• 178.171 movies
  • 12.220 shows
  • 33.993 seasons
  • 647.242 actors
  • 9.374.446 votes
Profile

De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Bij I Don't Want to Sleep Alone zou een Maleisisch vlaggetje niet misstaan, maar vooruit . Tevens weer de enige titel die ik van deze vijftien heb gezien, dus nu 2/30.

Turn Left Turn Right wil ik uiteraard nog zien. Blijkbaar heb ik een keer enkele films van Sijie Dai op mijn kijklijst gezet, maar het deed nu geen belletje rinkelen. The Heirloom blijkbaar ook, geen idee op basis waarvan, misschien op basis van Eternal Summer van Leste Chen, maar die moet ik ook nog zien. The Road Less Traveled zou een fijn tussendoortje kunnen zijn. Mooi screenshot en Louis Koo is altijd wel genietbaar, plus dat ik ergens wel een zwak heb voor HK romcoms, al zit bij deze weinig komedie zo te lezen.

Onderhond

• 87595 messages
  • 12845 votes

Bij I Don't Want To Sleep Alone had ik zoveel keus (tot Frans toe) dat ik het braaf bij de nationaliteit van de regisseur heb gehouden. Avalon blijft voor mij toch ook gewoon een Japanse film, geen Poolse

The Road Less Traveled is een romantisch drama, comedy komt er niet aan te pas. Louis Koo is voor mij iemand die sterk wisselt tussen films, dit vind ik één van z'n betere.

Cosoco

• 10908 messages
  • 5185 votes

Tsai is dan ook Maleisisch.

Haha, die kop van Stephen Chow op die still. Ook iemand die niet kon ontbreken in deze lijst.

4/15 slechts dit keer, en een paar onbekende titels. Wel een Ye Lou, Johnnie To, Stanley Kwan en een Pang die ik nog niet zag maar wel al op mn radar stonden.

Matrimony en The House aan de to-see-list toegevoegd voor als ik weer eens zin heb in een Aziatische horror. Sung Kee Chiu is verder de enige naam die me echt helemaal niks zegt hier, maar die film lijkt me ook niet direct mijn ding.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8281 votes

Van de laatste batch slechts The Little Chinese Seamstress gezien. Xun Zhou vind ik wel een prima actrice, komen we ook vast wel vaker in de lijst tegen, denk ik?

Stephen Chow is een beetje van mijn radar verdwenen, maar daar moet ik toch weer eens achteraan gaan. Altijd wel vermakelijke films.

Voor de rest veel horror. Niet geheel mijn genre, maar als ik dan toch hierin duik dan zit dat visueel wel goed met deze films, denk ik. En een Oxide Pang romantische film? Dat maakt me ook wel nieuwsgierig, net als naar die van Johnnie To (maar die kan dat wel, gezien 'Don't Go Breaking My Heart').

Overigens vermoed ik dat ik gaanderweg de lijst ook wel meer van de films gezien zal hebben. Ik verheug me al op sommige films die ik zeker wel verwacht in de lijst!

Baggerman

• 10839 messages
  • 8281 votes

Eigenlijk zou je Singapore en Maleisië (de etnisch Chinese regisseurs daar vandaan) ook best tot 'Groot-China' mogen rekenen.

Onderhond

• 87595 messages
  • 12845 votes

Cosoco wrote:

Tsai is dan ook Maleisisch.

Moet ik ooit geweten hebben, maar glad vergeten! Droevig voor Taiwan eigenlijk, dat één van hun belangrijkste regisseurs niet eens uit het land zelf komt

Baggerman wrote:

Eigenlijk zou je Singapore en Maleisië (de etnisch Chinese regisseurs daar vandaan) ook best tot 'Groot-China' mogen rekenen.

Dat zou 3 extra 4* films opgeleverd hebben, met Royston Tan uit Singapore als belangrijkste leverancier. Maar eerlijk gezegd weet ik veel te weinig van die gebieden om iets zinnigs over te zeggen

Tonypulp

• 21231 messages
  • 4608 votes

DonOswaldo wrote:

(quote)
Um, jawel hoor. Weet niet of het nu nog in de winkels te verkrijgen is, maar de dvd die ik heb liggen is gewoon een nederlandse versie.
Oh, inderdaad. Is (hoe kan 't ook anders) wel OOP, maar is nog wel voor een acceptabel prijsje te krijgen. Ik ga er achteraan, thanks! Krijg altijd een beetje jeuk als ik naar m'n DVD-kast kijk en ergens een deel van mis..

kos wrote:

Zwaar respect voor dit soort topics.

