- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Klassiekers/oudere films die ik deze maand wil gaan zien
Klassiekers/oudere films die ik deze maand wil gaan zien
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Space is the place (1974)
Daar heb/had ik nou nog nooit van gehoord.
Voor de rest toppers van 5* tot klassiekers die hun status wat mij betreft niet waard zijn.
Gezien de topictitel heb je nog exact 1 avond voor al dat moois, hoe ga je dat voor elkaar krijgen ? 
Cellulord
-
- 597 messages
- 2382 votes
Speed-watching? 
Vanavaond Le Trou (1960)
De rest staan klaar voor April.
Space Is the Place (slechts 3 stemmen) is een film met de avantgarde jazz-musicus "Sun Ra". Een markant figuur! Misschien leuk samen met "Yellow Submarine"
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Vanavaond Le Trou (1960)
Precies de film die ik bedoelde:
klassiekers die hun status wat mij betreft niet waard zijn.
Cellulord
-
- 597 messages
- 2382 votes
Tja, we zullen zien. 
Zit al maanden in Frankrijk en de mensen hier willen slechts films in het frans zien, onderschriften hebben ze geen zin in. Daarbij komt ook nog dat het entertainment/toegankelijke films moeten zijn. En daar ik de films zoek dacht ik maar wat Franse films te pindakazen, zodoende heb ik er ook iets aan. "Le Trou" krijgt hier toch een sterke score en zit zelfs in de Franse top 25 (op MM). Natuurlijk moet men niet alles geloven wat men leest. Eerst zien dan geloven! 
Cellulord
-
- 597 messages
- 2382 votes
Wat "Le Trou" betreft kan ik het met je eens zijn.
Nu maar hopen dat de rest van mijn lijstje "toppers van 5*" worden 
+ Nog een toevoeging aan mijn lijstje:
The Face of Another (1966), waarvan ik veel verwacht daar ik "Woman in the Dunes" een meesterwerkje vind. Plus dat het wederom een verhaal (en script) van Kôbô Abe betreft en de "sound" van Tôru Takemitsu.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Ik had dat met Citizen Kane, wel status maar het stelde me teleur.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Ik vond Le Trou (zag net dat ik hem op MM nog geen waardering had gegeven) wel een fijne film hoor. 8/10 gegeven paar jaar terug, zag ik op IMDb. Of ik het een eeuwige klassieker zou noemen is een ander verhaal, maar ik heb er zeker lol aan gehad! Prima gevangenisfilm, ik vond hem dus een half puntje beter dan Un Condamné à Mort S'est Échappé ou Le Vent Souffle Où Il Veut
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Van mijn originele lijst is niet bijzonder veel terechtgekomen, drie van de acht gekeken met wisselend plezier:
Andrey Rublyov (1966) - Zoals verwacht een hele zit, prachtig gefilmd en grotendeels boeiender en afwisselender dan ik enigszins vreesde. Ik geloof dat ik vier sterren heb gegeven.
Lolita (1962) - Grote tegenvaller, de minste Kubrick voor zover. Langdradig, saai, ongeloofwaardige en irritante personages, nait best.
Suna na Onna (1964) vond ik dan wel weer behoorlijk sterk, met een soort Kafkaeske setting. Zet aan tot nadenken, en ik zal 'm zeker komende maanden nog wel een keertje herkijken.
De rest schuif ik dan maar door naar een nabije toekomst: A woman under the influence, Silent Running, Profondo Rosso, Kes, en All Quiet on the Western Front. Allemaal films waar ik naar uitkijk, maar waar ik toch niet echt voor in de stemming was als puntje bij paaltje kwam. Qua verder geplande films, in het kader van "die Top 250 moet er toch een keer aan geloven" heb ik o.a. Munna Bhai MBBS, La Strada en Prisoners klaarliggen, maar mezelf kennende kan het nog wel even duren.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Weer een hoop prima klassiekers gezien deze maand
.
4,0* - El Verdugo | De Beul (1963)
4,0* - Sherlock Jr. (1924)
3,5* - Our Hospitality (1923)
3,5* - Safety Last! (1923)
3,5* - Limelight (1952)
3,5* - Ménilmontant (1926)
3,5* - Metropolis (1927)
3,0* - Cabinet des Dr. Caligari, Das (1920)
2,5* - Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1920)
De onderste twee vond ik lastig om door te komen, op zich wel interessant maar geen gemakkelijke kijkvoer. Metropolis (1927) was interessant en bijzonder, maar wel een lange zit.
Ménilmontant (1926) is een "short" (38m) die vooral door het cinematografische, het camerawerk en de montage nog steeds erg modern overkomt en wat mij betreft vooral daarom het zien waard is. Een film die op die aspecten duidelijk zijn tijd ver vooruit was.
