- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter Top Horrorfilms
MovieMeter Top Horrorfilms
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
Repulsion herzien en het is duidelijk gebleken dat het zeer lang geleden is dat ik die film voor het laatst heb gezien want ik kon er bijna niets meer van herinneren. Wel mijn waardering inmiddels bijgesteld want die aanvankelijke 4,5* vond ik na herziening toch wel enigszins te hoog.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Welke worden het dan wel, die ik dus niet heb vernoemd in mijn vorige post
The Ring: Thx voor de reminder dat het Naomi Watts in de hoofdrol was Noodless maar niet de reden dat ik deze fijner vond dan het origineel, wel om die andere redenen die je opgaf
Saw: erg origineel en verrassend voor zijn tijd, de 2 sequels die erna kwamen waren ook nog wel te pruimen, wat erna komt is allemaal onnodige ballast. Wan had zichzelf op de kaart gezet.
The Conjuring 2: Ik had goede hoop met Wan en het niet onaardige Dead Silence kwam daarna het bijzonder matige Death Sentence (ok geen horror maar zo een domme actiefilm). Terug naar horror, kwam ie met een miskleun van jewelste genaamd Insidious. Ik dacht jongen ik weet dat angst iets persoonlijk is maar dit begint toch wel lachwekkend te worden. Dan volgde The Conjuring, al iets beter maar toch weer zo vreselijk cliché en jatwerk met vervelende karakters en een verhaal dat ik al tig keer leuker had gezien. Wan net als Del Toro volgde Wan vanaf nu ook de vaste (jump) scare formule, werkte volgens het Hollywood boekje om alzo de harten van de mainstream (horror) crowd te stelen en zelfs de niet-horror fan te laten zien hoe hip horror toch kon zijn. Een 2de Insidious volgde (ja duh de eerste eindigde toch wel iets te opvallend waarbij men duidelijk een sequel in gedachten had), heb ik aan me voorbij laten gaan. Nog een domme actiefilm nr 7 uit The Fast & The furious reeks. Ik dacht misschien moet Wan toch maar de horror vaarwel zeggen en gewoon actiefilms maken, dat ligt hem duidelijk beter. Was het niet voor Hollywood007 geweest die de 2de Conjuring had genomineerd voor een draft (althans ik denk toch dat zij het was) had ik em nooit bekeken. Wow ik was totaal verbluft, niet geweldig origineel maar verdorie de grauwe setting van een Engelse arbeiderswijk jaren 70 werd hier toch echt wel mooi gereconstrueerd. Dit was een pak creepier dan het eenzame huisje in de country van zijn voorganger. Een familie waar ik mee kon meeleven en ons paranormaal koppel was plots veel sympathieker. Enige minpuntje was de looks van The Tall Man, voor de rest een film die mij van begin tot het eind in de greep hield. Ok Wan blijf toch maar, maar verdoe je tijd niet met superhelden films als Aquaman aub.
Cannibal Holocaust: net Als Conjuring 2 een van mijn eigen nominaties. Heel erg controversieel in die tijd en nu nog steeds. Een film als deze, het is onmogelijk om dit nu nog te (mogen) maken. Dierenrechtenorganisaties zouden meteen een luidkeels protest houden. Gek genoeg moet ik nu denken aan de protestacties aan de vreselijk vlakke en tamme CB kloon van Roth, The Green Inferno, zoiets zou het ongeveer wel kunnen zijn. Dat gezegd zijnde introduceerde het found footage principe en gebruikte het ook op de manier om te shockeren niet om je zat te maken en vooral duisternis te filmen waardoor je zelf moet gaan verzinnen waarom het allemaal zo eng is. Ik vond verhalen verzinnen en schrijven tof van jongs af aan maar als ik een film kijk is het de bedoeling dat ik er een gepresenteerd krijg niet zelf moet gaan maken. Wat er ook van zij CB shockeert en wat de anti's ook zeggen ik vind het een erg gevatte boodschap aan het eind. Als het geen top 50 haalt jammer maar een positie bij de beste 60 heeft ie wel al.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
The Ring is echt schabouwelijk. Niet eens omdat het de zoveelste Amerikaanse remake is, wel omdat het een plat blockbustertje is geworden. Dan nog liever het origineel, al ben ik daar ook geen grote fan van.