Pareltjes van MM .

zouden eigenlijk sticky moeten.

Inderdaad! Samen met de Japanse lijst het leukste wat ik hier in jáááren ben tegengekomen.

Al heel veel tips uit dit gedeelte gehaald. Die van Stephen Chow ga ik meteen opzoeken. Tijdje terug al wat films mét hem gezien, maar van zijn eigen creaties moet ik ook nog het nodige zien. Had Mo Jong Yuen So Hak-Yi (1992) wel in de lijst verwacht, maar die valt er dus (net?) buiten Van deze lijst verder alleen Matrimony op DVD klaarliggen.

beavis

• 6627 messages
  • 14795 votes

Taiwan is sowieso wel een land van import, of het nu Chinees, Japans of Amerikaans is. Zijn er ook films te zien in een van de vele inheemse talen van Taiwan?

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

En dan zou je Macau er ook meteen bij moeten doen .

Straka

• 206 messages
  • 564 votes

beavis wrote:

Taiwan is sowieso wel een land van import, of het nu Chinees, Japans of Amerikaans is. Zijn er ook films te zien in een van de vele inheemse talen van Taiwan?

In Warriors of the Rainbow: Seediq Bale worden ook inheemse aboriginal talen gesproken. Verder zou ik niet zo snel een ander voorbeeld weten.

beavis

• 6627 messages
  • 14795 votes

Straka wrote:

(quote)

In Warriors of the Rainbow: Seediq Bale worden ook inheemse aboriginal talen gesproken.

Oh inderdaad, die had ik wel ooit al eens gebookmarked

Ik herinner me ook wel iets van Hou waarbij mensen niet dezelfde taal spreken, maar daar ging het volgens mij om verschillende vormen van Chinese taal. Over het algemeen blijft de eiland-cultuur altijd wel een beetje achterwege in de films die ik zag, gaat meestal om moderne/grote stads problematiek en familie-kronieken.

Of wuxia die ook elders gemaakt hadden kunnen zijn

Onderhond

• 87595 messages
  • 12845 votes

Tonypulp wrote:

Had Mo Jong Yuen So Hak-Yi (1992) wel in de lijst verwacht, maar die valt er dus (net?) buiten Van deze lijst verder alleen Matrimony op DVD klaarliggen.

Een fijne 3.5* inderdaad, dus nét niet goed genoeg voor deze lijst. Maar een aanrader is het zeker als je van Chow humor houdt

Straka

• 206 messages
  • 564 votes

beavis wrote:

(quote)

Oh inderdaad, die had ik wel ooit al eens gebookmarked

Ik herinner me ook wel iets van Hou waarbij mensen niet dezelfde taal spreken, maar daar ging het volgens mij om verschillende vormen van Chinese taal. Over het algemeen blijft de eiland-cultuur altijd wel een beetje achterwege in de films die ik zag, gaat meestal om moderne/grote stads problematiek en familie-kronieken.

Of wuxia die ook elders gemaakt hadden kunnen zijn

In de films van Hou gaat het bij mijn weten inderdaad om verschillende Chinese talen. De erkenning van de aboriginal cultuur is een vrij recente ontwikkeling in Taiwan. Het lijkt een manier om een nieuwe weg in te slaan los van het vaste land. Mogelijk dat het wel meer films op gaat leveren waar deze talen en cultuur een grotere rol gaat spelen.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8281 votes

beavis wrote:

Zelf heb ik deze in mijn bezit: The Song of Spirits, maar nog niet gezien.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Aha! Stephen Chow deed dus ook een God of Gamblers parodie (en die kwam in mijn top 500 terecht)! In ieder geval; die poster van All for the Winner lijkt er sprekend op. Ik zag wel God of Cookery en die was wel leuk. Zoals de meeste komedies van Chow.

Secret vind ik helemaal niets. Erg melig en doorzichtig sentimenteel. Daar houd ik meestal niet van.

