- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter Top Horrorfilms
MovieMeter Top Horrorfilms
joolstein
-
- 10824 messages
- 8910 votes
een lijst van 50 films valt niet mee! Ik moest heel wat films schrappen, die ik er eigenlijk wel graag in had gezien. Enfin het is me gelukt maar heel wat persoonlijke pareltjes zijn er ook gesneuveld 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Een lijstje van 50 dus?
Heb al een leuke lijst al zeg ik het zelf, maar moet je ze ook rangschikken of maakt dat niet uit?
Neen dat rangschikken hoeft niet, het mag maar het gaat niet uitmaken voor het eindresultaat. Ik ga dat zelf trouwens ook niet doen, ben daar zelf niet goed in en vind het te tijdrovend 
joolstein zelfs hadden we er een top 250 van gemaakt voor eenieder dan had je er volgens mij nog niet alles wat je wou in gekregen. Misschien dat we het volgend jaar grootser kunnen doen, maar dit is de eerste keer dus laten we nog niet meteen te gek gaan doen.
Bovendien huiver ik al bij een top 100 van John Milton met misschien de helft of meer arthouse 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
De toplijst samenstellen duurt niet lang. Ik weet nu precies hoe ik het ga doen. Kort door de bocht gezegd: de data (lijstjes) in Excel zetten, de data kopieren en de duplicaten verwijderen (met een functie), vervolgens gebruik maken van de count if functie en dan sorteren op aantal en het resultaat rolt eruit en dan nog even nummeren.
De meeste tijd (duurt ook niet lang) zit hem dus in 't kopieren en plakken van de lijsten naar Excel.
Klinkt heel goed 
Ik ben al blij dat ik dat niet hoef te doen 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Sommigen zijn bezig of hebben hun lijstje al klaar. Nog even herhalen hoe we het gaan doen.
* Een lijst van minimum 10 tot maximum 50 films
* De films moeten op MovieMeter geregistreerd staan
* De films moeten op MovieMeter en/of imdb 'horror' als een van de genreaanduidingen hebben
* Gebruik de originele titel met jaartal tussen haakjes zoals die op MovieMeter staat. Wil je bijvoorbeeld "Jaws (1975" in je lijst opnemen dan kan je dit doen door de url zijnde [/quote]https://www.moviemeter.nl/film/909[quote] te plakken dan zal de correcte titel verschijnen als je deze in de pm plakt die je uiteindelijk zal versturen naar jouw controleur.
* Kies de films die je zelf tot je favorieten rekent. Kijk niet naar algemene gemiddeldes ze zullen niet automatisch een hogere ranking gaan krijgen. Het gemiddelde wil ik niet laten meespelen voor de rangschikking.
* Aantal stemmen die de films op MM of imdb hebben gekregen maakt niet uit, weet wel dat als je veel obscure titels gaat nemen deze wellicht een lage ranking gaan krijgen, onbekend is onbemind zeg maar. Maar het kan natuurlijk anderen aanzetten om die titels te gaan bekijken.
Met 30 personen en 3 controleurs kunnen we het gelijk verdelen al hoop ik dat Noodless, Hollywood007,EW101 en anderen zich ook alsnog gaan aansluiten.
Oh en voor ik het vergeet wibro gaat morgen een contest plaatsen met enkel fragmenten uit horrorfilms dus zo kunnen we al in de sfeer geraken 
In elk geval dit is de verdeling, zoek je naam op en kijk naar wie je uw lijst moet sturen. Stuur je toplijst via pm door maar pas als je een definitieve versie hebt. Eens je een lijst hebt doorgestuurd dan mag je nadien geen aangepaste lijst meer sturen, dus stuur pas door als je echt tevreden bent met je lijst.
Collins ontvangt een lijst van
alexspyforever
joolstein ontvangt een lijst van
John Milton ontvangt een lijst van
Dopke
-
- 695 messages
- 8973 votes
Ik doe ook graag mee, lijstje ligt klaar
Mag naar Collins?
