- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)
De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ja, dit geeft in elk geval wat houvast. 7/15 gezien, waaronder enkele sterke films van Wong, Tsai en Hou. Dat zijn bekende grootheden.
Die film Wheat van He Ping heeft wel mijn interesse. En Stephen Chow zal ik eens nazoeken, Johnnie To is al veel te lang een ondergewaardeerd iemand (bij mij dan).Ik heb Election 1 en 2 al een tijd liggen,maar het is er nog steeds niet van gekomen weer eens een HK film op te zetten.
Hebben we al een pre-1980 film gehad?
Onderhond
-
- 87595 messages
- 12845 votes
Hebben we al een pre-1980 film gehad?
Heb nog overwogen om er "35 Jaar Groot China (1980-2015)" van te maken oid, maar nee. Met Laughing Times (1981) is de oudste film al heel snel gepasseerd. Als er '70 films in terecht waren gekomen dat waren dat zeker wel Shaw Bros films geweest, en aangezien die er niet instaan moet ik je teleurstellen 
Heb eerlijk gezegd veel moeite te heugen welke shortfilms er in Taipei 24H zitten.
Probleem is dat de Taiwanese stijl zich meer leent voor langere films denk ik. Er zitten erg mooie shorts bij en die van de still is er eentje die ik me levendig herinner, maar de Taiwanese cinema mist bijv wel de punch en/of weirdness van de Japanse, die zo'n anthology toch meteen wat memorabeler maakt.
We zitten intussen al aan 4 Chow's, al zullen er misschien niet veel meer volgen met ≥4*
.
Ik kan je geruststellen, het is niet de laatste keer dat je zijn gezicht hebt zien voorbijkomen 
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
3 films uit gezien en telkens die uit Hongkong: From Bejing with love, CJ7 en Once upon a time in China 2. Wel alle 3 met 4*.
Ik kan me niet altijd vinden in de smaak van Onderhond, maar als het ergens klikt zijn het volgens mij wel de films uit China en zeker Hongkong. Voor zover ik daar al veel films van gezien heb natuurlijk. 16 films uit China en 59 uit Hongkong ondertussen. Een pak minder dan deze top 100. 
John Milton
-
- 24226 messages
- 13390 votes
Ook ik verlies hier mijn nulstatus, met OuaTiC 2 en Hard Boiled. Die laatste zag ik zelfs vrij recentelijk pas voor het eerst.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Heb nog overwogen om er "35 Jaar Groot China (1980-2015)" van te maken oid, maar nee. Met Laughing Times (1981) is de oudste film al heel snel gepasseerd. Als er '70 films in terecht waren gekomen dat waren dat zeker wel Shaw Bros films geweest, en aangezien die er niet instaan moet ik je teleurstellen
Onderhond
-
- 87595 messages
- 12845 votes
Of je kan het zien als een kleine hint dat de pre-80s films het niet in deze uitgebreide Top 200 gehaald hebben 
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
5 gezien. Twin Warriors vond ik het leukst.
beavis
-
- 6627 messages
- 14795 votes
8/15 dit keer. Met wederom de Tsai film als favoriet
"The Woman Knight of Mirror Lake" spreekt me qua titel wel aan, maar heb nog niet veel van Yau gezien. Een aantal van zijn vroege, harde cat III horror/thrillers heb ik wel al jaren in de kast staan om ooit eens te zien, maar ben daar de laatste jaren niet meer veel voor in de stemming. Op die basis verwacht ik ook niet direct een martial arts meesterwerk eigenlijk...
Onderhond
-
- 87595 messages
- 12845 votes
Yau heeft ook veel verschillende periodes gehad. Hij is inderdaad bekend geworden met wat hardere Cat III films (Anthony Wong die luidkeels door de straten "yi bo lah" - ebola - loopt te roepen is legendarisch), maar hij is daarna toch andere dingen gaan doen.