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Ik zag er 12/12 van deze batch. Niet heel gek meer aangezien we richting de top gaan.
Slechts 1 eigen nominatie:
#47 Repulsion (1965)
Andere persoonlijke favorieten:
#68 From Dusk till Dawn (1996)
#150 Saw (2004)
#159 Poltergeist (1982)
#197 Haute Tension (2003)
#198 Evil Dead II (1987)
#238 Child's Play (1988)
#245 Scream (1996)
Cannibal Holocaust kon ik erg weinig mee en is met 2,5* de enige onvoldoende. Verder wel een paar zesjes met The Conjuring 2 en The Ring, die ik niet heel bijzonder vond.
Het is geen ramp alexspyforever, maar persoonlijk had ik de ondergrens voor het stemmen nu het liefst een treetje lager gehad met minimaal 3 in plaats van 4. Ik moet nu in feite Saw omhoog stemmen door hem als vierde titel aan te leveren, terwijl ik die liever niet zou helpen nóg hoger te eindigen; ik heb die niet voor niets slechts op plekje 150 staan in mijn eigen horror top 250. Ik moet nu in de zeventjes duiken aangezien ik maar drie 4* onder deze films had 
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
Het is niet geen ramp alexspyforever, maar persoonlijk had ik de ondergrens voor het stemmen nu het liefst een treetje lager gehad met minimaal 3 in plaats van 4.
Ik heb dat liever ook. Want ik zit altijd net of net niet aan de minimum grens.
Klopt het dat er nu weinig inzendingen qua toplijstjes zijn gedaan? Ik tel er slechts 5. Misschien is de minimum grens wel de reden.
Ik moet mijn lijstje nog indienen en alles verwerken. Heb er nog geen tijd voor gehad. Als het goed is lukt me dat vandaag nog en anders dikke pech. 
Edit: inmiddels 9 lijstjes ontvangen. Nog steeds een dieptepunt.
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Uit deze films mag men kiezen:
Tevens heb ik de Totale lijst op ICM weer bijgewerkt. Zit zelf nu op 376/736, officieel over de helft dus 
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
Klopt het dat er nu weinig inzendingen qua toplijstjes zijn gedaan? Ik tel er slechts 5. Misschien is de minimum grens wel de reden.
Edit: inmiddels 9 lijstjes ontvangen. Nog steeds een dieptepunt.
Je heb nog twee lijstjes mogen ontvangen! Totaal dan nu dus 11. Doordat ik eerst nog even een slaapje moest doen, was nog niet in staat om ze naar je door te sturen.
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Volgens mij heb ik er na hij dat typte ook nog eentje doorgestuurd dus dan zijn het er al 12 
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
Nagenoeg alles gezien wat in deze hogere regionen staat inmiddels staat de teller dus op 456/736
Wel een stel goed gemaakte films maar een echte persoonlijke uitschieter is er ook niet echt.
Dan maar de vier films die voor mij niet veel betekenen:
The Ring: Dat je van een remake zo'n standaard prul kan maken? 
Poltergeist: Denk vooral nostalgie want vind het toch standaard jaren '80 spul
Scream: Slecht niet echt maar wel erg lichtvoetig, niets voor mijn horrorhart.
Antichrist: Films van Lars von Trier waardeer ik zeer goed, deze was voor mij op één of andere manier een brug te ver. Wel een film die ik ooit misschien moet her-kijken.
