- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter Top 100 2015 (+ persoonlijke top 10 2015 en floplijst)
MovieMeter Top 100 2015 (+ persoonlijke top 10 2015 en floplijst)
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
De Top 20 films uit 2015 met het hoogste gemiddelde op MovieMeter (minimaal 50 stemmen)
4,07 - The Revenant
4,01 - Star Wars: The Force Awakens
3,78 - Victoria
3,74 - D’Ardennen
3,70 - Saul Fia
3,67 - Me and Earl and the Dying Girl
3,66 - Straight Outta Compton
3,65 - Suburra
3,64 - Inside Out
3,64 - The Martian
3,62 - Sicario
3,62 - Amy
3,61 - Ex Machina
3,61 - Kurt Cobain: Montage of Heck
3,60 - Beasts of No Nation
3,59 - Carol
3,56 - Mad Max: Fury Road
3,54 - Youth
3,51 - Bridge of Spies
3,51 - Steve Jobs
Precies de helft van gezien, met nog een paar dingen op de wensenlijst.
Als de ondergrens bij 20 stemmen ligt:
4,07 - The Revenant
4,01 - Star Wars: The Force Awakens
3,80 - Spotlight
3,78 - Victoria
3,75 - Hiroshima: The Aftermath
3,74 - D’Ardennen
3,70 - Saul Fia
3,68 - What Happened, Miss Simone?
3,68 - Umimachi Diary
3,67 - Me and Earl and the Dying Girl
3,66 - Straight Outta Compton
3,65 - Suburra
3,65 - Ja, Dat Was Höken, 40 Jaar Normaal
3,64 - Inside Out
3,64 - The Martian
3,62 - Sicario
3,62 - Amy
3,61 - Ex Machina
3,61 - Kurt Cobain: Montage of Heck
3,60 - Beasts of No Nation
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
De lijst der lijsten.
Beslist niet onaardig, al vermoed ik dat vrijwel niemand dit verstaat hier op MM. Heeft veel weg van een MM-forum, maar dan voor cineasten ipv hobbyisten. Aardigste is toch wel de regionale opbouw die voor een deel wordt bereikt, waardoor films die vooral lokaal bekend zijn hier wel genoemd worden.
Maar veruit het mooiste vind ik de reactie van Reygadas, petje af. Ik heb nog steeds geen films van hem gezien, ook geen idee of die me gaan bevallen, maar na het lezen van zijn reactie groeit mijn interesse wel enorm. Ik zal het even vertalen, waarbij Reygadas benadrukt dat zijn reactie in de context gezien moet worden van een emailuitwisseling onder twee mensen die elkaar waarderen en respecteren:
1. Bijna niemand heeft alle films of op z'n minst veel ervan gezien.
2. De dictatuur van de massa (hoe illuster de partijen ook mogen zijn, het kudde-effect is veel te sterk).
3. Overwaardering van het streven naar een kortetermijnresultaat (het effectbejag van de films).
4. Het ontstaan van gedachtenstromingen die aan de zwakkeren onder ons worden opgelegd (oftewel aan vrijwel iedereen).
5. De ideologische stem.
6. Onderwaardering van het persoonlijke als superieure waarde binnen de filmkunst (en binnen het artistieke).
7. Het bevordert het gevoel van een concurrentiestrijd, etc.
Hij zegt best veel in een paar zinnetjes. Ik kan me erg goed vinden in zijn reactie, een deel van de punten die hij aanhaalt vat ik samen als het "ophypen" van films. Punt 6 is ook erg sterk.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
De kritiek op het proces en het resultaat van het maken van dit soort overzichtslijstjes is op zich wel raak, maar gaat voorbij aan het feit dat er ook zeker positieve kanten aanzitten. Ten eerste al aan het maken van een persoonlijk lijstje. Dit doe je, als je het goed doet, zo zelfstandig mogelijk met een kritische blik en zonder je over te laten halen door peer-pressure uit je omgeving. Juist een persoonlijk lijstje van een favoriete regisseur of criticus kan erg informatief en leuk zijn (John Waters heeft weer een geweldige dit jaar).
