- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Wat verzamelen jullie?
Wat verzamelen jullie?
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Leuke reactie DHW, bedankt.
Nee, ik kocht die magazines destijds bij een plaatselijke boeken en bladen winkel.
Die importeerde heel veel buitenlandse bladen, een echte luxe.
Maar ik had wel de indruk dat ik zowat de enige was die Famous Monsters steevast kocht.
Overigens blijkt een van die FM nummers die ik erbij heb zitten ook een van de door verzamelaars meest gezochte tijdschriften van de USA te zijn.
Ik schrok (maar op aangename manier dan haha) toen ik zag wat daar voor een prijs op staat tegenwoordig.
Gauw van de hand doen (kan ik mijn ziektekosten rekening mee betalen
)
Justinw
-
- 5378 messages
- 1803 votes
Volgens mij heb jij allemaal dingen die echte verzamelaars zoeken, en er grof geld voor willen betalen. 
Ik heb wel wat oude boeken maar of die wat waard zijn 
stephan73
-
- 6269 messages
- 14442 votes
Nou, net wat foto's gemaakt van mijn verzameling pulp-paperbacks. Het grootste gedeelte zijn van die hard-boiled detective romans, maar er zitten ook aardig wat science-fiction, seks en horror romans tussen.
De reden dat ik begonnen ben met deze verzameling is makkelijk te raden, want er zitten genoeg paperbacks tussen waarvan de cover alleen al de moeite waard is! 

Je kan op de thumbnails klicken en dan zie je de grotere foto's!
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
@stephan73:
Met plezier bekeken Stephan.
Ja, die covers waren/zijn vaak echte 'lokkertjes', absoluut.
Ook een aantal verfilmde verhalen zitten er tussen zie ik zo op het eerste gezicht.
Ik hoop dat 'Zoltan, hound of Dracula' als boek beter is dan de film, haha.
Bedankt voor het plaatsen van de foto's.
Echt leuk om te zien.
Justinw
-
- 5378 messages
- 1803 votes
Inderdaad leuk om te zien. En er zitten echt mooie covers tussen 
Die Hard,Willis
-
- 4005 messages
- 1360 votes
Waar haal je ze vooral vandaan ? Ebay lijkt me ?
Mooie collectie Stephan!
stephan73
-
- 6269 messages
- 14442 votes
Bedankt voor de complimenten! 
Waar haal je ze vooral vandaan ? Ebay lijkt me ?
Nee hoor. De meeste heb ik bij De Slegte vandaan gehaald, maar daar ben ik al een tijd niet meer geweest. Ook kringloopwinkels hebben soms leuke paperbacks, maar dan moet je wel geluk hebben!
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Op 15 januari schreef ik dat ik nog eens terug zou komen op mijn Tarzan verzameling.
Inmiddels heb ik wat foto's opgezocht die door de jaren heen van delen (deeltjes beter gezegd) van de verzameling gemaakt zijn.
Helaas heb ik niets recents meer.
De afgelopen 10 jaar is mijn leven nogal overhoop gehaald, en de verzameling heeft daar onder te lijden gehad.
Vooral in de zin van orde scheppen zoals voorheen wel het geval was(er is veel materiaal bijgekomen, maar niet ondergebracht zoals het zou horen)
Ik hoop dat daar spoedig enige verandering in zal komen.
Welnu, ik hoop dat jullie in ieder geval een beetje plezier beleven aan het bekijken van de spulletjes.
Het zijn weer kijkjes als voorbeeld van wat er zoal in die verzameling te vinden is.
Maar het blijven zeer beperkte indrukken, de komplete verzameling
Is talloze malen uitgebreider.
De duizenden boeken, strips, filmfoto's, posters etc. vullen in totaal zo'n tien kasten- en nog stapels dozen.
Ik begin met een foto die gemaakt werd voor een artikel in een weekblad (Accent) eind jaren zeventig. (ik zie er een beetje gevaarlijk uit met die baard, haha)

Deze is uit 1987, met op de achtergrond een deel van mijn Belgische filmaffiches

De rest is in de tweede helft v.d. jaren '90 gemaakt.
Hier drie van de tien kasten en vitrines

Op deze foto zie je een aantal originele illustraties ( in plakaatverf) die in verkleinde vorm gebruikt werden voor de omslagen van een serie Tarzan pocketboeken, die in de jaren zestig werden uitgegeven.
Ik kreeg ze van de directeur van die uitgeverij (in Hoorn)

En hier zie je (o.a.) die pockets:

Lp's en audiocassettes

Plakplaatjes-albums, kleurboeken, kalender- en stickers

Boekjes uit Duitsland, Griekenland, Frankrijk en China.

