- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter Top Horrorfilms
MovieMeter Top Horrorfilms
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
Mijn lijstje opgestuurd naar Collins. Ik kwam met gemak op 10 films die een waardering hebben van maximaal 4,5* en minimaal 3,5*.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Same here, niet tot tien gekomen deze keer. Met moeite 7 kunnen noemen. Gek dat het algemene geluid is dat dit niet zo'n goede batch is, maar dat deze films wel zo vaak genoemd zijn in de eerste fase.
Je begint nu ook meer in de zone van love it or hate it te komen. Blair Witch Project is er zo eentje, of je vindt em geweldig of je vindt er niks aan, er zijn er weinig die daar tussenin zitten of zo heb ik het toch ervaren wanneer die ter sprake kwam op fora.
Ik verwacht bij een film als Mother! ook zoiets.
En dit zijn films die al vaker zijn genoemd en besproken dus men krijgt zoiets van toch niet weer over die films lullen...
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Een lijstje indienen kan nog steeds tot 23:59, we zitten met 1 draw dus het zou fijn zijn moesten we dat kunnen vermijden.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Batch 9 Mei: 17/17 gezien. Totaal gezien: 506/724
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Met dank aan ikkegoemikke geen gelijke standen meer en kan de uitslag gepost worden we beginnen met de onderste 7:
71. Død Snø 2 (2014) (23 punten)
De eerste was nog een klein beetje origineel door het sneeuwlandschap al waren nazi zombies toen al niet nieuw meer. Focus op comedy in deel 2 en zonder sneeuw klinkt deze titel vrij belachelijk. Desondanks toch nog goed voor een notering van DjFrankie, Shinobi en Onderhond. Wat mij betreft terecht de zwakste van de batch.
70. Angel Heart (1987) (23,25 punten)
Zelf weet ik niet veel meer van deze film. Ik vond dat het meer een misdaadfilm was en weinig horror. 4 noteringen met een 2de plaats van Collins als beste
69. Phenomena (1985) (28,75 punten)
Niet zo veel mensen vonden deze fenomenaal. Er zijn betere Argento's denk ik. 4 noteringen met wibro en wendyvortex als grootste fans.
68. In the Mouth of Madness (1994) (33 punten)
Ik ben geen Carpenter fan al vind ik dit wellicht zijn leukste, maar toch niet goed genoeg voor een notering van mijn kant. 6 anderen deden dat wel met alweer Collins als grootste fan.
67. Dawn of the Dead (2004) (37,25 punten)
Sliep uit John Milton denken dat deze het kon halen van het origineel. Misschien al ze iets origineels konden bieden; Rennende zombies en een zombie baby hadden we natuurlijk al eerder gezien. Waar dan vraagt MovieMind zich af wel in Braindead en Return of the Living Dead maar braindead weigerde je uit te kijken
Chainsaw is de grootste fan. Shaky houdt er ook wel van maar tis hem vergeven omdat hij het origineel dan toch nog hoger inschat
6 noteringen
66. Possession (1981) (42 punten)
Inderdaad een wtf film al had ik eerder iets van waar ging dit nu in godsnaam over? Dat John Milton deze als favoriet had hier en spitsbroeder Woland op plaats 3 verrast me niet. Uiteindelijk was deze lager geëindigd ware het niet dat ikkegoemikke nog in extremis de film op 2 zette in zijn lijstje. 6 noteringen
65. Henry: Portrait of a Serial Killer (1986) (45,5 punten)
Jammer dat deze net buiten de eerste 10 valt, het scheelt nog geen volle punt. Ach ja het horrorgehalte is misschien niet zo hoog, maar een plaats bij de eerste 65 is misschien beter dan verhoopt. Uit 6 noteringen 4 keer een top 3 met Woland als grootste fan. Ook voor joolstein, MovieMind en Baggerman (hé jij volgt net nog?) is ie een podiumplaats waard.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Deze 5 ronden de top 60 af.