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
Op de watchlist:
Weer eens bekijken:
Inmiddels 14 lijstjes binnen en verwerkt! Het gaat de 'betere' kant op. 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
John Milton ik kan er niets aan doen dat jij en anderen dit voor het grootste deel niet zo beste films vinden. Er is een reden dat deze meer nominaties hebben en dat is simpelweg omdat andere mensen deze wél goed vonden. The Ring had ik er ook uitgelaten anders. Maar ik heb de voorgaande keren steeds een minimum van ongeveer 1/3 van het totaal aangehouden dus ik zie niet in waarom ik dat nu moet gaan veranderen.
Volgende batch zijn slechts 3 films waarvan ik er 1 niet heb gezien en de andere 2 vind ik niks. Dan stem ik simpelweg niet. De niet geziene film ga ik ook niet speciaal nog gaan kijken, duurt 2 uur en een kwart.
PS ik zie net je top 2, tja dan zou ik snel de andere kant oprennen als het vooral van die films waren. Bovendien heb je toch 9 favorieten, makkelijk dan toch? Of zijn het vooral films met nostalgische waarde?
Wees blij dat ik het idee van Baggerman niet wil toepassen door een film te kunnen downvoten. Die troef zou ik uiteraard behouden voor een film als Mother! 
Noodless
-
- 10042 messages
- 6178 votes
Mijn lijstje is ook verstuurd met 6 films van 4*. En het verschil was groot met de andere zes.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3838 votes
Was het niet voor Hollywood007 geweest die de 2de Conjuring had genomineerd voor een draft (althans ik denk toch dat zij het was) had ik em nooit bekeken. Wow ik was totaal verbluft,
Lever ik je toch nog eens iets goed af 
Dit Ok Wan blijf toch maar, maar verdoe je tijd niet met superhelden films als Aquaman aub.
Ik denk dat veel vrouwen je tegenspreken want... Jason momoa 
Cannibal Holocaust: net Als Conjuring 2 een van mijn eigen nominaties. Heel erg controversieel in die tijd en nu nog steeds. Een film als deze, het is onmogelijk om dit nu nog te (mogen) maken. Dierenrechtenorganisaties zouden meteen een luidkeels protest houden. Gek genoeg moet ik nu denken aan de protestacties aan de vreselijk vlakke en tamme CB kloon van Roth, The Green Inferno, zoiets zou het ongeveer wel kunnen zijn. Dat gezegd zijnde introduceerde het found footage principe en gebruikte het ook op de manier om te shockeren niet om je zat te maken en vooral duisternis te filmen waardoor je zelf moet gaan verzinnen waarom het allemaal zo eng is. Ik vond verhalen verzinnen en schrijven tof van jongs af aan maar als ik een film kijk is het de bedoeling dat ik er een gepresenteerd krijg niet zelf moet gaan maken. Wat er ook van zij CB shockeert en wat de anti's ook zeggen ik vind het een erg gevatte boodschap aan het eind. Als het geen top 50 haalt jammer maar een positie bij de beste 60 heeft ie wel al.
Ik hou wel van CH en ook van thé Green inferno. Maar ik vind de dierenscenes aan het begin van CH niet echt iets bijdragen aan het verhaal. Zonder werkt dit evengoed. Langs de andere kant is het dan weer hypocriet om het niet te laten zien. Die dieren zijn, dacht ik, gewoon opgegeten door de stam daar. Zo doen ze dat daar altijd dus wat is er dan mis mee om dat te laten zien. Laat ze in India eens een slachthuis van hier zien met koeien. Maar persoonlijk zoek ik daar nu wel niet naar in films. CH blijft wel een klassieker.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Maar ik heb de voorgaande keren steeds een minimum van ongeveer 1/3 van het totaal aangehouden dus ik zie niet in waarom ik dat nu moet gaan veranderen.
Gewon een vraagje: wat is de reden voor de ondergrens?
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik denk vooral om zoveel mogelijk gelijke standen te vermijden. En dat werkt ook goed met het puntensysteem dat Alexander heeft uitgedokterd.
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Maar ik heb de voorgaande keren steeds een minimum van ongeveer 1/3 van het totaal aangehouden dus ik zie niet in waarom ik dat nu moet gaan veranderen.