Een zeer zeldzaam pop-up boek uit 1935

Buttons, speldjes etc.

En vanalles wat:

En nu is het mooi geweest dacht ik 
Die Hard,Willis
-
- 4005 messages
- 1360 votes
Prachtig hoe zo'n verzameling vorm neemt in de loop der jaren! Geweldige verzameling Brix! Is er eigenlijk nog iets dat je niet van Tarzan hebt ? 
IcU
-
- 6783 messages
- 3051 votes
Wat een fantastische verzameling, Brix. Ben erg onder de indruk.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Bedankt IcU en DHW.
Ik begin mij eigenlijk de laatste tijd, nu het wat 'rustiger' aan het worden is in mijn leven (emotionele downs, door het verlies van veel mensen om mij heen, even niet meegerekend) te realiseren wat ik allemaal bijeen gebracht heb aan verzamelmateriaal.
Ik hoop nog wat jaartjes te hebben om er ook echt plezier aan te beleven, en niet alleen maar bezig te zijn met uitbreiden.
Ik ben nu wel op een punt gekomen waarop ik denk dat het uitbreiden van die verzameling zo langzaamaan wel moet stoppen, of op een heel laag pitje voort moet gaan.
Dat is natuurlijk ook wel makkelijk om te zeggen wanneer je toch al zoveel hebt, en het vinden van items die de moeite waard zijn heel moeilijk is geworden.
En hier kom ik ook even terug op de vraag van DHW, of er nog iets is dat ik niet heb?
Ja hoor, haha.
Maar wat ik écht nog wel zou willen hebben is (financieel) niet haalbaar.
Ik zou graag een van de messen van een van de Tarzan filmacteurs
willen hebben (die in de films gebruikt werden bedoel ik dan)
Die worden af en toe wel te koop aangeboden, maar de prijzen lijken meer op telefoonnummers, haha.
Maar het is zo ook wel goed geweest.
Ik concentreer mij nu wat meer op mijn andere verzameling(en)
Vooral die van western spullen.
En films op DVD natuurlijk en...en...
(oh boy...daar gaat-ie weer! Haha)
IcU
-
- 6783 messages
- 3051 votes
Die worden af en toe wel te koop aangeboden, maar de prijzen lijken meer op telefoonnummers, haha.
Verbaasd me niks.
Vooral die van western spullen.
Kun je dat dan allemaal nog wel kwijt, naast je Tarzan verzameling..?
Ben wel benieuwd wat je zoal aan western spullen in je verzameling hebt, mocht je een keer een drang hebben om foto's te maken 
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
@Icu:
die western-verzameling is wat hoeveelheid betreft geenszins vergelijkbaar met die vanTarzanspullen.
Bestaat uit (veel) boeken, strips, films, maar het leukst vind ik toch de kleding (hoeden, laarzen, jassen, holsters, etc.)en gebruiksvoorwerpen (complete optuiging voor paard, zadel, etc.)
Maar hierbij is wel een grens in zicht.
Meer dan 10 paar westernlaarzen hoef ik niet, ik ben al aan paar 9 toe inmiddels)
Ik woon wel heel dicht in de buurt van een kasteel, maar niet erin.
Mijn ruimte heeft zijn beperkingen, haha.
Maar daar kom ik nog wel eens op terug (bij leven en welzijn) als jullie het leuk vinden.
P.S.
Wat die Tarzan-filmmessen betreft had een Amerikaanse verzamelaar wel enorm geluk.
Die snuffelde, in de jaren negentig, wat rond in een rommelhoek van een filmstudio in Hollywood.
Wat daar lag en stond was bedoeld om weg te gooien.
Toen hij een lade opende van een oud bureau trof hij daarin twee van de messen aan die Johnny Weissmuller in zijn Tarzanfilms had gebruikt.
(Een ervan was van rubber trouwens)
Ik heb er foto's van gezien, waarop Tarzanfans die dingen in hun handen hielden.
Toen werd het pas duidelijk hoe groot de handen van Weissmuller wel waren.
'Kolenschoppen' moeten dat zijn geweest, haha.
Geen wonder dat Weissmuller zo snel kon zwemmen met die 'vinnen'...
thunderball
-
- 5878 messages
- 1414 votes
