• 178.031 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.003 actors
  • 9.371.552 votes
Profile

De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Ik zag er 8 deze ronde

Ook ik was er bij op Dejima, en ook ik kan behalve de (zéér) fijne sfeer weinig concreets herinneren van deze Hiroki ... toch wel een interessant fenomeen dan...

Grote favoriet Sleeping Man heb ik ook nooit meer kunnen herzien nadat deze in de bioscoop kwam... opzich niet helemaal waar, want ik heb em liggen via de Nederlandse VHS release die er toen was en er is ook nog het fansub-circuit, maar die DVD heeft alleen Duitse subs... Wel eentje die ik nog eens opnieuw in de bios zou willen zien gewoon eigenlijk

De minst favoriete deze ronde voor mij is twenty-four eyes... veel te veel gehuil en veel te veel het 'andre hazes deuntje' (wij houden van oranje, heeft vast een officiële naam ook ) inderdaad een van de meest populaire films in Japan zelf... maar in Japan waren ze een tijdje geleden opeens ook helemaal weg van Koreaanse soapy shizzle als Nae Yeojachingureul Sogae Habnida (2004) dus dat is denk ik gewoon de onverwacht sentimentele kant van dit doorgaans zo stijlvaste land

Spetie

• 38871 messages
  • 8146 votes

Ik zag er 3 van deze sectie. De twee Ozu's, die beiden boven gemiddeld zijn, al horen ze niet tot mijn favorieten. Hetzelfde geldt ook voor Monoko-Hime. Een degelijke Miyazaki, waar het thema natuur en milieu erg wordt benadrukt, maar het behoort niet tot zijn beste werk.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12839 votes

beavis wrote:

Ook ik was er bij op Dejima, en ook ik kan behalve de (zéér) fijne sfeer weinig concreets herinneren van deze Hiroki ... toch wel een interessant fenomeen dan...

Je zou bijna geloven dat er iets in de saké zat

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

kende iémand van ons elkaar toen al overigens? Heb beide edities helemaal solo gevlogen

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Zaten jullie diezelfde dag ook bij Mirrored Mind?

Volgens mij kende ik toen al wel enkele MMers trouwens, alhoewel het wel erg vroeg in mij MM tijd was..

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

even in de lijsten terug gebladerd voor de juiste kijk-volgorde

editie 2005

Jyukai - the sea of trees behind mt. Fuji 6

l'amant 8,5

tsuburo no gara 6

the taste of tea 9

kamikaze girls 8,5

editie 2006

girlfriend 9

mirrored mind 9

love on Sunday 8

big bang love, juvenile a 8

the hanging garden 8

whispering of the gods 7

funky forest 7

the buried forest 6

arch angels 6

i am an sm writer 6

tokyo trash baby 5

sun scarred 3

waiting for the flood 1

hoewel ik gezien de cijfers vermoed dat ik in 2006 gewoon een top-lijstje heb gemaakt... en dus niet de kijk-volgorde meer weet...

Cosoco

• 10908 messages
  • 5185 votes

Ben een weekje weggeweest, dus moest even bijlezen. Erg fijne, veelzijdige lijst tot nu toe.

83/150 gezien so far.

Over de laatste update:

Sleeping Man zou bij mij veel hoger staan. Unieke film zoals je zelf al zegt.

Verder een sterke Wakamatsu, een mindere Miyazaki, een Kobayashi waar ik niks mee kon en zowel een erg fijne Ozu (Toda family) als wmb z'n minste na-oorlogse film. Die Hiroki staat mij ook weinig van bij, behalve de aangename sfeer (ik zag 'm wel later dan jullie, maar nog steeds ruim 7 jaar geleden).

Vooral Warped Ones zou ik graag een keer zien. Die Miike en Kinoshita moet ik nog zien.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12839 votes

beavis wrote:

kende iémand van ons elkaar toen al overigens? Heb beide edities helemaal solo gevlogen

Tovenaar, Goodfella en Ramon K (enkel de eerste editie geloof ik?) hingen er toen ook rond. Ook Hemdale/killalot was erbij. Danuz kende ik toen al wel van naam, beavis en MR had ik denk ik nog niet gezien op MM.

Oh, en de resident Cannes stemmer van MM was er tijdens de tweede editie ook bij. Gek genoeg kan ik me die tweede keer nog zeer goed herinneren, de eerste keer is sterk vervaagd ondertussen.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Precies wat beavis hieronder schrijft:

beavis wrote:

De ervaring heeft dan ook wel weer wat met de timing te maken. Suicide Circle was voor mij (en velen vermoed ik) de eerste Sono toen die op het IFFR vertoond werd, en daarna ook lange tijd de enige. Het was een beetje een mysterieuze naam die vooral als dichter (of dichter/activist) werd neergezet die 'ook eens een film wou maken'... en daarna verdween hij dus ook weer helemaal uit beeld. Ondertussen is het oeuvre van Sono meer bekend geworden en is hij zelf érg actief geworden. Maar het voelde op dat moment als een vrij unieke film.

Ook Mononoke was opeens een (Internationale) hype (omdat de film in eigen land Titanic versloeg als populairste film van het jaar) en voor mij (en wederom velen naar ik vermoed) de eerste kennismaking met Ghibli (een aantal tekenfilm-series waaraan Miyazaki meewerkte zijn ook wel op de Nederlandse buis geweest geloof ik, iig was het niet echt de eerste kennismaking met zijn stijl, maar wel de bewuste kennismaking met hem als regisseur)

. Persoonlijk vind ik Spirited Away en Totoro wel de twee beste, maar veel scenes uit Mononoke (zoals inderdaad de wezentjes) zijn onvergetelijk... en invloedrijker op het fantasy-genre geweest dan menig van zijn andere films. Zeker een plekje in de top waard dus!
En Totoro en Spirited Away hebben we om die reden nog niet gezien in deze lijst!

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

qua films moet ik zeggen dat juist de eerste editie onvergetelijker was... misschien ook omdat het kort en bondig was, met een sterk programma, en een type films dat toen redelijk nieuw was (bleek achteraf ook wel een soort hoogtepunt in de recente Japanse filmgeschiedenis.... of is dat beeld juist vertekend door het festival? )

bij de tweede editie was dat Hiroki retrospectief essentieel, en het boekje ook meesterlijk. Goed voorbeeld van een sequel die bigger and better is

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

beavis wrote:

[..] en het boekje ook meesterlijk.

Ik bewaar eigenlijk haast nooit boekjes/flyers e.d., maar die van Dejima staat nog steeds in de kast

Onderhond

• 87594 messages
  • 12839 votes

Ik herinner me vooral de locatie. Dat centraal cafétje met een noodle standje, Hiroki die er later ook gezellig kwam bijzitten en een hoop filmfans die na de film wat konden nakeuvelen, om dan na een uurtje gezamelijk weer naar de volgende film te trekken

Dat boekje heb ik ook nog trouwens, mét handtekening van Hiroki (op die van Linn tenminste )

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Ik ben Hiroki wel eens letterlijk tegen het lijf gelopen op IFFR (net als Tsai trouwens). Allebei heel beleeft ons excuses aangeboden

Anywho, back on-topic!

Prinz

• 1085 messages
  • 4221 votes

Heb hier allemaal heel weinig van gezien, maar ik ben wel enorm gefascineerd. Fijn dat er voor mij nog zoveel te ontdekken is, zoveel nog maar in dit land alleen. Hulde voor deze lijst en de inspanningen die je hiervoor levert.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ik was alleen op de tweede Dejima editie.

Ik vind Camera Japan met alle efforts erom heen, markt eten, muziek, etc ook echt wel meerwaarde hebben. Dus wat betreft is terugverlangen naar Dejima niet helemaal terecht denk ik. Ik zag toen Hanging Garden, Mirrored Mind, Love on Sunday én een titel die we nog niet zijn tegengekomen.....

Ik kende toen nog niemand van jullie, ik was ook nog niet actief op MovieMeter toen. starbright boy en danuz heb ik in de Boudisque ontmoet en beavis later in de Melkweg denk ik, bij Wakamatsu, in het kader van.... Camera Japan! En later nog veel anderen op IFFR.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Even een kleine 'kwis'.

We zijn nu halverwege en ik kan zeggen dat we van de 12 aangekondigde Ozu's er 6 hebben gezien, dus die zijn netjes verdeeld. Geheel toevallig overigens. Eerder zei ik ook al dat we 2 titels uit 2014 hebben gehad en er ook nog 2 krijgen, maar nu de 'kwis'...

Er zijn 3 regisseurs nog niet gepasseerd in de serie van #151-#300, maar die wel met 3 of meer films in mijn lijst zijn vertegenwoordigd. Wie o wie? Ik heb eigenlijk geen prijs in gedachten, maar ik bedenk nog wel iets. Ik dacht eraan dat je mij tot vanavond 24:00uur een PM kunt sturen als je denkt te weten welke 3 regisseurs dat zijn. beavis moet dan of mijn Top 500 niet inkijken of proberen er blanco te denken (of mag niet deelnemen - maar dat is ook niet 'fair'). Je mag 1 poging doen!

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Ik sluit mezelf wel uit van deelname

Camera Japan heeft Dejima wellicht ook een beetje weggedrukt ipv vervangen? Hoe dan ook, programma-technisch heb ik geen beter Japans festival gezien nog dan Dejima. Maar zoals gezegd kan dat ook gewoon aan die piek-periode in Japan liggen, of aan het fet dat CJ de leukste films altijd alleen in Rotterdam programmeert, en liefst nog heel laat in de avond... Kom in Amsterdam in de regel ook nauwelijks tot geen MMers tegen op het festival.

Wij hebben elkaar volgens mij voor het eerst getroffen vlak na het IFFR toen je mij had gespot bij een combi van Yoshida en Chinees werk... Maar voor die tijd zullen we ongetwijfeld vaker bij elkaar in een zaal gezeten hebben!

Onderhond

• 87594 messages
  • 12839 votes

Mijn gele postkaart is al verstuurd

starbright boy (moderator films)

• 22403 messages
  • 5070 votes

Ook ik was op de tweede Dejima en heb daar ook nog aardig wat MM'ers gezien, ook verschillende die niet in dit topic zijn maar ik toen al wel kende. Ik ben volgens mij twee weekenddagen geweest.

Verder ben ik aan het puzzelen op de regisseurs. Ik denk dat ik er in ieder geval één al weet.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Wist niet dat Dejima enkel in 2005 en 2006 heeft plaatsgevonden. Kom die naam zo vaak hier tegen op MM. Veel van de films die toen draaiden heb ik later ingehaald en daar de berichten uit 2005 en 2006 bij gelezen denk ik...

Acht gezien uit deze ronde, met The Warped Ones (en al die andere Engelse titels) als favoriet. Paar mindere films ook. Zo viel The Beast to Die me recent nog tegen. Ik hoop dat The Resurrection of the Golden Wolf beter bevalt, en vorige week is de 'Game' trilogie met subs online gezet! Dus van Murakawa gaat zeker meer worden gezien. Suicide Circle was denk ik ook mijn eerste Sono (maar natuurlijk weer pas later gezien) en die vond ik toen nogal onevenwichtig. Maar aangezien ik nu zo'n Sono fan ben kan die in de herziening misschien beter uitpakken. De prequel die ik niet lang geleden zag is in ieder geval waarschijnlijk mijn favoriete Sono. Our Mother vond ik net als OH te stoffig. De rest is gewoon goed (3.5/4.0), met de Kurahara dus als energieke opzwepende uitschieter.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Onderhond wrote:

(quote)

Tovenaar, Goodfella en Ramon K (enkel de eerste editie geloof ik?) hingen er toen ook rond. Ook Hemdale/killalot was erbij. Danuz kende ik toen al wel van naam, beavis en MR had ik denk ik nog niet gezien op MM.

Eerste keer ben ik geweest ja, met een vriend van me. Volgens mij zijn we toen bij Goodfella in een studentenflat blijven pitten; Goodfella en Tovenaar gingen toen vroeg op stok omdat zij nog een tweede dag te gaan hadden, maar Goodfella's broertje (mm-user gotti) nam ons toen mee op rak binnen die studentenflat; er was een studentenfeest aan de gang dat een complete étage in datzelfde gebouw besloeg en daar hebben we nog een hele poos gefeest. Memories....

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Zeg Ramon K, kom je ook weleens op het IFFR, Imagine en of Camera Japan?

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Malick wrote:

Zeg Ramon K, kom je ook weleens op het IFFR, Imagine en of Camera Japan?

Nee. Ik ben namelijk niet zo'n festivalganger. Of eigenlijk: ik heb nooit echte pogingen gedaan om een festivalganger te zijn. Dat heeft ook met de ligging van mijn woonplaats te maken (dorpje in Noord-Brabant), het feit dat ik geen rijbewijs heb, en met het feit dat mijn filmliefhebbende vrienden ook geen festivalliefhebbers zijn. Dus Dejima was een echt een uitzondering toen.

Tonypulp

• 21231 messages
  • 4608 votes

Badalamenti wrote:

Heerlijke soundtrack ook, Under the Sky - Yasushi Sasamoto - YouTube scene hierbij kan ik niet dadelijk vinden, maar was één van de hoogtepunten uit de film...

Tweede keer dat het nummer gebruikt wordt, is inderdaad een absoluut hoogtepunt in de film; machtig!

Onderhond wrote:

jeroentjuhhhhh: Kanako ga je zeker leuk vinden

Met 5* als resultaat heb je je gelijk wel gekregen

Baggerman

• 10839 messages
  • 8280 votes

Negen gezien. The Beast to Die vond ik erg goed, jammer dat zo weinig mensen deze film hebben gezien en jammer dat Yusaku Matsuda zo vroeg stierf.

Van Yoji Yamada ben ik een groot fan. Wellcht ben ik degene hier op MM die van hem de meeste films heb gezien. Lekker sentimentele troep, maar het raakt bij mij toch vaak wel een snaar. En de samoerai trilogie vind ik toch echt wel bovengemiddeld.Deze vond ik wat minder, al was Asano als stoethaspel wel geinig.

De vorige ronde 8 gezien, waarvan ik Hana & Alice toch verreweg de mooiieste vind.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Gisteren op tijd naar bed gegaan, zo rond 10-en, maar vanmorgen trof ik in mijn PM toch nog het enige goede antwoord op de vraag die ik stelde. Dus McSavah wint 'iets'. Bij #113 (vrijdag is dat) zal voor de meesten de 3e ontbrekende naam bekend worden. Veel hadden toch namen die al langsgekomen zijn (Imamura, Yoshida, Kitano, Ōshima) De andere twee werden door vrijwel iedereen geraden. Er zijn trouwens ook nog best wel een aantal regisseurs die we niet hebben gezien met 2 noteringen, waaronder straks meteen de #150.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Enkele toelichtingen bij #136-#150

#136. My Neighbours the Yamadas

En toen gebeurde het. Gisteren toen we terugkwamen van de beste sushi-bar van Utrecht (Kyushu in de Voorstraat) had ik zin in een luchtig filmpje. Ik dacht: My Neighbour the Yamadas ga ik herkijken. Eindelijk dus een herkijk en hopen dat de plaats in de ranglijst dan nog klopt. Ik moet zeggen dat ik tevreden bent met waar de film staat. De eerste Takahata nieuwe stijl. Ik kan niks bedenken dat erop lijkt en ook de losse verhaaltjes zie je toch zelden in een lange film. Misschien inhoudelijk niet altijd even sterk, maar door de familieverhaaltjes-structuur toch wel erg onderhoudend (ook ditmaal vond ik de tango het beste, maar ook de motorrijders en zo - viel me op dat ik toch nog erg veel wist) en door de visuele ‘simplicity’ (al is dat maar schijn, maar doeltreffend is het zeker) soms adembenemend.

#137. Big Bang Love, Juvenile A

Ik weet niet meer of Miike dit zelf zijn meest geslaagde film vond of dat ‘serieuze’ (?) filmcritici deze Miike ineens beter vonden dan zijn werk ervoor. Hoe het ook is, dit was wel een andere stijl die best goed uitpakte en inhoudelijk had Miike hier een focus die ik vaak wat miste in zijn werk.

#139. Perfect Blue

Jammer van de muziek, maar mijn kennismaking met Satoshi Kon beviel prima. Toch wel met een eigen signatuur tussen de animaties van Oshii en Ghibli die ik eigenlijk tot dan toe kende. Kon werkte bij Mad House waar Rintarō groot werd en Hosoda nu de grootste naam is. Maar daar ontdek ik niet een lijn of eenheid in stijl in of het moet zijn dat het op hoog niveau is allemaal.

