- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter Top Horrorfilms
MovieMeter Top Horrorfilms
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Uiteindelijk toch de verwachte namen in de top 6 met klassiekers als the Fog, Christine, Candyman en American Werewolf.
De positie van Drag me to Hell vind ik toch verrassend, Raimi lijkt toch een goede fanbase te hebben of men houdt wel van over the top. Ik heb voor geen van de top 6 gekozen als ik dat had moeten doen was het wellicht Sinister geworden.
Gremlins en Cabinet of Caligari handhaven zich goed.
Ik ben ook tevreden dat films als Calvaire, The Divide en What we do in the Shadows zwak scoren.
Santa Sangre had ik beter op gehoopt. 6 nominaties voor Killer Klowns vind ik toch verrassend goed, had ik niet verwacht. Zombi 2 had wat meer gemogen maar 5 nomi's zeker niet slecht en al even populair als The Final Girls 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
We gaan dus meteen verder met de 5 nominaties, vandaag en morgen een lijst van 14 films. Dit zal ook de laatste keer zijn dat die in meerdere delen zal worden opgesplitst. Vanaf 6 nominaties zal het telkens 1 lijst zijn.
Ook de laatste keer dat de volgorde niet van belang zal zijn als je uw favorieten doorstuurt. Vanaf 6 gaan we dus wel ranken.
Dag 25: 30 april 2019
La Maschera del Demonio (1960)
Night of the Living Dead (1968)
https://i.redd.it/0shrn5mkk3c21.jpg
https://sc-events.s3.amazonaws.com/4260371/main_fit_300.jpg
http://barkerhost.com/wp-content/uploads/sites/4/2016/04/qZjt0WPfD1AixEXiWpQdjsWFER8-2.jpg
https://i.pinimg.com/originals/30/76/f6/3076f6e76d6d426c3e9bf5ed0a6e0eb5.jpg
Hellbound: Hellraiser II (1988)
https://i.pinimg.com/originals/c4/38/d3/c438d38eb88e4d6516805d63f97d08ca.jpg
https://i.mydramalist.com/6vDxWc.jpg
https://i.redd.it/gly6au8qomwz.jpg
https://ih1.redbubble.net/image.133699768.7222/flat,550x550,075,f.u1.jpg
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41pQhuAyTPL._SY445_.jpg
https://www.moviemeter.nl/images/cover/70000/70378.jpg?cb=1363621559
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81Z%2BxZiSG-L._SL1500_.jpg
https://www.moviemeter.nl/images/cover/103000/103698.jpg?cb=1467368943
https://cdn.cinematerial.com/p/500x/e6ljhakb/revenge-hong-kong-movie-poster.jpg
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
11/14 checks op deze 25e dag en er zit zeker wat moois tussen.
Mijn nominaties:
- #14 Revenge (2017), een van de grote verrassingen van vorig jaar. Heerlijk.
- #42 Angst (1983). Wát een rauwe narigheid. Maar wél erg indrukwekkend. Ik zat behoorlijk aan het scherm gekluisterd.
Andere persoonlijke favorieten:
- #52 La Maschera del Demonio (1960), net buiten mijn top 50 maar zeer de moeite
- #58 El Espinazo del Diablo (2001), fijne Del Toro. Geen Pan’s Labyrinth, maar dan nog.
- #73 Night of the Living Dead (1968) blijft een fijne klassieker
- #237 You're Next (2011), leuke Wingard met leuke rol van Sharni Vinson
Cube (1997) heb ik laatst weer met veel plezier herkeken voor het eerst sinds de nineties, die blijft verrassend goed overeind en had wellicht mijn top 250 ook gehaald als ik daar eerder mee was geweest.
Geinig maar niet bijzonder en wat mij betreft te hoog geëindigd: Friday the 13th (1980), Tetsuo (1989), Haze (2005), III (2015). Alhoewel, Tetsuo vond ik wél heel bijzonder, maar niet… bijzonder goed ?
Van de drie die ik niet gezien heb, heb ik wellicht Hellraiser 2 wel gezien in de jaren ’90 zonder het me nog voor de geest te kunnen halen, maar ik wil het eerste deel binnenkort herzien en als dat bevalt knallen we deel 2 er natuurlijk zo achteraan. Livide heb ik klaarliggen, en die stond al op de watchlist. Dead End (2003) had ik echt nog nooit van gehoord, maar die wil ik best eens zien. Toch nog een soort van tipje, this far in the game. Hopelijk komen er nog meer!