64. Sleepy Hollow (1999) (46,75 punten)
Hoewel ik em zelf in mijn top 7 zette, mocht ie van mij toch lager zijn geëindigd. 7 noteringen maar geen enkele keer een topnotering, wel 2 maal 2de bij DjFrankie en wibro
63. Ils (2006) (54 punten)
8 noteringen bij deze nergens een toppositie. 2 keer 2de bij remorz en ook oh wat een verrassing van Noodless die ik vanaf nu de bijnaam Franco Fiel Noedels ga geven 
62. Dawn of the Dead (1978) (54,25 punten)
Remorz vroeg zich af welke van de 2 het ging halen al nam hij geen van beide in zijn lijst op. 7 noteringen en 17 punten meer dan die andere case closed. Evenwel geen topnotering wel een 2de plaats van wendyvortex, top 3 van Shaky, mezelf en Franco. Correctie: Shinobi gaf deze wel plaats 1.
61. Frankenstein (1931) (58,25 punten)
Jammer dat deze klassieker niet iets hoger kon eindigen en was zonder de punten van ikkegoemikke 4de geëindigd in deze batch. Maar de film heeft natuurlijk ook wel zijn minpunten zoals uitdieping van het monster zelf. Een topnotering van Dievegge en Collins. Van de 8 noteringen ook nog top 3 notering van joolstein en John Milton
60. Freaks (1932) (60 punten)
Deze had zomaar 3de kunnen eindigen maar daar stak ikkegoemikke alweer een stokje voor. Meer drama dan horror misschien, maar zoals ik al eerder zei deze mensen zien er dus echt zo uit. 7 noteringen en allemaal binnen de top 5, 5 ervan in de top 3. Toppositie van joolstein en Baggerman. Verdorie het scheelt maar een halve punt met nummer 59.
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
Dawn of the Dead (1978) (140 min.) gisteren bekeken. Maar oh wat duurde het lang. 90 minuten is eigenlijk lang zat voor een zombiefilm. Ik denk dat ik het voorlopig ook voor gezien houd wat betreft dit horrorgenre. Het is allemaal te veel van hetzelfde.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
En dan voor positie 55-59, de top 5 van deze batch
59. Invasion of the Body Snatchers (1978) (60,5 punten)
7 noteringen, maar wel liefst voor 3 mensen een toppositie: ikkgeoemikke, wendyvortex en Franco Noodless. En nog eens 3 keer een top 3. Toch best wel populair blijkbaar.
58. Cloverfield (2008) (62 punten)
Ok nu snap ik meteen waarom MovieMind zichzelf geen pure gorehound gaat noemen. Ik had al gemerkt dat hij van die handcam filmpjes precies wel leuk vond. Hij gaf deze als enige een topnotering. 9 noteringen in totaal waarvan 5 een top 3 notering. Ook deze werd door ikkegoemikke alsnog in de top 5 geduwd.
57. Oculus (2013) (64,25 punten)
Blij verrast dat deze hier in de top 3 is geëindigd al ben ik wel de enige die er een topnotering aan gaf. Nog 2 andere top 3 noteringen van ikkegoemikke en remorz. 9 noteringen in totaal met geen enkele lager dan positie 6, heel regelmatig dus.
56. The Blair Witch Project (1999) (72,75 punten)
Zoals ik al aangaf, een love it or hate it film. 4 keer een topnotering uit een totaal van 10 (Remorz, Shaky, Onderhond en Chainsaw) blijkt toch niet voldoende om deze als 'winnaar' uit de bus te laten komen. De andere 6 personen zetten de film nooit in hun top 3. als niet-fan moet ik de film crediteren door het found footage genre/stijl een boost te geven (niet op de kaart zetten want het bestond al sinds 1980) en alleszins voor enkele maanden mensen wijs te maken dat die personen echt vermist waren. Maar wacht eens geloofden ze dat bij Cannibal Holocaust ook eerst niet dat die westerlingen echt waren verorberd door de kannibalen?
