- Home
- Filmforum
- Filmdragers en apparatuur - Winkels en webshops
- Het online shopping topic
Het online shopping topic
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
Dat zullen dus wel inklaringskosten van de douane zijn voor een zending van buiten de EU. Ik heb het een keer eerder gezien dat een webshop die normaal van binnen de EU verzendt ineens bij het afrekenen vermeldde: ships from outside EU. Gelijk gecancelled. Dat moeten ze wel melden lijkt me. Boven de, ik meen, pakketkosten van 22€ (incl. verzendkosten) betaal je al heffing. En die is vaak absurd hoog - kan wel ruim 50% van de totaalkosten van je zending zijn.. Naast BTW ook kosten voor de koerier. Er zijn twee opties: betalen of pakket weigeren.
Ik vermoed ook zoiets, maar het gaat om de Artifycial Eye Box The Theo Angelopoulos Collection - Volume 2 en dat is gewoon een Europese uitgave die ze gewoon in stock hebben.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Blijkbaar hebben zij ervoor gekozen die box dan vanuit de VS te verzenden, want er staat op het pakje blijkbaar USA als afzender. Ik weet niet hoe hun magazijn beheer werkt, maar je kunt denk ik niet zien waar de betreffende DVD 'in stock' is. Als het om zo'n titel gaat zou ik m weigeren en binnen de EU bestellen.
Het is bij amazon soms ook. Ook al bestel je op .co.uk dan nog worden regio 1 Dvd's soms vanuit Engeland (meestal rarewaves.usa (ook op eBay actief, goede verkoper) verzonden zonder kosten), maar soms staat erbij dat ze vanuit de VS verschepen. Dan zit je dus met het regime van .com (met of hoge verzendkosten, inclusief inklaren) of douane-ellende.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
Zojuist bij het postkantoor geweest en inderdaad op de box van 21,25 komen 17,85 inklaringskosten. Vreemd, want Zavvi.com zit gewoon in het Verenigde Koninkrijk en het gaat gewoon om een Europese dvd. Ik heb het pakket geweigerd. Nu nog mijn geld zien terug te krijgen. Weet jij de procedure daarvoor, Mochizuki Rokuro?
Ik vind deze douane-acties overigens volledig van de zotte. Dit soort willekeur vind ik toch wel schandalig. Werkt het pindakazen ook wel behoorlijk in de hand.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Tsja, volledig van de zotte, ik weet het niet. Het gaat om BTW, maar de zogenaamde bijkomende kosten (zie de link van PostNL, 'wij verzorgen het voor u' zijn idioot). Wat wel klopt: er is willekeur, want het is niet aan t geven wanneer pakjes wel en wanneer niet worden onderschept. Je kan geluk hebben en pech.
Over je geld: geen idee. Je moet kijken wat er op je Zavvi factuur staat die je waarschijnlijk via de mail hebt gehad bij je bestelling. Als je zelf over het hoofd hebt gezien dat zavvi deze zending vanuit de VS zou versturen, dan zou je je geld terug kunnen krijgen omdat zij nu hun goederen terugkrijgen. Ik weet niet hoe je hebt betaald (PaylPal, CC). Dan zou je een geschil kunnen openen via PayPal. Probleem is wel een beetje dat zavvi weinig te verwijten valt. Ik heb zelf nog nooit via Zavvi iets gekocht, dus ik weet niet hoe het daar werkt.
Ik heb een keer iets teruggestuurd dat niet klopte, maar daar heb ik mijn geld nooit van teruggezien. Maar dat was ook iets in Hong Kong.
Dit soort pakjes heb ik nu twee keer in mijn leven gehad en beide keren toch de extra kosten betaald. De eerste keer was een bestelling toen ik deze regels ook nog niet kende en dus maar heb betaald - waren ook wel bijzondere dingen. De tweede keer was mijn eigen fout, dat was een bestelling uit Zwitserland (en dat is geen EU). Sinds ik dit weet bestel ik altijd 1 DVD tegelijk uit landen van buiten de EU. En dingen die ik makkelijk binnen de EU kan krijgen, altijd erbinnen.