Moeten stemmen op een film waar je eigenlijk niet op wilt stemmen gaat een klein beetje tegen het idee van een toplijst in, niet? Maar goed, misschien zijn het alleen OH, Alexander en ik die daar tegenaan lopen, ik weet het niet. Ik geef alleen mijn voorkeuren aan 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
John Milton ik kreeg 8 lijstjes binnen via Collins en joolstein als ik goed heb geteld, en de helft met met meer dan 4 films. Alexander ontving er 14. Het zou natuurlijk ook fijn zijn dat je de lijstjes die je ontving ook meteen naar mij wilde doorsturen zo heb ik ook meteen een goed beeld van de ingediende aantallen per persoon. Zo kan ik niet oordelen of de meerderheid er nu ook zo over denkt met die minimumgrens.
Aan de andere kant spreek je jezelf een beetje tegen somt daar 9 films op die je onder persoonlijke favorieten zet (lzo zeg je het in je eigen bericht) en dan is het minimum van 4 toch een probleem. Nu ga jij zeggen ja maar Saw heb ik op mijn lijst pas op plaats 150 staan in mijn top 250. Je gaf die wel een 7/10 en in het verleden wellicht meer dus een slechte film vind je het allerminst en zelfs beter dan 5 andere 'favorieten'.
En om welke reden wilde je eigenlijk niet stemmen op Saw omdat je die niet naar boven wil helpen en de kans vergroten dat die niet boven de andere 3 gaat eindigen? Als we er allemaal zo over gaan denken dan kon ik net zo goed zeggen, geen minimum als er maar 1 is die je goed vindt kies die dan maar en vervolgens met veel gelijke standen te eindigen. Dat je uw eigen klassering zoveel mogelijk in het eindresultaat wil terugzien dat begrijp ik, dat zal iedereen wel graag willen. Maar het is de toplijst van meer dan 40 mensen met evenveel verschillende voorkeuren.
Bovendien zette je enkel Repulsion in je top 50 en Antichrist er iets buiten. From dusk till Dawn staat al een stuk verder weg op 68. We zijn bezig met de plaatsen 43-54 dus die hoefde er dan volgens jouw klassering dan eigenlijk ook niet in de ingestuurde lijst.
Nu goed ik ben ook niet zo erg bezig met cijfertjes en klasseringen. Als je eigen favorieten het goed doen dat is leuk maar of ze nu op het eind van de rit op plaats 10 of 427 zullen eindigen, daar ga ik heus niet van wakker liggen. Ik weet welke films ik leuk vind, daar heb ik zelf geen cijfer voor nodig om dat weer op te gaan zoeken. De beste zitten dan ook gewoon in mijn eigen collectie, die ben ik afgegaan om mijn lijstje samen te stellen denk dat Gang_Star het ook op die manier heeft gedaan.
Kunnen we nu dus gewoon aub deze toplijst afwerken volgens deze regels? Achteraf kan je nog altijd nakaarten en voorstellen wat een beter systeem is voor een volgende keer.
Noodless
-
- 10042 messages
- 6178 votes
Ik snap de discussie eigenlijk niet zo...ik heb toevallig in deze lijst 5 films die ik genomineerd heb en dus in mijn top 50 staan. Waarschijnlijk niet voor de meeste onder ons een sterke batch blijkbaar, maar voor mij wel. En dan heb ik eigenlijk nog eentje vergeten. Dus ik heb hier 6 films met 8,5 /10 en gelukkig volgens de regels hoef ik niet te kiezen en kan ik alle 6 films fijn doorgeven. Ik zie het probleem niet.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Ik zie het probleem niet.
Het probleem is dat wanneer mensen maar 3 films willen opgeven, dat momenteel niet gaat. En dus stem je ofwel helemaal niét voor je favorieten (wat lullig is), of je smokkelt films in je lijst waar je helemaal niet zo enthousiast over bent (wat ook lullig is).
