• 178.038 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.063 actors
  • 9.371.633 votes
Profile

MovieMeter top 1000 project - Editie 2023

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

Djiesus Theunissen. Die twee gifjes passen uitzonderlijk goed bij elkaar. Symfonie in de chaos.

En bedankt voor je steun met je #14. Ik zat niet ver achter je!

oup

• 587 messages
  • 3181 votes

TornadoEF5 wrote:

(quote)

Er zijn andere bekende regisseurs die het met minder moeten stellen. Kurosawa gaat bijvoorbeeld nu wel van 5 naar 6, maar dat is toch vrij weinig voor een man van zijn kaliber en reputatie (hoewel dat ook deels mijn schuld is). Onlangs wel Seven Samurai voor het eerst gezien, en ik ben zeker van plan om meer te kijken (ook van Bergman van wie ik enkel Persona zag tot dusver).

Kurosawa slechts vijf keer in de lijst is wel wat karig inderdaad. Ik heb acht films van hem genomineerd.

In 2013, de eerste editie van de top 1000, stond Kurosawa liefst 12x (!) in de lijst.

Maar zo zijn er meer regisseurs die weinig of niet aan bod zijn gekomen. Buñuel 0x, Lubitsch maar 1x, Naruse (weer) niet op de kaart, Keaton slechts 2x, Ozu ook maar 2x, Von Stroheim helemaal niet gezien.

Maar het is wat het is. Laten we koesteren wat er wél in staat. En dat is meer dan genoeg fraais weer!

Als Persona je niet zo ligt zou je Det Sjunde Inseglet (1957) eens kunnen proberen. Die wijkt wel echt af van Persona. En op gebied van Kurosawa heb je nog genoeg te ontdekken. Ik zag er al 14. Als je Seven Samurai kon waarderen, moet je ook zeker Rashômon (1950) en Tsubaki Sanjûrô (1962) kijken.

Totaal gezien 607/920. Ik verwacht geen ongeziene films meer tegen te komen (de afgelopen periode vakkundig alle ‘hoge’ films gekeken). Dan eindig ik dicht tegen de 70%.

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

+1 voor Rashomon TornadoEF5 (mijn favo Kurosawa, ook leuk om ná de film wat over te lezen) ter verdieping, en ik tip naast The Seventh Seal van Oup, Wild Strawberries van Bergman. Ik vond dat een fascinerende beschouwing op onze sterfelijkheid. Als dat je niet afschrikt, highly recommended.

Bunuel 0 is wel jammer

https://s3.amazonaws.com/criterion-production/editorial_content_posts/hero/920-/rGSNnhAZYW820xlieLbuyRNfsREFC5_original.jpg

Emma!

• 30 messages
  • 468 votes

Heel blij met de stijging van Portrait of a Lady on Fire.

Met drie films van Luis Bunuel in mijn top 100 heb ik mijn steentje bijgedragen.

Theunissen

• 12268 messages
  • 5513 votes

John Milton wrote:

Djiesus Theunissen. Die twee gifjes passen uitzonderlijk goed bij elkaar. Symfonie in de chaos.

En bedankt voor je steun met je #14. Ik zat niet ver achter je!

Blijft nog steeds een geweldig leuke film. Over "MEIN FÜHRER... I CAN WALK!!!!" gesproken, ik ben benieuwd of een andere film m.b.t. de FÜHRER ook nog een sprongetje gaat maken

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

Tjsa, ik kan maar een ding antwoorden, dat weet je. DE meme.

oup

• 587 messages
  • 3181 votes

Vorige editie aangenaam verrast dat Risttuules (2014) zich bij de beste 1000 films mocht scharen. Toen een verdienstelijke 798ste plaats. Dit jaar helaas buiten de boot gevallen. Beschikbaarheid zal ook hier wel een ding zijn. Helaas pas 78 stemmen voor dit meesterwerkje uit Estland.

En als we dan toch een beetje in die hoek zitten. Wat zou het mooi zijn als meer users het schitterende Simindis Kundzuli (2014) zouden zien (nu op Cinemember, dikke tip).

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

Ik had hem op #57. Meesterwerkje. Wat een ervaring in de bios, al was het een klein zaaltje in een Utrechts Filmhuis.

Die moet je inderdaad absoluut zien.

TornadoEF5 even los van je discussie aldaar, erg benieuwd naar je onbevangen mening.

