• 178.104 movies
  • 12.215 shows
  • 33.986 seasons
  • 647.155 actors
  • 9.373.147 votes
Profile

iCheckMovies

John Milton

• 24222 messages
  • 13387 votes

mmm ik ben alsnog uitgenodigd nu om deel te nemen aan die top <400

maakt het uit hoe lang je lijst is? Ik weet nog steeds of ik daar echt tijd voor heb, of voor wil maken. Kan je ook gewoon je top tien ofzo inleveren?

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Wat verwarrend is op ICM, is dat er lijstjes zijn met willekeurige volgorde / danwel beste bovenaan.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Film Pegasus wrote:

Ik heb mijn top 100 ook op I Check Movies gegooid: Film Pegasus' Top Movies. Deze top is die van december 2013 en zal wel wat dooreengeschud worden eind dit jaar. Dan zit ik 10 jaar op MM en in aanloop naar mijn jubilee ben ik wat films aan het herzien en mijn top 100 wat kritischer aan het bekijken.

19 gezien. En twee bij mij ook favoriet, Bambi en On his majesty's secret service. Ben benieuwd of dat zo blijft.

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Dk2008 wrote:

Wat verwarrend is op ICM, is dat er lijstjes zijn met willekeurige volgorde / danwel beste bovenaan.

In mijn geval is de nr 1 mijn topfavoriet.

John Milton

• 24222 messages
  • 13387 votes

Ik heb een lijstje gemaakt hoor Mijn top 50 <400

<400 John Milton

Niet zo fijnzinnig en artistiek verantwoord wellicht als die van enkele anderen, maar het is een begin en bestaat simpelweg uit de films (shorts en docu's included) die ik met een 8 of hoger beoordeeld heb. Ik heb geprobeerd een beetje de volgorde aan te houden, maar dat is echt niet te doen voor mij. Dus: korreltje zout.

edit: het is nu een top 45, bij mijn doublecheck net (door te sorteren op aantal checks) bleken er bovenaan 5 te zijn van de huidige lijst die inmiddels de 400 checks gepasseerd zijn (Nostalgia de la luz, Mickey Mouse in Vietnam, Cosmic Ray, In film nist en Regen). Nog tot 14 september om er 5 bij te vinden voor een mooi rond getal.

En op ICM Forum zie ik dat er nog meer regels zijn, waaronder geen 2013-2014. Ik zal nog wat bij moeten schaven. Staan daar overigens wel een paar handige links die automatisch je laten zien welke films in aanmerking komen aan de hand van je IMDb scores en je checks op ICM. Dat had me misschien wat werk gescheeld als ik eerst daar eens had gekeken. Zijn er na 2013-2014 weghalen nog 39 over. Eens kijken op hoeveel ik kom met behulp van die linkjes. Nou tot 44, zo blijkt. En nu ben ik er wel weer even klaar mee.

beavis

• 6627 messages
  • 14794 votes

http://i235.photobucket.com/albums/ee152/petcor80/top10_zps7c6c3e6c.jpg

beavis wrote:

(afbeelding)

top10 der lijsten update

http://i61.tinypic.com/zv75va.jpg

er veranderd niet zo heel veel meer bij mij in de top dus, ondanks wat nieuwe lijsten die ondertussen officieel zijn geworden. het is vooral nog veel fantasy / weird / amazing

John Milton

• 24222 messages
  • 13387 votes

Aangezien mijn top 10 niet veel veranderd is maar de rest wel behoorlijk, ben ik zo vrij geweest iets uit te schieten met het selectievakje.

December 2013 (links) vs augustus 2014 (rechts)

http://i58.tinypic.com/20peu8o.jpg

Wat valt op?

-nieuwe nr 1 (Crime) en nieuwe nr 9 (Anthology)

-op die twee na is de top 10 praktisch hetzelfde

-vorig jaar ranking #5 bij drama met 2 checks te gaan en nu ranking # 80 met 1 check te gaan? Hoe zat dat ook alweer?

-de neiging de genrelijstje af te kijken is hier al wel zichtbaar, al zijn de lijstjes met nog 4 checks te gaan buiten beeld. Dat zal dus met een paar films daarvan kijken weer een aardverschuiving geven bij de volgende update.

-IMDb top 250 nadert 'zijn einde'

-Het voelt nog steeds niet als een goede afspiegeling van mijn kijkgedrag met de African Cinema, Fespaco en Nederlands Film Festival lists in mijn top tien, maart de ranking is natuurlijk relatief, ten opzichte van anderen.

