- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Klassiekers/oudere films die ik deze maand wil gaan zien
Klassiekers/oudere films die ik deze maand wil gaan zien
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
Is dat niet wat heftig voor één weekend?
Is het niet leuker om dat iets meer te spreiden? Zou er zelf dan meer van genieten, denk ik
Te heftig? anders gooi ik er de maandag bij. 
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
Het is een begin
Ja, we zien wel. Misschien doe ik gewoon enkel Sunset Blvd., Double Indemnity en North by Northwest om mee te beginnen. Misschien is dat beter.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Laat ik bijna 4 jaar later mijn zelf gestarte topic weer eens kicken. 
Zulke grote namen tussen de nog niet geziene films als die ik in 2015 had zitten er niet meer tussen, maar ik moet nog steeds een hoop klassiekers/oude films zien. Voor Juni heb ik het volgende klaar liggen:
https://i.imgur.com/XjJJMGT.jpg
Deze filmtips komen uit de volgende lijsten:
-A Personal Journey with Martin Scorsese
Het is een beetje een Amerikaans onderonsje, maar dat haal ik wel weer in 
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Zitten prima films tussen. Hiervan moet ik er ook nog een aantal.
Flavio
-
- 4893 messages
- 5223 votes
Van wat ik heb gezien (ongeveer 2/3e) vind ik alleen The Bad & The Beautiful een aanrader. Al is het verguisde Duel in the Sun ook wel de moeite waard.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Duel in the Sun trok me idd wel!
Maar deel vooral wat jullie willen kijken, als je zin hebt. Misschien kunnen we deze eer tot leven wekken. Ik zal laten weten welke het beste bevielen. Afgelopen week was dat Educating Rita (1983). Al kan ik me zomaar voorstellen dat anderen daar minder van gecharmeerd zijn dan ik.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5066 votes
Ik ben nu bezig met een Sam Fuller-cyclus. Daarna ga ik denk ik weer mijn Gouden Palm en Oscarlijstjes (best picture) aanvullen denk ik:
Heb het volgende klaarliggen
Best Picture Oscar (nu gezien 67/95)
An American in Paris
Oliver!
The French Connection
The Sting
Chariots Of Fire
Terms of Endearment
Shakespeare in Love
Green Book
Dat zou me naar 75 brengen
Het palmenlijstje: Ik sta daar op 54/94 en heb deze titels klaarliggen:
The Cranes are Flying
Black Orpheus (opgenomen van tv)
Un Homme et Une Femme
Padre Padrone
All That Jazz
Missing
The Mission
Sous Le Soleil de Saran
Farewell My Concubine
The Wind That Shakes The Barley
Dat zou me op 64 brengen.
Maar misschien gooi ik de planning ook wel helemaal om en doe ik iets heel anders. Milos Forman bijvoorbeeld en dat met name zijn eerste vier Tsjechoslowaakse films. Of een Polen-thema zit ik ook aan te denken.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
We zouden nog ergens een Holland thema doen dit jaar he? 
oup
-
- 586 messages
- 3177 votes
Leuk topic! In de spaarzame tijd die ik kan besteden aan het kijken van films probeer ik ook geregeld een ‘klassieker’ mee te pakken. Aandacht gaat dan vooral uit naar titels die op 10+ ICM-lijstjes staan. Maar met name kijk ik films waar ik op dat moment zin in heb. Er is (gelukkig!) nog zoveel te ontdekken.
Afgelopen periode wat meer de focus gehad op het ‘afvinken’ van meerdere films per regisseur. Zo zag ik de laatste maanden 8 films van Röhmer.
Het in de bioscoop opnieuw ‘beleven’ van Amélie (samen met mijn dochter Amélie gekeken, echt een superleuke ervaring en wat blijft dit toch een dijk van een film!) een aanzet om eens wat meer te gaan kijken van Jeunet. Inmiddels Un Long Dimanche de Fiançailles en La Cité des Enfants Perdus gezien. Voor deze maand staat Delicatessen (1991) op het menu (in 14 official ICM-lists).