MovieMeter Top Horror Films @ICM (313/673) (vorige batch van laatste dagen moeten nog in juiste volgorde gesleept worden, komt later)
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Alles gezien. Best aardige films, behalve dan Friday the 13th en La Maschera del Demonio, Night of the Living Dead. Vooral die Bava is niet om aan te gluren.
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
Die Bava is geweldig en HEEL erg aan te gluren 
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
Alles gezien waarbij Cube (1997) en III (The Ritual) (2015) er toch vooral bovenuit staken. Opvallend het schandalig lage gemiddelde van die Russische film. Zal wel komen omdat het ook via Netflix te zien is.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4886 votes
5 van de 14 gezien nl. Night of the living dead, Friday the 13th, Hellraiser II, You're next en Revenge.
En ik vraag me nu wel echt af hoe het komt dat ik Revenge niet in mijn lijstje heb meegenomen. Waarschijnlijk over het hoofd gezien.
En die op mijn lijstje gaan om te bekijken zijn Angst en Cube. Deze laatste omdat ik veel verwijzingen hiernaar zag bij het lezen van recensies van "Escape Room". Slechter dan deze laatste kan toch niet 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Alles gezien. Best aardige films, behalve dan Friday the 13th en La Maschera del Demonio, Night of the Living Dead. Vooral die Bava is niet om aan te gluren.
En die III dan, vreselijk niet te harden 
wibro wat III betreft ik ben het er mee eens dat deze geen turkey score verdient maar wat er zo bijzonder aan moest zijn is mij toch ontgaan, visueel wel netjes maar verhaal, karakters buh niks dat ik niet eerder heb gezien in die artsy filmpjes die regelmatig in de jaren 70 werden gemaakt vooral in Oost Europa.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Die Bava is geweldig en HEEL erg aan te gluren
Vooral een bepaalde actrice bedoel je zeker 
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
Ik ga er deze keer ook niet te veel tijd meer insteken aangezien er vorige keer weinig animo was om de eindklassering te bespreken dus ik plaats deze gewoon in 1 keer en dan kunnen we meteen verder met de 5 nominaties.
Dat betekent geen kleine vakantie voor mij.
wendyvortex was wederom de enige die voor het maximum 20 ging (aas je op een prijs mevrouw?)
joolstein en wibro wisten nog tot 16 nominaties te komen. John Milton toch ook nog 14. Veel mensen die niet verder kwamen dan 6 of 7.
De prijs is een zoen van mij en die mag ze komen ophalen als ze wil, maar weet niet of ze daar op zit te wachten. 
Om een indicatie te geven van wat ze kan verwachten: https://img.buzzfeed.com/buzzfeed-static/static/2016-07/13/12/campaign_images/buzzfeed-prod-fastlane03/105-thoughts-i-had-watching-the-goonies-for-the-f-2-3132-1468428895-5_dblbig.jpg
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
Frankenstein's Army (2013) en Killer Klowns from Outer Space (1988) vind ik opvallend hoog scoren en had ik absoluut niet verwacht.
Leuk dat 30 Days of Night (2007) en The Faculty (1998) (Elijah Wood speelt er in, bekend van The Lord of the Rings) vrij goed scoren en heb ze zelf ook genomineerd.
Goed om te zien ook dat Drag Me to Hell (2009) wordt gewaardeerd.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Alles gezien behalve Haze, denk niet dat het iets voor mij gaat zijn ondanks dat die nog geen 50 minuten duurt.
Black Sunday: de beste van Bava, fantastische sfeer en wie anders beweert heeft een verschrikkelijke smaak 
Night of the Living Dead: klassieker die ik in de loop der jaren telkens meer weet te waarderen, je mag zeggen dat het achterhaald is maar wel baanbrekend. Ik hou ook wel van zwart/wit cinematografie. En ja ok 2 posters ik moest mijn avatar toch nog even in de verf zetten...
Friday the 13th: rip-off van Halloween, maar wel een pak vermakelijker dan die slome klassieker
Angst: jaja dit soort films kom je niet zo vaak tegen met die voice over en een killer die geen greintje menselijk gevoel lijkt te hebben. Maar om het om die reden een goede film te noemen verre van. De uitwerking is redelijk belabberd met passieve slachtoffers. En jammer voor de film had ik al veel (s)exploitation gezien met voice overs en beestige moordenaars of verkrachters. Zwaar overgewaardeerd.