En als iemand dit echt niet kan vinden, let me know. Dan verzinnen we daar iets op.

madmadder

• 371 messages
  • 3057 votes

In the Crosswind staat al ongeveer een eeuw op mijn (denkbeeldige) kijklijst maar mijn pindakaas is op dus ik hoop nog steeds dat-ie ooit ergens eens te streamen zal zijn.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4886 votes

Man man man. Weer eventjes druk geweest en we zitten al in de top 100

Blok 131 t/m 140 : 9 gezien en 2 nominaties : "Her (2013)" en "Nuovo Cinema Paradiso (1988)"

Totaal gezien : 627/870

Totaal # Nominaties : 173

De enige uit deze reeks die ik niet heb gezien is "Festen". Maar ja, die staat hier ook al jaren te wachten

Blok 81 t/m 130 : alle 50 gezien en 22 nominaties : "Raiders of the Lost Ark (1981)", "True Romance (1993)", "The Departed (2006)", "Die Hard (1988)", "Paris, Texas (1984)", "Paths of Glory (1957)", "Back to the Future (1985)", "Das Boot (1981)", "Joker (2019)", "Jaws (1975)", "Midsommar (2019)", "Platoon (1986)", "The Deer Hunter (1978)", "North by Northwest (1959)", "The Dark Knight (2008)", "Titanic (1997)", "Trainspotting (1996)", "Mad Max: Fury Road (2015)", "Aliens (1986)", "The Exorcist (1973)", "Double Indemnity (1944)", "Blade Runner 2049 (2017)"

Totaal gezien : 677/920

Totaal # Nominaties : 195

Een hele boterham De helft van mijn Top-10 is al langsgekomen. Inclusief mijn nummer 1: "Aliens".

Bij de volgende 80 verwacht ik eigenlijk geen verrassingen. Ook deze week vanwege de vele gissingen, "Aftersun" gekeken. Spijtig genoeg vond ik er eigenlijk niet veel aan. Een mooie vakantiefilm. Dat wel. Maar om nu te zeggen dat dit aankwam als een mokerslag. Als ik dan naderhand het plot las hier, vond ik het toch raar dat schijnbaar Calum vervreemd is van zijn ouder geworden dochter. Ik vraag me nog steeds af welke aanwijzing in de film zat die dit kan staven. Soit. Deze zal de volgende keer niet in mijn lijstje verschijnen

oup

• 587 messages
  • 3181 votes

John Milton wrote:

En als iemand dit echt niet kan vinden, let me know. Dan verzinnen we daar iets op.

De dvd is in heel rap tempo iets uit een grijs verleden aan het worden, maar Risttuules is bijv. hier nog te verkrijgen met NL subs.

madmadder wrote:

In the Crosswind staat al ongeveer een eeuw op mijn (denkbeeldige) kijklijst maar mijn pindakaas is op dus ik hoop nog steeds dat-ie ooit ergens eens te streamen zal zijn.

Wellicht een keer op een Cinemember of MUBI, maar ik acht de kans niet heel groot.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

John Milton wrote:

(embed)

TornadoEF5 even los van je discussie aldaar, erg benieuwd naar je onbevangen mening.

Die heb ik nog niet gezien.

Meer Kurosawa en Bergman staat zeker nog op de planning trouwens!

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

The Dark Knight op 100 is wel even huilen

DVD-T

• 15565 messages
  • 3123 votes

Lijst bijgewerkt.

638/920 gezien.

146 van mijn nominaties hebben de lijst tot nu toe gehaald. Fijn om te zien dat Fury Road nog zoveel liefde krijgt.

Theunissen

• 12268 messages
  • 5513 votes

Kondoro wrote:

Misschien dat die in 2023 weer gaat stijgen, want dan ga ik er ook op stemmen. Kreeg van mij 4,5*, maar haalde desondanks mijn lijst niet (net zoals veel andere 4,5* en 5,0* films). Plaats ik dan wel i.p.v. bijvoorbeeld "Westerplatte (1967)" die slechts 8 personen hebben gezien of "Strafbataillon 999 (1960)" die slechts 7 personen hebben gezien

horizons

• 5687 messages
  • 2404 votes

Kondoro wrote:

Wel heel erg hoog inderdaad

joolstein

• 10829 messages
  • 8915 votes

460 /920 films van 900 - 920; Aliens (4*), Portrait de la Jeune Fille en Feu (2*), Titanic (3*), Inception (3,5*), The Dark Knight (3,5*), Blade Runner 2049 (3,5*), Donnie Darko (3,5*), The Thin Red Line (2*), Double Indemnity (3,5*)

Eigen nominatie;

Kill Bill: Vol. 1 Het begin...van wat voor mij eigenlijk gewoon één film is

American Honey; In deze rauwe roadmovie is ‘the American dream dood’

Mad Max: Fury Road; van punt A naar B en dan terug van punt B naar A zonder af te remmen dendert dit door tot einde!

Trainspotting; Film over het leven van een groep drugsverslaafden met een lach en een traan en het bevat met het smerigste toilet van Schotland, doet het een gooi naar één van de goorste scènes in film

The Exorcist; Tja zelfs na jaren is dit nog steeds de beste bezetenheid-films ooit gemaakt! Eindelijk staat deze gewoon terecht bij de 100 beste films!

