• 177.901 movies
  • 12.202 shows
  • 33.970 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.369.996 votes
Profile

De zwakte van de MM'rs

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

FeZ wrote:

wat zijn spaghetti-westerns?

Geproduceerd in Italië.

stinissen (crew films & series)

• 23433 messages
  • 76917 votes

FeZ schreef:

(quote)

wat zijn spaghetti-westerns?

Tijden veranderden en de hegemonie van de Amerikaanse western werd doorbroken. Vanuit Europa waaide een frisse wind de oceaan over die een andere kijk had op de Amerikaanse historie. Enerzijds waren er de hevig geromantiseerde producties van Duitse makelij naar het werk van Karl May waarin kleurrijke figuren als Winnetou, Old Shatterhand en Old Surehand hun opwachting maakten. Anderzijds kwam er in de beeldtaal en aanpak van de western onder invloed van de Italiaanse Spaghettiwesterns een radicale koerswijziging in de beeldtaal en verloor de Amerikaanse western zijn onschuld. De geschetste situaties werden grimmiger, harder en venijniger en het verschil tussen goed en kwaad geraakte in een impasse, een grauw en grijs gebied waarin de held soms gemener was dan de slechterik. Grootmeester Sergio Leone toonde in lange close-ups en scenes zonder enige dialoog de kracht van de stilte. De stilte die plotsklaps kon omslaan in een inferno van kogels, kruitdamp knallende schietijzers en muziek die door merg en been ging.

De vernieuwende impuls vanuit Italië openbaarde zich ook in een andere muzikale benadering van de western. De begeleidende soundtracks werden snijdender. De heldhaftige melodie maakte plaats voor heftige dissonanten in tragische melodieën met een zware emotionele geladenheid die de breed uitgemeten close-ups van getergde anti-helden moesten onderstrepen. Verschillende tracks op de soundtrack werden teruggebracht tot slechts tonen en klanken, veelal ritmesecties, die samen met de beelden een haast nachtmerrieachtig beeld opriepen. De soundtrack reflecteerde in zekere zin het ten tonele gevoerde geweld in al zijn heftigheid. Het landschap werd een vijandig gebied waar de zon met zijn verzengende stralen zowel held als bad guy tergde. Droge en dorre oorden maakten hun opwachting, waar slechts de huilende wind en de knallende colts de stilte doorbraken. De idyllische stadjes van het Wilde westen waren van de aardbodem verdwenen.

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Zo kan je het ook zeggen

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

speedy23 wrote:

Zeg U-96, ben je als eens op www.uboat.net geweest. Niet iets over U-boten, maar ALLES over U-boten...

Yep, daar kwam ik vroeger elke dag 2 uurtjes 'studeren'. www.Uboat.net is net zoiets als www.Imdb.com, maar dan specifiek over Duitse u-boten.

Toch bedankt voor de tip Speedy23

FeZ

• 460 messages
  • 3170 votes

dank je wel

toch maar eens een keer eentje kijken dan

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Ik heb ook eens al de kaarten bekenen, en ik moet eerlijk zeggen, ik was zeer verbaasd dat er zoveel duikboten gezonken waren, en zelfs tot net voor de Amerikaanse kust. Wat ik ook gezien heb is dat de U-96 gezonken is bij een Amerikaans bombardement in zijn thuishaven...

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

speedy23 wrote:

Ik heb ook eens al de kaarten bekenen, en ik moet eerlijk zeggen, ik was zeer verbaasd dat er zoveel duikboten gezonken waren, en zelfs tot net voor de Amerikaanse kust. Wat ik ook gezien heb is dat de U-96 gezonken is bij een Amerikaans bombardement in zijn thuishaven...

Dat klopt. Net zoals in Das Boot wordt de U-96 op het laatst met zijn thuishaven helemaal gebombardeerd. In het echt kwamen er geen bemanningsleden om. Ik heb op Internet een paar foto's gezien van de echte kommandant van de U-96 (Heinrich-Lehmann Willenbrock) die samen met Jurgen Prochnow en Herbert Gronemeyer op de set van Das Boot staan.

Misschien wel een leuk weetje: De opa van een meisje die ik kende heeft gevaren op u-boten in de Tweede Wereldoorlog.

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Ik heb naast Das Boot en de Marine ook een grote interesse in het passagiersschip Titanic; dat had ik al voordat ik Das Boot kende. Nadat ik die film gezien had vond ik het zo interessant dat mijn ouders in 1998 een heel groot informatieboek voor mij hadden gekocht waarin echt alles van de Titanic in stond. Rond die tijd werden er ook live-uitzendingen van het wrak op tv uitgezonden. Ik heb op Discovery en NGC ook heel veel documentaires van de Titanic gezien. Nu vind ik het nogsteeds een heel interessant iets, en ik ben nu voor de 3e keer het boek aan het lezen.

Phooze

• 2544 messages
  • 597 votes

Ik vond vroeger de Titanic ook fascinerend, totdat die walgelijke film uit kwam

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Phooze wrote:

Ik vond vroeger de Titanic ook fascinerend, totdat die walgelijke film uit kwam

Ik vind de film uit 1997 niet walgelijk. Ik vind wel dat dat romantische verhaal er niet in had gemoeten, maar ik vind de film zo ontzettend goed wegens de sfeer en vooral ook het zinken van het schip (Whooeeps Spoiler!!). Ik hou opzich wel van ouderwetse dingen. Als ik dan echt zo dat hele schip zie zinken met al die mensen denk ik echt "Wow, hoe hebben ze dit ooit kunnen doen?"