Hellraiser II: stiekem vind ik die iets leuker dan deel 1 maar eigenlijk beschouw ik ze samen als sterke films
Tetsuo: zoiets is leuk voor 15 minuten daarna krijg ik het op mijn heupen van die bizarre beelden
Cube: leuk concept al laat de uitwerking wel wat te wensen over. De potentie van traps is er maar de focus wordt nadien verlegd op de interne conflicten in een kleine ruimte en als ik ergens een hekel aan heb is het dat wel.
The Devil's Backbone: er worden links gelegd met Pan's labyrinth maar buiten dat ze van dezelfde regisseur zijn ziet ik dat totaal niet, geen fantasy hier wel wat paranormaal gedoe, niets bijzonders wat we al niet eerder hebben gezien
Dead End: een nominatie van Lord Flashheart denk ik. Hij was er zo van overtuigd dat het geen zwarte humor was hoewel ik er ook niet aan kon doen dat sommige dingen toch grappig overkwamen. Vermakelijk vond ik het wel al was ik niet echt onder de indruk van het einde.
Livide: moet ik eigenlijk nog eens herzien, een van de weinige Franse horrors waar ik eens wel van onder de indruk was op de goeie manier dan.
You're next: een slasher die op geen enkele manier spanning weet te creëren en ook nergens creatief is
III: zoals ik al zei visueel aardig maar niets wat we al niet eerder hebben gehad
Revenge: je moet natuurlijk heel veel logica overboord gooien en dan is deze film nog wel vermakelijk. Ook het overmatige bloed doet het bij momenten cartoonesk overkomen. Vrouwelijke regisseur dus in de metoo stijl met nauwelijks vrouwelijk maar redelijk wat mannelijk naakt. Ik vrees dat er bij een herziening niet veel meer zal overblijven van die 3* die ik gaf. Zwaar in de schaduw van I Spit on your Grave voor mij.
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
Mijn recensie bij: La Maschera del Demonio (1960) 
M.i. hoog gewaardeerd voor een slaapverwekkende film... De eerste helft van de film is overigens goed te pruimen met een goed en mysterieus sfeertje, maar daarna zag je er nog weinig van terug. Jammer.
Een voldoende.
Night of the Living Dead (1968) vind ik ook geen beste film. Night of the Living Dead (1990) vind ik beter te behappen.
Maar eerlijk is eerlijk, films van de jaren 70 en beneden zijn gewoon niet mijn ding. 
Hellbound: Hellraiser II (1988) daar hoef ik geen woorden aan vuil te maken. Een goede film net zoals deel 1.
Cube (1997) alleen dit deel is goed te pruimen. Jammer van het constante geschreeuw / gekrijs van het meisje / vrouw en had van mij niet gehoeven. In deel 2 gebeurde dit ook. Heel vervelend.
Op de kijklijst komen:
Ik ga er deze keer ook niet te veel tijd meer insteken aangezien er vorige keer weinig animo was om de eindklassering te bespreken dus ik plaats deze gewoon in 1 keer en dan kunnen we meteen verder met de 5 nominaties.
Ik zou 1 dag aanhouden om de eindklassering te bespreken. Nu gaat het door elkaar en heb ik (en misschien andere?) even rust. 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Alexander1900 als je anderen kan motiveren voor die eindklassering te bespreken be my guest, maar ik zie het niet echt gebeuren. Denk dat het pas interessanter zal worden als we echt in die top 100 zitten en de gelijke standen volledig van de baan willen hebben.
En als je echt rust wilt, ik wil het werk dat jij deed voorheen gerust doen voor deze batch en volgende en dan mag jij controleur zijn.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
En die III dan, vreselijk niet te harden 
wibro wat III betreft ik ben het er mee eens dat deze geen turkey score verdient

alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Mijn reactie op jouw bericht was een grapje hé, dacht dat je dat wel door had 
Shaky
-
- 3736 messages
- 13046 votes
Hier heb ik er 11 van gezien. Paar echte toppers wat mij betreft. Ook een onvoldoende deze keer.
Night of the Living Dead (1968): klassieker tot en met. Romero vestigde zijn naam voor eens en altijd.
Friday the 13th (1980): het begin van één van de meest iconische horrorreeksen ooit. De geboorte van de legende. Let wel: iconisch wil niet automatisch zeggen dat het ook echt goed is. Ik heb me echter prima geamuseerd met deze flick.
Angst (1983): fantastische film over een geesteszieke man die zichzelf niet onder controle heeft. Treurig, psychologisch zwaar en realistisch.