Prachtige verzameling en leuk om te lezen hoe lang je er al aan bezig bent. Zeker wanneer dit ook nog maar een gedeelte is.
Ikzelf moet het toch maar met 1 kamer doen waar ik alles in kwijt kan plus wat displays en banners in de hal en gangen en op zolder.
Heb het idee dat het bij jou gewoon in het hele huis is?
Kijk je ook vaak in en naar de spullen in je verzameling?
Bij mij is het altijd zo van: hebben, hebben, hebben
en wanneer ik dan iets heb zet ik het neer en ga ik weer over naar het volgende item totdat ik dat dan weer te pakken heb.
Constant ook je grenzen verleggen zowel qua breedte van de verzameling als financieel.
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Mooie verzameling Brix
Ik had wel geen idee dat er zoveel bestond van Tarzan...
Justinw
-
- 5378 messages
- 1803 votes
Echt een super verzamling Brix 
Als jij al niet alles hebt betekent dat er zoveel merchandising rondom tarzan is geweest en is. Wat een prachtige pockets en affiches. 
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
@thunderball:
Dank voor de leuke reactie.
Mijn woning (redelijk ruime flatwoning) staat inderdaad nokvol met verzamelingen.
Het Tarzanmatriaal is ondergebracht in één kamertje, maar dat staat dan ook bomvol met overladen kasten. Negen stuks, maar de 10e (deels vitrine)komt eraan (cadeautje van een vriendelijke buurman)
Die is bij voorbaat al vol, want het spul dat nu in dozen verpakt staat in die kamer moet erin.
Zal niet allemaal lukken, maar ik vind wel een oplossing.
Momenteel is het nog een beetje chaos, na mijn laatste verhuizing.
Maar ik ga er toch werk van maken binnenkort.
Die nieuwe kast is ook wel een stimulans daarbij.
Ik heb regelmatig dingen nodig uit de verzameling, omdat ik dagelijks kontakten heb met Amerikaanse(en andere) Tarzan fans.
Regelmatig moet ik dan dingen checken om antwoord op vragen te kunnen geven.
Dat gaat natuurlijk een stuk beter wanneer alles op orde is.
Dubbel materiaal (ook nog een aardige collectie op zichzelf) staat in dozen in mijn (gelukkig nogal ruime)kelder.
Daar liggen ook nog een aantal grotere stukken, zoals Bioscoop displays, want die passen echt niet in mijn woning.
Verder staat er nog een vitrinekast in de gang, met daarin mijn verzameling aan figuren van Ridders, Romeinen, musketiers, Paarden, exotische dieren en enkele LOTR figuren.
Op mijn slaapkamer staan er 4 open kasten.
Drie ervan met westernboeken, en historische- en filmboeken over westerns, en nog wat figuren(beeldjes) op dat gebied.
Een andere kast bevat vooral veel jeugdboeken van velerlei aard.
(Robin Hood, Robinson Crusoe etc. en boeken van TV jeugdseries v.d. Vlaamse televisie, etc, etc)
In mijn ruime woonkamer (in feite 2 kamers) staan er nog een platenkast met mijn LP verzameling, een grote boekenkast met diverse boekenverzamelingen, zoals Sherlock Holmes, Maigret, Edgar Wallace, en heel veel historische naslagwerken en romans (Middeleeuwen, Grieken, Romeinen) En Fantasy en SF , Jules Verne, Von Däniken, Tolkien, etc.etc.
Verder nog een boekenkast met mijn circusboeken en Vlaamse schrijvers, en nog het e.e.a..
Een boekenkast met Karl May's verhalen uit de Oriënt, en veel boeken over Afrika en andere landen.
En nog een kleiner kastje met muziekboeken (over De Blues , Beat, Jazz, Rockmuziek etc.) en ook een deel van mijn filmboeken.
Dan is er tot slot nog een diepe muurkast met mijn nogal omvangrijke stripverzameling.
O, ik vergeet een kleine vitrine met Kuifje spulletjes nog.
Aan de wanden hangen er ook nog wat dingen.
Mijn westernverzameling is verdeeld over de slaapkamer (boeken en kleding) en woonkamer (ander spul)