Natuurlijk als ik binnenkort al die genrelijstjes compleet heb krijg je een hele saaie top tien. Drama #1, horror #1, comedy #1, etc... Nee, dan oogt jouw lijstje een stuk representatiever, beavis.

beavis

• 6627 messages
  • 14794 votes

ik heb nog niets op 1! maar ik werk dat soort lijstjes dan ook niet bewust af. volgens mij komt uit jouw ontwikkeling wel duidelijk de afspiegeling naar voren dat je systematisch met een aantal lijsten bezig bent...

Al die "Imdb" lijstjes zijn de afgelopen tijd wel ingrijpend veranderd, dus dat zal ook gevolgen hebben gehad voor de 'drama' lijst...

John Milton

• 24222 messages
  • 13387 votes

beavis wrote:

... ik werk dat soort lijstjes dan ook niet bewust af. volgens mij komt uit jouw ontwikkeling wel duidelijk de afspiegeling naar voren dat je systematisch met een aantal lijsten bezig bent...

Ja, dat is eigenlijk wel wat nieuw hoor. Die IMDb top 250 ben ik al wel twee jaar systematisch mee bezig (elke week/2 weken probeer ik er iig eentje te kijken), maar die andere genrelijsten keek ik nooit bewust wat van. Tenzij ik bewust een bepaalde film wilde kijken (vanvond wil ik een cult, actie of horrorfilm bijvoorbeeld), pakte ik vaak gewoon een film door links bovenin bij movies op unchecked te klikken en er dan eentje uit te kiezen van die pagina, automatisch gesorteerd op films die op meeste official lists staan.

Maar toen ik merkte dat door die tactiek voornamelijk de genrelijstjes redelijk hard gingen (niet geheel verbazingwekkend misschien), werd het wel aanlokkelijk om ze gewoon even af te maken. Zo dwangmatig ben ik dan ook wel weer, als ik keer op keer 'nog 4 te gaan' zie staan bij een lijst, dan borrelt vrij automatisch de neiging op om die dan maar te gaan kijken. Niet persé allemaal achter elkaar, of zelfs op korte termijn, maar ik wil dat dan wel completeren.

RuudC

• 4636 messages
  • 2529 votes

Die weg sla ik binnenkort ook in. Eerst moet ik wel al mijn onbekeken dvd's wegwerken, al zitten er daar ook veel tussen die in toplijstjes staan. Dat gaat wel aardig dwangmatig. Daarna ga ik wat meer 'klassiekers' opzoeken en de algemene toplijsten af de Action A-Z en de B-movies lijstjes spreken me wel aan.

John Milton

• 24222 messages
  • 13387 votes

RuudC wrote:

Die weg sla ik binnenkort ook in. Eerst moet ik wel al mijn onbekeken dvd's wegwerken, al zitten er daar ook veel tussen die in toplijstjes staan. Dat gaat wel aardig dwangmatig. Daarna ga ik wat meer 'klassiekers' opzoeken en de algemene toplijsten af de Action A-Z en de B-movies lijstjes spreken me wel aan.

Onbekeken dvd's hebben mij nooit zo gestoord. Toen ik vorig jaar bij het verhuizen 700 koopvideo's weg moest gooien waren daar ook een paar onbekeken bij. Ik heb ook nu nog dvd's in het plastic, maar ik kijk ze eigenlijk zelden omdat mijn dvdspeler alleen een scart aansluiting heeft, en ik vind het beeld gewoon niet goed genoeg op een 51 inch tv. Misschien dat het met een blu-ray speler en hdmi aansluiting opknapt, maar op dit moment pindakaas ik eigenlijk alles, ook al heb ik het legaal op dvd.

En ik heb vorig jaar een enorme voorraad gecreëerd van alles wat op meer dan 10 lists staat, dus alles staat klaar. Ik hoef in principe alleen maar te kiezen en vervolgens te gokken of het in films 1 of films 2 staat van de gretige 7 Terrabyte voorraad. En in de meeste gevallen staat het er wel bij. Die kijkachterstand (reeds besproken in het daarvoor bestemde topic) is bij mij zo enorm dat hij niet meer van toepassing is in wat ik kijk. Ik noem het ook geen kijkachterstand, maar gewoon mijn collectie En als ik binnenkort een blu-ray speler heb (of daarna 4k, who knows) dan gaan we over tot het legaliseren van die titels, of in elk geval de goede! Ik heb al wel een aantal dual editions met dvd en blu-ray, dus het begin is er.