55. Orphan (2009) (80,75 punten)
Niet meteen de film die ik als eerste verwachtte, maar ik was al blij genoeg dat het niet Blair witch of Cloverfield is geworden. Al was DjFrankie de enige die er een topnotering aan gaf, met 12 noteringen in totaal en 3 top 3 noteringen is het de kampioen van de regelmaat. Misschien geen spectaculaire winnaar al moet ik toegeven dat de twist toch wel heel bijzonder was.
Geef toe als ik deze afbeelding had moeten gebruiken als afsluiter zou toch niet zo fijn zijn geweest.
https://assetscolors.cosentino.com/get/515/554x298/t/2/default.png?auto=compress,format
Dan toch liever deze
https://moviescene.files.wordpress.com/2014/08/12_orphan__blu-ray.jpg
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Dawn of the Dead (1978) (140 min.) gisteren bekeken. Maar oh wat duurde het lang. 90 minuten is eigenlijk lang zat voor een zombiefilm. Ik denk dat ik het voorlopig ook voor gezien houd wat betreft dit horrorgenre. Het is allemaal te veel van hetzelfde.
In dat geval was de verkorte versie van 110 beter geweest. Ook ik vind die van 140 min te lang.
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
Had ik een nominatie lijst ingediend dan waren het de films (niet op volgorde):
56. The Blair Witch Project (1999) (72,75 punten)
Zoals ik al aangaf, een love it or hate it film. 4 keer een topnotering uit een totaal van 10 (Remorz, Shaky, Onderhond en Chainsaw) blijkt toch niet voldoende om deze als 'winnaar' uit de bus te laten komen. De andere 6 personen zetten de film nooit in hun top 3. als niet-fan moet ik de film crediteren door het found footage genre/stijl een boost te geven (niet op de kaart zetten want het bestond al sinds 1980)
Toen ik klein was heb ik deze film gezien en sindsdien heb ik de found footage afgezworen. Love it or hate it? I hate it. 
DjFrankie
-
- 3415 messages
- 3498 votes
We naderen de top 50. Gaat lekker zo!
Er komen nog een heleboel favorieten van mij in ieder geval
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Had ik een nominatie lijst ingediend dan waren het de films (niet op volgorde):
Toen ik klein was heb ik deze film gezien en sindsdien heb ik de found footage afgezworen. Love it or hate it? I hate it.
Maar Alex, misschien was je toen nog niet groot of oud genoeg om het briljante van de suggestie, wat je niet ziet is enger, less is more en laat je eigen verbeelding het werk maar doen etc te begrijpen. Nu dat soort films hadden we eigenlijk ook al heel veel in het verleden, waar er ofscreen wordt gemoord of de camera op het laatste moment wegdraait. Maar dat is voor de modernere kijker dan vaak gedateerd.
Helaas had je toen nog geen filmstudenten die je zo zot kreeg om 8 dagen in een bos te laten ronddolen naar iets wat niet bestond met wat men nu goedkope handcam noemt maar in vergelijking met de vroegere camera's geavanceerd, geen internet om de boel te hypen. Ze hebben het zeker qua marketing slim aangepakt, maar dat maakt het niet automatisch een goede film in mijn ogen. Sommige vergelijken de found footage films die er na kwamen nog steeds met BWP omdat die een trend had gezet in het genre.
Zo leek het plots dat niet tonen wat er gebeurd of heel even en snel wegdraaien schokkering camerawerk en paranoia omdat de cameraman/vrouw in paniek is een van de eigenschappen geworden van het genre. Dat het niet altijd zo is geweest en ook zo moet zijn heeft Cannibal Holocaust al aangetoond.