Mijn DVD verzameling is verdeeld over diverse plekken in huis.
En tussen al dat spul in heb ik toch nog plaats om mij te bewegen, maar liefst niet teveel, haha.
Ik heb mijn best gedaan op dit antwoord dacht ik.
Maar ik herken dat 'hebben' wel hoor, anders was het nooit zover gekomen natuurlijk.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
@Justinw en Metalfist:
Er bestaat oneindig veel aan Tarzan verzamelmateriaal.
De figuur bestaat binnenkort dan ook al 100 jaar (in 1912 verscheen het eerste Tarzanboek)
Men(fabrikanten) heeft altijd brood gezien in Tarzan merchandize.
Je kan het zo gek niet bedenken of er is wel iets mee gedaan op dat gebied.
Vroeger waren er zelfs Tarzan sigaretten op de markt.
Nu zou je zeggen wat heeft dat nu met Tarzan te maken?
Maar de originele Tarzan uit de boeken van Schrijver Burroughs rookte af en toe wél, al weten dat weinigen.
Hij deed dat bijvoorbeeld in het laatste boek, dat zich afspeelde op Sumatra, in de tweede wereldoorlog.
Tarzan, die eigenlijk John Clayton (lord Greystoke) heette was daarin in dienst van de Royal Airforce, als verkenningsofficier.
In eerste instantie weten de andere figuren in dat boek niet dat hij de jungleman is, want hij draagt uiteraard een uniform.
Ach, ik draaf weer eens door met mijn verhalen.
Mijn enthousiasme gaat met mij op de loop, haha.
Justinw
-
- 5378 messages
- 1803 votes
Indrukwekkend hoeveel verzamelingen jij hebt, echt niet te geloven. Ik heb zin om binnenkort een tarzan film te zien. Nog een aanrader?
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Haha, een goede vraag, maar het antwoord komt dan geheel voor mijn verantwoording.
Ik zou Tarzan's Greatest Adventure (1959) en Tarzan the magnificent' (1960) aanbevelen. Dat zijn toch de beste naar mijn mening.
(als je die vinden kan heet dat)
'Greystoke' heeft ook wel iets, al is het niet echt de held Tarzan die je daarin ziet, eerder een triestige figuur.
Ik ben zelf ook wel gek op 'Tarzan goes to India'(1962)
Maar wellicht vind je zelf de Weissmuller films ook wel leuk om eens te zien (wijken erg af van de Tarzan uit de boeken, en zijn meer
familie-entertainment. Tenminste na de eerste twee van de in totaal 12 stuks)
Grappig is wel ' Tarzan's New York Adventure', ook met Johnny Weissmuller.
Veel succes, en kijkplezier.
Ben wel benieuwd naar je indrukken achteraf.
N.B.
Ik heb het al eerder gezegd dacht ik, de Tarzan uit de boeken van E.R. Burroughs is het personage dat mij aanspreekt.
De films lijken daar nauwelijks op, maar sommige zijn wel aardig.
Justinw
-
- 5378 messages
- 1803 votes
Ik heb Greystroke vandaag gehuurd, kijk hem denk ik vanavond 
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Justin , het is Greystoke, niet Greystroke, al vind ik die laatste naam wél leuker, haha. 
Je hebt toch niet per ongeluk een andere...haha.
Nee, ik ben flauw bezig, heel veel kijkplezier met die film.
Laat je eens weten hoe hij is bevallen achteraf?
Justinw
-
- 5378 messages
- 1803 votes
Neey ik heb de goede gewoon typfoutje 
En dankjewel, en zal ik doen 
Miron
-
- 744 messages
- 74 votes
Haha, ongelooflijk die Tarzan verzameling. Petje af.
Heb je helemaal geen behoefte aan producten van de Disney franchise?
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
@Miron:
Haha, die Disney Tarzan merchandize is nog een verzameling op zichzelf, zoveel spul heb ik daar van liggen en staan.
Alleen heb ik geen foto's meer gemaakt van mijn verzameling sinds dat allemaal op de markt kwam.
De overdaad aan Disney producten heeft mij wel zo'n beetje de das omgedaan, om het zo maar uit te drukken.