Overigens pak ik van die B-movies en cult lijstjes sowieso met regelmaat wat, RuudC. Als het wat laat op de avond is of ik wat moe ben dan is verantwoorde, 'contempleren, kreng!'-cinema gewoon niet zo'n goed idee. En een fout b-filmpje juist wel. Maar die wil ik juist niet te snel afwerken, veel te leuk om af en toe zoiets erin te kunnen 'poppen'.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12842 votes

RuudC wrote:

Zou toch enigszins opletten met een al te strenge focus op ICM ... als aanvulling is het leuk, maar bepaalde segmenten zijn compleet niet aanwezig op de site. Vooral de dwarsdoorsnede tussen arthouse en genrefilm is een segment dat in geen enkele lijst aan bod komt. Er zijn een paar leuke genrefilmlijsten maar ook daar geldt dat het vooral bekende films zijn die naar voren geduwd worden.

John Milton

• 24222 messages
  • 13387 votes

Onderhond wrote:

(quote)

Zou toch enigszins opletten met een al te strenge focus op ICM ... als aanvulling is het leuk, maar ook daar geldt dat het vooral bekende films zijn die naar voren geduwd worden.

Tsja voor mij is dat momenteel ook precies wat ik wil, met mijn filmhistorische insteek. Voor mij zijn de onbekende pareltjes juist iets voor erbij. Momenteel althans. Voorlopig zit ik echt nog in het stadium dat ik nog niet genoeg heb gezien van de films die tot essential film history worden gerekend. Maar tussendoor wat leuke dingen ontdekken is nooit weg natuurlijk. Echter zelfs daarvoor zijn ICM en MM voor mij de meest voor de hand liggende plekken.

Maar als je zegt, ICM is leuk voor erbij, Onderhond, waarbij bedoel je dan? Naast je eigen smaak? Uiteraard, maar in die zin zijn alle websites toch 'voor erbij'? Het is een hulpmiddel, geen leidraad, je kiest altijd zelf, toch?

RuudC

• 4636 messages
  • 2529 votes

Er liggen hier nog ruim 300 films op dvd en bluray die het doosje nog niet uit zijn geweest sinds de aanschaf. Waarvan waarschijnlijk ook nog wel veel zooi. Het is ook zonde om er niets mee te doen, maar het zal ook een praktische reden hebben om alles in elk geval te bekijken.

Het completeren van die lijstjes zal snel afgelopen zijn als er veel zooi tussen blijkt te zitten. Een Imdb top 250 kan in elk geval best interessant zijn. Die van fok of reddit interesseren me bij voorbaat al minder. Het is wel opgevallen dat veel films die ik gaaf vind, vaak in bepaalde lijstjes staan, zoals de essential cult 500 bijvoorbeeld. De favoriete films van Roger Ebert, het lijstje zelf althans, boeit me ook niet echt.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12842 votes

John Milton wrote:

Voorlopig zit ik echt nog in het stadium dat ik nog niet genoeg heb gezien van de films die tot essential film history worden gerekend.

Eerlijk waar, kijkende naar enkele lijstjes die je gepost hebt (de <400 lijst bijv) zit je daar al vér voorbij. Nu weet ik uit ervaring dat wanneer je wat rondhangt op fora als ICM het misschien zo lijkt dat je nog veel te gaan hebt, maar de "film wankery" op zulke fora ligt zo enorm hoog dat het een vertekend beeld geeft. Als je daar niet 80% van de TSPDT lijst gezien hebt ben je zowat een noob. Verder geen probleem mee, ieder zijn eigen filmplezier uiteraard en het maakt verder ook niet uit, maar wie de IMDb Top 250 gezien heeft, heeft zijn pakje "essentiële klassiekers" wel gezien.

John Milton wrote:

Uiteraard, maar in die zin zijn alle websites toch 'voor erbij'? Het is een hulpmiddel, geen leidraad, je kiest altijd zelf, toch?

Ja en nee. Je kiest inderdaad altijd zelf, maar als dat "kiezen" bestaat uit films die uitsluitend uit lijstjes komen dan is het geen echte "keuze" meer. Op het ICM forum merk ik genoeg dat mensen hun smaak echt gevangen zit in die lijstjes, en dat films die daarbuiten vallen weinig tot geen aandacht krijgen. Met "erbij" bedoel ik dat misschien 10-20% van je filmmenu uit een bepaalde leidraad komt, maar dat je daarnaast toch vooral best zélf op zoek kan gaan naar dingen die je leuk vindt.

