• 178.171 movies
  • 12.220 shows
  • 33.993 seasons
  • 647.240 actors
  • 9.374.212 votes
Profile

De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)

Straka

• 206 messages
  • 564 votes

Onderhond wrote:

Is er eigenlijk iemand op MM die vertrouwd is met de klassieke Groot-Chinese (ik verzin maar een woord) cinema? En dan bedoel ik niet iemand die 2 King Hu films gezien heeft, maar echt bekend is met de films uit de jaren '50 (en eerder). Toen werden er volgens mij toch ook aardig wat Chinese films geproduceerd. Dat segment ben ik hier op MM eigenlijk nog nooit tegengekomen, terwijl de Japanse aanhang uit die tijd toch erg vocaal is.

Misschien een twintigtal films uit de jaren 50 en eerder gezien, echt bekend dus niet. Het zijn vooral de titels uit deze periode die op de icheckmovies-lijsten te vinden zijn. Een Shaw film als Kingdom and the Beauty komt nog net uit deze periode, het type Chinese opera film waar ze groot mee zijn geworden.

King Hu begon als regisseur pas in de jaren 60

Straka

• 206 messages
  • 564 votes

Onderhond wrote:

Binnenkort toch maar eens zoeken naar Xiao Cheng Zhi Chun, dan kan ik in ieder geval ook iets meer zeggen over de link tussen het origineel en de remake

Dat wordt gezien als een absolute Chinese klassieker, dus die moet je wel zien.

Onderhond

• 87595 messages
  • 12844 votes

McSavah wrote:

Heb alleen zijn vermeende meesterwerk Fire of Conscience nog steeds niet gezien en die zal zeker net als enige langskomen .

Ik zeg niks

Zie trouwens dat ik in m'n stukje over The Midnight After niks gezegd heb over Lam Suet, terwijl ik de still net juist daarom had uitgekozen! Toch wel één van m'n favoriete bijrolacteurs. Je ziet hem zelden tot nooit in een hoofdrol, maar hij duikt bijna in elke Hong Kong film op. Soms maar met een lijntje of 2, soms in een wat potigere bijrol. Ook altijd meteen herkenbaar, al is het maar omdat hij een soort van vleesgeworden Porco Rosso is (zeg dat ik beleefd genoeg?). Coole vent!

Onderhond

• 87595 messages
  • 12844 votes

Straka wrote:

Misschien een twintigtal films uit de jaren 50 en eerder gezien

Willen of niet, dat maakt jou tot de expert van het gezelschap

Leuk trouwens om je te zien posten, gezien je aanmelddatum en het aantal berichten achter je naam geen courante gebeurtenis! Zeer aparte stemlijst moet ik zeggen.

Straka

• 206 messages
  • 564 votes

Klopt, ik kom vooral op voor de films die weinig stemmen krijgen.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Ha, nu je het zegt, hij heeft behoorlijk wat weg van Porco Rosso . Zit toch altijd te wachten wanneer hij weer eens opduikt.

Op What I Watch zie ik soms dat Straka en ik in dezelfde zaal hebben gezeten, maar jammer genoeg inderdaad minder aanwezig op MM .

John Milton

• 24226 messages
  • 13390 votes

Ik begin (zoals ik verwachte) met 0/10

Maar het ziet er schitterend uit, moet ik zeggen. Ik zal de echte tips vooral uit het laatste deel van je lijst halen, vermoed ik zo!

Onderhond

• 87595 messages
  • 12844 votes

John Milton wrote:

Ik begin (zoals ik verwachte) met 0/10

't zijn er 15

John Milton

• 24226 messages
  • 13390 votes

Welja, wrijf het er nog even in

Badalamenti

• 23135 messages
  • 3566 votes

Verder dan Riding Alone for Thousands of Miles geraak ik voorlopig niet, maar dat was te verwachten. Ben Zhang wel een beetje uit het oog verloren na Curse of the Golden Flower, geen idee of hij nadien nog iets interessants heeft gemaakt ?

