- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Klassiekers/oudere films die ik deze maand wil gaan zien
Klassiekers/oudere films die ik deze maand wil gaan zien
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Blijft altijd lastig SergioMalick om iemand iets aan te raden, als je argument is dat die films 'meer energie vereisen' dan zou ik in ieder geval niet beginnen met Andrey Rublyov, wat mij betreft vergt die wel ontzettend veel (te veel) energie. Van de rest uit je lijstje heb ik alleen The Spirit of the Beehive gezien, uitstekende film, maar misschien kun je wat die film betreft eerder beginnen met Cria Cuervos - Grow Ravens (1976), die vergt helemaal geen energie en als die bevalt dan is de overstap naar The Spirit of the Beehive helemaal een makkie.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Daar staan een aantal prachtige films tussen, SergioMalick. Sterker nog, ik heb de meesten gezien (behalve Spirit of the Beehive) en eigenlijk zat daar geen echt zwakke film tussen - al was The Cranes are Flying niet helemaal mijn soort film. Ook gezien jouw Top 10 denk ik niet dat je je echt een buil kan vallen aan de meeste van deze films.Hoe dan ook, ik zou inderdaad niet beginnen met Andrey Rublyov en ook niet met A Woman under the Influence - beide goede films, maar wel films waar je echt voor moet gaan zitten en ruim de tijd voor moet nemen. Mijn persoonlijke suggestie is om voor Paths of Glory of Z te gaan - beiden vond ik steengoed en ze hebben het allebei tot mijn Top 10 geschopt.
SergioMalick
-
- 1230 messages
- 1833 votes
Blijft altijd lastig SergioMalick Van de rest uit je lijstje heb ik alleen The Spirit of the Beehive gezien, uitstekende film, maar misschien kun je wat die film betreft eerder beginnen met Cria Cuervos - Grow Ravens (1976), die vergt helemaal geen energie en als die bevalt dan is de overstap naar The Spirit of the Beehive helemaal een makkie.
Bedankt voor de tip!! Lijkt me een mooie film en die gaat zeker bij dit lijstje.
SergioMalick
-
- 1230 messages
- 1833 votes
Daar staan een aantal prachtige films tussen, SergioMalick. Mijn persoonlijke suggestie is om voor Paths of Glory of Z te gaan - beiden vond ik steengoed en ze hebben het allebei tot mijn Top 10 geschopt.
Bedankt voor het advies en de motivatie voor Z en Paths of Glory. Laten we dan vanavond eens met de laatste letter van het alfabet beginnen.
Flavio
-
- 4893 messages
- 5224 votes
Ga wat klassiekers betreft deze maand verder waar ik gebleven was- bij Douglas Sirk. Meerdere films van dezelfde regisseur achter elkaar kijken bevalt me wel. En hoewel ik niet alles even sterk vond vorige maand (met name All I Desire viel me nogal tegen) maakt Sirk mooie (melo-)drama's.
Voor februari staan op het programma wat a-typische films van Sirk, namelijk een oorlogsfilm, historische avonturenfilm, en een thriller, maar met Written on the Wind ook een van zijn meest geprezen drama's, dus ben benieuwd.
Lured (1947)
Captain Lightfoot (1955)
Written on the Wind (1956)
Battle Hymn (1957)
Flavio
-
- 4893 messages
- 5224 votes
Na al het Oscargeweld en veel Sirk, ga ik deze maand voor een aantal willekeurige klassiekers die al lang op mijn te zien lijstje staan:
The General (1926)
Sunrise: A Song of Two Humans (1927)
Doctor Zhivago (1965)
The Great Dictator (1940)
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Dat zijn allen mooie films Flavio. Alleen Doctor Zhivago heb ik (geloof ik) niet gezien.
Wat ik de laatste maanden aan klassiekers gezien heb is (gesorteerd op stem, vervolgens alfabetisch):
3,5* - Marcelino Pan y Vino (1955)
3,5* - Misérables, Les (1958)
3,5* - Navigator, The (1924)
3,5* - Residencia, La (1969)
3,5* - Silence de la Mer, Le (1949)
3,0* - Apartment, The (1960)
3,0* - Blue Velvet (1986)
3,0* - Name der Rose, Der (1986)
3,0* - Paris, Texas (1984)
3,0* - Schweigende Stern, Der (1960)
3,0* - Suspiria (1977)
2,0* - Children of the Corn (1984)
Er zitten genoeg goede films tussen, maar ik werd door geen enkele echt weggeblazen.