Hellbound: Hellraiser II (1988): voor een vervolg echt uitstekend. Pinhead is één van mijn favoriete figuren uit de horrorgeschiedenis.
Tetsuo (1989): voor de liefhebber. Dit is niet wat het gros wil zien en dat is ook prima. De film is surrealistisch, absurd en over the top. Ik kon t wel goed hebben met een 3,5*
Cube (1997): sciencefiction klassieker. Prachtige beelden, beklemmende sfeer. Goede film.
Dead End (2003): verrassend leuk filmpje gezien de b-cast die voor deze film werd opgetrommeld. De humor weet mij minder te overtuigen dan de prima sfeer die gecreëerd wordt.
Haze (2005): opnieuw een beklemmende sfeer en prachtige beelden. Ik merk een rode draad bij deze batch films. Uitstekende film.
You're Next (2011): een onverwachte hit onder de horrorliefhebbers. Heeft een enorme following en op conventies doet deze het nog altijd bijzonder goed. Lekker ouderwetse horrorfilm voor iets dat uit 2011 komt.
III (2015): voor mij onbegrijpelijk dat deze zo vaak genoemd is. Oogt allemaal bijzonder amateuristisch met belabberde acteerprestaties en vooral heel veel saaie stukken.
Revenge (2017): leuke film die voor mijn gevoel iets te veel wordt opgehemeld. Don't get me wrong; ik heb hier 4* aangegeven, maar in de basis is het een simpel revengefilmpje dat ook nog de nodige plotholes kent. Niets is origineel aan het verhaal, maar de beelden en opbouw zijn ijzersterk.
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
Revenge: je moet natuurlijk heel veel logica overboord gooien en dan is deze film nog wel vermakelijk. Zwaar in de schaduw van I Spit on your Grave voor mij.
Enige dat I Spit tegen zou kunnen werpen is dat hij eerder was, maar verder legt hij het op alle vlakken af. Naakt van eender welk geslacht is daarbij overigens geen factor! 
Uiteindelijk toch de verwachte namen in de top 6 met klassiekers als the Fog, Christine, Candyman en American Werewolf.
lijst staat op volgorde, wat afgelopen stemronde betreft.
Collins
-
- 7294 messages
- 4311 votes
Dag 25.
Op de kijklijst.
Hellbound: Hellraiser II (1988) De herziening van Hellraiser beviel zo goed dat ik me ook wel durf te wagen aan de herziening van het vervolg.
El Espinazo del Diablo (2001) Del Toro en sfeer en spookverhaal. Fijne combi.
Friday the 13th (1980) 4* en Dead End (2003) 4* (is echt vooral een komedie) is eigen inbreng. Livide (2011) is goed, scoort 3.5*, heeft veel creepy sfeer en viel net buiten de nominaties.
Met 1.5* is You're Next (2011) de anti-topper. Omdat ik me van de film niets meer kon herinneren (zegt al iets natuurlijk) net de trailer bekeken. Het begon weer te dagen. En hoewel de trailer anders doet vermoeden vond ik de film nogal flauwe hap, geloof ik.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Enige dat I Spit tegen zou kunnen werpen is dat hij eerder was, maar verder legt hij het op alle vlakken af. Naakt van eender welk geslacht is daarbij overigens geen factor!
Zoals Shaky al aangaf Revenge bracht niets nieuws. Het bloedverlies voelt nogal cartoonesk aan en fake en je moet het allemaal met een zwaar korreltje zout nemen. Neen, geef mij maar dan de revenge stijl van een leuk opgezette val, dat overhoop schieten dat gaat al snel vervelen, bijzonder weinig creativiteit. Ik hou van fantasy maar in een film die realistisch behoort te zijn en een normaal iemand ineens superkrachten krijgt kan ik niet goed hebben. Ik zie het eerder als een vrouwelijke versie van The Punisher meer actiefilm waarin een fragiele vrouw op nog geen dag verandert in een heuse vechtmachine. Nu goed als jij dat leuker vindt das dan jouw smaak maar mij maak je niet wijs dat er veel creativiteit in zit of iets dat we nog niet eerder hadden gezien.
en ik maak de vergelijking met beide versies van I Spit on your Grave. Ook het revenge gedeelte van een film als Last House on the Left is stukken fijner en creatiever in mijn ogen.