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Bovendien huiver ik al bij een top 100 van John Milton met misschien de helft of meer arthouse
madmadder
-
- 371 messages
- 3054 votes
Leuk, dit. Ik vind dat ik nog niet genoeg horror heb gezien om een zinnige bijdrage te kunnen leveren aan de lijst, maar ik zal dit topic zeker in de gaten houden.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Neen dat rangschikken hoeft niet, het mag maar het gaat niet uitmaken voor het eindresultaat. Ik ga dat zelf trouwens ook niet doen, ben daar zelf niet goed in en vind het te tijdrovend
Dat zou betekenen dat (hypothetisch) een film die op 10 lijstjes op de twintigste plek staat hoger eindigt op de eindlijst, dan een film die op 9 lijstjes op nummer 1 staat?
Noodless
-
- 10040 messages
- 6176 votes
Hey ....ik loop ook achter...de Trash Movie Challenge drug heeft mij te pakken 
Kan ik nog meedoen? En dus gewoon 50 horrorfilms sturen naar een controleur als ik het goed voor heb ?
Shaky
-
- 3734 messages
- 13043 votes
Wat is dit moeilijk zeg. Als ik alleen al kijk naar mijn stemmen van 4* en hoger, kom ik rond de 80+ horrorfilms uit... het doet al pijn om die met 3,5* buiten beschouwing te laten, laat staan dertig films van 4* of hoger weg te strepen
. Ik denk dat het me echter, na flink beraad, wel gelukt is. Mijn lijstje komt eraan!
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Dat zou betekenen dat (hypothetisch) een film die op 10 lijstjes op de twintigste plek staat hoger eindigt op de eindlijst, dan een film die op 9 lijstjes op nummer 1 staat?
Zoals ik al zei we gaan geen rekening houden met de plaats waarop je de films zelf zet, als we daar ook nog rekening mee gaan moeten houden dan wordt het complex zeker als er mensen gaan zijn zoals ik die een toplijst gaan sturen waar de volgorde van geen belang is.
Dopke jij mag naar Collins sturen
Noodless jij mag naar joolstein sturen
remorz jij mag naar John Milton sturen
Voorlopig nog geen deadline zolang er zich nog mensen aanmelden
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
Voor mij als verwerker is het geen punt mocht de puntensysteem er alsog komen. Ik hoef alleen maar een andere formule te gebruiken en per ingezonden lijst de punten erbij te zetten. Kleine moeite.
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
Voor de horrorliefhebbers:
Mijn Movie Meter Contest 325 staat online.
Het betreft dit keer alleen fragmenten uit horrorfilms.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Hint hint
Je hebt me zelf nog gezegd dat zo een puntensysteem voor veel discussie zorgt. Nu goed het is misschien wel een uitdaging om je eigen lijstje in een volgorde te zetten van appreciatie. Ik zie het vooralsnog niet echt zitten maar als anderen dat wel willen doen ok. Maar aan de andere kant denk ik dat zo een puntensysteem pas echt 'eerlijk' is als iedereen evenveel films indient. Als jij Jaws op 1 zet in jouw lijst en ik zet die op plaats 50 op mijn lijst en iemand anders zet die op 10 maar heeft slechts 10 films ingediend dan zou die in verhouding op pas op plaats 50 staan in verhouding met een top 50. Hoor je mij al komen tot wat voor discussie zoiets dan weer gaat leiden?
Als je dat puntensysteem desondanks toch wilt dan blijft het een werk van achter de schermen hetgeen ik juist wilde vermijden. Dan is er voor mij geen lol meer aan. Dan is het lijstje indienen en gewoon wachten op het resultaat van Alexander1900.
Het is juist fase 5 die me het leukste lijkt maar die in een geval van een puntensysteem niet meer nodig zou zijn.
Je was trouwens helemaal akkoord hiermee tijdens de voorbereiding.