Yekezzez

• 2512 messages
  • 1126 votes

U-96 wrote:

Als ik dan echt zo dat hele schip zie zinken met al die mensen denk ik echt "Wow, hoe hebben ze dit ooit kunnen doen?"

(Ik denk niet dat er opzet in het spel was.)

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Yekezzez wrote:

(Ik denk niet dat er opzet in het spel was.)

Whahahaha Ik bedoelde hoe hebben ze zoiets zo mooi realistisch in beeld gebracht; het zinken van zo'n groot schip.

Maar het kan anders ook: Fred Fleet en zijn collega Reginald Lee zaten in het kraaiennest om te kijken voor ijsbergen. Het was ontzettend koud in dat ding, dus schuilden ze voor de kou door met hun hoofd onder de rand van het kraaiennest te zitten, waardoor ze de ijsberg te laat zagen. Dan kan ik wel vragen "Hoe hadden ze dat nu kunnen doen?"

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Kent iemand misschien de stripheld Kuifje? Ik heb al jaren al zijn 22 stripboeken thuis liggen. Ik keek vroeger altijd die tekenserie die voornamelijk op Belgische zenders te zien was. Wie leest het ook nog?

Phoenix

• 7846 messages
  • 1418 votes

Heb ook alle strips van Kuifje plus een strip van de film "Kuifje en het Haaienmeer". Geweldige strips en Haddock OWNT!

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

U-96 wrote:

Kent iemand misschien de stripheld Kuifje?

Wat denk je zelf ?

tovenaar

• 6723 messages
  • 0 votes

Ik ken hem niet, heeft ie een kuif?

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Phoenix wrote:

Heb ook alle strips van Kuifje plus een strip van de film "Kuifje en het Haaienmeer". Geweldige strips en Haddock OWNT!

Kapitein Haddock is zo humoristisch, zowel in de strip als in de serie. Hij altijd met zijn wiskey en zijn zeevaart! Ik lees de boeken voornamelijk in de zomervakantie. Ik heb elk stripboek ongeveer 10 keer gelezen; ik kan er echt geen genoeg van krijgen.

Phoenix

• 7846 messages
  • 1418 votes

Vooral die scheldwoorden zijn echt geweldig:

Ectoplasma op wieltjes! Basji-bozoek!

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Phoenix wrote:

Vooral die scheldwoorden zijn echt geweldig:

Ectoplasma op wieltjes! Basji-bozoek!

Super! Zoetwatermatroos is 1 van mijn favorieten. Ik zag vorig jaar ergens een site waar al zijn scheldwoorden te zien zijn. Ik ga hem morgen zoeken. Phoenix, weet jij hoe Kapitein Haddock van zijn voornaam heet?

Archibald

Phoenix

• 7846 messages
  • 1418 votes

Wist het wel, kon er alleen niet opkomen...

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Ik heb de site gevonden:

http://kuifje.8m.com/scheldwoorden.html

Phoenix

• 7846 messages
  • 1418 votes

HAHAHAHA . Geweldig! Aardpeer, hoe kom je er op ! En bij sommige staat zelfs uitleg ! Fenomenaal gewoon!

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Nog een geweldige site:

www.Kuifje.com[/url]. Heel uitgebreid > Uitleg personages, uitleg van elk stripboek + titel in alle talen, en nog véél meer.

EDIT: Er zit ook een wereldkaart bij waarop je de plaats kunt zien waar zich elke avontuur afspeelt.

tovenaar

• 6723 messages
  • 0 votes

Zie je wel, hij heeft een kuif.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3278 votes

Kuifje is geweldig! Dr zijn zelfs hele studie's over geweest. De scheldwoorden vind ik ook erg goed, vooral potverpillepap van Trifonius Zonnebloen (ook al zo'n geweldige naam).

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

BoordAppel wrote:

Kuifje is geweldig! Dr zijn zelfs hele studie's over geweest. De scheldwoorden vind ik ook erg goed, vooral potverpillepap van Trifonius Zonnebloen (ook al zo'n geweldige naam).

Kuifje is inderdaad echt super!!

Hebben jullie ook 'Kuifje in het land van de Sovjets' (1931) en 'Kuifje en de Alfa-kunst'. De laatste heb ik niet, maar de schetsen die Hergé maakte zijn ergens te koop.

Trifonius Zonnebloem >> Op de site www.Kuifje.com[/url] staan van elke taal zijn naam.

Agony

• 1985 messages
  • 1256 votes

Kuifje vs. Suske en Wiske: S&W winnen met een knockout in de eerste ronde

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Agony wrote:

Kuifje vs. Suske en Wiske: S&W winnen met een knockout in de eerste ronde

Suske en Wiske. Daar had ik vroeger 3 casettes van:

- De parel in de Lotusbloem

- De komieke Coco

- Sagramatha

Ik luisterde die echt elke dag. Ik kon er echt geen genoeg van krijgen, maar van mij wint Kuifje!

Agony

• 1985 messages
  • 1256 votes

U-96 schreef:

(quote)

Suske en Wiske. Daar had ik vroeger 3 casettes van:

- De parel in de Lotusbloem

- De komieke Coco

- Sagramatha

Ik luisterde die echt elke dag. Ik kon er echt geen genoeg van krijgen, maar van mij wint Kuifje!

Cassetes? S&W hoor je te lezen, niet te luisteren ?!

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Agony wrote:

Cassetes? S&W hoor je te lezen, niet te luisteren ?!

Jaja dat weet ik! Ik heb vroeger enkele stips van S&W gelezen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.