Het lezen van de (wilde) verhalen rond hoe het tot stand kwam, hoe het werd gefilmd, hoe reclame maken vind ik uiteindelijk spannender en amusanter dan de film zelf. Maar ik neem het toch met een flinke korrel zout gezien hun fake nieuws dat ze de wereld in hielpen in het begin. Was het werkelijk allemaal zo goedkoop om te maken, hoe echt waren de geluiden in dat bos (zo las ik dat de crew opgenomen geluiden afspeelden via geluidsinstallaties van oa spelende kinderen om de acteurs bang te maken 's nachts). Hun reacties van angst waren volgens mij wel echt en geen improvisatie dus proficat daarvoor. Maar uiteindelijk blijft het een artificiële manier van angst aanjagen en was hun leven (gelukkig) nooit in gevaar. Als ze al iets zagen was dat een crewlid die zich in donkere kleding had gehuld. Misschien ben ik ondertussen te sceptisch om mee te gaan in het hele verhaal van hoe echt het toch overkomt en dat mensen allemaal zo zullen reageren. Alsof 7 dagen lang rondwandelen in een bos zonder doel nog niet vervelend genoeg was kregen de acteurs blijkbaar niet al te veel te eten, duh daar zou ieder van ons knorrig van worden. Ook kregen de acteurs niet veel instructies maar soms wel opgelegd dat ze vervelend moesten doen. Een echt leuke en realistische reactie zou zijn geweest als die kerel die zei ik heb de kaart weggegooid een flinke patat op zijn oog had gekregen voor zijn gedrag.
Dus ja uiteindelijk was een donker bos niet voldoende en was toch nogal wat hulp van buitenaf nodig om zulke reacties en gedrag uit te lokken. Het scoort wel goed op improvisatie en experimenteel vlak als dat je ding is. Nu goed dan kijk ik persoonlijk liever zoiets als Eraserhead.
Tot slot moest BWP niet je ding zijn, vind ik geen reden om alle FF films meteen naar de verdoemenis te wensen. Uiteindelijk werkte [Rec] (2007) voor mij een heel stuk beter en vond ik ook Afflicted (2013) aardig. Er is zelfs eentje die een 7 kreeg: Trolljegeren (2010)
Zo nu ons stilaan opmaken voor de top 50.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Dan zal het voor jou vast makkelijker worden om favorieten te gaan selecteren, voor mij wordt het echt wel schrapen bij komende batch.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
We zijn dus aan de 8 nominaties aanbeland en die bestaat uit 12 films. IH88 meldde zich spontaan voor deze van posters voorzien en dat leverde een mooi resultaat op
https://cdn.cinematerial.com/p/500x/kjgfimse/cannibal-holocaust-spanish-movie-poster.jpg
https://i.pinimg.com/originals/88/73/32/887332acbba76419418bb118bc611295.jpg
http://psymin1.files.wordpress.com/2012/10/childs-play.jpg
https://i.redd.it/g0y3r7vubae01.jpg
https://i.pinimg.com/736x/d3/1c/91/d31c91415328f66eefed97c8b70a4d1a.jpg
https://i.pinimg.com/736x/f4/b0/d4/f4b0d49e5cbb975e8c8d8f9eb1167c80.jpg
http://www.impawards.com/2003/posters/high_tension.jpg
https://i.pinimg.com/originals/8a/85/ca/8a85ca20f2dd5d98ffa9889261e4b490.jpg [url=https://www.moviemeter.nl/film/56874]Antichrist (2009)
http://www.impawards.com/2009/posters/antichrist.jpg
https://i.pinimg.com/originals/4f/1f/80/4f1f80e302e9f74de3ac4ad7c91d8dbc.jpg
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Jullie weten hoe het ondertussen werkt om een lijstje in te dienen. Deze keer is het minimum verlaagd tot 4 , het maximum blijft 10. Er kan doorgestuurd worden tot dinsdag 23:59. De lijsten hierna zijn er 1 van 8, 2 van 6, en daartussen ook enkele van 3. Daar gaan we de tijd niet zo lang meer voor maken om een lijstje in te dienen.
Controleurs sturen na ontvangst van een lijst deze asap door naar Alexander1900 en alexspyforever. Ja nu mag je er niet meer overheen lezen John Milton!
Collins ontvangt een lijst van
alexspyforever
joolstein ontvangt een lijst van
John Milton ontvangt een lijst van
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
tja de link naar Antichrist (2009) stuurt steeds door naar Saw (2004), waarom die daar altijd naar verwijst, I don't know. Die bug gaat er precies toch niet helemaal uit...