Dat materiaal neemt zó ontzettend veel plaats in dat het niet meer leuk is.
Maar ik héb het wél dus.
Van kinderschoentjes tot badschuim, en dan die grote bioscoop displays- en winkel displays waarmee ik de hele kamer zou kunnen behangen, haha.
Maar in feite is die Disney benadering bijna net zo schadelijk voor het imago van de originele Tarzan als de films van Johnny Weissmuller dat zijn geweest.
D.w.z. beide maken er een kinderheld van, terwijl de boeken van Burroughs daar niet voor bedoeld waren.
Ik had gehoopt op een nieuwe visie op Tarzan, in de vorm van de film die Guillermo Del Toro gepland had.
Hij wilde de Tarzan uit de boeken in een volwassen, en rauwe versie verfilmen. Terug naar de oorspronkelijke basis.
En dat zou beslist geen familiefilmpje zijn geworden.
Helaas heeft hij het project moeten laten schieten, omdat hij zijn handen vol heeft aan 'The Hobbit'.
Erg jammer.
Wat zijn opvolger, Stephen Sommers, er van gaat maken is af te wachten.
Maar de eerste berichten daarover stemmen mij niet erg hoopvol.
IcU
-
- 6783 messages
- 3051 votes
Maar in feite is die Disney benadering bijna net zo schadelijk voor het imago van de originele Tarzan als de films van Johnny Weissmuller dat zijn geweest.
D.w.z. beide maken er een kinderheld van, terwijl de boeken van Burroughs daar niet voor bedoeld waren.
Grappig. Aangezien ik Weissmuller toch als de 'echte' Tarzan beschouw (zonder verdere kennis van het personage zelf)
Miron
-
- 744 messages
- 74 votes
Disney Tarzan vond ik altijd wel een baasie hoor. Behalve natuurlijk die afschuwelijke serie op Jetix.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Grappig. Aangezien ik Weissmuller toch als de 'echte' Tarzan beschouw (zonder verdere kennis van het personage zelf)
Ja, dát bedoel ik nu.
En daar denkt het gros van de filmkijkers net zo over.
Weissmuller kent iedereen 't best.
Niet verwonderlijk, met 12 Tarzanfilms, die in de bioscopen zo vaak gedraaid werden dat ze op 't laatst helemaal versleten waren.
En ook op TV heel vaak te zien geweest.
De versie die de makers van die films ervan maakten is een familie-entertainment gebeuren., en best vermakelijk ook nog.
Een niet al te intelligente Tarzan, die nauwelijks Engels spreekt, en de helft van de tijd in het water door brengt.
En groot succes had ook de chimpansee Cheeta, met haar komische inbreng. (in de originele boeken komt geen chimpansee voor trouwens)
Totaal tegengesteld aan het origineel.
Maar in feite valt het de producenten van die simpele Tarzanversie niet eens te verwijten dat ze er zoiets van hebben gemaakt destijds (vanaf 1932 ging het dus mis, en dat duurde tot 1959)
De hoofdschuldige van die ontwikkeling is niemand minder dan de bedenker van Tarzan zélf, namelijk Edgar Rice Burroughs!
Die liet destijds contractueel vastleggen dat de filmmakers alleen de naam van Tarzan mochten gebruiken , en dat de films verder niets, of nauwelijks iets, met zijn originele werken te maken mochten hebben.
Zo werd ook Tarzan's wederhelft Jane omgedoopt van de oorspronkelijke Amerikaanse (uit Baltimore afkomstige) Jane Porter tot Jane Parker, uit Londen.
Reden voor die bepaling was het feit dat Burroughs de rechten voor de verfilmingen van zijn originele romans al verkocht had aan andere filmmaatschappijen, jaren eerder.
Daar zijn toen ook een aantal films van gemaakt, maar allemaal nog in de periode van de 'stomme' film (en dat waren de meeste van die films dan ook letterlijk. Niet alleen zonder geluid, maar ook belachelijke producties)
Op een bepaald moment zag Burroughs het gevaar van het populair geworden nieuwe imago van Tarzan (Weissmuller versie) in, en probeerde daar iets aan te doen.