Een kickass babe trekt misschien aan zeker want verder kan ik niet bedenken waarom het zo geweldig zou moeten zijn 
En Christine tja ik denk dat het dat hele 80s sfeertje is, want een moordlustige auto was op dat ogenblik ook niet nieuw. Je had eerder al The Car (1977) en die auto vond ik ook een pak dreigender. Maar blijkbaar is die film een beetje in de vergetelheid geraakt. Christine vond ik meer een diva versie. aangezien het verhaal of karakters ook niet om naar huis te schrijven zijn kan ik enkel maar bedenken dat het de sfeer is, zoals zo vaak met Carpenter die het moet hebben van sfeer. Maar dat is voor mij niet genoeg om mij anderhalf uur te boeien.
DjFrankie
-
- 3417 messages
- 3500 votes
Ik heb nog wat te kijken. Weinig gezien van de lading van vandaag. Livide, La Maschera del Demonio (1960) , en III (2015) gaan op de kijklijst. Friday the 13th heb ik wel gezien, maar kan ik me niet meer herinneren.
Revenge pas nog gezien, maar was geen horror voor mij, wel een goeie film. You're Next kreeg 2* vond ik zeer zeker niet bijzonder.
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
Zoals Shaky al aangaf Revenge bracht niets nieuws. Het bloedverlies voelt nogal cartoonesk aan en fake en je moet het allemaal met een zwaar korreltje zout nemen. Neen, geef mij maar dan de revenge stijl van een leuk opgezette val, dat overhoop schieten dat gaat al snel vervelen, bijzonder weinig creativiteit. Ik hou van fantasy maar in een film die realistisch behoort te zijn en een normaal iemand ineens superkrachten krijgt kan ik niet goed hebben. Ik zie het eerder als een vrouwelijke versie van The Punisher meer actiefilm waarin een fragiele vrouw op nog geen dag verandert in een heuse vechtmachine. Nu goed als jij dat leuker vindt das dan jouw smaak maar mij maak je niet wijs dat er veel creativiteit in zit of iets dat we nog niet eerder hadden gezien.
en ik maak de vergelijking met beide versies van I Spit on your Grave. Ook het revenge gedeelte van een film als Last House on the Left is stukken fijner en creatiever in mijn ogen.
Een kickass babe trekt misschien aan zeker want verder kan ik niet bedenken waarom het zo geweldig zou moeten zijn
Vernieuwend is het qua plot misschien niet direct, maar dat zou je ook over I spit on your Grave kunnen zeggen, zeker de remake. Maar moet dat? Moet iedere film vernieuwend zijn?
Ik vond Revenge wel degelijk fris en origineel, en meer dan een standaard rape-revenge horrorthriller. Qua benaderingswijze is de film met zijn gendercomponent en male gaze omdraaien bijzonder actueel in dit jaar van Weinstein en #metoo. Toch voelt Revenge nergens als een preek, omdat de rollen en de blik die daarbij hoort, langzaam aan en steeds meer worden gekeerd. Fargeat heeft er geen enkele moeite mee ons fijntjes op de eigen blik te wijzen, en doet dat door Jen (Matilda Lutz) een fantastische karakterontwikkeling door te laten maken. Niet alleen fantastisch in de zin dat het heerlijk is om naar te kijken, maar ook dat realisme hier niet het hoogste doel is, wat tijdens de film meermaals blijkt.
Wie zegt dat het realistisch behoort te zijn? waar staat dat geschreven? 
Revenge ziet er bovendien erg goed uit. Het camerawerk van Robrecht Heyvaert (Black, D'ardennnen) is erg gestileerd en er is een fijne long take in de laatste akte. Onderhond kaartte al aan dat de synth score wat aan Refn doet denken nu en dan, en dat had ik ook. Toch was het hier wat meer achtergrond dan bij NWR, en voelde het voor mij niet aan als jatwerk. Het past er bovendien goed bij.
Dit vergelijken met The Punisher is misschien wel illustratief van de verschillende manieren waarop we deze film benaderen...
Ik vond het niet alleen creatief en vakkundiger gemaakt, maar ook ook gewoon een film die veel meer te zeggen heeft. Maar of ik jou dat 'wijs kan maken'? Ik vrees dat ik moet volstaan met uitleggen waarom ik dat vind, net zoals jij er vermoedelijk nooit in zult slagen mij in te overtuigen dat Two Thousand Maniacs! (1964) of The Wizard of Gore (1970) getuigen van een geweldige filmmaker.
Maar er zijn ergere dingen, toch? 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
You're Next (2011): een onverwachte hit onder de horrorliefhebbers. Heeft een enorme following en op conventies doet deze het nog altijd bijzonder goed. Lekker ouderwetse horrorfilm voor iets dat uit 2011 komt.