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
Tot slot moest BWP niet je ding zijn, vind ik geen reden om alle FF films meteen naar de verdoemenis te wensen. Uiteindelijk werkte [Rec] (2007) voor mij een heel stuk beter en vond ik ook Afflicted (2013) aardig. Er is zelfs eentje die een 7 kreeg: Trolljegeren (2010)
Er zal door de found footage vast wel puntenaftrek komen.
Ik kan dit keer weer een lijstje indienen (met 4 films). 
Dievegge
-
- 3170 messages
- 8194 votes
Geef toe als ik deze afbeelding had moeten gebruiken als afsluiter zou toch niet zo fijn zijn geweest.
Dat is ook wat ik me herinner van The Blair Witch Project: dat het de hele tijd donker was. Dat sprak me niet aan. Misschien werkt het beter op een groot scherm.
Van Frankenstein vind ik de versie van 1931 duidelijk de beste. Voor Dracula is het moeilijker kiezen, maar ik heb liefst de versie van Coppola, omdat die dicht bij het boek blijft, zonder personages met elkaar te vermengen of andere grote veranderingen.
Shadowed
-
- 11364 messages
- 6689 votes
Sorry dat ik 2x de lijsten heb gemist. Ik blijf het constant vergeten.
Shaky
-
- 3736 messages
- 13046 votes
Dit vind ik trouwens wel een lekkere batch zeg. Veel films waar ik echt van genoten heb. Toch nog één onvoldoende voor mij vandaag: The Ring.
Ik denk nog even na over mijn lijstje en dan stuur ik die in.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Sorry dat ik 2x de lijsten heb gemist. Ik blijf het constant vergeten.
Ik tag je nochtans iedere keer, zodat je het juist niet gaat vergeten 
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
Evil Dead II (1987) en Child's Play (1988) niet gezien en Repulsion (1965) moet ik nodig weer eens herzien. Dat wordt dus weer filmpjes kijken komende dagen. 
DjFrankie
-
- 3415 messages
- 3498 votes
Top 10 kunnen maken, ik had er veel gezien. Enkel Antichrist niet afgekeken, daar vond ik werkelijk geen fluit aan. En Repulsion niet gezien.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Top 10 kunnen maken, ik had er veel gezien.
Ik heb ze allemaal gezien, maar een Top 4 is al lastig.
Collins
-
- 7294 messages
- 4311 votes
De dag van de 8 nominaties.
Op de kijklijst.:
Repulsion (1965). Behalve Repulsion (1965) heb ik verder alles al eens langs zien komen. Repulsion lijkt me interessant, maar ik heb er geen haast mee. Le Locataire (1976) van dezelfde regisseur ging al eerder op de kijklijst. Ook geen haast mee.
Eigen nominaties: Poltergeist (1982) en The Conjuring 2 (2016). Beide 4*.
Goed: From Dusk till Dawn (1996) en The Ring (2002) 3.5*, waarbij ik me altijd afvraag of het loont om de originele Japanner nog eens te zien.
Cannibal Holocaust (1980) en Antichrist (2009) scoren met 2* het laagst.
Chucky heb ik nooit becijferd, maar die scoort mogelijk nog minder hoog. Zomaar een tekst uit de mond van de pop: YOU STUPID BITCH, YOU FILTHY SLUT! I'LL TEACH YOU TO FUCK WITH ME! Haha, ik bedoel maar.
Noodless
-
- 10042 messages
- 6178 votes
12/12 gezien, totaal 456/736
Voor mij een sterke lijst gezien hier 5 nominaties van mij voorbij komen en dan heb ik From Dusk Till Dawn volledig over het hoofd gezien want die zou met zijn score er ook bij horen.
De rest zijn zesjes, behalve Cannibal Holocaust die 3,5 sterren haalt.
Repulsion niet zo lang geleden pas gezien, best aardig, maar kon zijn cultstatus bij mij niet waarmaken.
Scream 1996 ja
alexspyforever
Saw 2004 tja, vind de hele franchise wel goed, maar de eerste vind ik de beste met dat geweldig slot.