Verder deze maand qua klassiekers het vizier op het oeuvre van Malick. Nu een wel erg schrale oogst met alleen Badlands en Voyage of Time van hem gezien. Deze maand ga ik (eindelijk, eindelijk!) werk maken van The Tree of Life (2011) (in 12 ICM-lists). Die staat echt al jaren op de lijst, maar tot op heden nog geen zin in gehad. Op basis van de gemiddelde score op IMDB en MM liggen de verwachtingen ook niet heel hoog, maar staat toch iedere keer weer op een prominente positie in de top 1000. Het moet er echt maar eens van komen. Daarnaast wil ik deze maand Days of Heaven (1978) kijken van Malick (in 17 ICM-lists).
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Dat is toevallig, ik zag de afgelopen maanden ook 8 films van Éric Rohmer. 
Ik ga de komende weken nog meer films van Rohmer zien op MUBI.
Ik heb de afgelopen tijd ook films van Ealing Studios gezien op Netflix, die me goed bevielen.
Jammer dat Netflix daar geen pagina voor heeft waarop ze staan gegroepeerd.
Ik kijk ook graag Franse films uit de jaren 70 en 80. Jammer dat Netflix recentelijk geen nieuwe Franse toevoegingen heeft gedaan uit die periode. Hopelijk pakken ze dat binnenkort weer op.
oup
-
- 586 messages
- 3177 votes
Grappig kappeuter! Heb ze ook allemaal op MUBI gezien. Nog een paar op de lijst staan. Rohmer maakte gewoon erg fijne films. Scoren bij mij eigenlijk altijd een royale 3,5. Hij weet erg goed de tijdsgeest te ‘vangen’ in zijn films.
Netflix heeft ook een aardige groep Franse films uit de jaren 30 en 40. Zag onlangs bijvoorbeeld Le Jour Se Lève (1939) en Le Corbeau (1943). Die laatste titel zocht ik al jaren. Perfect dat dit soort films gewoon met Nederlandse ondertiteling op Netflix staan.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Grappig kappeuter! Heb ze ook allemaal op MUBI gezien. Nog een paar op de lijst staan. Rohmer maakte gewoon erg fijne films. Scoren bij mij eigenlijk altijd een royale 3,5. Hij weet erg goed de tijdsgeest te ‘vangen’ in zijn films.
Ja ik vind ze ook heel bijzonder. Ik vind het soms wel wat intensief en vermoeiend om te volgen, vooral als de dialogen heel serieus worden, zoals Ma Nuit chez Maud (1969). Dat filosofische met steeds hetzelfde herhalende thema ligt me wat minder goed.
Conte d'Automne (1998) is wat luchtiger, die beviel me recent heel goed. Ik heb wel een zwak voor Béatrice Romand.
Dankjewel voor de tips. Le Jour Se Lève moet ik nog zien. De wat oudere karakteracteur Jean Gabin spreekt me wel wat meer aan dan de acteur in zijn jongere jaren. Datzelfde heb ik bij Simone Signoret. Dat zijn acteurs die met de jaren beter werden en later hun eigen stijl ontwikkelden.
oup
-
- 586 messages
- 3177 votes
Ja ik vind ze ook heel bijzonder. Ik vind het soms wel wat intensief en vermoeiend om te volgen, vooral als de dialogen heel serieus worden, zoals Ma Nuit chez Maud (1969). Dat filosofische met steeds hetzelfde herhalende thema ligt me wat minder goed.
Conte d'Automne (1998) is wat luchtiger, die beviel me recent heel goed. Ik heb wel een zwak voor Béatrice Romand.
Het kijken van een Rohmerfilm is zeker geen hap-slik-weg werk! Je moet er wel voor ‘in the mood’ zijn. Maar dan haal ik er altijd wel wat moois uit. Conte d’Automne nog niet gezien, ik zet ‘m op de lijst!
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Mij ligt hij iets minder, op de een of andere manier grijpt het me niet erg. Ma Nuit chez Maud (1969) wel 3,5*, maar verder voornamelijk veel zesjes. Alsnog voldoendes uiteraard, maar ik prefereer andere Fransozen 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Conte d'Automne gaf ik 3,5*, de rest ook 3*
Maar die 3* beoordelingen voor Rohmer films zijn bij mij dan 6,5-jes. 