III (2015): voor mij onbegrijpelijk dat deze zo vaak genoemd is. Oogt allemaal bijzonder amateuristisch met belabberde acteerprestaties en vooral heel veel saaie stukken.
Revenge (2017): leuke film die voor mijn gevoel iets te veel wordt opgehemeld. Don't get me wrong; ik heb hier 4* aangegeven, maar in de basis is het een simpel revengefilmpje dat ook nog de nodige plotholes kent. Niets is origineel aan het verhaal, maar de beelden en opbouw zijn ijzersterk.
Ik denk dat Revenge bij een herziening bij mij mss nog net de helft gaat krijgen of 2*
Ok ik vind III ook niet geweldig maar een onvoldoende zou ik er ook niet aan geven. Dus het is door jou dat dit arm schaapje een turkey blijft 
Ik snap eerder niet wat You're next zo bijzonder moet maken tegenover de dozijnen slashers die er al in de voorgaande decennia zijn geweest?
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Vernieuwend is het qua plot misschien niet direct, maar dat zou je ook over I spit on your Grave kunnen zeggen, zeker de remake. Maar moet dat? Moet iedere film vernieuwend zijn?
Ik vond Revenge wel degelijk fris en origineel, en meer dan een standaard rape-revenge horrorthriller. Qua benaderingswijze is de film met zijn gendercomponent en male gaze omdraaien bijzonder actueel in dit jaar van Weinstein en #metoo. Toch voelt Revenge nergens als een preek, omdat de rollen en de blik die daarbij hoort, langzaam aan en steeds meer worden gekeerd. Fargeat heeft er geen enkele moeite mee ons fijntjes op de eigen blik te wijzen, en doet dat door Jen (Matilda Lutz) een fantastische karakterontwikkeling door te laten maken. Niet alleen fantastisch in de zin dat het heerlijk is om naar te kijken, maar ook dat realisme hier niet het hoogste doel is, wat tijdens de film meermaals blijkt.
Wie zegt dat het realistisch behoort te zijn? waar staat dat geschreven? 
Revenge ziet er bovendien erg goed uit. Het camerawerk van Robrecht Heyvaert (Black, D'ardennnen) is erg gestileerd en er is een fijne long take in de laatste akte. Onderhond kaartte al aan dat de synth score wat aan Refn doet denken nu en dan, en dat had ik ook. Toch was het hier wat meer achtergrond dan bij NWR, en voelde het voor mij niet aan als jatwerk. Het past er bovendien goed bij.
Dit vergelijken met The Punisher is misschien wel illustratief van de verschillende manieren waarop we deze film benaderen...
Ik vond het niet alleen creatief en vakkundiger gemaakt, maar ook ook gewoon een film die veel meer te zeggen heeft. Maar of ik jou dat 'wijs kan maken'? Ik vrees dat ik moet volstaan met uitleggen waarom ik dat vind, net zoals jij er vermoedelijk nooit in zult slagen mij in te overtuigen dat Two Thousand Maniacs! (1964) of The Wizard of Gore (1970) getuigen van een geweldige filmmaker.
Tja soundtrack en camerawerk zijn dingen waar ik nu niet echt hard mee bezig ben als ik naar een film zit te kijken. Sorry dat is een te hoog niveau voor deze simpele horrorliefhebber
Er zaten inderdaad wel elementen in die leuk waren en mijn 3* getuigen dat ik de film zeker vermakelijk vond voor een keertje. Wat heeft de film dan nog te zeggen. Een vrouw die opkomt voor zichzelf, die het recht in eigen handen neemt, verwijzing naar het hele metoo gebeuren dat actueel was/is?
Ja maar zonder HG Lewis hadden we nu ook zo geen bloedigere films zoals 'Revenge' gehad dus wees de man toch maar dankbaar 
En neen niet iedere film hoeft vernieuwend en origineel te zijn dan zou er niet veel overblijven. Ik ben trouwens de eerste zijn die het liever allemaal wat simpeler heeft maar ik ben niet zo echt bezig daar een sterke boodschap of statement in te zoeken. Cannibal Holocause had op het einde wel een sterke boodschap naar mijn mening maar dat zag jij dan misschien weer niet, nuja het was niet je ding zei je. Veel struikelen over het dierenleed en dan haken ze af en breken de film soms geheel af op dat punt.