Limelight (1952) vond ik wel bijzonder omdat het als een soort nostalgisch afscheidsfilm van Charles Chaplin aanvoelt, in tegenstelling tot zijn eerdere films is deze een stuk serieuzer van aard en eigenlijk niet te vergelijken met zijn eerdere werk.
El Verdugo (De Beul, 1963) was een aangename verrassing en een absolute aanrader. In Spanje wordt deze komedie als de nr. 1 Spaanse film allertijden gezien, op MM heeft het een hoge score maar weinig aandacht. Het is een geweldige en frisse zwarte komedie over een man die net als ieder ander zijn brood verdient, alleen is hij beul van beroep (in het Spanje van Franco). Deels heeft het veel raakvlakken met de werkelijkheid uit die tijd (hoe onwerkelijk het soms ook lijkt), het wordt ook als een anti-doodstraffilm gezien. Erg leuk.
Verder met dank aan de tip van John Milton ook kennisgemaakt met Harold Lloyd Safety Last! (1923) en met dank aan de tip die BBarbie bij Seven Chances (1925) plaatste ook Our Hospitality (1923) gezien. Een andere Keaton die ik zag was Sherlock Jr. (1924) (en eerder zag ik al The General). Viel me wel op dat Keaton en Lloyd een stuk meer als waaghals overkomen dan Chaplin, ze doen meer aan stunts en die stunts zien er ook een stuk gevaarlijker uit. Overigens zien die stunts ook levensecht uit in tegenstelling tot de vele (CGI-)stunts van tegenwoordig. Viel ook op hoe goed Keaton in staat is om in heel weinig tijd heel veel te vertellen. Wordt vervolgd dus wat Keaton en Lloyd betreft. Van Chaplin heb ik ook een enkele film nog te gaan.
Cellulord
-
- 597 messages
- 2382 votes
Mijn lijstje schiet niet echt op, maar in de plaats komen wel (voor mij) nieuwe oude films
Krijg hier ook zoveel goed tips 
Wat is eigenlijk een oude film? 5-10 jaar of alles voor 2000? Het ligt mischien ook aan een persoon zijn leeftijd.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Wat is eigenlijk een oude film? 5-10 jaar of alles voor 2000? Het ligt mischien ook aan een persoon zijn leeftijd.
Iets ouder dan dat denk ik, maar wel een goeie vraag. Onder "klassiekers" verstond ik zelf altijd zwart-witfilms, nu ook wel films uit de jaren '70. Geen idee of er een definitie is van welke leeftijd een film moet hebben om een "klassieker" te zijn (puur qua leeftijd, los van de betekenis van "klassieker" inzake de kwaliteit van de film). Ikzelf denk dat een film wel minimaal 30 jaar oud moet zijn.
Geen idee hoe anderen erover denken?
Cellulord
-
- 597 messages
- 2382 votes
Voor mijn persoonlijk lijstje "Oude Films" ga het houden op alles voor 2000. Een gemakkelijke scheidingsgrens.
"Klassiekers" das dan weer een ander verhaal. 
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Bij autos is het 25 jaar ... persoonlijk denk ik vooral aan films gemaakt voor dat ik geboren was. Pre 1980 dus.
FillumGek
-
- 8987 messages
- 3398 votes
Ik vind films ook pas oud als ze ouder zijn dan ik zelf ben. Vind het altijd zo apart als vrienden van mij - die 'mainstream'-kijkers zijn - vragen naar de naam van een oude film, en hij vervolgens uit 2008 blijkt te komen... 
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Voor mijzelf geldt jaren'70 en ouder als 'oud', maar dat heeft bij mij absoluut geen negatieve connotatie.
Donkerwoud
-
- 8660 messages
- 3940 votes
Zoals wel vaker ben ik niet zo van de keurige scheidslijnen. Voor mij gaat het in ieder geval om werken van voor 2000 die een zekere iconische status hebben verkregen.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Geen idee hoe anderen erover denken?
Ja het is wel persoonlijk wat iemand oud vindt bij films. Voor 1960, dat hanteer ik. Daarna breekt het tv-tijdperk aan, en het aantal zwartwit films wordt ook steeds kleiner.
Maar hier op de site, afgaande op de updates, vind ik alles voor 2000 al oud. 
Donkerwoud
-
- 8660 messages
- 3940 votes
April
In willekeurige volgorde:
Mei
Paris, Texas
Once Upon a Time in America
Nuovo Cinema Paradiso
Breakfast at Tiffany's
Les Diaboliques
Hannah and Her Sisters
Last Tango in Paris
Psycho
Lolita
Five Easy Pieces
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Het wil inderdaad nog wel eens gebeuren, de grunt. Als ik even snel geen gangbaarder alternatief kan bedenken dat de lading even goed dekt, dan pak ik gewoon het woord uit mijn eigen archaïsche vocabulaire 
Donkerwoud blijft lekker bezig, al heeft die kerel natuurlijk ook een deadline, met zijn nijpende verlepping (lees: dertig worden) in het verschiet. Nee serieus, weer een uitstekende lijst voor mei, man. Ik moet er daarvan nog drie: Breakfast at Tiffany's, Five Easy Pieces en Hannah and Her Sisters. Maar John Milton, zou je die afgelopen maand niet kijken dan? Ja. Maar ik loop zelf keihard te falen.
Ik zou kijken in april:
1 Spartacus
2 Hannah and Her Sisters
3 Jeux interdits
4 A Fish Called Wanda
5 Doctor Zhivago
6 La nuit américaine
7 Anatomy of a Murder
8 The Producers
9 Crimes and Misdemeanors
10 Airplane!
En ik heb alleen Jeux Interdits (erg sterk) en The Producers (Mel Brooks blijft niet mijn ding) gekeken. Een beschamende score, deels te wijten aan mooi weer, maar ook aan binge watchen van een aantal series. Ik kwam vanmorgen tot de conclusie dat de laatste film die ik voor het éérst zag 12 dagen geleden was. En dat was nog Jupiter Ascending ook
Met het zonnetje in het achterhoofd heb ik voor mei dan ook een iets haalbaardere lijst met 5 films erop. De eerste week is immers al zowat voorbij.
Mei:
http://i58.tinypic.com/2nqyucw.jpg
The Five Classics I Aim To See
Hij bestaat uit de laatste films die ik nog moet van de Icheckmovies lijstjes fantasy en horror, en een film uit respectievelijk de lijstjes biography, history en AFI's 100 years...100 laughs. Mijn tweede Mizoguchi heb ik sowieso wel zin in, maar Ordet zou nog wel eens een zware bevalling kunnen zijn. En voor de derde maand op rij gooi ik Spartacus erin. Wie weet lukt het in mei wel!
Donkerwoud
-
- 8660 messages
- 3940 votes
Kun je nagaan hoe gelukkig ik was toen een schuchter kassameisje van 15 om mijn ID vroeg. 
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Kun je nagaan hoe gelukkig ik was toen een schuchter kassameisje van 15 om mijn ID vroeg.
Had ik ook weer een keer dit jaar ! 
En even snel nadenken resulteerde in mijn volgende repliek: "als jij zestien of zeventien bent...."
-'ja dat ben ik, hoezo' zei het meisje.
"dan mocht ik dit al legaal kopen voordat jij geboren was "
Hoefde mijn Id niet eens meer te laten zien daarna. Altijd leuk zo'n moment.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5066 votes
Hoewel ik normaal ook rustig kerstfilms in juni en sinterklaasfilms in maart zou kijken ben ik deze dagen toch zomaar ineens aan de gang gegaan met Shoah (1985) . In etappes, dat dan weer wel.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Heb niet zo lang geleden Santiago Álvarez ontdekt , kende zijn naam al jaren , maar nooit iets van hem gezien totdat ik El tigre saltó y mató, pero morirá... morirá... (1973) op YouTube ben tegengekomen , en WOW ! Ben van plan om me eens te gaan verdiepen in zijn werk . Zijn werk doet mij heel erg denken aan post postmoderne essays van GODard ! " His "nervous montage" technique of using "found materials," such as Hollywood movie clips, cartoons, and photographs, is considered a precursor to the modern video clip. " ( en.wikipedia.org ) .
El tigre saltó y mató, pero morirá... morirá... (1973) vind ik echt geniaal , geniaal en geniaal !
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
El tigre saltó y mató, pero morirá... morirá... (1973)
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Ik heb een luxeprobleem.... vanaf a.s. maandag en gedurende de komende 3 jaar gaat de Spaanse publieke omroep de belangrijkste 690 Spaanse films uitzenden die vanaf 1930 zijn gemaakt 
Cellulord
-
- 597 messages
- 2382 votes
de belangrijkste 690 Spaanse films
WOW! dat zijn er zo'n 230 per jaar. Is er ook een lijstje met titels?
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Ze worden per week bekend gemaakt. Eerste week staat in het teken van "Cannes" (ik neem aan winnaars of genomineerden) en bevat de volgende titels: "Bienvenido, Míster Marshall", "La niña de luto", "Surcos", "Los santos inocentes", "Viridiana" Gelukkig heb ik daarvan al 3 gezien, dat scheelt 
Maar verder komen aan bod ook relatief nieuwe films als Blancanieves, en regisseurs als Buñuel, Amenábar, Almodóvar e.a.
Ze zullen steeds gedurende 5 dagen na uitzending ook online te bekijken zijn (Blancanieves (2012) bijvoorbeeld staat nu online), maar ik weet niet of de website op IP-locatie checkt en je ze alleen vanuit Spanje kunt bekijken.
De site is: Nuestro cine - Web Oficial - RTVE.es