The Ring 2002 veel beter dan het origineel gedoe, prachtige beelden, spannend, creepy bizar concept en natuurlijk Naomi Watts
Haute Tension 2003
alexspyforever
Antichrist 2009 dit is duidelijk een love or hate it ...geweldige muziek overigens.
DjFrankie
-
- 3415 messages
- 3498 votes
Saw 2004 tja, vind de hele franchise wel goed, maar de eerste vind ik de beste met dat geweldig slot.
.
Mee eens film die ik het meest heb gezien, dat slot blijft geniaal. Staat niet voor niks bij mij op 1 in mijn top 10.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Mee eens film die ik het meest heb gezien, dat slot blijft geniaal. Staat niet voor niks bij mij op 1 in mijn top 10.
Hetgeen ik helaas niet kan zeggen van het slot van Haute Tension en daarmee richt ik mij vooral tot Noodless, een van de domste twists die ik ooit heb gezien, terwijl de film tot op dat punt redelijk vermakelijk was. En het ergste is dat ik steeds het gevoel had dat de regisseur met zoiets ging komen. Misschien moet ik afleren met steeds te denken nu hoop ik niet dat dit of dat gaat gebeuren, maar uiteraard heb ik daar geen invloed meer op. Maar sommige regisseurs denken dat ze er toch nog iets speciaal aan moeten breien zodat het minder standaard over komt. Bad idea wat mij betreft.
Kijk dat deze net zoals vele andere Franse horrors (vandaag kwam ik er achter dat dit blijkbaar New French Extremity wordt genoemd, nu die New moen ze ondertussen dus weglaten) vooral veel jatten van de Amerikaanse varianten stoorde me hier niet eens zo erg. In plaats van een slasher die iets leuker was dan de doorsnee werd het dus een film waar er uiteindelijk niks van klopt. Ik dacht nochtans dat het de bedoeling was om de film serieus te nemen?
Maar desondanks slechter dan Scream kan het niet echt worden, de slasher die het subgenre nieuw leven inblies maar dan niet echt. Die het parodieerde klinkt juister en er volgde nog parodies op die parodie en nog wat sequels.
Of neen er zitten misschien nog grotere gedrochten tussen:bijvoorbeeld het ondraaglijk saaie Antichrist van von Trier wiens films ze voor mijn part overal het horrorlabel mogen weghalen 
Nu ik toch bezig ben kan ik net zo goed zeggen welke mijn lijst ook niet zullen halen:
Repulsion: sfeervol ja maar niet echt boeiend
Poltergeist: eng toen ik 12 was, maar uiteindelijk draait het vooral om de effecten, ik zie veel Spielberg en weinig Hooper, het komt ook allemaal rommelig en willekeurig over
From Dusk til Dawn: Tarantino vind ik al geen geweldige regisseur maar als acteur is ie al helemaal niet om aan te zien. Gelukkig is er wel Salma Hayek maar helaas is haar input erg beperkt. Dit had mijn 5de keuze kunnen zijn als het echt moest.
Evil Dead II: alsof Evil Dead 1 nog niet lollig genoeg was, moest er een echte komische sequel komen die eigenlijk heel veel overeenkomsten heeft met deel 1, alsof Raimi zijn eerste film als een soort kladje zag?
Child's Play: een slasher waarbij de killer een pop is bestemd voor jongens. Ik weet het niet hoor wie in zou als jongen zo een lelijke pop willen hebben terwijl de 80s keuze had aan zoveel verschillende soorten actiefiguren. Ik had veel MOTU en als Skeletor tot leven was gekomen en wat groter was geworden dat zou inderdaad best eng zijn geweest. Chucky is ook meer mens dan pop, praat ook te veel en ja het is ook weer vrij mak. Neen, geef mij maar de poppen uit Dolls, Puppet Master, Dead Silence, Dolly Dearest, Pinocchio's Revenge etc; Zelfs de passieve Annabelle is 100 keer enger dan Chucky.
Morgen wat positiever nieuws met de films die het dan wel zullen halen voor mij.