Donkerwoud
-
- 8660 messages
- 3940 votes
Omdat mijn eenendertigste er alweer aan zit te komen (zucht!) blaas ik nieuw leven in mijn klassiekersproject. Heeft vorig jaar veel ontketend.
Maart
Paris, Texas
Nuovo Cinema Paradiso
Breakfast at Tiffany's
Les Diaboliques
Hannah and Her Sisters
Psycho
Lolita
Five Easy Pieces
Kikujirô no Natsu
Tôkyô monogatari (1953)
Donkerwoud
-
- 8660 messages
- 3940 votes
Achterlijk dat ik die nog niet zag: eerdere Wendersen allemaal hoog gewaardeerd!
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
Zoveel mogelijk van Hitchcock. 't werd hoog tijd 
John Milton
-
- 24219 messages
- 13383 votes
Het was een drukkere maand dan verwacht ondanks de extra februaridag. Echt veel klassiekers heb ik niet kunnen zien. Veel series kijken hielp ook niet echt. Van de geplande films vielen beide die ik zag, wel behoorlijk goed:
- The Shop around the Corner (1940) 4*
- Biruma no Tategoto (1956) 4*
Verder heb ik zoals gebruikelijk wel wat oudere kortere films gezien van bijvoorbeeld Harold Lloyd en Peter Watkins, maar echte klassiekers zou ik die niet noemen.
Voor maart wil ik het ter afwisseling eens anders doen. De jaren vliegen immers voorbij, en films waarvan ik me prima kan herinneren dat ze uitkwamen maar er even niet aan toe kwam, zijn voor je het weet 15 jaar oud. En een ogenblik later 25. Maart staat voor mij in het teken van een inhaalslag van titels van rond het jaar 2000, die ik om wat voor reden dan ook nog steeds niets gezien heb, terwijl ze wel op de radar stonden. Echte klassiekers zijn het wellicht nog niet, maar de potentie is er wellicht wel:
http://i46.photobucket.com/albums/f135/Jeroen_Berndsen/image_zpsdzz3cxm5.jpeg
Tasogare Seibei (2002) nummer 98 in de tip 250
Dare mo Shiranai (2004) nummer 212 in de top 250
Mar Adentro (2004) nummer 137 in de top 250
Volledig eens met de grunt trouwens, Donkerwoud. Ik zag Paris, Texas vorig jaar volgens mij voor het eerst, toen ik een nacht niet kon slapen en uit bed ben gegaan. Ik was bij aanvang bang wellicht in slaap te gaan vallen bij een dergelijke titel, maar het tegendeel bleek waar. Dat was een filmnacht worthy of a short story. Dat bleek echt de juiste film op het juiste moment. Maar er staat trouwens veel meer lekkers op je lijstje...
Hitchcock is meestal erg de moeite, Tbouwh. Ik zit op 21 Hitchcocks nu. Wil ze ooit allemaal zien, maar dat is een langetermijn project.
Sirk, een gapende lacune in mijn ervaringen. Eigenlijk moet ik die eens opvullen. Hoop dat je Sunrise net zo genietbaar vind als ik, Flavio!
Flavio
-
- 4893 messages
- 5224 votes
Sirk, een gapende lacune in mijn ervaringen. Eigenlijk moet ik die eens opvullen. Hoop dat je Sunrise net zo genietbaar vind als ik, Flavio!
Ik heb nog niet alles van Sirk gezien, maar vind deze tot nu toe zijn beste film. Maar ook Written on the Wind en Imitation of Life zijn mooi.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Mar Adentro (2004) nummer 137 in de top 250
John Milton
-
- 24219 messages
- 13383 votes
Todo sobre Mi Madre (1999) inmiddels gezien. Erg sterk vond ik hem. Naast de redenen die ik wel kan benoemen, heeft die film iets bijzonders en ongrijpbaars, iets waar ik niet precies de vinger op kan leggen, maar dat me enorm aanspreekt. Ik herontdek Almodovar na The Skin I live in en nu deze film. La Mala Educacion was zeer zeker geen goede introductie voor mij destijds, wat deze filmmaker betreft...
Flavio
-
- 4893 messages
- 5224 votes
Sunrise was vorige maand wel de topper. Is na Le Passion de Jeanne d'Arc wel mn favoriete zwijgende film.