Hij heeft nogal wat horror films geregisseerd, ook een aantal films die een kijkje nemen in het prostitutiewereldje. Zelfs een paar "Chinese New Year films", die staan niet in deze lijst want dat is écht lokale markt werk. Trouwens ook de man die de onofficiële Yip Man prequel maakte (die hier dikwijls mee in de Yip Man box wordt gestoken), dus zo vreemd is het uiteindelijk niet. Maar verwacht niet teveel actie, het gaat Yau toch vaak meer om het drama achter de personages.
Cosoco
-
- 10908 messages
- 5185 votes
9/15 hier, met The Hole als uitschieter. Dit keer een To en een Hark die ik nog niet zag. Van Infernal Affairs heb ik enkel de 1e gezien.
Before Born ziet er interessant uit, eens kijken of ik die ergens kan vinden.
Finisterra
-
- 15532 messages
- 4695 votes
The Hole en Days of Being Wild zijn ruime 4*'en. Goodbye South, Goodbye is ook een mooie film. Dikke 3,5*.
Hard-Boiled vond ik wat tegenvallen. 4/15 deze keer.
De Yau en de To wil ik nog graag eens zien, net als Before Born, Taipei 24H en Curse of Lola. De rest trekt wat minder aan.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8281 votes
Dit keer 4 gezien, dus sta ik op 6/45. CJ7 is een van mijn guilty pleasures. Ik blijf hem leuk vinden. Grappig om jongetje 'Dicky' later terug te zien als mooie jongedame in een film die ook vast nog wel in deze lijst aan de beurt komt?????
Once Upon a time in China 2 vond ik zeer kijkenswaardig. Deel 1 vind ik een beter verhaal hebben, en deel drie is duidelijk minder met de leeuwendanskungfu.
Infernal Affairs 3 is één van de weinige delen drie die ik goed vind.
John Woo ben ik nooit een fan van geweest. Veel te veel zogenaamd heroïsch-samen-tenondergaan-gezeik. A Better Tomorrow II vond ik echt een dieptepunt. Daarom Hard Boiled gemeden, maar wellicht moet ik het toch weer eens proberen.
Voor de rest zitten er weer leuke tips bij voor mijn enorme kijklijst!
Onderhond
-
- 87595 messages
- 12845 votes
Ik blijf hem leuk vinden. Grappig om jongetje 'Dicky' later terug te zien als mooie jongedame in een film die ook vast nog wel in deze lijst aan de beurt komt?????
Er wordt hier veel gevist, ik ga enkel zeggen dat ik blijkbaar ook nog Dearest met haar heb klaarliggen. Nooit bij stilgestaan, zal er eens extra op letten 
en deel drie is duidelijk minder met de leeuwendanskungfu.
Ah, ben ik grote fan van. Al moet je je volume niet te luid zetten, want dat schelle gekletter is echt wel dominant 
Prinz
-
- 1085 messages
- 4221 votes
De Hou en de Tsai uiteraard gezien, daar blijft het bij. Wel zwaar fan van beide.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
7/15 gezien. Infernal Affairs III (de enige uit de trilogie die ik nog niet zag) en CJ7 liggen nog klaar hier.
Hard Boiled..... mja; nu al heel wat jaartjes steevast in mijn Top 10.
Moet je je voorstellen; Asten, plattelandsgemeente, 1993/1994 gok ik en ik sta daar als 15jarige jongen voor de zoveelste keer in de locale videotheek, alle rekken overhoop te halen in de hoop nog iets te vinden wat ik niet gezien had en wat me de moeite waard leek. En toen ik niets kon vinden viel mijn oog op het dagfilmrek; in het verdomhoekje van het rek stond een Chinese gast met een shotgun èn een baby in de hand me aan te gapen. En dat was het begin van een hele lange intense relatie met Hard Boiled.
Kijk. Ik wist meteen dat ik iets bijzonders ging zien; Better than a dozen Die Hards pronkte de tagline op de videohoes. En dat was ook zo. Ik heb ademloos gekeken naar de mayhem op het scherm. En dat ín het Engels en in een 4:3 aspect ratio (zo ging dat op video; zijkanten van dat scherm af). En ik vond 'm ook beter dan Die Hard. Veel beter.