Of de minimumgrens het ex aequo probleem oplost weet ik verder niet. Allicht zijn er mensen als ik die maar wat lagere cijfers gaan nomineren, anderzijds zijn er ook mensen die misschien hun lijstje van 3 helemaal niet inleveren.
Noodless
-
- 10042 messages
- 6178 votes
Ja..dat had ik wel begrepen maar die ene film meer erbij ...ook al is dat niet je favoriet maakt toch niet uit. Uit de lijst ga je gewoon de betere films eruit halen en op die manier samen met anderen komen tot een voorkeur om die top 100 te maken. Bv indien deze batch mij ook niet zo lag dat had ik zeker Cannibal Holocaust genomineerd met een 7/10. Geen echte hoge score, maar wel een film die daar zeker bij mag zijn. Er zullen toch bij iedere batch wel wat van die films opduiken. Daarvoor hoeft het niet jouw topfilm te zijn, maar wel ene die je toch leuk vindt. Enfin ik heb er geen probleem mee. Ben benieuwd wat de uitslag van deze batch gaat zijn.
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
Mijn lijstje van 7 films vanmorgen opgestuurd. Geen zin om Evil II nog te gaan bekijken. Veel te mooi weer
.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
Euh, ik begrijp het niet zo goed? We stemmen toch voor de volgorde van de lijst? De deelnemers hebben deze films genomineerd en aan ons om ze een een plaatsje te geven. Waarom je dan niet aan minimaal 4 films kan komen is mijn een raadsel? Zelfs als je al de films een lage scoren heeft geven zit daar toch ook nog een bepaalde voorkeur in? De films waar je uit mag kiezen blijven uiteindelijk toch in de lijst en op de posities 43-54. Dat je dus op een iets mindere film stemt heeft alleen maar invloed op 12 posities niet of een film wel of niet in de lijst staat. Misschien heb ik het mis, maar mij maakt het nu ook niet heel veel uit of mijn persoonlijke voorkeur uiteindelijk op 54 of 43 staat.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Euh, ik begrijp het niet zo goed? We stemmen toch voor de volgorde van de lijst? De deelnemers hebben deze films genomineerd en aan ons om ze een een plaatsje te geven. Waarom je dan niet aan minimaal 4 films kan komen is mijn een raadsel? Zelfs als je al de films een lage scoren heeft geven zit daar toch ook nog een bepaalde voorkeur in? De films waar je uit mag kiezen blijven uiteindelijk toch in de lijst en op de posities 43-54. Dat je dus op een iets mindere film stemt heeft alleen maar invloed op 12 posities niet of een film wel of niet in de lijst staat. Misschien heb ik het mis, maar mij maakt het nu ook niet heel veel uit of mijn persoonlijke voorkeur uiteindelijk op 54 of 43 staat.
Spijker op de kop. Beter kan ik het niet verwoorden.
Ik vind dat sommige te gefocust zijn op hun eigen favorieten dat ze vergeten dat het gaat om de favorieten van ongeveer 40 mensen.
Ik bied de mogelijkheid zodat deelnemers een rangorde kunnen bepalen aan de hand van nominaties en stemmen (niet door algemene gemiddeldes) dacht een eerlijk systeem te zijn en als ik het zo hoor is de meerderheid daar toch tevreden over?
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
Systeem is prima. Ik hanteer voor een film bij mij wel een minimum waardering van 3,5*. Daar kom ik bij mijn nu ingestuurde lijstje met gemak aan. (1 x 4,5*, 5 x 4,0*, 1 x 3,5*)
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Een probleem is het zeker niet, laten we het niet uit proportie blazen. Ik geef alleen aan dat het mijn voorkeur had gehad om een film die ik zelf pas op plekje 150 in mijn horrorlijst heb, niet noodgedwongen punten te moeten geven om 3 andere films te kunnen 'helpen'.