Zavvi kan dan wel kosteloos verzenden, van buiten de EU maakt dat niet uit. Het heeft te maken met BTW betalen voor de goederen die je buiten de EU koopt.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Bestellen van Japan resulteert bijna altijd tot dat soort heffingen. Bij YesAsia nog nooit gehad. Maar inderdaad, die willekeur is echt vervelend. Standaard al 10EUR administratiekosten + BTW.
thunderball
-
- 5878 messages
- 1414 votes
Klopt! Als Rolling Stones fan moet ik perce altijd de mooiste en duurste uitgave hebben van het Japanse Ward Records. Totally Stripped is pas geleden uitgebracht en die box kostte mij 186 euro. Daar moest ik maar liefst 84 euro taks op betalen en behalve de BTW en inklaringskosten stond nu ook een eens "recht kosten" er bij, wat dat ook mogen betekenen?!
Het is absolute willekeur. Afgelopen november kwamen er ook twee R.Stones boxen uit, eentje van Tokyo '90 en eentje van Leeds '82. Precies dezelfde soort boxen in exact dezelfde kartonnen verpakking aan mij verstuurd. Ik kreeg ze een dag na elkaar binnen. Bij de een moest ik iets van 70 euro aan taks betalen en bij de ander niets. Echt absurd, ook dat ze niet alleen over het artikel, maar ook over de verzendkosten taks berekenen. Verzendkosten is niets, dat is geen artikel, heeft geen enkele waarde.
Ik heb daar ooit over geklaagd. Kreeg je als antwoord door de telefoon:
"Wanneer u het er niet mee eens bent, moet u de wet veranderen, meneer." Tja,..... zucht!
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Verzendkosten is geen artikel inderdaad, maar wel een dienst. En diensten kosten ook geld.
Maar dat je de taks ook over de verzendkosten betaald vind ik inderdaad dan wel weer gek.
Als je rekening houdt met de taks zijn die gekke prijzen die bijvoorbeeld Boudisque altijd in de winkel hanteerde ineens niet zo gek meer...
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Klopt, diensten kosten (veel) geld. Zie je bij marktplaats al. Veel mensen denken ha, goedkoop maar als je over verzendkosten begint haken ze af.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
Nu begin ik spijt te krijgen dat ik het pakketje heb geweigerd, want nu heb ik niets en het ziet er niet naar uit dat ik van Zavvi mijn geld terug zal kunnen krijgen. De bewuste Angelopoulosbox was 22,95 euro. Ik vind de inklaringskosten van 17,82 (78%!!!!) wel buitensporig hoog. Geen idee hoe ze trouwens op dat bedrag uitkomen.
Is hier niets tegen te doen??? Zavvi vind ik eigenlijk misleidende prijzen opgeven (vergelijkbaar met die van de goedkope vliegtuigtickets waar dan nog weet ik hoeveel voor bagage en luchthavenbelasting bijkomen).
Alleen als je de algemene voorwaarden van A tot Z doorleest zou je kunnen vermoeden dat er mogelijk extra kosten bijkomen. Mensen kunnen zo behoorlijk financieel in de problemen komen.
Ik vind dit echt schandalige praktijken.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
Bij YesAsia nog nooit gehad. Maar inderdaad, die willekeur is echt vervelend. Standaard al 10EUR administratiekosten + BTW.
Bij Yesasia heb ik het ook nog nooit gehad, maar die zijn zo slim om 'totale waarde 20 euro' op de verpakking te zetten.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ik heb het een keer nagerekend en toen klopt het op de cent.
Je zat nu maar net boven het grensbedrag, dan betaal je relatief veel (dus inderdaad ruim de helft) nog eens extra.
Je kan op de site van de douane narekenen welke kosten waarvoor zijn.