John Milton

• 24222 messages
  • 13387 votes

Goed gezegd Onderhond. Eens. Dat vertekende beeld treedt inderdaad wel eens op, maar gelukkig is even met een niet filmgeek of zelfs gewoon een normale filmliefhebber praten meestal weer voldoende om een en ander in het juiste perspectief te zetten, wat klassieker achterstand betreft

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

Op dat ICM forum zitten maar bar weinig liefhebbers. Vooral veel snobs die elkaar de maat proberen te nemen over hoeveel obscure films uit Tuvalu en Bhutan ze wel niet gezien hebben. Een aardige discussie over de nieuwe film van Stallone of de nieuwe Seth Rogen zit er daar echt niet in. Die bekijken ze niet eens maar hebben er wel een oordeel over. Sterker nog, je word met de nek aangekeken als je het aandurft om die films wel te bekijken, laat staan er een positief oordeel over te geven.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Heb je hier ook. Geef je een lage beoordeling voor een toplijst-film, komt er gelijk een opmerking dat je er niets van begrepen hebt danwel wordt je achtergrond, leeftijd, opleiding, filmsmaak en weet ik al niet erbij gehaald.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12842 votes

Dk2008 wrote:

Heb je hier ook. Geef je een lage beoordeling voor een toplijst-film, komt er gelijk een opmerking dat je er niets van begrepen hebt danwel wordt je achtergrond, leeftijd, opleiding, filmsmaak en weet ik al niet erbij gehaald.

Toch is er een groot verschil tussen MM en ICM. Hier zitten meer diverse liefhebbers (zowel mensen met een bredere smaak als meerdere groepjes van liefhebbers). Uiteraard heb je altijd mensen die je waardering in twijfel trekken, maar niet en masse. Denk dat er hier maar weinig films hebt waar je niet minstens één iemand kan vinden die je bij wil staan/steunen in je mening.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Dat weet ik niet, misschien deels, bij films die door veel mensen worden bekeken. Mijn ervaringen zijn tot nu anders. Ik vind de smaak bij ICM breder en zullen films waar je hier scheel wordt aangekeken omdat je zoiets kijkt, daar desnoods nog als favoriet worden aangevinkt.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Het is alsnog gelukt. Ik moet m nog in het ICM Forum publiceren, maar dit is mijn bijdrage aan de <400 checks lijst.

De rangorde is alfabetisch.

https://www.icheckmovies.com/lists/yumes+dashleft400+contribution/y+u+m+e/

beavis

• 6627 messages
  • 14794 votes

67 checks

Mooie titels!

John Milton

• 24222 messages
  • 13387 votes

0 checks, so that means well done

Ik moet mijne trouwens nog steeds op het forum zetten. Het hoefden er niet perse 101 te zijn toch?

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Je moet ook wel inloggen, John

Ik kwam op exact 100 titels uit mijn 4.5* en 5.0* lijsten. Met Izo erbij 101. Ik vind het gewoon leuk om 101 te nemen,dat doe ik jaren. Dus heb niet expres obscure dingen gezocht. Bond het nog wel redelijk toegankelijke lijst.

Zijn verder naast veel Japanners, het halve Fassbinder oeuvre, vrijwel alle akeleien films en relatief veel Sokurov nog. De grens van 400 is niet echt voorspelbaar, zo bleven er Hollywood films over, zoals Red Dust, maar ook The Indian Runner een Altman, een Welles en een Visconti, maar verder vooral dus Aziaten.

Ik zal jullie lijsten nog eens doornemen. Ik heb dus geen shorts of cartoons genomen.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Zag er ruim dertig. En van die lijst van John Milton twee ...

Onderhond

• 87594 messages
  • 12842 votes

23 van gezien ... waarschijnlijk die Japanners waar Mochizuki Rokuro het over had

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

http://www.icheckmovies.com/lists/filmtotaal+top+250/

http://www.filmtotaal.nl/top250.php

twee verschillende lijsten

En wat zijn officiële lijsten? (want de MM top 250 is niet officieel)

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

48 uit MR's lijst gezien. Veel moois, maar de meeste ongeziene staan eigenlijk (nog) niet (hoog) op het lijstje.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

De "onthulling" van de nieuwe, geupdate lijst <400 checks is gaande. Leuke lijst weer. The Noisy Requiem maakt zijn entree in een officiële lijst. Naast enkele Yoshida's en Big Bang Juvenile-A. Nu hopen dat IZO het ook redt.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

The Noisy Requiem maakt zijn entree in een officiële lijst

En dat zonder mijn hulp

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.