#140. Record of a Tenement Gentleman

Ik typeerde de film destijds als een Ozu voor mensen die er nooit een zagen en dus de perfecte instapper. Voor mensen die Ozu goed kennen is er weinig nieuws onder de zon, maar man-man wat is het weer een fijne sfeerschets. Ik kon voor de stills niet al te veel kiezen, het is voornamelijk dit plaatje. De film meest memorabele moment is echter wat mij betreft de scène waarin Ozu’s vaste acteur Chishū Ryū een lied zingt: Chishū Ryū Sings - YouTube. Zo eenvoudig is het dus. Ik kletste gisteren trouwens uit mijn nek toen ik zei dat we 6 van de 12 Ozu films uit mijn lijst hadden gehad, maar dat klopte niet. Het waren er 6 uit 16.

#141. Crazed Fruit

Hoewel de film vaak genoemd wordt als de eerste new wave of zelfs ook (?) ‘Sun Tribe’ film is dat geloof ik niet zo. Wel een vitale ‘nieuwe’ film die een wat te eenvoudige dramatische verhaallijn heeft en daardoor wat simpel kan overkomen. Ik voelde echter nog wel iets van de dynamische sfeer in de film, het straalt iets uit dat er iets nieuws te gebeuren stond.

#147. Japanese Summer: Double Suicide

Niet te verwarren met deze Double Suicide een sterke film van Oshima die visueel nogal afwijkt van zijn andere werk, en ook inhoudelijk afstandelijker en beheerster is. Het pakt wat mij betreft erg goed uit.

#148. [is A.]

Een ander fenomeen wat we nog niet zijn tegengekomen: een film met maar één stem, die van mij. Een film die ik heb gezien in het Haags Filmhuis, maar ik weet niet meer precies in welk kader. Ik vermoed van een festivalletje dat was gewijd aan een sociaal-psychologisch thema of misschien iets met Movies That Matter of een cross over-festival. Even de synopsis quoten van de site hier om een indruk te geven van de film: ”Is de mens van nature slecht? Kan een tiener die een zware misdaad heeft begaan ooit weer deel worden van de maatschappij? Deze film volgt en doet stapsgewijs uit de doeken de relaties tussen een politieagent, een jonge terrorist en zijn vader die alledrie moeite hebben te communiceren met elkaar.” De film valt ook weer in de categorie van de zorgvuldige, kleine cinema als Ryōsoku Hashiguchi, Hirokazu Koreeda en zo. Gewoon mooi. De regisseur ken ik verder niet, er staan alleen stemmen bij een formulefilm over een slasher-zombie-meisje.

#149. The School of the Holy Beast

“gefrusteerde bischoppen, een lesbische moeder-overste en nonnen met zwepen”, dus nunsploitation op zijn meest typerende wijze. Hemdale noemde de film ook ‘serieus’, misschien dat hij mij daarom zo goed beviel. Ik kan het niet bewijzen maar de rozenscènes hebben denk ik Paul Verhoeven rechtststreeks geïnspireerd voor De Vierde Man.

#150. The Face of Another

Een mooie film met een krachtige vormgeving die net wel een tikkeltje extra vervreemding had kunnen gebruiken om je echt omver te blazen. En wie zien we daar op de foto ?? Laten we voor het eerst (en niet voor het laatst) de Japanse filmcomponist Tōru Takemitsu eens noemen. Prachtige, zeer herkenbare, muziek maakte hij vaak. Ik weet niet precies hoe het heet, atonaal, experimenteel, avant-garde. Vaak losse klanken, van zowel snaar- als slaginstrumenten en veel metaal. Prachtig, zou hier wel eens wat verzameld werk of zo van hebben.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Jammer? Love it!

Onderhond

• 87594 messages
  • 12839 votes

Fijn lijstje dit. Die eerste vier zijn sowieso persoonlijke favorieten, Kitano is een held en zelfs de klassiekers die ik gezien heb kon ik waarderen (mijn 4* Wakamatsu en The Face of Another was ook niet verkeerd).

#139 Mad House toch vooral bekend van de jaren '90 horror animes die toen het genre een wat slechte naam gaven. Althans, bij het preutse deel van de samenleving. Met Kawajiri als exponent.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.