Ik heb er nog wel een stuk of 10 te gaan, dus wie weet wat voor moois ik nog ga ontdekken.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Ik wilde dus eigenlijk gewoon een lijst met niet teveel titels erop, maar dat werkt bij mij alleen als ik het streng afbaken. Vandaar het volgende idee:
Een watchlist van maximaal tien (minder mag!) oudere titels/klassiekers die je deze/volgende maand wilt gaan kijken, naast je geplande bioscoopbezoekjes en recente films die je wilt gaan kijken, om het nog iets meer af te bakenen.
En misschien is het geen gek idee om aan het eind van de maand een korte evaluatie te doen voor wie daar zin in heeft? Welke nog steeds erg goed waren, welke tegenvielen. Lijkt me wel leuk om te zien wat voor titels users nog moeten zien.
Bij mij is al jaren, steeds weer dezelfde films. Voor de zomer heb ik dan wel alvast een voorraadje onbekende films van voor 1960 aangelegd, al baken ik zeer streng af.
Shall We Dance (Film, 1937) eergisteren gezien en smaakte naar meer dus Carefree (Film, 1938) gaat beslist één dezer dagen weer de dvd speler in. Voor de rest weet ik niet misschien Notorious (Film, 1946)
verder is het een terugblik van januari Der Blaue Engel (Film, 1930) die viel me zwaar (Dietrich was wel leuk maar Jannings kwam bij mij over als toch wel een sufferd. En de vernederingen waren beslist niet leuk om te zien, ook het slot staat tegen.
The Third Man (Film, 1949) aanvankelijk popcornvermaak maar zodra Cotten en Welles aan de praat raken vergat ik helemaal de popcorn op te eten zo is het wel te omschrijven.
Till the Clouds Roll By (Film, 1946) die beviel me achteraf best goed, ook al is het grotendeels verzonnen het mocht de pret niet drukken. Vanwege de muziek/show ook duidelijk wel weer een film voor mij.
De 3 Sissy Schneider ook nog geprobeerd, de eerste nauwelijks verbetering, de tweede was vrij goed en de derde die viel wat tegen en maar iets beter dan de eerste.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Shall We Dance (Film, 1937) eergisteren gezien en smaakte naar meer dus Carefree (Film, 1938) gaat beslist één dezer dagen weer de dvd speler in. Voor de rest weet ik niet misschien Notorious (Film, 1946)
Ook al was het niet overal even geweldig ik heb toch wel genoten van Carefree en daarom in mijn favorietenlijst geplaatst en Shall we dance dan ook maar. In die dvd box zit ook nog Follow the Fleet (Film, 1936) ga ik die ook weer eens opzetten.
Verder gezien deze maand Crash Dive (Film, 1943) die is wat op hetzelfde niveau gebleven al was de romantiek leuker dan het oorlogsgebeuren.
Ik en die lange Disneyfilms. Maar toch Snow White and the Seven Dwarfs (Film, 1937) is mij goed bevallen. Visueel prachtige film vaak ook leuk. Kranige prestatie van Disney. Maar deze Cinderella (Film, 1950) beviel me toch wel slecht.
Verder weet ik nooit zo goed welke ik weer ga bekijken dus daarom doe ik met terugblik.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Vanwege allerlei shorts/afleveringen van series alleen Bell-Bottom George (Film, 1944) gezien, die ging wel maar bij It's in the air (1 van de bekendste van Georges Formby) na eerste liedje afgehaakt, misschien in de toekomst nog eens proberen.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Duidelijk een geval van met voorkennis een film kijken The Alamo (Film, 1960) . Vroeger was dat niet je las in het omroepblad waar de film over ging en dan was het kijken of niet kijken verdere informatie was er niet. Ook nog Carry On Admiral (Film, 1957) (dit is niet een film uit de lange Carry on-reeks) en Keep It Clean (Film, 1956) . Allemaal onder de noemer eerst kijken dan kopen (zie Marktplaats). Scoren alle 3 voldoende maar niet van schaf maar aan.
Ik ga nu eerst verder met series, zij het vaak wel met een zucht, dat je 3 à 4 afleveringen kijkt, dat is gelijk aan een film ok maar een heel seizoen, meerdere seizoenen,... Mister Ed, I love Lucy...laat dat maar gewoon bij de mooie herinneringen die ik eraan heb. Eerlijk gezegd heb ik er ook geen tijd meer voor.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Eerst Solang' es Hübsche Mädchen Gibt (Film, 1955) en die ging wel maar daarna Mein Schatz Ist aus Tirol (Film, 1958) die was beter. Ik werd er wel vrolijk door. Verder zijn het films die je moeten liggen anders moet je er gewoon niet aan beginnen.
