- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Klassiekers/oudere films die ik deze maand wil gaan zien
Klassiekers/oudere films die ik deze maand wil gaan zien
John Milton
-
- 24219 messages
- 13383 votes
One could do worse, stephan-0115. Mooie films in het vooruitzicht. Alleen Le Procès heb ik nog niet gezien. 2001 op een rustig moment kijken, wanneer je niet moe bent.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
- M is de Duitse klassieker die we ook nog aandoen. Ook Das Boot kan een klassieker genoemd worden die ik kijk deze maand.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Ik ben dit topic een beetje uit het oog verloren, zie ik. Zo rond maart heb ik me schijnbaar voorgenomen om A woman under the influence, Silent Running, Profondo Rosso, Kes, en All Quiet on the Western Front te kijken. Dit is een 60 % scoringspercentage geworden:
Profondo Rosso - 3.5*
Kes - 3.5*
Silent Running - 2.0 *
De andere twee moeten maar weer even geduld hebben. Qua verdere klassiekers die ik me dan bij deze voorneem in de komende maand te gaan kijken:
DVD-T
-
- 15565 messages
- 3123 votes
Aangezien ik nogal wat klassiekers/oudere film op stapel heb liggen waar het maar steeds niet van komt en het de laatste jaren wat verwaterd is met oudere films kijken een kijklijstje gemaakt alvast voor december. Wil er sowieso 2 per week gaan kijken. Als het bevalt ga ik het zeker vaker doen.
Reserve: Scarface (1932)
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Een heleboel maar meerbepaald vooral:
Du Rififi Chez Les Hommes
Die Brucke
Le Trou
Un Condamné s'est mort...
stephan-0115
-
- 1358 messages
- 2200 votes
Alvast voor komende maand gekeken wat ik wil zien:
Met kerst wil ik sowieso It's a Wonderful Life (1946) kijken.
Daarnaast wil ik deze 2 klassiekers van Victor Fleming kijken: The Wizard of Oz (1939) en Gone with the Wind (1939). Van Joseph L. Mankiewicz staat All about Eve (1950) op het programma. Ten slotte van Billy Wilder staan Witness for the Prosecution (1957), Sunset Blvd. (1950), The Apartment (1960), Some Like It Hot (1959), Ace in the Hole (1951) en Double Indemnity (1944)
Zijn er redelijk wat, denk ook niet dat ze er allemaal van komen, maar dit is wel wat ik ambieer te zien in december
stephan-0115
-
- 1358 messages
- 2200 votes
Het scheelt wel dat het op 'Gone with the Wind' na niet vreselijk lange films zijn.
John Milton
-
- 24219 messages
- 13383 votes
Wilder vind ikzelf eigenlijk praktisch zonder uitzondering de moeite waard. Groot fan van Sunset Boulevard, vooral als je de achtergrondgeschiedenis van de acteurs kent.
stephan-0115
-
- 1358 messages
- 2200 votes
Ben ook wel erg benieuwd naar Wilder, die films die ik wil zien worden toch erg hoog gerated.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Onbedoeld heb ik afgelopen maand een hele berg klassiekers gezien.
Valparaíso Mi Amor (1969) - Aldo Francia is de meest bijzondere. Een van de Chileense klassiekers. Neorealistische vrij harde film over vier tieners die zonder vader komen te zitten, waarbij geen acteurs zijn gebruikt maar mensen die in de situatie van de personages zitten (politieagenten worden door politieagenten gespeeld, de kinderen worden door weeskinderen gespeeld, hoeren spelen hoeren, etc.). De film kent o.a. twee prachtige achtervolgingsscenes te voet.