Dan tenslotte is de resulterende eindlijst wel degelijk een handige houvast voor een grote groep mensen. Degene die niet de tijd hebben of nemen om zich in al het filmnieuws te verdiepen. Je kan je elke week door je favoriete krant laten vertellen wat je moet gaan zien, of elke maand door de filmkrant, of elk jaar door een goede eindejaars poll eens door te nemen. Zolang je de bovenstaande kritiekpunten in het achterhoofd hebt en je bewust bent van een canoniserend effect van het proces waardoor een aantal kleinere titels onterecht over het hoofd gezien gaat worden, doet dat geen afbreuk aan de films die terechte erkenning krijgen en via de lijst door meer mensen ontdekt kunnen worden... oftewel, ik vind lijstjes wél leuk 
NB Het is ook niet bepaald zo dat in een consensuslijst gemaakt door critici de best bezochte films van het jaar automatisch hoog zullen eindigen en ook de MM-consensus lijst, die aan het einde van het jaar gemaakt wordt, zal weer een heel andere zijn, dus je kan je wel degelijk richten op een "kudde" die het beste bij je past!
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Na vanmiddag heb ik er daar 6 van gezien.
Goed om eindelijk eens Tsukamoto terug te zien. Vond dat echt een (her)ontdekking op het IFFR, maar de grootste 'herontdekking' was toch wel Ishii's That's It - die helaas dan weer niet in de dit lijstje staat.
En Hashiguchi heeft blijkbaar eindelijk een nieuwe film gereed!! Straks eens het KJ lijstje van 2015 opsnorren - als dat er al is. edit: die komt pas in januari.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Dit wordt 'm denk ik. Verwacht geen nieuwkomers meer, hoogstens wat geschuif, al dan niet door de regels die ik hanteer. Heb nu gekozen voor 2015 films plus 2014 films met een Nederlandse reguliere bioscooprelease in 2015.
01. 5.0* - Knight of Cups (2015)
02. 5.0* - Birdman: or (The Unexpected Virtue of Ignorance) (2014)
03. 4.5* - Inherent Vice (2014)
04. 4.5* - Un + Une (2015)
05. 4.5* - Turist (2014)
06. 4.0* - Tu Dors Nicole (2014)
07. 4.0* - Nie Yin Niang (2015)
08. 4.0* - Lobster, The (2015)
09. 4.0* - Things of the Aimless Wanderer (2015)
10. 4.0* - Blackhat (2015)
Over het algemeen vielen de nieuwe films in de bioscoop nogal vaak tegen. Heb meer dan voorheen tussen de 6 en 7 moeten scoren, maar mijn bioscoopbezoek is dit jaar ook wel gestegen via Cineville en een voor mijn doen vol IFFR. De twee meesterwerken maken gelukkig alles meer dan goed. Knight of Cups zag ik zelfs tweemaal (de eerste keer kwam hij nog niet zo binnen). Blackhat heeft de eer zowel de slechtste als beste film van 2015 af te leveren.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
-die laatste zin is wat te cryptisch voor me
-slechts één film ook op mijn top10, dat kan toch niet?!? 
-en voor Things of the Aimless Wanderer ben je nog steeds een van de weinige gelukkigen die em hebben gezien; ik heb mijn fingers crossed voor een previously unreleased oid
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Blackhat is scripttechnisch een dieptepunt, maar cinematografisch zo'n beetje onovertroffen. Een film hoeft van mij niet narratief van aard te zijn (of in die zin boeiend te zijn), maar als het afleidt en een storende factor is zoals in Blackhat haalt het wel de film onderuit. Maar alsnog waardeer ik Manns krachtpatserij hier genoeg om de film redelijk hoog te scoren en in mijn top-10 van 2015 te zetten.
Birdman is neem ik aan de overeenkomende titel? Wat betreft recente titels lijkt onze smaak dit jaar meer uiteen te lopen. Blockbusters heb ik verder niet gezien.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Birdman inderdaad. Zag in totaal toch 7 van jouw 10 titels, maar die andere 6 komen dus niet aan zelfs mijn huidige top20
Cavalo Dinheiro (2014)
The Forbidden Room (2015)
Birdman or The Unexpected Virtue of Ignorance (2014)
Mad Max: Fury Road (2015)
Ned Rifle (2014)
Mot naturen (2014)
Angely revolyutsii (2014)
Asha Jaoar Majhe (2014)
Ex Machina (2015)
Tussen 10 en 12 (2014)
Youth (2015)
Carol (2015)
Alléluia (2014)
Results (2015)
Umimachi Diary (2015)
En duva satt på en gren och funderade på tillvaron (2014)
Tokyo Tribe (2014)
Tamasha (2015)
Belye nochi pochtalona Alekseya Tryapitsyna (2014)
Güeros (2014)
ik denk ook niet dat ik een sterke breuk tussen vorm en inhoud zoals jij die bij Blackhat omschrijft hoog zou kunnen waarderen. Voor mij moet een film altijd wel kloppen. Ik gaf die film een 5,5 en heb em dus duidelijk afgerekend op de tekortkomingen. Een simpel of rudimentair plot maken is niet zo moeilijk (werkte voor Mann ook prima in Miami Vice), maar een slecht plot is gewoon slecht.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Van jouw top-20 zag ik er veertien. Die ik nog niet heb gezien staan wel op mijn verlanglijstje. Mot naturen valt vanwege mijn regels weg, maar die zou anders bij mij op plek vijf terechtkomen. Ook Angely revolyutsii en Tokyo Tribe vallen daardoor weg, maar die hadden anders zo'n beetje om de tiende plaats gestreden.