Dit was al de elfde film met daarin Marianne Hold - IMDb . Alleen geen 1 is dat ik naar aanleiding van haar die films heb gezien, dat is allemaal toeval. Ze was getrouwd met Frederick Stafford - Wikipedia - en.wikipedia.org mij bekend van Topaz (Film, 1969) . De eerste was geloof ik Der Schut (Film, 1964) (Ik mocht vroeger graag naar films met Lex Barker kijken).
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Onder de noemer eerst kijken dan kopen Immer Nur Du (Film, 1941) helaas geen succes (maar er zullen wel opa's/oma's in Nederland zijn die er heel anders over denken.)
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Weer eerst kijken dan kopen Buck Privates (Film, 1941) maar nee. (Alleen vanwege The Andrews Sisters dit aan te schaffen loont niet).
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Ship Ahoy (Film, 1942) eerst lang onvindbaar daarna lang uitgesteld, je schrijft een bericht gebaseerd op herinneringen maar als je dan heel veel jaren later weer bekijkt, valt best tegen.
Notorious (Film, 1946) ook niet zo'n succes, wel goed camerawerk en je ziet ook duidelijk Hitchcock manier van regisseren. Het grappigste moment was dat Rains de flessen met daarop jaartallen gaat controleren.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
3x combinatie Van Johnson en June Allyson Two Girls and a Sailor (Film, 1944) , The Bride Goes Wild (Film, 1948) , Too Young to Kiss (Film, 1951) .
De eerste vanwege omdat die in mijn favorietenlijst stond, maar hij is eruit net als Notorious. En de andere twee heb ik maar gewoon erbij bekeken al zijn uit die periode niet echt films voor mij behalve als het muziekfilms zijn.
Ik zal Hitchcock's To catch a thief nog eens bekijken.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Ik hanteer zelf, nou vooruit t/m 1960, vanwege omdat ik hier al The Alamo heb gemeld maar eigenlijk t/m 1959, dus films van hierna meld ik hier verder niet. Voor mij zit hier toch een duidelijke scheiding, films worden steeds vaker in kleur en op locatie (i.p.v. in studio's) opgenomen, het tv tijdperk (in Nederland, Europa) is aangebroken, net als de Nouvelle Vague. (Op muziekgebied zit voor mij die scheiding er ook, de 78 toerenplaten waren er uit, de 45 en 33 toeren platen werden nu standaard, het tijdperk van "popmuziek" (met The Beatles, etc. )breekt nu aan....).
To Catch a Thief (Film, 1955) die ging wel goed. Ik kreeg wel trek in de zomer toen ik hem aan het bekijken was. Eerst had ik hem online bekeken maar vervolgens de dvd maar aangeschaft. Dat het er één van Hitchcock is, moet je er wel bij vermelden/wist ik natuurlijk maar zij die louter vanwege het uitgangspunt, laat ik (weer) een aantal films van hem bekijken kunnen teleurgesteld raken hierbij. Ook nog The Glenn Miller Story (Film, 1954) die zakt steeds verder weg. Ik heb nu wel een duidelijk antwoord waarom de dvd nog in mijn verzameling is.
thunderball
-
- 5878 messages
- 1414 votes
Ik heb al weken The Seventh Seal van Bergman hier liggen. Ik wil deze film al jaren zien, maar op de een of andere manier nodigt het niet uit hem ook daadwerkelijk op te zetten. Misschien vanmiddag, ik heb ten slotte vakantie.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Every Night at Eight (Film, 1935) vanwege George Raft. Maar eigenlijk meer een film aardig voor een keer. Great Guns (Film, 1941) gemengde gevoelens. Al is de opmerking bij IMDb The beginning of the end wel terecht.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Kings Go Forth (Film, 1958) een cliché onderwerp over twee mannen die op dezelfde vrouw vallen. Vroeger de 1990's hield ik zeer van dit soort melodrama's maar nu niet meer. Zeer lang uitgesteld alvorens weer eens te kijken.