Deze maand wordt het:
Le Notti Bianche (1957)
Il Vangelo Secondo Matteo (1964)
Stromboli (1950)
Il Posto (1961)
L'armata Brancaleone (1966)
John Milton
-
- 24219 messages
- 13383 votes
Bezig met een lang bericht inclusief korte beoordelingen van de film, crasht de Edge browser van windows 10. Garghl.
short version dus (ik heb de onbekendere silents die ik zag weggelaten), maar ik ben in maart behoorlijk bezig geweest met films kijken, waardoor Mar Adentro (2004) en Dare mo Shiranai (2004) erbij in zijn geschoten:
1*
2,5*
3*
The Chronicle History of King Henry the Fift with His Battell Fought at Agincourt in France (1944)
The Ghost of Frankenstein (1942)
3,5*
4*
The Last Temptation of Christ (1988)
Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922) (herzien in bios met live muziek)
Shao Lin San Shi Liu Fang (1978)
Distant Voices, Still Lives (1988)
A Woman under the Influence (1974)
De Almodovars waren voor mij de winnaars, ik heb mijn mening over zijn films compleet moeten herzien.
Voor april had ik het volgende in gedachte:
http://i46.photobucket.com/albums/f135/Jeroen_Berndsen/classics_zpsoxyphvvj.jpg
Sciuscià (1946) nr. 159 in de tip 250
Les Vacances de Monsieur Hulot (1953) nr. 25 in de toplijst van 1953
Ostre Sledované Vlaky (1966) nr. 6 in de toplijst van Tsjechoslowakije
La Nuit Américaine (1973) nr. 21 in de toplijst van 1973
Babettes Gæstebud (1987) nr. 19 in de toplijst van 1987
De films hebben echter gemeen dat ze allen de Oscar wonnen voor beste buitenlandse film. Voor de afwisseling heb ik gekozen voor films uit de jaren '40, '50, '60, '70 en '80
Ik dacht wel dat je Sunrise goed zou vinden Flavio. En jij hebt ook een lekker thematisch maandje voor de boeg 
Flavio
-
- 4893 messages
- 5224 votes
Zo dat is een flinke lijst die je hebt gezien John Milton! En dat had je goed ingeschat wat betreft Sunrise.
Deze maand dus Italiaanse klassiekers voor mij, en de eerste (Il Posto) was meteen een schot in de roos.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
John Milton
-
- 24219 messages
- 13383 votes
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
hangt er vanaf hoe druk ik het ga hebben, en hoe zeer ik me niet laat afleiden door andere films die zich aanbieden... als alles goed gaat dan kan ik met 1 a 2 films per dag toch in 1,5 maand wel klaar zijn met deze lijst
Willem Verheij
-
- 40 messages
- 120 votes
Kijklijsten maak ik eigenlijk nooit, een paar keer per jaar bestel ik wat nieuwe DVD's, het budget is voor mij wat beperkt. DIt is vaak een mix van favoriete films die ik al eens gezien heb, oude klassiekers en heel af en toe een nieuwe film.
Van het weekend heb ik wel Metropolis (1927) Weer gezien, nu voor de tweede keer.
Het blijft voor mij de meest indrukwekkende stille film die ik ooit heb gezien. Het is vooral verbazingwekkend dat ze zoiets groots gedaan hebben toen films nog zo nieuw waren.
De special effects, het intrigerende verhaal en toekomstbeeld... grootse scenes vergezeld door een fantastische soundtrack.. het is echt een film die iedereen eens moet zien.
Er zijn vele interessante rollen in de film. Rotwang, de Thin Man en Joh Fredersen worden allemaal prachtig neergezet, maar Brigitte Helm steelt de show in haar dubbelrol als Maria en de machine mens.
Niet alleen is het ontwerp van de robot veel beter dan wat er hierna nog vele jaren gezien wordt in films, wanneer de robot het uiterlijk van Maria krijgt speelt Brigitte Helm het ZO uniek.
Geen houterige bewegingen, maar iemand die danst, kan rennen, en spreekt met grootse gebaren.
Ze toont emotie en lijkt vrij manisch, echt als een robot die een mens probeert te imiteren. De manier waarop ze uit haar ogen kijkt en hoe snel ze met haar hoofd draait geven het iets onnatuurlijks.
Dat terwijl ze in de rol van de echte maria juist erg warm en vriendelijk is, heel ingetogen.
Dat contrast laat echt zien wat voor een goede actrice ze was, en ze was nog maar 18 jaar.