Films met van die sterke breuken vind ik altijd lastig te beoordelen. In dit geval bleef toch wel het positieve hangen, ook omdat ik tijdens het kijken er geeneens zoveel last van had, maar als je het dan achteraf even naloopt valt er wel erg veel op aan te merken. Vind hem op cinematografisch vlak ook beter dan Miami Vice, maar die heeft inderdaad nog wel een redelijk normaal plotje.
timmienoelie
-
- 1518 messages
- 4265 votes
Mot Naturen is inderdaad geweldig. Leuk om te zien, kom je in bijna geen enkel ander lijstje tegen. Heb hem zelf gepindakaasd, dus zal daar wel mee te maken hebben. Toch, een van de toppers van het jaar voor mij. En, beavis hoe heb je The Forbidden Room gezien? Heeft die een release gehad in Nederland?
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
7/10 resp. 15/20 van de laatste lijstjes.
Net naar Kore'eda geweest, dus ik kan zo ook mijn definitieve lijst maken.
Bij Blackhat was het narratief dermate storend dat dat gewoon een sof werd. Voor mij viel dat 100% de andere kant op. Veel liever geen narratief (natuurlijk) dan zo'n stompzinnige.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Mot Naturen is inderdaad geweldig. Leuk om te zien, kom je in bijna geen enkel ander lijstje tegen. Heb hem zelf gepindakaasd, dus zal daar wel mee te maken hebben. Toch, een van de toppers van het jaar voor mij. En, beavis hoe heb je The Forbidden Room gezien? Heeft die een release gehad in Nederland?
Heb beide films in de bios kunnen zien. Forbidden Room op het Imagine festival
timmienoelie
-
- 1518 messages
- 4265 votes
Lijkt me echt wel een film voor op het grote doek. Zeer spijtig dat dat waarschijnlijk niet gaat lukken voor me dus.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Lijkt me echt wel een film voor op het grote doek. Zeer spijtig dat dat waarschijnlijk niet gaat lukken voor me dus.
Wellicht als Seances op festival tour gaat het komende jaar, dat Forbidden Room dan nog eens mee naar België mag in een double bill... de projecten zijn tenslotte aan elkaar gelinkt.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Un + Une heeft geloof ik wel al in België (Brussel) gedraaid (ik zag jullie stemmen). 
timmienoelie
-
- 1518 messages
- 4265 votes
Jep, had jou hoge stem en review gezien
, dus er maar meteen heengegaan met mijn broer. Leuke verrassing. Had niet gedacht dat Lelouch gelijk kon staan aan goede films. Heb die mening dus moeten herzien.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
07. 4.0* - Nie Yin Niang (2015)
Argh! Maar één Aziaat en dan kies je die 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
-slechts één film ook op mijn top10
Hier idem, en dan ook nog eens dezelfde 
Met jou, beavis heb ik er twee gemeen in de Top 10.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Hier idem, en dan ook nog eens dezelfde 
Met jou, beavis heb ik er twee gemeen in de Top 10.
Je bouwt de spanning op 
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Mijn top 10 van 2015:
Drie absolute uitblinkers, waarbij ik dat 3x niet had gedacht, maar wat 3x een waanzinnige bioscoopervaring werd. De brute wereld van Max Max, de humor en kritieken in Er Ist Wieder Da en de mix tussen bizarre actie en schitterende humor van Kingsman. Geweldig. De andere films hebben de verwachtingen die ik had wel waargemaakt, ben wat dat betreft wel een fan van goede blockbusters. Op 10 nog een docu over de atoombommen die ik ontzettend sterk vond.