In 3 generaties videotheek (3 eigenaren) heeft het hele huurassortiment slechts eenmaal een film uit Hong Kong gekend. En dat veranderde pas met de komst van de vierde eigenaar en de komst van een tweede videotheek in Asten ( ik meen een 'STER' videotheek).
En toen Hard Boiled 'uit de dag' ging maakte ik een nieuwe afspraak met mezelf; ik ga dit ding vaak huren.
En zo was 't. De videotheek kende een permanente actie (die veel mensen nog wel zullen herkennen): 'dagfilm plus weekfilm voor 4 guldens'. En iedere keer als ik niet wist wat ik 'erbij' moest pakken of als ik geen zin had om een weekfilm uit te zoeken, dan ging ik voor Hard Boiled.
En het trieste was; die film stond er ALTIJD. Blijkbaar was ik de enige fan in Asten. De ene keer dat de film er niet stond had de eigenaar 'm nog achter de toonbank liggen omdat ie de avond ervoor eens uit wilde checken waarom ik die film toch steeds weer meenam.
'Ik vond 't wel een aardige film' zei ie. Een AARDIGE film? Ik kon me toen al heel druk maken om mensen die het niet 'op mijn manier' zagen. Maar ja. Ik heb Hard Boiled ontelbaar keer gezien. Echt heel vaak. Toen ik op MM begon was 't allemaal even weggezakt (volgens mij gaf ik 4,0*en) maar sinds de komst van de eerste Tartan dvd (UK) ben ik weer helemaal into Hard Boiled. Mijn favoriete HK film.
Onderhond
-
- 87595 messages
- 12845 votes

Het valt me trouwens wel op dat mensen hier Hard-Boiled als favoriete heroic bloodshed film citeren, ik dacht dat The Killer eigenlijk algemeen als beste gezien werd. Maar zelfs qua score doet die hier onder voor Hard-Boiled.
Op IMDb hebben ze trouwens dezelfde score, en heeft The Killer 20(!) stemmen meer dan Hard-Boiled. Op 36000+ stemmen is dat enigszins creepy te noemen.
John Milton
-
- 24226 messages
- 13390 votes
Dat is inderdaad wel erg frappant. Ik vond beide films zevens trouwens, niet geweldig (Sorry Ramon K), maar wel de moeite waard. Vond The Killer net iets beter dan Hard Boiled denk ik.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8281 votes
Er wordt hier veel gevist, ik ga enkel zeggen dat ik blijkbaar ook nog Dearest met haar heb klaarliggen. Nooit bij stilgestaan, zal er eens extra op letten
Ik bedoelde eigenlijk Jiao Xu, niet Kitty Zhang. In CJ7 een jongetje, in die-andere-film-die-vast-nog-komt-met-een-titel-die-lijkt-op-een-supergrote-gorilla een meisje.
Ah, ben ik grote fan van. Al moet je je volume niet te luid zetten, want dat schelle gekletter is echt wel dominant
Het was wel origineel (ik zag het niet eerder), maar door de alle leeuwen zag ik de kungfu niet meer!
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8281 votes
Tussen twee haakjes: is Hard Boiled eigenlijk een soort van remake van Lone Wolf and Cub?
Leland Palmer
-
- 23785 messages
- 4896 votes
Heb je voor de rest van je top 10 ook zo'n verhaaltje Ramon K?
Leuk om te lezen! 
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Toen die tweede videotheek opende had ik pas de kans om The Killer en Bullet in the Head te zien. En The Killer is toen ook heel lang mijn favoriet geweest (zelfs 'boven' Hard Boiled, maar die had ik toen al zo vaak gezien). Toen ik hier begon vond ik dat ook nog zie ik (berichten uit 2003).
Onderhond
-
- 87595 messages
- 12845 votes
Ik bedoelde eigenlijk Jiao Xu, niet Kitty Zhang. In CJ7 een jongetje, in die-andere-film-die-vast-nog-komt-met-een-titel-die-lijkt-op-een-supergrote-gorilla een meisje.