Hij begon een eigen filmmaatschappij, en maakte zelf een Tarzanfilm, 'The New Adventures of Tarzan' (1935) met een Tarzan die wél leek op zijn eigen schepping.
Het was eigenlijk een filmserial, bestaande uit meerder afleveringen, met een totale duur van bijna 4 uur.
Later werd er een kortere feature versie van uitgebracht.
De hoofdrol werd gespeeld door Olympische sportkampioen Herman Brix (die achternaam zal je bekend in de oren klinken, haha)
Brix blijft, tot op de dag van vandaag de acteur die het dichst bij het origineel komt.
De film zelf werd in de USA geen groot succes, maar wel in overige landen.
Dat was te wijten aan een boycot van de kapitaalkrachtige MGM filmmaatschappij.
Die schrokken zó van die Brix-Burroughs Tarzan versie, die wel aansloeg ook in de USA, dat ze bioscoopeigenaren te kennen gaven dat ze geen MGM films meer kregen wanneer ze die Burroughs film zouden vertonen.
De Brix Tarzanfilm draaide toen alleen in kleine bioscoopjes, en leverde niet genoeg geld op om aan een tweede film te beginnen.
Bovendien had Burroughs destijds allerlei problemen op persoonlijk vlak, en stopte hij met die filmonderneming.
Nu is die film, 'The New Adventures of Tarzan' op zich geen echt geslaagde film.
Men mikte op een groot publiek, dus ook jeugdige bioscoopgangers, om zoveel mogelijk geld eruit te kunnen slaan.
Daardoor bleven de te ruwe fragmenten uit de originele boeken weg.
Maar Brix speelde de rol als de intelligente figuur die Tarzan in het origineel ook is.
Er was te weinig geld om er echt iets geweldigs van te maken, en de productie ervan had met enorme tegenslag te kampen.
De opnames vonden grotendeels plaats in de oerwouden van Guatemala.
De helft van de filmploeg liep al gauw tropische ziekten op, inclusief de hoofdrolspeler Herman Brix.
Er waren geen wegen in het oerwoud, en de zware vrachtwagens met film en geluidsapparatuur kwamen bijna niet vooruit in de jungle.
Tot overmaat van ramp raakte het geld op, en kwam er vanuit de USA geen nieuw geld binnen.
De filmploeg moest zelf in voedsel voorzien!
Zo ging men van lieverlee maar vissen, om toch wat te eten te hebben.
Brix sloeg zich als een echte Tarzan dapper door alles heen, ondanks zijn ziekte, waardoor hij minsten 15 kilo afviel, hetgeen goed te zien is in de film.
Hij deed daarbij vrijwel al zijn stunts zelf (een stuntman was te duur!)
Tot op de dag van zijn overlijden, vorig jaar, heeft Brix (die later een flinke filmcarrière maakte onder de naam Bruce Bennett) nooit één cent aan gage ontvangen voor zijn inspanningen.
De filmploeg moest na de opnames in Guatemala zelfs liftend, per schip, terug naar Hollywood zien te komen.
Ik zou wel eens graag een film over het ontstaan van die Tarzanfilm willen zien.
Succes gegarandeerd, haha.
Tot zover dit stukje Tarzanfilm geschiedenis.
Tot slot een foto van mijn favoriete Tarzanacteur Herman Brix ( alias Bruce Bennett) met wie ik ook nog een tijdje schriftelijk contact heb gehad. Een geweldige (en zeer sympathieke)kerel, die nog aan paragliding deed toen hij al ver in de negentig was!
In zijn biografie; 'Please don't call me Tarzan', heeft de schrijver zelfs nog een briefje dat ik ooit aan Brix schreef opgenomen. Wel leuk voor deze Brix fan natuurlijk)

Justinw
-
- 5378 messages
- 1803 votes
Werkelijk intressant stukje geschiedenis. En leuk om te weten waar de naam "Brix" vandaan komt 
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
@Justin:
Thanks Justin. 
Maar waar die vandaan komt staat ook in het MM topic over nicknames te lezen.