Zal geen wereld van verschil maken natuurlijk, maar met dat soort dingetjes is JM wel wat OCD, denk ik. Voor mijn gevoel hoort Saw niet zo hoog snap je, dus dat hij misschien nog 1-2 plaatsen hoger zou kunnen komen door die punten die ik dan verplicht uitdeel vind ik dan jammer. Niet onoverkomelijk uiteraard, maar ik had het liever niet gedaan. All I'm saying. En als de meerderheid het prima vindt, dan hoef je er dus ook niet meer van te maken dan dat: een afwijkend morrend geluidje op de achtergrond.

Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
maar mij maakt het nu ook niet heel veel uit of mijn persoonlijke voorkeur uiteindelijk op 54 of 43 staat.
Als het mij niks zou uitmaken hoef ik ook niet de moeite te doen om films te gaan rangschikken. Het is niet dat ik er snachts wakker van lig, anderzijds stem ik wel om mijn favoriete films zo hoog mogelijk te krijgen. Da's nu eenmaal de bedoeling.
Het zou dan ook gek zijn om 1.5* films mee op te nemen, met de kans dat ze daarmee nog over m'n eigen favorieten zouden springen terwijl ik die films zelf vreselijke vind. Ik vind het gewoon een wat warrig compromis tussen verschillende systemen.
Een probleem is het zeker niet, laten we het niet uit proportie blazen.
Dit ook natuurlijk.
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
De statistieken, zie beneden. De minimum grens werd steeds strakker - verhoudingsgewijs (en meer keuze uit meer films is niet te vergelijken met: minder keuze uit nog minder films - het kan net je smaak niet zijn of gewoon niet gezien).
Ik heb hierdoor 3x geen lijstje kunnen indienen (meegeteld: ook voor de 5 nominatie films).
Geen ramp natuurlijk, maar of dit het 'beste' systeem is, betwijfel ik... laat ik net een andere smaak hebben dan de meeste hier waardoor ik eigenlijk extra wordt 'benadeeld'. Nogmaals voor mij geen ramp maar echt 'leuk' is wat anders. 
Minimum grens (top 100):
Bij 5 nominaties: 28 films totaal. 5 / 28 = 18%
Bij 6 nominaties: 20 films totaal. 5 / 20 = 25%
Bij 7 nominaties: 17 films totaal. 5 / 17 = 30%
Bij 8 nominaties: 12 films totaal. 4 / 12 = 33%
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Een probleem is het zeker niet, laten we het niet uit proportie blazen. Ik geef alleen aan dat het mijn voorkeur had gehad om een film die ik zelf pas op plekje 150 in mijn horrorlijst heb, niet noodgedwongen punten te moeten geven om 3 andere films te kunnen 'helpen'.
Zal geen wereld van verschil maken natuurlijk, maar met dat soort dingetjes is JM wel wat OCD, denk ik. Voor mijn gevoel hoort Saw niet zo hoog snap je, dus dat hij misschien nog 1-2 plaatsen hoger zou kunnen komen door die punten die ik dan verplicht uitdeel vind ik dan jammer. Niet onoverkomelijk uiteraard, maar ik had het liever niet gedaan. All I'm saying. En als de meerderheid het prima vindt, dan hoef je er dus ook niet meer van te maken dan dat: een afwijkend morrend geluidje op de achtergrond.
Naar mijn gevoel hoort een film als Antichrist al helemaal niet in een toplijst van horror omdat ik hier toch het drama en artistieke veel meer vind doorwegen dan horror. Maar ik laat mijn persoonlijke voorkeur ook niet meespelen.
Dus laten we dit gewoon afwerken. Ik kijk al even uit om wat anders te gaan doen, dat toplijst gedoe is precies toch niet zo mijn ding eerlijk gezegd.
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Dat is toch het enige waar het om draait bij het samenstellen van een toplijst alexspy, je persoonlijke voorkeur? En dat je die statistisch zo goed mogelijk aandraagt?
Maar we hebben inderdaad een verschillende filosofie daarover, ik bekijk zo'n lijst echt heel zakelijk. Horrorchallenges zijn we het meer eens!