Feit is dat overdreven en over the top blijft toch een struikelblok voor mij en ietsje meer als het om een realistische situatie gaat. We hebben hier niet te doen met een superheld, alien of enig ander monster met bovenmenselijke krachten. Hadden ze bij het misbruik gehouden (dat gedeelte was uiteindelijk ook vrij kort om mij echt een misselijk gevoel te bezorgen) en daar wat meer op gefocust want dit was zo kort dat ik niet echt een misselijk gevoel kreeg tegenoer het trio van mannen. Maar niet zo een val die ze onbegrijpelijk overleeft en waarvan ze vrij snel recupereert en haar plots ook nog eens superkrachten geeft, dat is toch een beetje teveel van het goede.
Bedenk net The Midnight Meat Train (2008) die ik gisteren heb gezien is ook nogal over de top geweld en met een boodschap (die ik rarara weer niet zo geweldig vond lol) waarbij een karakter langzaam een metamorfose meemaakt, die zou je dan ook wel kunnen bevallen.
Shaky
-
- 3736 messages
- 13046 votes
Ok ik vind III ook niet geweldig maar een onvoldoende zou ik er ook niet aan geven. Dus het is door jou dat dit arm schaapje een turkey blijft
Nou, zoveel erkenning hoef je mij daar niet voor te geven met de 2,5* die ik heb toegekend. Slechts een 5je, geen diepe onvoldoende.
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
En als je echt rust wilt, ik wil het werk dat jij deed voorheen gerust doen voor deze batch en volgende en dan mag jij controleur zijn.
Ik denk dat ik afkickverschijnselen zal krijgen als we klaar zijn met de MovieMeter Top Horrorfilms. Maar gelukkig duurt het nog even. Ik denk dat het verder wel lukt zoals het nu gaat en anders geef ik wel een gil en schakel ik jou als hulptroep in. 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Dag 26: 1 mei 2019
https://www.moviemeter.nl/images/cover/3000/3502.jpg?cb=1370454693
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1526.jpg?cb=1365330977
...E tu Vivrai nel Terrore! L'Aldilà (1981)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1796.jpg?cb=1535997542
https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/803.jpg?cb=1365091701
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1893.jpg?cb=1526537159
https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/808.jpg?cb=1505129413
https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/20.jpg?cb=1394905452
https://www.moviemeter.nl/images/cover/3000/3471.jpg?cb=1516301794
https://www.moviemeter.nl/images/cover/14000/14516.jpg?cb=1368209038
https://www.moviemeter.nl/images/cover/42000/42146.jpg?cb=1433664391
https://www.moviemeter.nl/images/cover/67000/67829.jpg?cb=1552386479
https://www.moviemeter.nl/images/cover/110000/110852.jpg?cb=1469518742
https://www.moviemeter.nl/images/cover/524000/524405.jpg?cb=1499958074
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1119000/1119612.jpg?cb=1535746857
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Zo dit is de laatste keer dat jullie een on-gerankte lijst kunnen doorsturen naar jullie controleur. Als je er een wil doorsturen zullen dat minimum 5 films moeten zijn en maximum 15.
Het gaat om plaatsen 92-119. Dit betekent dat we misschien nog een extra rondje moeten doen om de gelijke standen weg te halen bij 92-100. Dus ja welke wil je wel en niet in die top 100...
Let er dus op dat jullie gewoon de url van de betreffende filmpagina op MovieMeter rechtstreeks kopiëren in jullie pm en niet werken via de knop link invoegen. Laat ook nummering achterwege, dat zal voor volgende batches zijn.
Lijst doorsturen kan tot aanstaande vrijdag 3 mei om 23:59.
Collins ontvangt een lijst van
alexspyforever
alexspyforever ontvangt een lijst van
John Milton ontvangt een lijst van
Controleurs sturen na ontvangst van een lijst deze asap door naar Alexander1900. (en als die het niet meer aankan dan trekt ie maar aan mijn mouw) 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Toch nog 4 die ik niet heb gezien in deze batch, hoewel van 2 films heb ik het origineel of de remake gezien. Het betreft
Suspiria: tja ik was al niet zo gek van het origineel. De remake is wellicht nog meer arty en als ik die speelduur zie neeje ga ik mijn tijd niet insteken.
Funny games: ik heb de de remake uit de US gezien met dank aan John Milton (denk ik). Aangezien het om een letterlijke remake gaat hoef ik me niet te pijnigen met die nog te gaan kijken, 1 keer dat ultrasloom gedoe met een statement waar ik een dikke middelvinger naar opsteek is genoeg.