Hmm, dan heb ik me weer laten vangen door de acteursvolgorde op MM. Jiao Xu staat er niet eens bij hier. Maar even gegoogled en ik ken ze wel. Goed gevist trouwens 
Het was wel origineel (ik zag het niet eerder), maar door de alle leeuwen zag ik de kungfu niet meer!
Haha, échte martial arts is het niet meer nee, ik zie het dan ook bijna als mini-niche. Er zijn wel meer films die aandacht besteden aan de drakendansen.
Onderhond
-
- 87595 messages
- 12845 votes
Toen die tweede videotheek opende had ik pas de kans om The Killer en Bullet in the Head te zien. En The Killer is toen ook heel lang mijn favoriet geweest (zelfs 'boven' Hard Boiled. Toen ik hier begon vond ik dat ook nog zie ik (berichten uit 2003).
In jouw geval begrijp ik het wel, Hard-Boiled is naast een film ook gewoon een enorm symbool geworden in je filmontwikkeling. Dat heb ik met GitS, Tetsuo en Eraserhead bijv.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
In jouw geval begrijp ik het wel, Hard-Boiled is naast een film ook gewoon een enorm symbool geworden in je filmontwikkeling. Dat heb ik met GitS, Tetsuo en Eraserhead bijv.
Inderdaad. In een periode van 5 jaar heb ik destijds een aantal films gezien die mijn filmsmaak gevormd hebben. Naast Hard Boiled oa Pulp Fiction, Akira, Raise the Red Lantern, Breathless (de remake), Vertigo (veel klassiekers toen ik regelmatig in Maastricht kwam) en ik denk dat het zo ongeveer eindigde met Hana-bi (toen was ik al 20)
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Heb je voor de rest van je top 10 ook zo'n verhaaltje Ramon K?
Leuk om te lezen!
Haha! Dank je. ik heb dat wel met meer films, maar niet zozeer met films die in mijn TOP 10 staan. Maar deze is gewoon heel speciaal voor mij.
John Milton
-
- 24226 messages
- 13390 votes
Dat maakt ook veel uit. Als ik hem toen had gezien (er werd wel degelijk over gepraat, dus zelfs de Texelse videotheek moet hem gehad hebben) was het wellicht heel anders geweest. Instead I got The Lion King 
Onderhond
-
- 87595 messages
- 12845 votes
Instead I got The Lion King
Ik denk dat dat het cruciale puzzelstukje was dat ik nog miste 
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Dat maakt ook veel uit. Als ik hem toen had gezien (er werd wel degelijk over gepraat, dus zelfs de Texelse videotheek moet hem gehad hebben) was het wellicht heel anders geweest. Instead I got The Lion King

Ik ben in een gezin opgegroeid met een vader die de 'films voor een week' uitzocht en iedere keer het halve oeuvre van Eastwood, Norris en Bronson meenam. Ik weet bijvoorbeeld nog dat ik Robocop altijd mee mocht kijken (vanaf mijn tiende), maar dat ie me wel de kamer uitstuurde enkele momenten voordat die ene gast onder het zoutzuur/chemical waste bedolven werd. Mijn vader had nogal een rare moraal, want Peter Weller werd in het begin van de film ook helemaal aan gort geschoten. 
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
En nog vergeten te melden: The Tai-Chi Master is mijn favoriete Jet Li film. Staat ook nog eens in mijn TOP 500. Vind ik echt geniaal. Dat stokkengevecht! Die Yuen Woo-ping kan er wat van. Zal wel nooit als volwaardige cinema worden beschouwd hier op MM, maar die film staat terecht in je lijst naast de Hou's of Tsai's.
En nu ben ik al een paar uur bezig met Cradle 2 the Grave en ik onderbreek 'm telkens om op MM te hangen. Ik snap niet dat ze in Hollywood geen fatsoenlijke martial arts film om die gasten heen kunnen bouwen. Bah.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5077 votes
Raise the Red Lantern
Hier ook. Dat was de eerste Aziatische film die ik ooit zag. Gewoon op TV, waar ik Kitano ook ontdekte (Hana Bi en Kizzu Ritan) en Xich Lo heb gezien. Zo'n beetje midden tot eind jaren '90