• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.360 votes
Profile

MovieMeter pakketservice

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

Wat is er illegaal aan het uitlenen van DVD's aan vrienden en vriendinnen?

kos

• 46687 messages
  • 8844 votes

Ja, snap ik ook niet. Niks mis mee lijkt me.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Het is een opname van TCM. Geen dvd-rip.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

kappeuter wrote:

Het is een opname van TCM. Geen dvd-rip.

Dat het een tv-opname is maakt het niet legaler.

Natuurlijk mag je je eigen DVD's uitlenen. Echter geen kopieen, en een TCM-opname geldt als kopie (van een uitzending immers)

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Je hebt gelijk, maar op de schaal van strafbaarheid, en gelet de omstandigheid dat er geen r2 dvd is, is het toch andere koek.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

cornelis schreef:

(quote)

Dat maakt het niet legaler.

Natuurlijk mag je je eigen DVD's uitelenen. Echter geen kopieen, en een TCM-opname geldt als kopie (van een uitzending immers)

Van Tv mag je toch opnemen? Daar ging toch een persentage van elke elke lege videoband voor naar de Lira?

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Wouter wrote:

Van Tv mag je toch opnemen? Daar ging toch een persentage van elke elke lege videoband voor naar de Lira?

Volgens de Europese wetgeving terzake mag men inderdaad van tv opnemen, maar enkel en alleen voor huiselijk gebruik. Men mag geen vertoningen geven thuis. Dus enkel in beperkte kring...

kos

• 46687 messages
  • 8844 votes

Jongens, dat we ons hier al druk over moeten maken...

Het zou wel extreem zielig en lachwekkend tegelijk zijn, mocht je hier een sanctie voor krijgen.

jassonn

• 5303 messages
  • 3229 votes

Daarnaast is er toch ook niemand die dat echt controleert, ofwel?

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Wouter wrote:

Van Tv mag je toch opnemen?

Moeilijk he, lezen.

Ja, je mag die opname maken, en zo vaak terugkijken als je wil. Die opname uitlenen of weggeven of voor anderen vermenigvuldigen mag niet.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Volgens mij mag uitlenen 'om niet' wel.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

kappeuter wrote:

Je hebt gelijk, maar op de schaal van strafbaarheid, en gelet de omstandigheid dat er geen r2 dvd is, is het toch andere koek.

Ik zal er niet wakker van liggen. Zeker het uitwisselen van niet-verkrijgbare films onder filmfans is an sich iets on-kwalijks natuurlijk.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

kos wrote:

Jongens, dat we ons hier al druk over moeten maken...

Inderdaad, wat een gezeur, een paar mensen willen een film zien van 60 jaar oud die bijna niet te krijgen is, lijkt me toch geen enkel probleem.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

kappeuter wrote:

Volgens mij mag uitlenen 'om niet' wel.

De kopie-voor-eigen-gebruik is precies dat. Een kopie voor eigen gebruik, niet voor het gebruik van iemand anders.

"Voor alle kopieën geldt dat ze UITSLUITEND voor eigen gebruik gemaakt mogen worden. Weggeven, uitlenen, verkopen van kopieën.... dat is allemaal niet de bedoeling en mag dus ook niet.

bron"

Maar wordt het nu niet een beetje theoretisch geneuzel?

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Zavo wrote:

lijkt me toch geen enkel probleem.

Mij ook niet. Maar er ontstond enige onduidelijkheid over of het officieel nou wel of niet is toegestaan, en of het legaler was dan het verspreiden van een DVD-rip, zodoende.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Dustyfan wrote:

Wat is er illegaal aan het uitlenen van DVD's aan vrienden en vriendinnen?

Niets. In ieder geval niet in Nederland.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Ik geloof best dat dit niet legaal is, daarom ook het eerdere verzoek om hier toch maar geen Groot Illegaal Ruiltopic van te maken. Maar het rondsturen van Double Indemnity alleen lijkt me inderdaad ook niet zo'n groot gevaar.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

cornelis wrote:

Dat het een tv-opname is maakt het niet legaler.

Natuurlijk mag je je eigen DVD's uitlenen. Echter geen kopieen, en een TCM-opname geldt als kopie (van een uitzending immers)

onzin. weleens van aanvullend en dwingend recht gehoord?

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

mister blonde wrote:

onzin. weleens van aanvullend en dwingend recht gehoord?

Leg eens in het kort uit MB...

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

mister blonde schreef:

(quote)

onzin.

Kun je dat toelichten? Het is wat ik opmaak uit enkele bronnen, zodoende.

weleens van aanvullend en dwingend recht gehoord?

Heb er op gegoogled, en voor zover ik begrijp wil het dit zeggen:

* dwingend recht houdt in dat de wet voorrschrijft hoe het moet, partijen kunnen daar buitenom geen afwijkende afspraak maken;

* aanvullend recht houdt in dat de wet aangeeft hoe mensen iets zouden kunnen regelen, maar ze mogen het ook anders doen; als ze het niet duidelijk anders hebben geregeld, dan geldt wat er in de wet staat.