En Tsai is natuurlijk altijd goed. Maar ik zag er dus maar 3/15 uit dit blokje. Dat is niet veel.

beavis

• 6627 messages
  • 14795 votes

Ben gek op eiland muziek (zat net nog weer even naar difang duana te luisteren, leek een goed moment)... Jammer genoeg zal de film die Baggerman linkt echter ook wel behoorlijk kitsch en sentimenteel zijn... Dat hoort er blijkbaar een beetje bij. Alleen Naomi Kawase pakte zoiets wel goed aan in haar laatste film...

edit: ook zojuist nog een interessant artikel gevonden over Taiwanese cinema en de inheemse cultuur: Aborigines and Taiwan Cinema | Daw-Ming Lee - Academia.edu

Baggerman

• 10839 messages
  • 8281 votes

Onderhond wrote:

Dat zou 3 extra 4* films opgeleverd hebben, met Royston Tan uit Singapore als belangrijkste leverancier. Maar eerlijk gezegd weet ik veel te weinig van die gebieden om iets zinnigs over te zeggen

Royston Tan heb ik alleen 4:30 van gezien. Eerlijk gezegd heb ik ook niet bar veel films uit deze landen gezien, maar ze lijken wel nogal - hoe zeg ik het? - gesegregeerd qua taal en acteurs. Veel films met alleen ethnisch Chinezen of Chinees ogende mensen.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

En ik heb 15 films van Johnnie To gezien, komt hij weer aanzetten met een grote onbekende!

Onderhond

• 87595 messages
  • 12845 votes

Dat wil zeggen dat je er minstens 25 niet gezien hebt, je bent nog niet eens op de helft

Grappig om te zien ook dat je een Jing Wong in je Top 500 had staan trouwens! Da's toch echt wel het putje van de HK film industrie, al kan ik ze zelf best goed hebben. Daarnaast heeft hij ook wel enkele lijvige niches gelanceerd, waaronder de gokfilms met nogal wat fantasy en comedy elementen in. Die zitten jammer genoeg niet in de lijst, vind ze vaak toch iets té vluchtig (ondanks wel érg vermakelijk soms). Zo mis ik eigenlijk de kans om iets over Mah-jong te vertellen, dat magische, wazige spel waar ik absoluut niks van begrijp maar wat toch steeds erg fascinerend oogt! Bij deze dan maar

Baggerman

• 10839 messages
  • 8281 votes

beavis wrote:

BJammer genoeg zal de film die Baggerman linkt echter ook wel behoorlijk kitsch en sentimenteel zijn...

Dat is ook de reden waarom ik de film nog niet heb gezien. Lijkt me wel erg droog en sentimenteel. Maar hij was een keer mooi te combineren in een actie bij Yesasia, waardoor ik de film dus gratis kreeg.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ramon K wrote:

Maar ik zag er dus maar 3/15 uit dit blokje. Dat is niet veel.

Juist best wel veel volgens mij - als ik de reacties peil Ik kom zelf tot 1 (totaal nu 4).

Onderhond

• 87595 messages
  • 12845 votes

belchinees had er uit dit deel 5/15 ... jullie worden gewoon keihard geconfronteerd met een gat in jullie filmkennis

Finisterra

• 15532 messages
  • 4695 votes

Fijn project alweer! Ik probeer vaak wel iets uit (op basis van stemmen van Onderhond meestal) maar denk dat die films nog hoger scoren in de lijst.

1/30 voorlopig: I don't want to sleep alone.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Uit de eerste ronde zag ik Riding Alone for Thousands of Miles en Summer Palace. Uit de tweede ronde The Little Chinese Seamstress, I Don't Want to Sleep Alone en Purple Butterfly. Lou Ye behoort tot één van mijn favoriete (Chinese) regisseurs. Hoewel ik er slechts drie van hem gezien heb.

wei

• 163 messages
  • 366 votes

Benieuwd naar de rest van de lijst, dit is ook wel erg mijn ding

Onderhond

• 87595 messages
  • 12845 votes

http://www.onderhond.com/temp/china-200/170.png

170. MovieMeter | Onderhond | Yesasia

http://www.onderhond.com/temp/china-200/169.png

169. MovieMeter

http://www.onderhond.com/temp/china-200/168.png

168. MovieMeter | Yesasia

http://www.onderhond.com/temp/china-200/167.png

167. MovieMeter

http://www.onderhond.com/temp/china-200/166.png

166. MovieMeter

http://www.onderhond.com/temp/china-200/165.png

165. MovieMeter | Onderhond | Yesasia

http://www.onderhond.com/temp/china-200/164.png

164. MovieMeter | Yesasia

http://www.onderhond.com/temp/china-200/163.png

163. MovieMeter | Onderhond

http://www.onderhond.com/temp/china-200/162.png

162. MovieMeter | Yesasia

http://www.onderhond.com/temp/china-200/161.png

161. MovieMeter | Yesasia

http://www.onderhond.com/temp/china-200/160.png

160. MovieMeter | Yesasia

http://www.onderhond.com/temp/china-200/159.png

159. MovieMeter | Yesasia

http://www.onderhond.com/temp/china-200/158.png

158. MovieMeter | Onderhond

http://www.onderhond.com/temp/china-200/157.png

157. MovieMeter | Yesasia

http://www.onderhond.com/temp/china-200/156.png

156. MovieMeter | Onderhond

170. Jian Hu Nu Xia Qiu Jin [The Woman Knight of Mirror Lake]

#####

Ondanks dat ik best een liefhebber ben van de films van Herman Yau is dit de enige die het tot in de lijst geschopt heeft. En dan staat hij niet eens zo heel hoog. Dat komt vooral omdat Yau een nogal vluchtig regisseur is. Hij is altijd z'n eigen weg gegaan en komt vaak met films die buiten de platgetreden paadjes vallen, maar meestal schort het toch een beetje aan de afwerking. Deze film is daar een fijne uitzondering op, komt ook nog eens bij dat het plot rond een vrouwelijk historische martial arts figuur best uniek is. Een soort van vrouwelijk Yip Man met andere woorden. Sowieso is Yau wel een voorvechter van de dames, dus dit onderwerp was hem op het lijf geschreven.

167. Lat Sau San Taam [Hard-Boiled]

#####

John Woo heeft best veel verschillende dingen gedaan in z'n carriere, maar uiteindelijk zal hij toch herinnerd worden om z'n heroic bloodshed films. Met Yun-Fat Chow als ubericoon en een jonge Tony Leung Chiu Wai (voor Kar Wai hem écht bekend zou maken) is dit één van de actie hoogtepunten in de Hong Kong filmgeschiedenis. Zeker wanneer je de martial arts films (toch eigenlijk een genre apart) even buiten beschouwing laat. Waarom dan niet wat hoger in de lijst? Wat mij betreft werkt het flauwe drama en de melodramatische filler tussendoor de film wat tegen, waardoor het soms niet vlot genoeg loopt. Maar da's een kleine hindernis vergeleken met de actiefun die hier te beleven valt.

166. Ah Fei Zing Zyun [Days of Being Wild]

#####

Kar Wai Wong mag dan internationaal gezien de meest bekende Hong Kong regisseur zijn, in eigen land zal hij altijd wel een outcast blijven. Niet dat z'n films daar niet geapprecieerd worden, maar Hong Kong kent gewoon niet zoveel arthouse regisseurs. Het is daar toch vooral een genre bastion. Deze Days of Being Wild is wat mij betreft Wong's eerste hoogtepunt en het begin van de bijelkaargeharkte Love trilogie (aangevuld door In the Mood for Love en 2046). Maggie Cheung en Tony Leung Chiu Wai (naam voluit, want er is ook nog Tony Leung Ka Fai ... en nog twee regisseurs die Tony Leung heten, om het makkelijk te maken) hier al samen op beeld, hun grote internationale doorbraak zou nog een jaartje of 7 op zich laten wachten.

162. Mou Gaan Dou III: Jung Gik Mou Gaan [Infernal Affairs 3: End Inferno]

#####

Andy Lau en voor een derde keer op rij Tony Leung. Twee Hong Kong grootheden tegenover elkaar in hetzelfde shot. Het is een beetje als Pacino en De Niro in Heat. Dit derde deel is wat mij betreft het hoogtepunt van de reeks, wat meteen al verraadt dat de eerste 2 delen de lijst niet gehaald hebben. Ondanks het korte optreden van Eric Tsang (die hier maar een zeer beperkte rol heeft) werkt de film naar een geweldige climax toe. Wat minder gelikt dan de twee eerdere delen, waardoor de spanning en het drama beter uit de verf komen. Veel beter dan Scorsese's remake, maar je moet de eerste twee delen wel gezien hebben, ze zijn niet los van elkaar te kijken.

160. Wong Fei Hung Ji Yi: Naam Yi Dong Ji Keung [Once upon a Time in China 2]

#####

Dé martial arts reeks van de jaren '90, met Jet Li in de hoofdrol (de eerste twee films dan toch), Donnie Yen in support, Hark Tsui in de regisseursstoel en Woo-ping Yuen als action director. Dit soort films werden toen ook echt aan de lopende band gemaakt, wat de betrokken acteurs, regisseurs en crew alleen maar bekwamer maakten. De Wong Fei Hung in de titel verwijst trouwens naar het hoofdpersonage van de film, een bestaand martial arts figuur die in talloze films en series opgevoerd werd (en nog steeds trouwens). Het is ondertussen zowat onmogelijk geworden om nog te ontwaren wat legende en wat realiteit is wat betreft deze man, punt blijft wel dat er bijna geen slechte film over hem gemaakt is.

158. Jieguo [Before Born]

#####

Semi-modern China. En dan bedoel ik niet de gelauwerde Chinese films die tegenwoordig op de grote film festivals spelen, maar eerder de aanzet voor de genre films die in China nu eindelijk ook hun kans krijgen. Semi-modern, want tussen 2000 en 2010 zie je duidelijk dat de genre cinema in China zich in sneltempo heeft ontwikkeld. Dat wil zeggen dat Jieguo ondertussen niet geheel representatief meer is voor de hedendaagse Chinese cinema, maar het maakt de film er zeker niet minder op. Gebaad in een afgebleekte groene/blauwe filter is dit een drama vermomd als thriller/mystery. Denk dat er best wel een publiek voor te vinden is, de vraag is alleen hoe je dit soort films bij dat publiek krijgt. Het is niet het type film waar je "toevallig" bij uitkomt.

156. Taipei 24H

#####

Anthology films worden doorgaans niet zo gewaardeerd op MM. Voor de meesten zijn het de mindere shorts die de ervaring naar omlaag halen, persoonlijk onthoud ik eerder de uiteenlopende mooie dingen die op korte tijd voorbij komen. Dat er dan af en toe een wat minder filmpje bijzit vind ik niet zo erg. Wie benieuwd is naar modern Taiwan heeft aan deze anthology in ieder geval een goeie kluif. Een aantal bekende namen die allen hun kans grijpen om iets neer te zetten. Met als hoogtepunt Yin-jung Chen's Dream Walker, waar ook de still uit komt.

Spetie

• 38871 messages
  • 8156 votes

4/15 gezien van dit blok en we zijn eindelijk van de hatelijke nul af.

CJ7 heeft iets onweerstaanbaar schattigs, Days of Being Wild is een fijne Kar Wai Wong en Internal Affairs 3 was een mooie afsluiter van de trilogie. Drie keer 3,5*, niet slecht.

De vierde is natuurlijk Hard-Boiled, wat mij betreft de beste actie film van John Woo. (dikke 4,0*) De ziekenhuissequentie blijft geweldig. Deze verschijnt wel vroeg in je overzicht trouwens.

Once Upon a time in China 2 wil ik nog wel eens zien trouwens, het eerste deel was destijds wel aardig.

belchinees

• 4182 messages
  • 2326 votes

7/15 van dit hoopje China.

Mij ging de Infernal Affairs trilogie elke film bergafwaarts.

Hard-Boiled en Once.. in China 2 zijn toegankelijk voor Jan en alleman, en dik in orde.

We zitten intussen al aan 4 Chow's, al zullen er misschien niet veel meer volgen met ≥4* .

Observator

• 18281 messages
  • 3579 votes

Ha, de eerste twee checks; CJ7 (3*) en Taipei 24H (3,5*). Heb eerlijk gezegd veel moeite te heugen welke shortfilms er in Taipei 24H zitten.

Black Math

• 5430 messages
  • 1753 votes

De vorige twee sessies elk één film gezien, nu twee: Once upon a time in China II en Twin Warriors. Ik heb volgens mij alle speelfilms van Wong Kar-wai gezien, behalve de eerste twee, dus Days of Being wild moet nog een keer afgevinkt worden. Verder staat Hard-Boiled nu al eeuwen klaar om te kijken, op de een of andere manier komt het er steeds maar niet van. Heeft wellicht te maken dat ik meer neig naar actie met een setting in het verleden dan naar actie met een hedendaagse setting.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.