De stills zien er weer heerlijk uit , geeft meteen zin om te gaan kijken. Laatste tijd een aantal fijne films gezien van o.a. Hsiao-Hsien Hou, Johnnie To en Chi Y. Lee dus ik denk dat ik hier nog wel wat verdere inspiratie kan opdoen Ga het zeker volgen de komende dagen.

Onderhond

• 87595 messages
  • 12844 votes

Wie Yimou Zhang uit het oog verloren is heef met Flowers of War een redelijk makkelijk aanknopingspunt om de draad weer op te pikken. Je krijgt er zelfs gratis een groot Hollywood acteur bij

John Milton wrote:

Welja, wrijf het er nog even in

Je kan het ook positiever zien ... je % gemiddelde is in ieder geval niet gedaald

John Milton

• 24226 messages
  • 13390 votes

"From down there, the only way to go is upwards"

Onderhond

• 87595 messages
  • 12844 votes

http://www.onderhond.com/temp/china-200/185.png

185. MovieMeter

http://www.onderhond.com/temp/china-200/184.png

184. MovieMeter | Yesasia

http://www.onderhond.com/temp/china-200/183.png

183. MovieMeter | Yesasia

http://www.onderhond.com/temp/china-200/182.png

182. MovieMeter | Onderhond

http://www.onderhond.com/temp/china-200/181.png

181. MovieMeter | Yesasia

http://www.onderhond.com/temp/china-200/180.png

180. MovieMeter | Yesasia

http://www.onderhond.com/temp/china-200/179.png

179. MovieMeter

http://www.onderhond.com/temp/china-200/178.png

178. MovieMeter | Onderhond

http://www.onderhond.com/temp/china-200/177.png

177. MovieMeter | Onderhond | Yesasia

http://www.onderhond.com/temp/china-200/176.png

176. MovieMeter | Onderhond | Yesasia

http://www.onderhond.com/temp/china-200/175.png

175. MovieMeter | Onderhond | Yesasia

http://www.onderhond.com/temp/china-200/174.png

174. MovieMeter | Yesasia

http://www.onderhond.com/temp/china-200/173.png

173. MovieMeter | Yesasia

http://www.onderhond.com/temp/china-200/172.png

172. MovieMeter | Onderhond

http://www.onderhond.com/temp/china-200/171.png

171 MovieMeter | Onderhond | Yesasia

185. Du Sheng [All for the Winner]

#####

Een van die typische Hong Kong dingetjes is de duo-regie, al vind ik het bij deze film aannemelijker dat Corey Yuen gecredit werd voor z'n werk als actiechoreograaf. Een job met veel aanzien in Hong Kong, waardoor je bij films als All for the Winner (die naast comedy sterk inzet op actie) nog wel eens een echt regisseurscredit kon toegeschoven krijgen. Verder in beeld Stephen Chow, zowat de meest populaire Hong Kong komiek ooit (zou later ook in het Westen doorbreken als regisseur/acteur van Kung Fu en Shaolin Soccer) met rechts z'n maatje Man Tat Ng (wordt als Ing uitgesproken, heeft jaren geduurd vooraleer ik daar achter kwam), die bijna altijd in Chow's spoor te vinden is.

181. Xiao Cai Feng [The Little Chinese Seamstress]

#####

Sijie Dai slaagde erin om een paar jaar later met Les Filles du Botaniste een film in de Belgische bioscoop te krijgen (wel met Franse steun, maar soit), The Little Chinese Seamstress staat me toch vooral bij als één van de doorbraakfilms van Xun Zhou. Een actrice die de brug zou slaan tussen China en Hong Kong en voor mij eeuwig symbool zal staan voor de opkomst van China als filmland, buiten de klassieke regisseurs en genres om. The Little Chinese Seamstress is verder zeker niet verkeerd, nog best klassiek qua opzet en uitvoering, maar met de eerste sporen van wat zich in de komende jaren zou gaan ontwikkelen.