Nominaties uit mijn lijst; 94 /450

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

horizons wrote:

(quote)

Wel heel erg hoog inderdaad

Nahhh niet zo... Die plek 56 van vorige edities stond beter

horizons

• 5687 messages
  • 2404 votes

Ex Machina blijft toch ook wel mooi hoog staan.

En, hoewel uit mijn lijst, kan ik de stijging van spirited away wel waarderen.

cinemanukerke

• 1821 messages
  • 1037 votes

TornadoEF5 wrote:

(quote)

Over het algemeen doet Bergman het wel vrij oké in deze poll. Er zijn andere bekende regisseurs die het met minder moeten stellen. Kurosawa gaat bijvoorbeeld nu wel van 5 naar 6, maar dat is toch vrij weinig voor een man van zijn kaliber en reputatie (hoewel dat ook deels mijn schuld is). Onlangs wel Seven Samurai voor het eerst gezien, en ik ben zeker van plan om meer te kijken (ook van Bergman van wie ik enkel Persona zag tot dusver).

Ik kom eventjes tussen vooraleer ik mijn dagelijkse bijdrage aan het economisch weefsel vervul. Toch veel klassieke regisseurs in de lijst. Bergman, Kurosawa, ja maar ook bv Kubrick, Lynch, Nolan, etc Dit zijn de 'usual suspects'. Maar anderen klokken ook af op verschillende noteringen bv Eastwood met 6 films, Inarritu (5 of 6 denk ik), Joachim Trier (3 films denk ik). Minder bekend bij grote publiek, minder bekend als groots oeuvre maar toch veelvuldig in lijst.

Uitdaging : wie kan mij in 30 seconden zonder te spieken de 2 films van Edward Zwick (wie ?) opnoemen die in de lijst staan ? Het blijft toch een prachtige mish mash die lijst ...

stephan-0115

• 1358 messages
  • 2200 votes

Spirited Away na een inzinking in 2021 toch weer terug op het niveau van alle eerdere edities. Grappig hoe dat soms gaat. The Green Mile een flinke sprong gemaakt wel, relatief verrassend hoog. Interstellar stond voorheen ook altijd wel in mijn lijst, maar herziening vorig jaar heeft de film niet best gedaan. Overige herzieningen van Nolan stel ik dan ook meer en meer uit. Vrees ook voor Oppenheimer: 3 uur en het zal Nolan kennende meer, meer, meer worden waardoor het verhaal amper te volgen is. Maar dat is niet iets voor dit topic

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

Ik vast wel, ik ken die naam sinds Legends of The Fall en ik als zestienjarige braaf in een schrift je schreef welke video’s ik allemaal had, en van welke regisseur:

Ik zou zeggen The Last Samurai en…… Glory? Nee die laatste is vast niet goed….

Edit: ik wist die andere meteen toen ik zijn filmografie net zag. Daar was ik inderdaad niet opgekomen cinemanukerke, die zit niet in mijn hoofd al een Edward Zwick film, op de een of andere manier. Wellicht dat iemand anders die zonder te spieken raadt?

horizons

• 5687 messages
  • 2404 votes

Gespiekt en het is een oh ja.

Flavio

• 4893 messages
  • 5225 votes

Ik dacht Brick, maar dat is waarschijnlijk een Pavlov-reactie omdat het rijmt op Zwick.

DVD-T

• 15565 messages
  • 3123 votes

Lijst bijgewerkt.

648/930 gezien.

Pieter Montana

• 6678 messages
  • 2286 votes

Is tot nu toe niet elke Kubrick zowat gestegen in de lijst? *neemt alvast 2001-A Space Odyssey spandoek bij de hand*

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

Flavio wrote:

Ik dacht Brick, maar dat is waarschijnlijk een Pavlov-reactie omdat het rijmt op Zwick.

Die is van Rian Johnson meen ik (zonder te spieken). Het correcte antwoord is uiteraard :https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/bd/Click_film.jpg

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

cinemanukerke wrote:

Uitdaging : wie kan mij in 30 seconden zonder te spieken de 2 films van Edward Zwick (wie ?) opnoemen die in de lijst staan ? Het blijft toch een prachtige mish mash die lijst ...

Blood Diamond en The Last Samurai, denk ik.

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

yes, Blood Diamond was idd het goed antwoord

maxcomthrilla

• 15578 messages
  • 2842 votes

2 Omissies weggewerkt:

Portrait de la Jeune Fille en Feu (2019)

Goed gemaakte film, maar daar blijft het wel bij. Ik mis wat extra`s. Weinig bijzonder qua verhaal ( te artificieel gebracht ) tevens te duffe cinematografie. Conclusie: Top 100 notering zwaar onterecht! 3,5*

Dune: Part One (2021)

Een van de betere films van Villeneuve tot dusver. Wedijvert vooral op sfeer in een heerlijk zelf geschapen wereld. 4*

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.