John Milton
-
- 24219 messages
- 13383 votes
Heel veel gezien in april, door tijdens het forensen kortere oude films op de iPad te kijken. Door echter primair te selecteren op lengte, bleken dat niet allemaal even geweldige films te zijn. Een regen van zesjes en lager dus, wat eigenlijk niet helemaal de bedoeling is. Van de vijf klassiekers die ik gepland had om te kijken (Sciuscià (1946), Les Vacances de Monsieur Hulot (1953), Ostre Sledované Vlaky (1966), La Nuit Américaine (1973) en Babettes Gæstebud (1987) heb ik alleen laatstgenoemde niet kunnen kijken (ik bleek hem niet te hebben, vergissing) haalde er geen enkele de 4*, en dat is voor het eerst. Dat resulteerde in de volgende beoordelingen:
1*
The Terror of Tiny Town (1938)
1,5*
Tell Your Children (1936) (Reefer Madness)
2*
The Last House on the Left (1972)
2,5*
The Adventures of Ichabod and Mr. Toad (1949)
Abbott and Costello Meet Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1953)
3*
Les Vacances de Monsieur Hulot (1953)
María Candelaria (Xochimilco) (1944)
3,5*
Les Parapluies de Cherbourg (1964)
4*
Sex, Lies, and Videotape (1989)
Mei staat in het teken van Jennifer Eiss' boek 500 Essential Cult Movies, waar ik 5 titels uit gekozen heb: eentje uit ieder decennium van de jaren '50 tot de jaren '90.
http://i46.photobucket.com/albums/f135/Jeroen_Berndsen/Naamloos_zps098vuybu.jpg
Mujeres al Borde de un Ataque de Nervios (1988)
Welcome to the Dollhouse (1995)
Daarnaast volgt wellicht ook nog een poging Dr. Zhivago te kijken die al zo vaak in dit lijstje heeft gestaan, maar die durf ik er niet meer in te zetten. Zeker met het weer dat weer beter aan het worden is, is het maar afwachten of dat ervan komt.
Flavio
-
- 4893 messages
- 5224 votes
Je geeft La Nuit Américaine 4 * toch?
Mooi lijstje, van die 5 moet ik alleen Mujeres al Borde de un Ataque de Nervios nog zien, en Easy Rider nodig herzien.
Hmm zie nu dat ik ook niet gestemd heb op Welcome to the Dollhouse maar die heb ik toch wel gezien dacht ik. McCabe & Mrs Miller is in ieder geval een erg goede en sfeervolle western, als dat genre je ligt.
Ik ga deze maand wederom een aantal Italiaanse klassiekers kijken.
Ossessione (1943)
Francesco, Giullare di Dio (1950)
La Grande Guerra (1959)
Travolti da un Insolito Destino nell'Azzurro Mare d'Agosto (1974)
Una Giornata Particolare (1977)
John Milton
-
- 24219 messages
- 13383 votes
Oeh je hebt gelijk, ik zag die gek genoeg even los van m'n lijstje. Ja, die gaf ik wél 4*!
Das inderdaad ook een mooie themamaand! Volgens mij moet ik die ook allemaal nog, zo uit het hoofd.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Dit zijn de klassiekers die ik de afgelopen twee maanden zag, geordend op mijn stem en daarbinnen alfabetisch:
3,5* - Bunny Lake Is Missing (1965)
3,5* - Brücke, Die (1959) - véél beter dan de remake uit 2008
3,5* - Fog, The (1980)
3,5* - Guerra de Dios, La (1953)
3,5* - Little Princess, The (1939)
3,5* - Marianela (1940)
3,5* - Vertigo (1958)
3,0* - Cochecito, El (1960)
3,0* - Goonies, The (1985)
3,0* - Miracle Worker, The (1962) - de remake van Disney uit het jaar 2000 vond ik beter.
3,0* - Nido, El (1980)
3,0* - Nueve Cartas a Berta (1966)
3,0* - Surcos (1951)
2,5* - Fantasia (1940)
2,5* - Españolas en París (1971)
2,5* - Outland (1981)
2,5* - Rosemary's Baby (1968)
Geen enorme mee- of tegenvallers. Meest aangename verrassing vond ik wel Bunny Lake Is Missing (1965), een prima detective/mysterythriller. Daartegenover staan de (lichte) tegenvallers, films die een bepaald imago hebben opgebouwd maar die dat imago bij mij niet konden waarmaken, dat zijn Fantasia (1940), The Goonies (1985), Rosemary's Baby (1968) en Surcos (1951).
Van de "moderne klassiekers" heb ik vooral van Pafekuto Buru - Perfect Blue (1997) (3,5*) genoten.
John Milton
-
- 24219 messages
- 13383 votes
Van de vijf klassiekers die ik gepland had, heb ik er 4 kunnen zien. De Almodovar schuif ik even verder.
Het was een goede maand!