Ik zie niet helemaal in hoe dat mijn eerdere bewering onderuit haalt. Die bewering baseer ik namelijk op wat op auteursrecht.nl staat:

"Voor alle kopieën geldt dat ze UITSLUITEND voor eigen gebruik gemaakt mogen worden. Weggeven, uitlenen, verkopen van kopieën.... dat is allemaal niet de bedoeling en mag dus ook niet."

Ergens in de verte begrijp ik dat auteursrecht dwingend recht is, maar dat hierop wel uitzonderingen zijn gemaakt voor die situaties waarin de rechthebbenden in een machtspositie geraken, waardoor bijv de vrijheid van meningsuiting in geding zou komen; of wanneer er onredelijke gevolgen zouden ontstaan, zoals dat je wel een CD zou mogen kopen, maar geen kopie op cassette ervan maken zodat je die in de auto kunt luisteren. Maar dat laatste lijkt me met de Thuiskopieregeling geheel afgedekt. Die voorziet echter in eigen gebruik.

Maar ik ben geen jurist, dus kom maar op.

kos

• 46687 messages
  • 8844 votes

En vergeet ook niet de maatstaven betreffende redelijkheid en billijkheid erbij te betrekken.

Dat zijn mijn favoriete rechtsregels

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

cornelis wrote:

Maar ik ben geen jurist, dus kom maar op.

Eerder een purist zou ik zo zeggen...

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Je had zelf al aardige definities gevonden. bij aanvullend recht en dwingend recht gaat het er kort gezegd om; op welke fronten is de burger zelf in staat haar zaken te regelen. Zonder (teveel) jargon te gebruiken zou ik aanvullend recht zo omschrijven: de burger kan zelf haar zaken regelen. Er zijn slechts richtlijnen. Dwingend recht mag niet van af worden geweken en is direct bindend.

Belangrijk begrip is ook gewoonte (belangrijke rechtsbron). Daar is het simpel. Is het in Nederland normaal dat men een video uitleent aan vrienden en kennissen? Is het normaal dat in een bepaalde kringen die gebruiken gewoon zijn?

Een nog belangrijker rechtsbron in deze is de jurisprudentie (rechtersrecht).

Vele zaken die reeds afgehandeld waren, zijn te vinden mbt dit onderwerp. Ze leiden zonder uitzondering naar; art. 15c lid 1 Auteurswet. Als inbreuk op het auteursrecht op een werk van letterkunde, wetenschap wordt niet beschouwd het uitlenen….etc. echter in artikel 12 staat dat dit wel met toestemming moet gebeuren. Hier komt aanvullend recht naar voren. de rechter zegt dat het op kleine schaal uitlenen van een videotape daaronder valt. ‘Moet een groep vrienden/ kennissen daadwerkelijk toestemming hebben van (onbereikbare) rechthebbenden om een video aan elkaar te lenen? Natuurlijk niet’.

"Voor alle kopieën geldt dat ze UITSLUITEND voor eigen gebruik gemaakt mogen worden. Weggeven, uitlenen, verkopen van kopieën.... dat is allemaal niet de bedoeling en mag dus ook niet."

dit is ontegenzeggelijk niet meer dan een richtlijn (waar het woord uitsluitend dan ook geen afbreuk aan doet). Dit is bedoeld om fraude en inkomstenderving op grote schaal tegen te gaan. Dwingend recht mag in principe nooit van worden afgeweken (daar is het dwingend voor). Let in de wet op woorden als ‘tenzij anders bepaald’ en ‘onlosmakelijk’ (2 voorbeelden uit mijn hoofd).

maar laten we het allemaal niet moeilijker maken dan het is

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

mister blonde schreef:

Je had zelf al aardige definities gevonden.

maar laten we het allemaal niet moeilijker maken dan het is

Jawel, is juist leuk. Nou weet ik tenminste hoe dat zit.

Veel lijkt toch altijd weer aan te komen op interpretatie van de wet. Altijd interessant om te horen hoe dat dan werkt.

"Moet een groep vrienden/ kennissen daadwerkelijk toestemming hebben van (onbereikbare) rechthebbenden om een video aan elkaar te lenen?" Natuurlijk niet.

Vandaar dat ik het van Jordy wel begrijp dat hij e.e.a. niet als service wil zien, want dan wordt het wellicht wat anders.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

heb hem (sinds een paar dagen) binnen en ga hem naar alle waarschijnlijkheid vanavond kijken. wie was er na mij aan de beurt?

jassonn

• 5303 messages
  • 3229 votes

Ik zou hem ook wel willen zien. (Double Indemnity)

Diesel

• 9411 messages
  • 0 votes

Ik ook, als het even kan.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

wie was er nu aan de beurt? Zavo, dacht ik. of was het iemand ander? stuur me even een pm dan stuur ik hem snel weer door.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Volgens mij eerst speedy23 en dan ik, of heeft speedy 'm al gehad?

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

ah, speedy stuur even een PM´tje met NAW gegevens

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.