Koroshiya 1: tja als ik Miike zie als regisseur zegt al genoeg, avoid
Green Room (2015): tja rockband krijgt prul met nazi-gasten vind ik niet echt een interessant uitgangspunt voor een film. ook allemaal braaf en donker gefilm als ik de reacties lees, mnee.
Wel gezien
The Haunting: niet de eerste maar toch een van de vroege paranormale horrorfilms. Drijft vooral op sfeer dan op hevige schrikmomenten. Was ook één van mijn nominaties dus ik hou er wel van.
Don't Look now: De shots van Venetiê zijn mooi en de straatjes geven een claustrofobisch gevoel. Helaas boeide het script me voor geen meter. Het is vooral kijken naar de doelloosheid van Sutherland die eindeloos lang door Venetië waart op zoek tja naar wat eigenlijk? En wat een belachelijk einde.
From Beyond: verhaal lijkt niet erg belangrijk in deze Fulci maar wat een lekkere gore toch, vooral die scène met de spinnen is fenomenaal.
Videodrome: Cronenberg weet visueel altijd wel iets bijzonders te brengen. Ik weet niet echt wat ik met deze film moet, niet slecht maar ook verre van goed.
Pet Sematary: het beeld van dat zusje met die kromme ruggengraat vind ik nog steeds een van de engste beelden die ik heb gezien. Een van de leukere King films.
It: ook dit is een van de fijnere King verfilmingen. Ik ben geen fan van de man maar vind hem op zijn best met deze eenvoudigere concepten en zonder al dat vage en mysterieuze gedoe
American Psycho: is dit een satire, zwarte comedy met horrorelementen? Wat het ook is, ik vond het tergend langzaam allemaal over een lul die zichzelf vooral graag hoorde praten over onzin.
A Tale of 2 Sisters: qua sfeer en cinematisch is het allemaal goed gedaan. Verhaal is allesbehalve rechtlijning en dat is misschien maar goed ook want het uiteindelijke plot stelt voor zover ik het me herinner niet zo veel voor. Leuk voor een keer.
Mientras Duermes: vervelende film over een conciëre die geobsedeerd geraakt door een vrouw. Veel drama weinig horror.
Split: Dit was zker niet slecht maar het had een pak beter gekund. Shyamalan doet wel altijd iets anders dan de standaard formules maar juist omdat het steeds blijft hangen in thriller/mysterie en dus niet naar horror blijf ik vaak op mijn honger zitten. De ontknopingen zijn ook vaak niet echt waw te noemen. Nu goed hij heeft er veel slechtere gemaakt.
Shaky
-
- 3736 messages
- 13046 votes
Hier heb ik er 9 van gezien. Zitten erg lekkere filmpjes tussen.
Videodrome (1983): lekker bizar verhaal dat goed uitgewerkt wordt. Woods is perfect voor deze rol.
Pet Sematary (1989): vroeger, toen ik nog een klein jochie was, was dit één van mijn favoriete films. Vooral die oude man vond ik geweldig. De remake heb ik nog niet gezien, maar ik betwijfel het of die in de buurt komt van het origineel.
It (1990): nog zo'n film waar ik jeugdherinneringen bij heb (ik was een vreemd kind). Doodeng vond ik dit vroeger. Dat was mede gevoed door mijn moeder omdat zij mij verbood deze film te kijken. IJzersterke cast en de beste Pennywise van de twee!! # teamcurry!
American Psycho (2000): deze moet ik een keer gaan herzien. Ik kan er te weinig van herinneren om er iets over te zeggen.
Janghwa, Hongryeon (2003): bijzonder sterke Asian-horror die verhaaltechnisch uitstekend in elkaar steekt. Goed acteerwerk, mooie spanning.
Funny Games U.S. (2007): voor een remake helemaal niet slecht. Watts is altijd goed en er is weinig afbreuk gedaan aan het origineel.
Mientras Duermes (2011): deze had ik zelf ook wel kunnen nomineren, waren het niet dat ik deze niet als horrorfilm bestempel. Zeer sterke thriller die van begin tot eind boeit. Sterk acteerwerk en een creepy sfeertje.
Green Room (2015): leuke verassing. Ik vreesde voor een tienerhorror, maar dat valt reuze mee. Redelijk originele uitwerking en een prima cast.
Split (2016): erg goede film waar ik van genoten heb. McAvoy doet het erg goed en het tempo ligt hoog.