Een traumatische (leer)ervaring dus. Ik let altijd ontzettend goed op. Zoveel mogelijk los bestellen en zo'n truc als YesAsia werkt inderdaad ook. Een losse DVD is ook brievenbus post, die schieten er altijd tussendoor. Ook al is die losse DVD 40€. Pakjes is een heel ander verhaal. Dat gaat eigenlijk altijd mis.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
In dit geval was het ook brievenbuspost. De box is maar zo'n 2 cm dik.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Nu begin ik spijt te krijgen dat ik het pakketje heb geweigerd, want nu heb ik niets en het ziet er niet naar uit dat ik van Zavvi mijn geld terug zal kunnen krijgen.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
We kunnen weer de veel te dure filmpjes uit een veel te beperkt assortiment binnenkort via V&D online kopen...
Toch ongelofelijk dat ze dit merk niet gewoon eens rustig dood laten. Wordt vast weer een fiasco.
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Ik denk niet dat die nog aan de films gaan hoor. Of de top 5 uit de charts hooguit. In de fysieke winkels waren ze het ook al aan het afstoten.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Daar heb je gelijk in.
Maar even goed, wie heeft het gedaan als het niet goed gaat... de consument (die het te duur vindt).
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Ik heb een maand of zo geleden 3 dvd-boxen besteld bij Zavvi (alle drie tussen de 15 en 20 euro). Nu kom ik terug van vakantie en liggen er twee boxen op de mat en een bon van postnl dat er een zending klaarligt (afzender 'USA') waarvoor ik moet tekenen en waar ik nog 17,82 moet bijbetalen.
Is er hier iemand die weet wat dit te betekenen heeft en weet hoe hier mee om te gaan. Als het de box van Zavvi betreft ga ik daar niet nog eens 17 euro extra voor bijbetalen. Zover ik weet heb ik niets anders besteld.
Met TTIP zijn we hier wel vanaf, volgens mij. 
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
Als je met creditcard hebt betaald kun je de betaling annuleren, met het argument dat je noemt.
Dank je voor de tip. Als ik er met Zavvi niet uitkom ga ik het proberen.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
Helaas heeft TTIP weer andere nadelen...
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Wel de lasten, niet de lusten. Makkelijker kunnen ze het niet maken
.
En zoals Baggerman al zegt zitten er veel meer nadelen aan. Maar dat zal politici een zorg zijn als een stinkend rijke amerikaan aan hun deur komt "lobbyen".
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
En een 'Brexit' op 23 juni verergert de boel wellicht...
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Ben er verder ook geen voorstander van, maar als de importheffing voor audiovisuele media inderdaad blijft bestaan is het dus nog waardelozer. 
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Hmm ja, dat zou nog een tikje vervelender zijn...
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
En een 'Brexit' op 23 juni verergert de boel wellicht...
alexander038
-
- 957 messages
- 1295 votes
Ik hoop dat je gelijk hebt arno, ik hou m'n adem namelijk al meer dan twee weken in :knipoog:
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Hoe zien we de a.s. fusie van ECI en Cosmox.nl?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Cosmox was altijd al eigendom van ECI.
Het is natuurlijk goedkoper om één site te onderhouden dan twee sites. Ook bij ECI geen verzendkosten.
Ik vraag me af of ECI ooit nog weer succesvol kan zijn. De meeste mensen zullen dan aan verplichte abonnementen en automatische boekkeuze constructies denken.
Webshop Cosmox gaat verder als eci | Adformatie
Sinds kort? Dat kan toch al jaren... 
ECI ging begin 2014 failliet. Sindsdien heb ik er niets van vernomen en ook niets meer bij besteld.
Als ze nou consequent onder de BOL prijzen gaan zitten maken ze misschien een kans.
BOL maakt echter al jaren verlies, dus ik kan me niet voorstellen dat het levensvatbaar is.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Ondenkbaar inderdaad.
...
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
Ik heb inmiddels al een behoorlijke bestelling bij Amazon.co.uk geplaatst!
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Achteraf is het makkelijk praten, we zullen zien hoe het gaat. Wel mooi dat het volk eindelijk wat te zeggen heeft, deze unie van grote machtige bedrijven wat de EU is geworden daar hebben burgers weinig aan.