180. Zhai Bian [The Heirloom]

#####

Leste Chen is zo'n regisseur die je alles kan geven, hij maakt er wel iets moois van. Deze film is een uitloper van de Aziatische horror wave en zoals veel van die films moet The Heirloom het meer hebben van sfeer en spanning dan van echte scares of gore. Maar het is toch vooral het kleurenpalet van dit shot dat me aanzette om wat over deze film te schrijven. Die groen/rode combinatie vind ik iets redelijk typisch Chinees, iets waar ik ook best ontvankelijk voor ben. Klinkt misschien wat vaag want er zijn vast ook Westerse films te vinden met een soortgelijk palet, maar het is gewoon iets wat opvalt na genoeg Chinese films gezien te hebben.

177. Heung Joh Chow Heung Yau Chow [Turn Left Turn Right]

#####

Johnnie To is één van de weinige recente genre regisseurs uit Hong Kong die echt is doorgebroken bij het internationale filmminnende publiek. Echter, aan de zijde van Ka-Fai Wai bleef To ook in de '00s nog best commerciële films regisseren. Het zijn vooral comedies en romances, die dankzij de regie van To dat beetje extra kregen (al moet gezegd dat Ka-Fai via het script ook vaak wat unieks wist toe te voegen). Een nietsvermoedende To enthousiast kan daarom beter even wachten wanneer hij ook de naam Ka-Fai Wai ziet opduiken bij de regisseurscredits. Hoewel soms best leuke films (zoals deze) zijn het toch eerder projecten gericht op de lokale markt.

176. Hei Yan Quan [I Don't Want To Sleep Alone]

#####

Wie dacht "oh leuk, Taiwan doet ook mee, da's alvast een plaats of 30 gereserveerd voor het hele gecombineerde oeuvre van Hou, Tsai en Yang" (de drie steunpunten van de Taiwanese new wave), komt bedrogen uit. Wat uiteraard niet wil zeggen dat ze volledig ontbreken in de lijst. I Don't Want To Sleep Alone is wat mij betreft de laatste geslaagde Tsai. Zijn latere films wisten me iets minder te overtuigen, maar deze is gewoon weer vintage Tsai, met lange shots, droge delivery, vreemde details en uiteraard Kang-Sheng Lee in de hoofdrol. Niet de meest toegankelijke cinema, maar Tsai heeft genoeg internationale uitstraling om een doorgewinterd arthouse publiek te bekoren.

175. Bu Neng Shuo De. Mi Mi [Secret]

#####

Jay Chou is echt het prototype van een Hong Kong ster (al is hij dan Taiwanees). Zowel populair als acteur en zanger, met als bonus dat hij ook nog eens regisseert. Ze genieten daar vaak een énorme status, maar tegelijkertijd is het ook belachelijk hard werken als je kijkt wat sommige idolen aan films en muziek per jaar uitbrengen. Secret was Chou's regiedebuut en bleek verrassend aangenaam. Beetje melodramatisch bij momenten, maar die paar kleine jeugdzondes zijn makkelijk te vergeven door de meer dan behoorlijke aankleding van de film.

172. Hung Chak [The House]

#####

Ze zijn niet zo heel dik bezaaid, de Hong Kong films die écht mikken op pure horror. Meestal wordt horror gebracht in combinatie met een andere genre (drama en/of comedy), of falen de films gewoon snoeihard in het eng of goor zijn. Ook speelt het vaak nogal dik aangezette acteerwerk als stoorzender in het bereiken van een zekere spanningsboog. Deze The House daarentegen is een haunted house filmpje dat geniet van een sfeervolle en stijlvolle presentatie met een paar leuke scares. Originaliteit hoef je niet te verwachten, maar als je op zoek bent naar een makkelijk verteerbare horror film dan voldoet deze dubbel en dik.

DonOswaldo

• 6430 messages
  • 1931 votes

Tonypulp wrote:

(quote)

Jammer dat die niet gewoon in Nederland is uitgebracht. Bride with the White Hair 2 dan weer wel..

