• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.364 votes
Profile

Vergeten regisseurs

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Kijk dat zijn de betere namen. Daar komen dingen uit voort. Jon Jost, zekers. Ook door mij. Is er nog een Chinees te bedenken. Is lastig.

Mochizuki had ik bewust niet genoemd, omdat die beste man geloof ik maar één fan heeft op de wereld. Illyenko zou ik moeten herzien, maar ik wel een mooie naam voor erbij. Lopushanskiy mag er wel bij. Yufit is wel erg armetierig. Grappig en curieus, maar misschien toch niet bijzonder genoeg?

Zwijgende: zeker Epstein is misschien kandidaat. Het is wel goe dom in Cousins docu ook La Roue van Gance te zien/horen. het blijft anders echt wel bij Napoléon. L'Herbier vind ik ook een mooie.

Ik kon ook niet op Latijns Amerikaanse namen komen die hier thuis horen. Julián Hernandez misschien, hoewel die ironisch juist van DVD bekend is.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Ik heb een werk van Yufit in mijn top 100 en zou niet snel iemand kunnen noemen die heel erg vergelijkbaar werk beter maakt... bijzonder dus wat mij betreft

Gance noemen met de status van Napoleon en La Roue en zijn gekende invloed op filmmakers in Europa, Rusland, Japan en beide Amerika's ben ik het helemaal mee eens! Vooral omdat dan Duras, Muratova, Yoshida en Eustache ook moeten

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Rabioso Sol, Rabioso Cielo (2009) lijkt mij fantastisch. Die en Broken Sky zijn momenteel niet duur op bol.com, toch maar (eindelijk) eens aanschaffen.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Yufit is zeker onvergelijkbaar, maar is zo weird dat het bijna onplaatsbaar is. Sowieso als 'cinema' Ik zag er helaas maar twee hoor, waarvan eentje toch écht zijn minste zal zijn, misschien beide wel. Had toen tijdens zijn IFFR retro meer moeten meepikken.

En nog over Eustache. Die ene film is erg bekend, maar de rest van zijn ouevre is erg klein en ik denk ook gewoon niet zo heel goed. Vind die nog niet zo geschikt. Inmiddels hebben we het over vergeten niet over onderschat, toch (zie titel). Alain Robbe-Grillet zou ik dan beter vinden.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Mes Petites Amoureuses (1974) is ook héél mooi en veel van zijn andere films worden in kleine kring érg gewaardeerd. En ik had de topic-titel-switch ook opgemerkt. Gance is door mij en velen zeker niet vergeten, maar goed, je eigen mening is uiteraard belangrijker.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Gance en Eustache zitten beide een beetje op hetzelfde. Bekend van één werk. Was blij dat Cousins bij Gance La Roue meer baanbrekend noemde, zodat het breder kwam. Dat deed hij bij Eustache niet. Die laatste aanvulling dan toch maar meepikken, hij ís blijkbaar vergeten. Maar ik voel een ander topic aankomen. Welke regisseur wordt vooral herinnerd door één film en en dat is onterecht.

Kinugasa is ook niet echt onderschat en ook nog nét niet vergeten, maar dan zouden we die ook moeten noemen. Gelukkig heeft Eureka! eigenhandig Yamanaka aan de vergetelheid ontrukt.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Alain Robbe-Grillet zou ik dan beter vinden.

Die heb ik net als Duras schandalig zitten negeren (ondanks grote interesse)

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Zo'n Kruishoop beloon je met 2,0* en 4,0* M. Rokuro... hoezo een vergeten regisseur dan? Daar zit toch ook kwaliteit aan verbonden? Ik kan ook een Italiaan als Ferroni noemen. 2 x 3,0* en 1 x 2,5* aan gegeven.... Vind het nogal een wazig topic.

Ik zou een pulpregisseur als Kazuhiko Yamaguchi noemen. Zelfs mensen die films van 'm gezien hebben kennen 'm niet.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Wat is/zijn de 'vijf' meest onderschatte / vergeten regisseur(s) in jouw ogen? Oeuvre toch wel minimaal 3 films (één keer smokkelen mag). Criteria: oeuvre onderbelicht, ontbreekt te vaak in ‘lijstjes’, nauwelijks te zien / verkrijgbaar…, etc.