Dus sorry als ik dat puntensysteem een njet geef. Ik zou dan zelf geen zin meer hebben om een lijstje in te dienen wetende dat het bij wijze van spreken dan al voorbij is.
Shaky
-
- 3734 messages
- 13043 votes
Mijn lijstje is ingestuurd
Mijn excuses alvast voor alle toppers die ik vergeten ben of heb moeten wegstrepen.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Nee, dat was me ook niet duidelijk; anders had ik het wel eerder opgemerkt
. Nu nog steeds niet overigens hoe dat concreet in zijn werk gaat. Maar het is jouw feestje.
Had dat dus niet zo begrepen, in mijn hoofd is een toplijst altijd ranked, en behoort de placering van een titel in je eigen lijst (een hoge plaats geeft hem veel punten en dus meer kans hoger in de eindlijst te eindigen, óók bij een titel die wat minder bekend is) juist tot wat het leuk maakt; waar (en óf) een film plaats heeft, heeft dan grotere gevolgen. Ik was in 2015 vergeten te stemmen voor de top 1000. Napoléon (1927) viel daardoor direct buiten de boot, tot grote teleurstelling van The One Ring. Een film als dat, die door niet iedereen gezien is, maar wel door een handje vol users hooggeplaatst is, kan op die manier alsnog redelijk hoog eindigen, omdat een hoge notering veel meer punten oplevert dan een beduidend lagere. Zo is het voor mij meer dat iedereen in willekeurige volgorde wat horrorfilms noemt die ze goed vinden, en daar rolt dan ook een lijst die niet weerspiegelt hoe goed de films worden gevonden in vergelijking tot andere films, maar meer hoeveel mensen een film als goed bestempelen.
Het is net hoe je er tegenaan kijkt, denk ik. Jij kijkt uit naar een stemaspect bij gelijk aantal nominaties, voor mij was de uiteindelijk uitslag van in welke mate de gebruikers hier specifieke horrorfilms waarderen het hoogtepunt. Bij de top 1000 was dat de presentatie van de lijst. Dít is hoe goed we die en die film met zijn allen vinden. Maar bij unranked lijsten wordt het een beetje rottentomatoes-achtig; alle genomineerde titels zijn fresh, maar hoe fresh ze waren voor degene die hem nomineerde weet je niet. Ranked lijsten zijn iets gunstiger voor de minder bekende, maar héél hoog gewaardeerde titels op die manier.
Maar aan de andere kant denk ik dat zo een puntensysteem pas echt 'eerlijk' is als iedereen evenveel films indient. Als jij Jaws op 1 zet in jouw lijst en ik zet die op plaats 50 op mijn lijst en iemand anders zet die op 10 maar heeft slechts 10 films ingediend dan zou die in verhouding op pas op plaats 50 staan in verhouding met een top 50. Hoor je mij al komen tot wat voor discussie zoiets dan weer gaat leiden?
Like I said, ik ben niet goed met statistiek, maar volgens mij is er doorgaans een weighted (?) formule waarmee ze dat berekenen afhankelijk van het max aantal stemmen dat je in mag leveren, zodat de films absoluut evenveel punten verdienen wanneer je een top tien inlevert als wanneer je een top 250 inlevert. Bijvoorbeeld je nummer 1 levert 250 punten op, je nummer 2 249 punten en een plekje 250 bijvoorbeeld slechts 1 punt. Ik meen dat het zo ongeveer ging. Dan benadeel je titels niet wanneer er slechts een top tien ingeleverd wordt.
Ach ja. Verschillende benaderingswijzen, zullen we maar zeggen. En toegegeven: Het heeft meer nut bij een top 1000 waarvoor ook langere lijsten ingediend worden.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Film Pegasus heeft daar toch een heel mooi systeem voor. Tijdens de top 1000 worden er ook een top 100, 250 en 500 ingeleverd. Door een puntensysteem worden de films wel hetzelfde gewaardeerd. Of je nu een top 100 of een top 500 inlevert.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
John Milton misschien dat we het een andere keer op die manier doen die je voorstelt, dan mag jij als organisator optreden 
Maar ik wil gewoon vermijden dat het een kermis wordt van lijstjes waarbij de inbreng niet meer is dan lijstje maken, indienen en afwachten. Ik wil liever iets actiever dan dat.