3,5* Easy Rider (1969)
4,0* Johnny Guitar (1954)
4,0* McCabe & Mrs. Miller (1971)
4,0* Welcome to the Dollhouse (1995)
Van die drie vier sterren films ook écht genoten, met name Johnny Guitar en McCabe and Mrs. Miller, waar ik niet persé veel van verwachtte. Heerlijk atypische westerns!
Verder was er uiteraard nog een hoop ongepland grut, waaronder (maar het was meer):
2,5* The Knack ...and How to Get It (1965)
2,5* Aladdin and the Wonderful Lamp (1917)
3,0* Crazy Love (1987)
3,5* Akahige (1965)
3,5* Edipo Re (1967)
3,5* Nightmare (1964)
3,5* Mädchen in Uniform (1931)
3,5* On the Bowery (1956)
3,5* Aprili (1961)
4,0* La Promesse (1996)
Voor juni kies ik 5 films uit Martin Scorseses documentaire A Personal Journey with Martin Scorsese Through American Movies. Net als de vorige keren had ik 5 films uit vijf verschillende decennia gewild, maar ik begon bij de jaren '30, en er bleek maar een film uit de seventies in te staan, een Bogdanovich docu over John Ford. Wil ik best zien, maar is niet echt een klassieker. Daarom een extra film uit de jaren '40:
http://i46.photobucket.com/albums/f135/Jeroen_Berndsen/Naamloos_zpsolighxdr.jpg
The Magnificent Ambersons (1942)
Letter from an Unknown Woman (1948)
En zoals gebruikelijk is er uiteraard géén Dr. Zhivago gekeken. I don't know who I'm kidding anymore 
Flavio
-
- 4893 messages
- 5224 votes
Voor juni kies ik 5 films uit Martin Scorseses documentaire A Personal Journey with Martin Scorsese Through American Movies.
Mooie docu is dat van Scorsese. Ik moet zijn Italiaanse maar snel eens opzetten, ben ik wel heel benieuwd naar.
Deze maand was voor mijn doen erg productief.
Ten eerste de 5 films die ik had uitgekozen, waarbij alleen de twee oudsten me wat tegenvielen:
Ossessione (1943) 3 *
Francesco, Giullare di Dio (1950) 3 *
La Grande Guerra (1959) 3,5 *
Travolti da un Insolito Destino nell'Azzurro Mare d'Agosto (1974) 3,5 *
Una Giornata Particolare (1977) 4 *
En verder nog een hoop andere klassiekers gezien (de definitie van klassiekers wat oprekkend want een slechte film als Death Race 2000 is eigenlijk niet de term klassieker waardig, en de jaren 90 zijn gevoelsmatig nog te recent om van klassiekers te kunnen spreken). Maar anyway:
Our Hospitality (1923) 3,5 *
Safety Last! (1923) 3,5 *
The Gold Rush (1925) 4 *
Steamboat Bill Jr. (1928) 3 *
Tabu, a Story of the South Seas (1931) 3,5 *
The Asphalt Jungle (1950) 4 *
Singin' in the Rain (1952) 4 *
Ben-Hur (1959) 3,5 *
The Sound of Music (1965) 3,5 *
Closely Watched Trains (1966) 3 *
Pat Garrett and Billy the Kid (1973) 3 *
Death Race 2000 (1975) 1,5 *
Mediterraneo (1991) 2 *
Dazed and Confused (1993) 3,5 *
Under the Skin (1997) 3,5 *
Voor juni wordt het:
J'Accuse! (1919)
Man with a Movie Camera (1929)
All Quiet on the Western Front (1930)
Ruggles of Red Gap (1935)
Going My Way (1944)
Fanfare (1958)
DVD-T
-
- 15565 messages
- 3123 votes
Gisteren even wat lijstjes bekeken en kwam daarbij weer eens tot de ontdekking dat ik op gebied van klassiekers behoorlijk wat heb te zien nog. Het gekke is dat ik al heel wat in bezit heb op DVD/Blu maar keer op keer weer kies voor moderne cinema. Daarom mezelf weer een schop onder de kont geven en elke maand proberen een shortlist af te werken.
Voor juni heb ik deze klassiekers/oudere films uitgezocht:
La Passion de Jeanne d'Arc (1928)
The Killing of a Chinese Bookie (1976)
Fast Times at Ridgemont High (1982)
En als John Milton eindelijk eens Doctor Zhivago gaat kijken, ga ik als tegenprestatie La Meglio zien
.
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Daarom mezelf weer een schop onder de kont geven en elke maand proberen een shortlist af te werken.
Het moet wel leuk blijven hè...