Als ik naar een lijst als 'TSPDT' kijk, dan kun je vrijwel alles noemen. Toch? Hong Kong industrie bestaat volgens veel lijstjes niet eens.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

het verschil is natuurlijk dat jij de films van degene die je noemt minstens bovengemiddeld waardeert, niet iedere onbekende regisseur is een vergeten meester... dat leek mij het idee tenminste, maar zoals uit de discussie over enkele namen al bleek, spreken sommige regels het concept een beetje tegen. Een regisseur met een flink oeuvre die én onbekend én nu/hier heel slecht te verkrijgen én onterecht slecht beoordeeld wordt én alleen maar goede films heeft gemaakt... daar zijn er toch niet echt veel van, of ze bevinden zich iig in een specifieke niche

een regisseur die pas in dit millennium films is gaan maken vind ik ook niet vergeten, maar nog onontdekt

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Om Ramon even bij te treden: volgens mij voldoet zelf een Jing Wong aan de criteria. Wel een paar filmpjes boven de 100 stemmen maar ben zeker dat de "menigte" die die films gezien heeft Wong nog steeds niet bij naam kennen.

En dan te bedenken dat het één van de grootste namen van de HK filmindustrie is.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ramon K wrote:

Zo'n Kruishoop beloon je met 2,0* en 4,0* M. Rokuro... hoezo een vergeten regisseur dan?

Ik ben geen graadmeter. Mocht Miriam geen nieuwe film gemaakt hebben had iedereen haar vergeten. Ze is écht niet een gemiddeld filmmaker, absoluut een eigen signatuur, daarom hoort ze hier bijna thuis. Als je HK (of Italo) namen hebt van mensen die vergeten zijn, geen inhuurkrachten zoals Jing Wong ben je welkom.

Sommige giallo regisseurs zouden toch ook in aanmerking komen, ook al is hun werk bekend in kleine kringen. Het gaat meer om de waardeing. Zoals de Nouvelle Vague ook bepaalde regisseurs herwaardeerden.

Verhoeven wrote:

Latijns-Amerika en Afrika laten jullie (alweer) links liggen?

beavis wrote:

maar ik ben zéér benieuwd naar jouw suggesties Verhoeven!!

Dit komt op mij over als 'weer wat loos geroep', zonder enkele inhoudelijke bijdrage of suggestie. Dus kom dan inderdaad met je eigen mening en namen - quotes van internet en andere fora behoren daar wat mij betreft niet toe... Ik kan weinig bedenken, want ik heb niet genoeg gezien van Humerto Solas om hem erbij te zetten. Voor wat betreft Brazilianen is Rocha té bekend en ken ik de anderen niet.

Dus verlicht ons, maar dan wel met échte tips. Niet iemand die net 1 of 2 films heeft gemaakt. Het is óf allemaal wel aardig (Daniel Burman) of te bekend (Alonso, Martel). Sarmiento zou ik kunnen noemen.

Dit hele topic komt voort omdat ik mijn filmlijsten al mijn IFFR-titels zover ik me kan herinneren invoer en in de 'vroege' jaren Stanley Kwan, Okuhara en Zelenka tegenkwam en toen dacht. Buiten IFFR hoor je daar nooit iets meer over. Hetgeen voortkwam uit jouw (=Verhoeven) opmerking dat eenmaal op IFFR gemist vergetelheid betekend. Dat is niet altijd zo, maar helaas vaak wel.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Ben het eigenlijk wel eens met Ramon K. Vind het nogal een 'wazig' topic waardoor ik niet weet of ik regisseurs als Glauber Rocha, Djibril Diop Mambéty, Vera Chytilová, Ken Jacobs, Takashi Makino, Matias Meyer, Youssef Chahine, Celso Ad. Castillo, Ousmane Sembene, Darezhan Omirbayev, Nathaniel Dorsky, Ramu Kariat, Yossi Somer, Philip S. Solomon, Robert Breer of Israel Cárdenas wel of niet mag noemen. Van sommige regisseurs heb ik slechts een enkeling gezien maar wil ik meer zien. Maar dat lukt dan niet omdat ze niet verder komen dan het Filmfestivalcircuit, al lang dood zijn of heel sporadisch een DVD van uitgegeven zijn of dat juist niet willen.