1. Mad Max: Fury Road 4,5*
2. Er Ist Wieder Da 4,5*
3. Kingsman: The Secret Service 4,5
4. Star Wars: The Force Awakens 4*
5. Spectre 4*
6. Jurassic World 4*
7. Inside Out 4*
8. Mission: Impossible - Rogue Nation 4*
9. Furious Seven 4*
10. Hiroshima: The Aftermath 4*
En mijn poeplijstje 2015:
1. Hitman Agent 47 1*
2. Paranormal Activity: Ghost Dimension 1*
3. Sinister 2 1*
4. Fantastic Four 1*
5. The Human Centipede 3 1*
6. The Gamechangers 1*
7. Superbob 1*
8. Paul Blart Mallcop 2 1,5*
9. Kidnapping Mr Heineken 1,5*
10. Area 51 1,5
Heel veel waardeloze vervolgen van horror en op 1 een tergend slechte gameverfilming van een reeks die ik lief heb. Neem ik de makers ontzettend kwalijk dat ze er een ongeïnspireerde kutactiefilm van maken. De vorige Hitman game was nog een meesterwerk vergeleken met deze shit.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Top 20 van 2015 (vier sterren of meer (op een totaal van 77 films)):
01. Carol
02. El Club
03. The Forbidden Room
04. Soredake / That's It
05. Zurich
06. Kishibe no Tabi / Journey to the Shore
07. Mad Max: Fury Road
08. Umimachi Diary / Our Little Sister
09. Knight of Cups
10. Youth
11. Menuju Rembulan / Another Trip to the Moon
12. Ex Machina
13. Steve Jobs
14. Wandafuru Warudo Endo / Wonderful World End
15. Louder Than Bombs
16. Chorus
17. Romansu / Round Trip Heart
18. Beulraekseuton / Black Stone
19. Kimi wa Iiko / Being Good
20. Maryland
Top 10 ingestuurd voor de MovieMeter lijst:
01. Carol
02. El Club
03. Song of the Sea
04. Hungry Hearts
05. Amour Fou
06. Birdman: or (The Unexpected Virtue of Ignorance)
07. Zurich
08. Kishibe no Tabi / Journey to the Shore
09. Mad Max: Fury Road
10. Umimachi Diary / Our Little Sister
De Top 10 van Flops van 2015 in de bios (op 175 bioscoop-/festivalbezoekjes in 2015)
1.5*
Into the Woods (Marshall)
Jupiter Ascending (Wachowski brothers & sisters)
Mustang (Ergüven)
Le Tout Nouveau Testament (Van Dormael)
Wolanie (Dudziak)
1.0*
A Girl Walks Home Alone at Night (Amirpour)
Plemya (Slaboshpitsky)
Suffragette (Gavron)
0.5*
Mortdecai (Koepp)
Torn (Birnbaum)
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Mortdecai een 0,5? Heb niet eerder zo gelachen in de bios, heerlijke film.
Maar het is heel erg een love it or hate it-film, als ik de verschillende meningen zo zie.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
18. Beulraekseuton / Black Stone
timmienoelie
-
- 1518 messages
- 4265 votes
Net terug van El Club, dus ook ik ben toe aan een 'definitief' lijstje. Star Wars is morgen aan de beurt, maar verwacht daar geen al te grote opschudding in mijn lijstje van.
Productiejaar 2015. 4* of hoger.
1. LOVE 5*
2. Nasty Baby 5*
3. Youth 4,5*
4. Unimachi Diary/Our Little Sister 4,5*
5. Tangerine 4,5*
6. Rak Ti Khon Kaen/Cemetery of Splendour 4,5*
7. Victoria 4,5*
8. The Lobster 4,5*
9. Mistress America 4*
10. Son of Saul 4*
Queen of Earth 4*
Knight of Cups 4*
Ex Machina 4*
Mia Madre 4*
Results 4*
Kishibe no Tabi/Journey to the Shore 4*
Shan He Gu Ren/Mountains May Depart 4*
The End of the Tour 4*
D'Ardennen 4*
The Overnight 4*
Bone Tomahawk 4*
Take What you Can Carry 4* (32 minuten)
Digging For Fire 4*
Un + Une 4*
El Club 4*
Bitter Lake 4*
Me and Earl & The Dying Girl 4*
Knock Knock 4*
Cobain: Montage of Heck 4*
By The Sea 4*
Irrational Man 4*
Lekker veel goede Amerikaanse indies ook, in deze treurige post-mumblecore tijden 
Carol en The Assassin kennen pas in 2016 hun release hier. Die laatste is al elders beschikbaar in perfecte kwaliteit, toch wacht ik nog netjes tot in februari.
