9.00 tot 15.30 en wo van 9.00 tot 13.00) en de rest gaat al lopen protesteren en dingen kapotmaken tijdens een demonstratie vanwege 1040 lesuren!!!!
veron35
-
- 4768 messages
- 0 votes
Dan hadden jullie ook kunnen demonstreren...
sinterklaas
-
- 11813 messages
- 3316 votes
Maar, van hoe laat tot hoe laat zit jij/jullie dan op school?
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2595 votes
Begin morgen aan een cursus op school, met als doel een Certificate in Advanced English te halen, vergeven door de University of Cambridge.
Alleen vervelend dat het van 4 tot 5 is op een dag, waarop ik doorgaans om 1 uur 's middags al vrij ben.
matthijs_013
-
- 3631 messages
- 5741 votes
BAH! Morgen weer naar die poepschool, daar de eeuwige verveling. En het ergste is nog dat dit de saaiste schooljaar ooit word: geen excursies, een uitjes, geen schoolkampen.... Erger nog: als de rest van de school op schoolkamp gaat moeten wij 5de klassen mondeling examen doen. 
En ik blijf maar 1 lievelingsvak hebben op school en dat is de pauze. 
Oh en nog even dit:
Wij hebben 1300 lesuren (ma, di, do en vr van 9.00 tot 15.30 en wo van 9.00 tot 13.00) en de rest gaat al lopen protesteren en dingen kapotmaken tijdens een demonstratie vanwege 1040 lesuren!!!!
Het kan erger. Ik heb gewoon elke dag van 8.30 tot 16.00 en daarmee 40 lesuren per week.
sinterklaas
-
- 11813 messages
- 3316 votes
Ja, en dan stellen de kinderen zich al aan dat er 1040 lesuren komen. Volgens mij is dat gewoon onzin want ik denk dat je dan maar een halve dag op school zit. Iedereen heeft veel langer school. (ik heb liever 1040 lesuren tov 1300 lesuren)
Dan krijgen de kinderen te horen dat de 1000 lesuren verhoogd worden naar 1040. Ach....toch een reden om allerlij auto's in de brand te steken, met eieren te gooien en es ff lekker te rellen...
Terwijl ze niet eens weten dat het veeeeel langer duurt van 1000 en 1040 uren.
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
Terwijl ze niet eens weten dat het veeeeel langer duurt van 1000 en 1040 uren.