Ja ok bij die top 1000 wordt er bij het vrijgeven dan de resultaten achteraf blok per blok gediscussieerd en kan je ook wel tips opdoen, maar mij boeit dat niet zo.
Ik denk dat ik met mijn vorige projecten ook eerder aan het plezier factor dan bloedserieus films te wikken en wegen om zo tot een ranking te komen. Ik kan wel zeggen ok ik vind die film beter dan die maar films kunnen groeien of zakken in waardering en het is vrij dynamisch bij mij. Ik kijk ook niet zo vaak terug naar waarderingen die ik gaf aan films Als ik een film echt goed tot heel goed vind dan zal ik mij dat wel herinneren, daar heb ik geen cijfer voor nodig. En die wat ik in mijn toplijst ga zetten ga ik allemaal evenzeer graag opnieuw en opnieuw bekijken. Ik vind het gewoon interessanter om te zien welke films er allemaal worden ingediend en er achteraf wat mee kunnen doen. De uiteindelijke ranking die ze krijgen boeit mij een stuk minder.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Film Pegasus heeft daar toch een heel mooi systeem voor. Tijdens de top 1000 worden er ook een top 100, 250 en 500 ingeleverd. Door een puntensysteem worden de films wel hetzelfde gewaardeerd. Of je nu een top 100 of een top 500 inlevert.

Wat ik zei Alexspy, verschillende benaderingswijzen 
Ik laat me wel verrassen, en maak eigenwijs als ik ben mijn lijst alvast wel op volgorde, komt vast wel weer een keer van pas voor iets anders, al is het niet hier. Ik vind dat proces (juist omdat het soms moeilijk is) wel uitdagend en leuk.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes

Wat ik zei Alexspy, verschillende benaderingswijzen
Heel goed, dan kunnen we verder doen zoals we bezig waren zonder dat puntensysteem.
Ik heb jou en ook joolstein mijn benaderingswijze ruim op voorhand laten lezen. Jullie hadden geen opmerkingen.
Misschien wat meer analyse van jouw kant volgende keer, dan kunnen we dit twistpunt al op voorhand uitklaren.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Het staat er inderdaad, die fase 5 was me niet opgevallen als zijnde conflicterend met mijn eigen aannames/ideeën over hoe je een toplijst samen 'hoort' te stellen. Zal het de volgende keer nog wat kritischer lezen.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Het maakt tot dusverre niet echt uit welke films je instuurt, ook al zijn die door een ander ingezonden toch?
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Het maakt tot dusverre niet echt uit welke films je instuurt, ook al zijn die door een ander ingezonden toch?
Juist, het is geen draft. We stellen privé onze toplijst samen en we weten voorlopig nog niet wat er in de lijst van een ander staat. Het moeten natuurlijk horrorfilms zijn die op MM staan 
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Juist, het is geen draft. We stellen privé onze toplijst samen en we weten voorlopig nog niet wat er in de lijst van een ander staat. Het moeten natuurlijk horrorfilms zijn die op MM staan
Dan ga ik zo even aan de slag, nog even wat uit tikken.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3835 votes
Ik doe als het kan ook nog graag mee. Naar wie stuur ik mijn top 50 en tot wanneer heb ik de tijd hiervoor?
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik doe als het kan ook nog graag mee. Naar wie stuur ik mijn top 50 en tot wanneer heb ik de tijd hiervoor?
je mag die naar Collins sturen. Hoeveel tijd denk je nodig te hebben?
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3835 votes
euhm.. ik probeer vanavond maar ten laatste tot morgenavond kan dat nog?
moeten ze in volgorde staan? moet je nummer 1 ook echt de beste zijn voor jou?