Grote ontbrekenden: Taxi Teheran; Right Now, Wrong Then (geen subs); The Smell of Us (idem) en de nieuwe Desplechin (again, no subs)
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Als schrale troost hebben we vanavond zo te zien dezelfde film gekeken met hetzelfde cijfer tot gevolg. 
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Toch nog even mijn top 10 moeten wijzigen na het zien van La Famille Bélier gisteravond. Als een film je zo diep kan raken, kan ik niet anders dan toch nog een last minute wijziging doorvoeren.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Even in de zijlijn van de titellijstjes nog even een overzicht van de meest in het oog springende acteurs en actrices in 2015.
Acteurs:
Bij de acteurs kan ik niet anders dan kiezen voor Adam Driver. Ik zag van hem Hungry Hearts (2014), While We're Young (2014) en ook het een jaar oudere Tracks (2013). En als klap op de vuurpijl speelde hij Kylo Ren in de nieuwe Star Wars. Een rol waarvoor hij geknipt is. Ik lees nogal wat 'kritiek' over 'dat jonge broekie', maar aangezien hij in alle andere rollen altijd een even gewone als dreigende uitstraling heeft, verwacht ik daar nogal wat van in de vervolgen. Kan een van mijn favoriete acteurs worden.
Naast Adam Driver - bij toeval - ook nog een andere Star Wars acteur die in meerdere films opviel: Domhnall Gleeson: Ik zag m tweemaal binnen een maand: in Frank (2014) en Ex Machina (2015) en daarna dus ook in Star Wars. Kon ook wel eens een blijvertje worden - vooral in Frank vond ik m goed. Ik had ook nog kunnen kiezen voor Oscar Isaac (ook al in Star Wars!) die naast Gleeson te zien was in Ex Machina en ook in A Most Violent Year, maar Isaac vind ik geloof ik vervelend. Misschien omdat hij me aan Mark Ruffalo doet denken. Daar kan ik ook heel slecht tegen.
Actrices:
We blijven bij Ex Machina: Alicia Vikander. Meer films zag ik niet, maar de trailer van The Danish Girl heb ik al wel een paar keer gezien. Misschien dat Guy Ritchie de mythe rond Vikander gelijk om zeep helpt als ik The Man from U.N.C.L.E. kijk, maar nu na Ex Machina en met The Danish Girl heb ik er wel vertrouwen in dat dat een bepalend gezicht gaat worden de komende jaren. Ik had haar naam al wel gezien in diverse topics, maar daarvoor nooit een film met haar gezien. Dus voor sommigen zal Vikander al bijzonder '2014' zijn...
Op Camera Japan waren er maar liefst ver film te zien met Sakura Ando. Voor mij is ze wel de actrice van het jaar. Meest in het oog springende rol was die in 0.5 mm (2014) - een rol waarvoor ze ook de Kinema Junpo award won afgelopen jaar als beste actrice.
En om het kringetje rond te maken. Niet alleen Adam Driver won de Coppa Volpa in Venetië voor zijn rol in Hungry Hearts, Alba Rohrwacher deed dat voor haar rol. Ik zag haar daarnaast in Le Meraviglie (2014) Il Racconto dei Racconti (2015) en Vergine Giurata (2015) en ik zag haar dit jaar ook in het oudere Bella Addormentata (2012). Geen schoonheid, maar een bepaalde onverzettelijkheid die hij erg sympathiek maakt.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Misschien dat Guy Ritchie de mythe rond Vikander gelijk om zeep helpt als ik The man from U.N.C.L.E. kijk, maar nu na Ex Machina en met The Danish Girl heb ik er wel vertrouwen in dat dat een bepalend gezicht gaat worden de komende jaren.
Gaat niet lukken, daar was ze ook fantastisch (of lees: het enige lichtpuntje in die film en de enige die nog iets wist te maken van haar rol - bij films van Ritchie een wereldprestatie)
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
En in Son Of A Gun stak ze ook al ver boven de rest uit.
Maar het allerbest is ze bij Jimmy Fallon: