- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter Top 100 2015 (+ persoonlijke top 10 2015 en floplijst)
MovieMeter Top 100 2015 (+ persoonlijke top 10 2015 en floplijst)
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Och, laat degene die hem niet gezien heeft ons maar zeggen wat het wel of niet is.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Het kan best door een Turk geregisseerd zijn, zich in Turkije afspelen en Turkse spelers hebben en in het Turks opgenomen zijn, maar dat maakt allemaal niet zoveel uit als Frankrijk het als Franse film voor de Oscars instuurt. Dan is het officieel een Franse film en geen Turkse. Om tot die conclusie te komen hoef je de film niet te zien.
Je hoeft echt niet zo zelfingenomen te reageren.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Lees dit even door: coproducties + coproducties. Verder geef je vier redenen aan waarom het een Turkse film is. Plus er zit zelfs geld in van Turkije zelf. Het is een raadsel waarom Frankrijk juist deze film naar de Oscars heeft gestuurd. Als Franse regisseur / regisseuse zou ik het als een slag in me gezicht zien. Er zit trouwens ook Nederlands geld in dus wij hadden hem 'theoretisch' gesproken ook kunnen insturen. 
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Slechte compilatie. Son of Saul, Bande des filles (aka Girlhood), Taxi Teheran kijk ik zeker. Eventueel Mad Max: Fury Road (maar dan moet ik ze alle vier nog kijken), Amy en Inherent Vice. It Follows en Inside Out al gezien.
Echter kan je een lijst zonder Victoria en zonder Mustang bij voorbaat al niet serieus nemen.
Bijvoorbeeld de film Magic Mike XXL heeft meer votes dan Birdman, Victoria en A Girl walks home alone in the night. Dat zal wellicht ook te maken hebben dat veel mensen Birdman als een 2014 film beschouwen (als ze Amerikaan zijn ofzo). Maar dan nog valt een film als Victoria hier uit de boot. Of Mustang of al die andere films. Ex Machina moet er altijd in maar dan ook altijd. Turist en The Lobster halen de lijst ook niet.
Ik ga jullie wel eens een lijst geven met de te bekijken films:
- Ex Machina
- Victoria
- Mustang
- It Follows
- Cemetery of Splendour
- Knight of Cups
- The Look of Silence
- The Lobster
- El Club
- Room
- Birdman
- Umimachy Diary
- Saul Fia
- Mad Max: Fury Road
- Bande des Filles
- Suburra
- Dheepan
- Sicario
- Youth
- Jauja
Ik heb natuurlijk makkelijk spreken omdat ik 15/20 nog niet gezien heb, maar op basis van mijn kennis en wat ze voor de cinema betekend hebben, kies ik deze 20 en weet ik nu al dat deze lijst voor jullie meer gaat opbrengen, dan de lijst op die site van SIght & Sound. Ik zal er wel vergeten zijn, maar je moet desnoods maar aanpassen. 
Aangevuld met dit lijstje van 2015 films. En de redelijk goede input van Amerikaanse films van begin dit jaar die nu meetellen: A Most Violent Year, A Girl walks home alone in the Night en The Imitation Game o.a.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Magic Mike XXL

Denk dat we met een MM-poll aan betere titels zouden kunnen komen
.
Op zich interessant als raadpleegbak, maar die Magic Mike XXL doet de lijst niet veel goeds.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes

Denk dat we met een MM-poll aan betere titels zouden kunnen komen
.
Op zich interessant als raadpleegbak, maar die Magic Mike XXL doet de lijst niet veel goeds.
Inderdaad, ben er vrij zeker van dat de meesten meer gaan hebben aan mijn lijst dan aan die site. Had zelfs moeilijk om het compact te houden, als je wilt vul ik nog wel aan (en doe dat ook maar bij mij). Dan kunnen we samen tot een gecompileerde must-watchlist komen.
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Je snapte wel dat ik hem niet hier gepost heb in de heilige overtuiging dat dit een be–all and end–all jaarlijst is, he?
Meer van 'hey jongens (en dames), kijk! Dit is wat er uit de S&S poll van participerende critics gekomen is..!'. Ik vind Magic Mike ook een vreemde verrassing (al heb ik hem niet gezien, en zal dat ook niet heel snel doen, denk ik).
Overigens vind ik het ontbreken van een bepaalde titel (als Victoria) die je zelf geweldig vond, nooit een reden om een lijst af te wijzen, zeker niet wanneer een hoop mensen de kans niet echt hebben gehad om de film te zien. Hij kom
daar namelijk pas in april in de bioscoop.
Verder heb je wel een mooie lijst gemaakt, man! Hoop titels die ik zelf ook nog graag wil zien. Bande des Filles en The Lobster vond ik zelf overigens allebei aangenaam, maar ze zouden mijn eigen lijstje niet halen. Overigens zou ik niet direct uitgaan van de superieuriteit van je eigen lijst hoor. Er staan een hoop festival favourites op. En zoals je zelf nuanceert, als je er slechts vijf van hebt gezien, is het wat vroeg om te oordelen 
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Je snapte wel dat ik hem niet hier gepost heb in de heilige overtuiging dat dit een be–all and end–all jaarlijst is, he?
Meer van 'hey jongens (en dames), kijk! Dit is wat er uit de S&S poll van participerende critics gekomen is..!'. Ik vind Magic Mike ook een vreemde verrassing (al heb ik hem niet gezien, en zal dat ook niet heel snel doen, denk ik).
Overigens vind ik het ontbreken van een bepaalde titel (als Victoria) die je zelf geweldig vond, nooit een reden om een lijst af te wijzen, zeker niet wanneer een hoop mensen de kans niet echt hebben gehad om de film te zien. Hij kom daar namelijk pas in april in de bioscoop.
Verder heb je wel een mooie lijst gemaakt, man! Hoop titels die ik zelf ook nog graag wil zien. Bande des Filles en The Lobster vond ik zelf overigens allebei aangenaam, maar ze zouden mijn eigen lijstje niet halen
Ja, maar het is niet één film, maar het zijn een heleboel films. Maar dat wist ik dus niet... . Dat verklaart al veel. Zal wel een soort gelijk iets met Mustang zijn wellicht. Maar toch veel te veel films die daar eigenlijk niet horen te staan, en een vreemde nummer 1.
Dit is overigens mijn watchlist voor films van dit jaar op Word (natuurlijk... zijn er een heleboel die ik niet ga kunnen zien, en zijn er ook films die pas in 2016 beschikbaar worden). Maar dat is dus een persoonlijke lijst. Meer onderaan films waar ik zeker van ben die ik in december niet ga kunnen zien wegens niet mee met de reeks, of pas later beschikbaar (wegens dat ik ze niet ga kijken in cinema of nog niet toonbaar)
Turist
I Believe in Unicorns
Suburra
Sayonara Kabukicho
Jauja
Relatos Salvajes
Birdman
A Most Violent Year
A Girls Walks Home Alone At Night
The Imitation Game
Stephen Hawking film
Bridgend
Straight Outta Compton
Refugiado
Bande des Filles
Southpaw
Lost River
Chappie
Beasts of no Nation
Mad Max Quadrilogy
Jurassic World
Jupiter Ascending
The Gift
The Martian
Sicario
Crimson Peak
The Stanford Prison Experiment
El Club
Ixcanul
Zvizdan
D'Ardennen
Black
Youth
The Lobster
Saul Fia
Dheepan
Umimachy Diary
Inherent Vice
Cirkeln
Kurt Cobain
Slow West
Amy
Tangerine
The 33
Bridge of Spies
Steve Jobs
The Walk
In The Heart of the Sea
Spotlight
Room
El Boton de Nacar
Sparrows
Mogelijk:
Spectre
Antman
Avengers: age of Ultron
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Waarom staan Horse Money en The Look of Silence in de lijst van 2014 én 2015?
Omdat een deel het in eigen land in 2014 heeft gezien, en een deel in eigen land in 2015. En blijkbaar zijn de critici uit meerdere landen, heb al wat vreemde namen voorbij zien komen.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Cahiers du cinéma’s Top 10 Films of 2015
1. Mia Madre (Nanni Moretti)
2. Cemetery of Splendour (Apichatpong Weerasethakul)
3. In the Shadow of Women (Philippe Garrel)
4. The Smell of Us (Larry Clark)
5. Mad Max: Fury Road (George Miller)
6. Jauja (Lisandro Alonso)
7. Inherent Vice (Paul Thomas Anderson)
8. Arabian Nights (Miguel Gomes)
9. The Summer of Sangaile (Alante Kavaite)
10. Journey to the Shore (Kiyoshi Kurosawa)
Precies de helft van gezien momenteel. Verwacht zeer veel van Weerasethakul, Gomes en Garrel. The summer of Sangaile klinkt als een aparte keuze. Momenteel te zien in 1 bioscoop in Nederland... Dat dan weer wel
overall wellicht een beetje lightweigth? Had Costa iig graag hiertussen zien staan!
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Inherent Vice?
Dat kunnen ze toch niet menen...
Ik vind het ook altijd apart dat er in november al jaarlijstjes verschijnen. We hebben nog ruim een maand te gaan, een maand waarin onder andere de nieuwe Star Wars nog verschijnt (om maar even een grote, potentieel goede titel te noemen).
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Inherent Vice is mijn huidige nummer drie van dit bioscoopjaar. Terechte notering dus! Hij staat ook op plek negen in de S&S lijst. Zag er wel pas nog twee van de Cahiers top tien. De Weerasethakul en Gomes zie ik volgend jaar met de Nederlandse release. De Kurosawa heb ik blijkbaar gemist, dacht dat die nog regulier ging draaien. Goede kans dat ik de andere vijf niet meer zie. De nummer een heb ik in ieder geval bewust laten schieten in de bioscoop.
timmienoelie
-
- 1518 messages
- 4265 votes
5,33 gezien.. Moet deel 2 en 3 nog van Arabian Nights. Die Clark, Garrel en zeker Jauja staan ook nog op het programma, voor zover dat lukt.
de nieuwe Hong sang-soo er niet bij? Is dat niet één van de 'Cahiers-lievelingen'?
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Mij hoor je daar niet over klagen 
... Maar had zeker nog een optie geweest, net als Hou, de nummer 1 bij S&S... Terwijl nummer 9 en 10 op de lijst niet bepaald toplijst-materiaal zijn...
timmienoelie
-
- 1518 messages
- 4265 votes
Die nummer 10 staat daar mooi
tis die nummer 9 waar ik zo mijn vraagtekens bij heb. Nog nooit van gehoord en de poster maakt me nou ook niet bepaald warm.
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Toch reeds vier van gezien, Jauja vorig jaar zelfs al. Gomes, Miller en Kurosawa reeds gezien. Ik zou graag de film van Weerasethakul graag nog op het grote scherm zien maar dit gaat wishful thinking worden denk ik.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Inherent Vice?
Dat kunnen ze toch niet menen...
Ik vind het ook altijd apart dat er in november al jaarlijstjes verschijnen. We hebben nog ruim een maand te gaan, een maand waarin onder andere de nieuwe Star Wars nog verschijnt (om maar even een grote, potentieel goede titel te noemen).
Tja, sorry hoor. Maar ik ben 100 procent zeker ervan dat Star Wars niet zal opgenomen worden in mijn lijst. Mijn eigen lijst post ik wel eind dec.
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Trouwens ook bezig aan mijn jaarlijst, het wordt een top 20 deze keer.
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Tja, sorry hoor. Maar ik ben 100 procent zeker ervan dat Star Wars niet zal opgenomen worden in mijn lijst. Mijn eigen lijst post ik wel eind dec.
Ik had het ook niet over jou(w lijst), maar over jaarlijsten in het algemeen. Star Wars dient daarbij slechts als voorbeeld dat er in december ook nog belangrijke films uitkomen.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
de nieuwe Hong sang-soo er niet bij? Is dat niet één van de 'Cahiers-lievelingen'?
Son of Saul. Vraagteken?
Opmerkelijk dat Jauja er nu in staat. Had die vorig jaar verwacht. En hoe zit het dan met Horse Money en From What is Before? Toch wel dé drie (hardcore) arthouse films van vorig jaar. Associeer ik wel met CDC.
Zag er zes. Of acht als je Arabian Nights uit elkaar trekt. Journey to the Shore heeft hier onder de rivier nog niet gedraaid dus dat klusje zal ik helaas zelf moeten klaren. Garrel, Clark en die uit Litouwen hoef ik niet te zien. De eerste regisseuse sinds jaren weer ...
timmienoelie
-
- 1518 messages
- 4265 votes
over regisseuses gesproken, hoe zit het met die nieuwe (laatste) Akerman eigenlijk? ook 2016?
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Nee, dat is een documentaire. En die zijn volgens mij niet toegestaan. Daar zijn ze in Frankrijk wel streng op. Je zult bijvoorbeeld in Cannes nooit een documentaire in de competities zien draaien. Altijd daarbuiten.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Journey to the Shore heeft hier onder de rivier nog niet gedraaid dus dat klusje zal ik helaas zelf moeten klaren. ...
Hoezo helaas, schijnt een heel event te worden 
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Vind het teleurstellend dat dit soort films gewoon niet meer opgepikt worden door de filmhuizen. Of ze nu klein of groot zijn. Eén of twee voorstellingen moet toch wel lukken? Waarvoor zijn er anders filmhuizen? Vandaar mijn opmerking.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Dit heb ik zojuist ingestuurd.
TOP 10 2015:
01. (01) 4,5* - Magical Girl (2014)
02. (02) 4,5* - Birdman (2014)
03. (03) 4,0* - Ex Machina (2015)
04. (04) 4,0* - Imitation Game, The (2014)
05. (05) 4,0* - Loreak (2014)
06. (06) 3,5* - El Club (2015)
07. (07) 3,5* - A Perfect Day (2015)
08. (09) 3,5* - Isla Mínima, La (2014)
09. (08) 3,5* - Im Labyrinth des Schweigens (2014)
10. ( -- ) 3,5* - Truman (2015)
Alleen onderin dus nog wat veranderd. Verder ga ik misschien nog de foreign language inzendingen La Patota en El Clan nog dit jaar zien, denk dat La Patota (als enige) nog kans maakt om de top 10 te halen.
En verder:
TOP 10 PRODUCTIEJAAR 2015
01. (01) 4,0* - Ex Machina (2015)
02. (02) 3,5* - El Club (2015)
03. (03) 3,5* - A Perfect Day (2015)
04. ( -- ) 3,5* - Truman (2015)
05. (04) 3,5* - The Man from U.N.C.L.E. (2015)
06. (05) 3,5* - El Desconocido (2015)
07. (06) 3,5* - Ma Ma (2015)
08. (07) 3,0* - Wolf Totem (2015)
09. (08) 3,0* - Me and Earl and the Dying Girl (2015)
10. (09) 3,0* - The Visit (2015)
Dit is een top 10 uit 24 die ik met productiejaar 2015 heb gezien, vind het nog weinig spectaculair, de eerste 3 zijn blijvers vermoed ik, maar de rest zal gaandeweg wel uit de lijst verdwijnen.
TOP 10 ONTDEKKINGEN 2015
01. (01) 5,0* - Hotaru no Haka | Grave of the Fireflies (1988)
02. (02) 4.5* - City Lights (1931)
03. (03) 4,5* - Do-ga-ni | Silenced (2011)
04. (04) 4,5* - El Hijo de la Novia (2001)
05. (05) 4,0* - El Verdugo | The Executioner (1963)
06. (06) 4,0* - Wadjda (2012)
07. (07) 4.0* - Central do Brasil (1998)
08. (08) 4,0* - Es Geschah am Hellichten Tag | It Happened in Broad Daylight (1958)
09. (09) 4,0* - Salinui Chueok | Memories of Murder (2003)
10. ( -- ) 4,0* - Le Silence de la Mer (2004)
Qua noemenswaardige ontdekkingen is het wel dringen geblazen. Contracorriente (2009) (4*) moet plaats maken voor Le Silence de la Mer (2004).
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Mijn nummer 1 voor 2015 is toch wel Black. Jammer dat deze nog niet in de Nederlandse bioscopen draait. Wat volgens berichten wel degelijk zal gebeuren.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Ik moet ook nog veel te veel zien. Wordt er zenuwachtig van dat ik het niet zal halen. Veel te veel goede films die ik nog moet zien. Heb er wat spijt van dat ik er niet eerder aan begonnen ben. Zal deze maand dan maar eens ferm wat filmpjes inhalen... .
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Vanwege de jaarlijst verkiezing is het topic hernoemd.
Je favoriete films van 2015 kun je hier invoeren.
Mijn top 10:
1. Wild Tales
2. Mommy
3. Nightcrawler
4. Birdman
5. Ex Machina
6. Cake
7. Leviafan
8. The Hunger Games: Mockingjay - Part 1
9. Citizenfour
10. Life Itself
(10x 4*)
Mogelijk volgen nog wijzigingen, al verwacht ik dit niet.