En verder, op jaar geordend:
Austernprinzessin, Die (1919) - Ernst Lubitsch
Aldea Maldita, La (1930) - Florián Rey
Inquilino, El (1957) - J.A. Nieves Conde
Tigre dei Sette Mari, La (1962) - Luigi Capuano
Campanadas a Medianoche - Falstaff - (1965) - Orson Welles
C'era una Volta il West (1968) - Sergio Leone
Prima Angélica, La (1974) - Carlos Saura
Rupan Sansei: Kariosutoro no Shiro (1979) - Miyazaki
Nostalghia (1983) - Tarkovsky
Sixteen Candles (1984) - John Hughes
En enkele goede films die de titel klassieker ook wel verdienen:
Europa Europa (1990) - Agnieszka Holland
Los Amantes del Círculo Polar (1998) - Julio Medem (herziening)
Flavio
-
- 4893 messages
- 5224 votes
Ondanks dat ik anderhalve maand had voor 7 films ben ik aan Bad Ma Ra Khahad Bord niet toegekomen. Van de rest van het lijstje was het merendeel goed maar zat er helaas geen enkele topper tussen.
Hana-Bi (1997) 3,5 * had hier op wat meer gehoopt, wel benieuwd naar ander werk van Kitano want alleen deze en Dolls gezien
Romancing The Stone (1984) 2,5 * duidelijk de minste broeder maar had een vrolijke avonturenfilm verwacht en dat kwam niet helemaal uit
The narrow margin (1952) 3 * kleine tegenvaller, ondanks dat ik wel van noir houd.
Det Sjunde Inseglet (1957) 3,5 * Mooi maar kan m.i. niet tippen aan het beste werk van Bergman.
Bad Ma Ra Khahad Bord (1999) Niet gezien, dus gaat mee naar de volgende ronde.
Perceval le Gaullois (1978) 3,5 * grootste verrassing, aangenaam filmpje, eerder theatraal dan filmisch, heel origineel met teksten uit Chrétien de Troyes' Middeleeuwse werk Perceval ou le Conte du Graal onderbroken door Middeleeuws getokkel en gezang. Voor als je een keer zin hebt in iets anders.
All about Eve (1950) 3,5 * Deze had ik al eens gezien maar leuk om weer eens te kijken. Beetje traag maar erg goed geacteerd en fijne dialogen.
Zal eens kijken wat ik in December ga opzetten.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Dit wordt de volgende voor vandaag. Verder nog altijd Die Brucke en Das Boot dat ik moet kijken van de Duitse challenge waar ik in faalde om die te volbrengen. Ga mijn best doen om wat te gaan inhalen, maar dat lukt dus toch nooit.
Verder weinig klassiekers op het programma... aangezien deze maand in het teken van 2015 staat.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Sinds mijn vorige update van pak 'm beet een maand geleden heb ik toch redelijk wat kunnen kijken, inclusief een aantal flims die ik toendertijd noemde. Helaas, helaas, All Quiet on the Western Front is nog steeds niet gekeken, en ook A Matter of Life and Death moet nog. Wel heb ik in de tussentijd een aantal andere klassiekers gekeken, of in ieder geval oude films aangezien de kwalificatie 'klassieker' wellicht wat subjectief is. Met name de Franse cinema was goed vertegenwoordigd afgelopen maand, al was dat wel met bijzonder wisselend succes.
4.5* - A Woman under the Influence (1974). Prachtig portret van een vrouw die ze mentaal al lang niet meer allemaal op een rijtje heeft, en haar man wiens liefdevolle maar bijzonder gemankeerde en soms agressieve karakter de boel alleen maar erger maakt. Heel echte personages, en daardoor af en toe een moeilijke kijkervaring, maar erg de moeite waard.
4.0* - Un Condamne a Mort ... (1956). Strakke en kale ontsnappingsfilm, met een laatste half uur waar de spanning vanaf druipt.
4.0* - Du Rififi chez les Hommes (1955). Weer Frans, maar nu meer richting de gangsterfilm. Soms een beetje volgens het boekje, al heeft deze film op sommige vlakken het boekje geschreven. Maar alsnog erg goed gedaan, dit.
4.0* - Sweet Smell of Success (1957). Scherpe gesprekken, cynische personages die alles doen voor hun eigen gewin, en sterke acteerprestaties - toffe noir.
3.5* Jeux Interdits (1952). Kinderen proberen de ellende te verwerken temidden van het oorlogsgeweld - toch werd ik niet heel erg gepakt.
3.0* O Slavnosti a Hostech (1966). Absurdistische film en overduidelijke politieke satire uit Tsjechoslowakije, en niet verbazend dat dit door de Sovjets verboden werd. Maar dit is vooral interessant in de tijdsgeest, niet zozeer als boeiende film op zichzelf.
2.5* The Servant (1963). Zeeer Brits. Goed geacteerd, maar verder was deze film niet aan mij besteed. Erg traag.
2.0* La Regle du Jeu (1939). Tja, en dit was dus niet traag, sterker nog, het had wel wat trager gemogen. Ik ergerde me groen en geel aan die drukte in deze film, en wie er waarom met wie vreemdging interesseerde me niks.
2.0* Les Vacances de Monsieur Hulot (1953). En deze flauwe slapstick was 'm ook niet. Wellicht moet ik het toch meer bij de Franse drama en misdaadfilms houden.
De films voor komende maand zal ik nog eens goed over nadenken. All Quiet on the Western Front en A Matter of Life and Death moeten sowieso nog, Il conformista staat ook op het programma.
John Milton
-
- 24219 messages
- 13383 votes
Goed bezig hoor.
Ik had Jeux Interdits iets hoger zitten, en verwacht meer van Hulot dan jij er uithaalde. Ik hoop dat ik van Woman Under the Influence net zo gaan genieten als jij!
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Deze maand staat bij mij vooral in het teken van de kerstdagen. Dus zoetsappige, winterse, vrolijke of andere films die passen bij de kerstsfeer. O.a. op de planning staan Marcelino Pan y Vino (1955), The Railway Children (1970), Sonagi (1979) en Les Misérables (1958), die ik gisteren al zag.
Als iemand klassieke aanraders weet die binnen een winterse / kerstsfeer passen hou ik me aanbevolen, The Sound of Music heb ik al gezien
.
Daarnaast wil ik deze maand ook de meer recente films die binnen dit thema passen zien, o.a. Annie (2014) en Krampus (2015) die ik onlang zag en The Secret Garden (1993) en London Road (2015).
Flavio
-
- 4893 messages
- 5224 votes
Als iemand klassieke aanraders weet die binnen een winterse / kerstsfeer passen hou ik me aanbevolen, The Sound of Music heb ik al gezien
..
Ik ga deze maand voor:
Les Croix de Bois (1932)
Big Trouble in Little China (1986)
Auch Zwerge haben klein angefangen (1970)
Performance (1970)
Norma
-
- 3463 messages
- 5088 votes
.
Holiday Affair (1949) komt zaterdag op tv!
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Dank voor de tips!! It's a wonderful life had ik al gezien (3,5*), de Belgische TV kan ik hier niet ontvangen, maar ik zal die en Miracle on 34th St. wel in de gaten houden voor als ik ze tegenkom 
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
...Ik denk niet dat ik ze allemaal de komende maand ga zien, maar voor het jaar om is zou toch wel mooi zijn. Enkele van deze titels staan ondertussen al jaren op de lijst... maar het hardcore clubje van grote klassiekers die ik graag nog wil zien wordt alsmaar kleiner en ik voel dat het dit keer zou kunnen lukken!
...
"33 te gaan"
*master of the house 1925
*L'Argent 1928
*brothers and sisters of the toda family 1941
*les visiteurs du soir 1942
*aniki bobo 1942
*Paisan 1946
*miracolo a milano 1951
oyu sama 1951
*limelight 1952
smiles of a summer night 1955
*a bloody spear on mount fuji 1955
*Shin heike monogatari 1955
Sôshun 1956
le soupirant 1963
*The Thirteen Assassins 1963
*Adauchi 1964
Fighting Elegy 1966
*Uccellacci e Uccellini 1966
Valley of the Bees 1968
*Kiru 1968
*zert 1969
le grand amour 1969
*they might be giants 1971
*a new leaf 1971
Juste Avant la Nuit 1971
*Distant Thunder 1973
A River Called Titas 1973
*C'eravamo tanto amati 1974
*Cría cuervos 1976
*3 women 1977
Under the Volcano 1984
*The Dead 1987
*Recordações da Casa Amarela 1989
het einde van het jaar begint nu toch wel erg snel te naderen
alles met een * heb ik de afgelopen tijd gezien
maar de rest van de lijst zal niet meer helemaal gaan lukken
misschien denk dat ik zo Under the Volcano opzet
... maar met mijn inhaal-lijstje van mogelijke toppers voor dit jaar schiet het ook nog niet echt op... 
toch redelijk goed bezig qua plannen en discipline 
en een boel moois gezien!
DVD-T
-
- 15565 messages
- 3123 votes
Ladri di Biciclette (1948) CHECK (3.5*)
Rosemary's Baby (1968) CHECK (4.0*)
Gone with the Wind (1939) CHECK (4.5*)
Les Diaboliques (1955) CHECK (4.0*)
Reserve: Scarface (1932)
4 uit de lijst gezien. De rest komt later aan bod. Toch een best geslaagd experiment om zo wat meer klassiekers te gaan zien. Naast titels in deze lijst ook nog twee andere klassiekers kunnen zien. Alle twee met Judy Garland. Dat waren Meet Me in St. Lois (4.0*) en A Star is Born (3.0*). Met twee herzieningen van klassiekers er bij komt dat dus uit op gemiddeld 2 per week. Ook prima te combineren zo met de moderne cinema. De films die ik gezien heb zijn allen goed tot zeer goed bevallen. Met Gone With the Wind als hoogtepunt. En mijn angst om Ladri te gaan zien bleek geheel onterecht natuurlijk.
Ga zeker in de toekomst meer oudjes bekijken, weer heel wat ontdekt en aangeschaft dus er staat nog veel moois op de planning.
Voor aankomende maand staat gepland:
Oude entries:
Nieuwe entries:
Sunrise: A Song of Two Humans (1927)
Reserve:
John Milton
-
- 24219 messages
- 13383 votes
En mijn angst om Ladri te gaan zien bleek geheel onterecht natuurlijk.

Mooie lijst hoor, voor januari! Ik was zelf vanmorgen al even aan mijn eigen begonnen. To be continued.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Solyaris
Blade Runner
The Great Escape
Die Brucke
Das Boot
Du Rififi chez les Hommes
en misschien
Papillon
kijken of dit lukt.
DVD-T
-
- 15565 messages
- 3123 votes

Mooie lijst hoor, voor januari! Ik was zelf vanmorgen al even aan mijn eigen begonnen. To be continued.
Just say it! Zelfde geld ook voor Les Diaboliques. Daar had je het al over die geweldige eindscenes.
stephan-0115
-
- 1358 messages
- 2200 votes
Sowieso m'n laatste 3 Kubrick's: Lolita, Spartacus en Barry Lyndon.
Flavio
-
- 4893 messages
- 5224 votes
Doel van December ruimschoots gehaald, 4 per maand is natuurlijk ook niet veel.
Voor januari ga ik het oeuvre van Douglas Sirk wat verder uitpluizen, heb alleen There's Always Tomorrow gezien en die was me goed bevallen.
Deze maand wil ik zien:
Thunder on the Hill (1951)
All I Desire (1953)
The Tarnished Angels (1958)
Imitation of Life (1959)
Ook ben ik begonnen aan de oude Bond films dus ik zal waarschijnlijk ook nog wel aan From Russia with Love toekomen.
John Milton
-
- 24219 messages
- 13383 votes
Nu de lijstjesdrukte weer voorbij is, en de rust wat wedergekeerd (hoewel, er draait me toch veel moois in de bios) is het tijd om weer wat meer aandacht aan de klassiekers te besteden, en er af en toe weer eentje mee te pakken. Voor februari bestaan mijn geplande klassiekers uit:
http://i66.tinypic.com/2w73638.jpg
- The Shop around the Corner (1940)
- A Woman under the Influence (1974)
Daarmee zijn de jaren '40, '50, '60 en '70 vertegenwoordigd. Dat lijkt me heel aardig.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
December heb ik toch grotendeels besteed aan het wegwerken van mijn genante kijkachterstand qua 2015-films; daarna toch wel weer wat klassiekers kunnen kijken. Met name Le Procès was ik erg over te spreken, maar ook mijn uiteindelijke ziening van A Matter of Life and Death beviel goed - een veel minder zware film dan ik verwachtte. Voor februari hou ik in ieder geval All Quiet on the Western Front (1931) en Il Conformista (1970) op de lijst, en ik voeg toe:
De december/januari-films:
4.5* - Le Procès (1962)
4.0* - A Matter of Life and Death (1946)
4.0* - Trois Couleurs: Rouge (1994)
3.5* - Ordet (1955)
3.5* - If.... (1968)
3.5* - The French Connection (1971)
2.5* - Brighton Rock (1947)
DVD-T
-
- 15565 messages
- 3123 votes
Voor aankomende maand staat gepland:
Oude entries:
Notorious (1946) CHECK (2.5*)
The Long Goodbye (1973) CHECK (4.5*)
Nieuwe entries:
Sunrise: A Song of Two Humans (1927) CHECK (4.5*)
La Notte (1961) CHECK (4.5*)
Singin' in the Rain (1952) CHECK (4.5*)
Reserve:
Blijkbaar een goede lijst samengesteld met maar liefst 4 x 4.5*. De hoge waarderingen voor Long Goodbye en La Notte vielen min of meer binnen mijn verwachtingen. Notorious toch iets meer van verwacht. Niet vaak dat ik een vrij lage waardering voor Hitchcock geef (enige andere is Dial M for Murder). Voor mij kwam de film niet echt los. De films die alle verwachtingen overtroffen waren Sunrise en Singin' in the Rain. Genres waar ik eigenlijk weinig tot niets mee heb. Begin die oude musicals toch wel steeds meer te waarderen en de Silent cinema zorgt eindelijk eens voor dat ik helemaal om ga voor zo'n soort film ipv. erg geïrriteerd raken.
5 van de acht uit de lijst gezien. Die andere had ik nog geen zin in en misschien zijn die acht nog net iets te veel voor mij. Maar ze komen zeker nog wel aan bod. Voor februari staan andere dingen op de planning, maar zal hier en daar wel een wat oudere film gaan meepikken.
SergioMalick
-
- 1230 messages
- 1833 votes
Ik heb al een hele tijd een aantal films klaar liggen. Echter vertik ik het toch steeds om ze op te zetten met het slappe argument dat deze films 'meer energie vereisen' dan het bekijken van een nieuwere film. Terwijl ik een hoop hele mooie films heb leren ontdekken door juist af en toe een vreemde steen On te draaien. Het zijn de volgende films die ik maar blijf uitstellen:
- À Woman Under the Influence 1974
- Andrey Rublyov 1966
- On the Waterfront 1954
- Paths of Glory 1957
- Straw Dogs 1971
- The Longest Day 1962
- The Cranes are Flying 1957
- The Spirit of the Beehive 1973
- Z 1969
Staat er een film in dit lijstje waarvan jullie zeggen: "Die moet je echt kijken"? Met in het achterhoofd mijn top 10 en overige stemmen. Vaak moet ik gewoon beginnen, maar dan ga ik twijfelen welke ik precies moet opzetten. En uiteindelijk beslis ik om toch maar een totaal andere film te kijken. Misschien kan ik in deze carnavalsmaand eindelijk eens deze klassiekers bekijken.