Um, jawel hoor. Weet niet of het nu nog in de winkels te verkrijgen is, maar de dvd die ik heb liggen is gewoon een nederlandse versie.

Observator

• 18281 messages
  • 3579 votes

Hm, de teller staat nog steeds op nul. Toch maar even een complimentje voor de organisatie en presentatie dan, @Onderhond Ziet er strak uit!

Onderhond

• 87595 messages
  • 12844 votes

Van deze reeks zou ik je die Secret wel durven aanraden. Niet het beste Taiwanees romantisch drama, maar toch genoeg elementen die je zouden moeten liggen

Prinz

• 1085 messages
  • 4221 votes

Ook voor mezelf geen enkele toevoeging die ik reeds zag, al staat iedere ongeziene Tsai wel standaard op de watchlist. Verder is het allemaal een beetje gissen wat me wel zou kunnen liggen.

Leland Palmer

• 23785 messages
  • 4896 votes

Ziet er mooi uit hoor Onderhond. Krijg het druk verdorie. Met de top 1000 van laatst en de lijst van Mochizuki Rokuro heb ik al een enorme tiplijst kunnen maken. Hier zit ook vast genoeg interessants tussen. Goed voor mijn Aziatische ontdekkingsreis dit.

Tot nu toe staat de teller ook bij mij op 0 hier.

Onderhond

• 87595 messages
  • 12844 votes

Prinz wrote:

Ook voor mezelf geen enkele toevoeging die ik reeds zag, al staat iedere ongeziene Tsai wel standaard op de watchlist. Verder is het allemaal een beetje gissen wat me wel zou kunnen liggen.

Gewoon nog eventjes wachten tot de Top 50 ofzo en daaruit wat interessante titels noteren

belchinees

• 4182 messages
  • 2326 votes

Interessant topic! Bedankt MR en OH voor de fantastische presentatie. Hier ga ik wat van opsteken.

5/15 van dit deeltje gezien. Ben eens benieuwd of er meer Stephen Chow's zullen volgen.

John Milton

• 24226 messages
  • 13390 votes

Ik zit ook nog steeds met Observator en Prinz in dat clubje. Ben benieuwd wanneer ik eindelijk trots mag roepen dat ik iets gezien heb.

Onderhond

• 87595 messages
  • 12844 votes

Wees gerust, In The Mood For Love komt nog wel

kos

• 46695 messages
  • 8850 votes

Zwaar respect voor dit soort topics.

Pareltjes van MM .

zouden eigenlijk sticky moeten.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Tsjonge, lastig hoor.

Namen van regisseurs komen meestal nog wel bekend voor en het wordt wel duidelijk of we met een drama of een komedie te maken hebben, maar ik ben toch buiten Japan te weinig thuis in actrices en acteurs om wat herkenning te hebben.

Je stukjes helpen een beetje, maar ik vind 15 op een dag ineens een overload, omdat het meeste me toch te weinig zegt. Ik ervaar nu hoe het is als je 'van ver moet komen'. Ik ging er bij Japan nog uit dat het gesneden koek was voor de meesten. Dat zal hier al een pak minder zijn - misschien toen ook al wel. Wellicht beter om tot 100 te beperken voortaan. Het is natuurlijk een persoonlijke lijst, maar ik merk nu dus hoe lastig het is om er 'even in mee te gaan'.

Ik weet al uit ervaring dat ik zeker niet blind kan afgaan op jouw oordeel. Ook niet als het Taiwanese drama's betreft - waar op het eerste oog de dichtst bijzijnde raakvlakken zijn.

Na Fruit Chan is Stanley Kwan bij deze worp degene die het meest in het oog springt. Ten eerste al de still, daarna zag ik pas zijn naam. Die is ook op IFFR buiten beeld en dus voor mij. Dat is iemand die ik van oudsher wel een warm hart toedraag. De eerste die erna in aanmerking komt is denk ik Call Me Left - op basis van de still. Drama's als The Little Chinese Seamstress lijken me voor mij toch minder. Ik schaar die in de te sentimentele drama-hoek (waar Zhang Yimou voor mij ook nooit werkt -zie die verschrikkelijke film van gisteren ) - maar die bij Hong Kong/China blijkbaar bij jou wel werkt (doe mij maar Casablanca). In moderne Aziatische cinema is mij dat te weinig oprecht, of zo. Er is nog zo'n Chinese film, die komt vast nog, kon ik ook niks mee. Ben even de titel kwijt.

Wel fijn dat de YesAsia links erbij staan. Misschien dat ik wat probeer, al zag ik gisteren een YesAsia link, terwijl er ook een Nederlandse uitgave is. Ik zou trouwens zweren dat dat Tony Leung Chiu-wai op de still was bij Invisible Target, maar dat was niet zo.

Over Chinese cinema van voor 1960 kom ik niet verder dan de IFFR-wuxia titels die beavis al noemde. En de originele Spring Time ligt bij mij nog klaar op DVD.

Onderhond

• 87595 messages
  • 12844 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Je stukjes helpen een beetje, maar ik vind 15 op een dag ineens een overload, omdat het meeste me toch te weinig zegt. Ik ervaar nu hoe het is als je 'van ver moet komen'. Ik ging er bij Japan nog uit dat het gesneden koek was voor de meesten. Dat zal hier al een pak minder zijn - misschien toen ook al wel. Wellicht beter om tot 100 te beperken voortaan.

Begrijp ik wel, als volger van deze lijst zal je in het begin toch wat moeten voorsorteren voor jezelf, want je elke dag in de 15 films inlezen lijkt me schier onmogelijk.

Toch geloof ik wel in die top 200, al is het maar omdat we, wanneer we uiteindelijk bij de top 100 aankomen, toch hopelijk al enige vertrouwdheid gekweekt hebben met bepaalde namen en nuances tussen de verschillende landen. Dan zijn de parels die vanaf dan voorbijkomen al iets makkelijker te plaatsen. Zie 101-200 als voorbereidend werk ofzo

Achteraf bekeken had ik er misschien nog wel goed aan gedaan om ook de genres toe te voegen, al spreken de meeste prentjes toch wel voor zich en geven de teksten toch ook al een richting aan. Maar sluitend is het niet.

Ik ben nu wel benieuwd over welke Taiwanese dramas je het hebt trouwens, kan me niet meteen voor de geest halen op welke van mijn favorieten je gestemd hebt

Querelle

• 6548 messages
  • 4894 votes

Ah, het is al weer begonnen. Ziet er goed uit. Ik deel OH's enthousiasme voor johnnie To en Woo-Ping Yuen. Van beide een redelijk aantal gezien. De laatste jaren alleen niet meer.

Ik verwacht veel genre cinema uit de jaren 80 en 90, waar ik me ooit nog eens verder in wil verdiepen. Verder dan bovenstaande twee namen ben ik eigenlijk niet gekomen. De Shaw brothers spreekt me net zo veel aan trouwens.

En wat arthouse uit deze regio's betreft laat ik me door andere lijstjes leiden.

beavis

• 6627 messages
  • 14795 votes

1/15 gezien

en Purple Butterfly is toevallig één van de tien Chinese films die ik op mijn kijklijstje heb staan voor de komende tijd, dus die zal binnenkort nog wel volgen.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Jasses, ik ken echt haast niks tot nu toe. Inderdaad Onderhond, die Taiwanese drama's heb ik nog wel interesse in.

Onderhond

• 87595 messages
  • 12844 votes

Heb al even gespiekt naar de komende dagen, daar zouden voor de meeste gebruikers toch echt de eerste echt bekende namen moeten verschijnen. Nog even doorbijten dus!

Spetie

• 38871 messages
  • 8155 votes

Wederom 0/15 voor mij. Maar het blijft leuk om te volgen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.