Voor de rest ben ik niet van plan om met je in discussie te gaan. Dat laat ik over aan anderen. Vond het alleen frappant dat de Oost-Europese en Aziatische Cinema weer volop werd genoemd ...

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

In het kader van de huidige (en vorige?) editie van het IFFR is Ye Lou misschien in vergetelheid aan het raken (gezien de enkele stemmen op zijn twee laatste films is het moeilijk te beoordelen of dat terecht is, afgaande op zijn oudere werk zeker niet wat mij betreft)... daar hadden we het nog over tijdens een van de etentjes...

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

geen inhuurkrachten zoals Jing Wong ben je welkom.

Hij mag dan veel commerciële prul maken, maar een inhuurkracht is hij allerminst 150 films geproduceerd en 163 geschreven, daarbij iemand die ook graag jong talent financieert.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Die laatste twee ken ik van naam, maar nog niks van gezien. Quick Billy waag ik me binnenkort eens aan. Maar zijn ze wel vergeten? Experimentele cinema is toch nooit meer dan een niche geweest, of vergis ik mij daarin? Of zijn ze zelfs daarbinnen in de vergetelheid geraakt? Ik denk het niet, aangezien twee namen mij toch meteen wat zeggen, en ik ben nou niet bepaald een kenner van experimentele cinema

Erwinner

• 33715 messages
  • 3079 votes

Is er interesse in Wonderful Town (2007) ? Om te voorkomen dat deze regisseur wordt vergeten

De Site >> MovieMeter pakketservice >> Algemeen discussietopic

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

McSavah wrote:

Die laatste twee ken ik van naam, maar nog niks van gezien. Quick Billy waag ik me binnenkort eens aan. Maar zijn ze wel vergeten? Experimentele cinema is toch nooit meer dan een niche geweest, of vergis ik mij daarin? Of zijn ze zelfs daarbinnen in de vergetelheid geraakt? Ik denk het niet, aangezien twee namen mij toch meteen wat zeggen, en ik ben nou niet bepaald een kenner van experimentele cinema

Vandaar ook het vraagteken. Het zijn trouwens alle drie experimentele regisseurs.

Vind het opvallend dat het IFFR / EYE / Filmmuseum in al die jaren dat ze bestaan nog nooit iets vertoond hebben van deze drie. Geen enkele short. Vooral omdat je bij hun echt wel terecht kan voor experimentele Cinema en Avant-Garde. Dat is meestal wel een graadmeter.

Wat zeggen de kenners ervan?

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Mja, om vergeten te zijn moet je natuurlijk wel op een gegeven moment echt onder de aandacht zijn geweest. Heb nu het idee dat het een sport wordt om zo obscuur mogelijke namen te noemen, die bijna geen hond kent en soms ook nooit echt heeft gekend als ik sommige namen zie.

Ik ben blijkbaar niet zo'n kenner als sommigen hier. Ik nomineer Hideo Gosha. Wiens films in de jaren '60 erg populair waren in Japan, maar waar nu amper meer een hond hem kent, in elk geval buietn Japan. Ook wat ondergesneeuwd door iemand als Kurosawa. Of is mijn nominatie niet obscuur genoeg?

Nomak

• 11634 messages
  • 0 votes

mister blonde wrote:

Of is hij niet obscuur genoeg?

Gosha krijgt inderdaad veel te weinig aandacht. Maar de laatste jaren zijn een deel van zijn films uitgebracht, vooral onder het label AnimEigo, en in Nederland onder het label Koinobori. Waarschijnlijk dat men hem daarom niet hier noemt.

Wel een topregisseur, liefhebbers van samoeraifilms kunnen niet om hem heen.

Ik hoop dat er nog een release gaat komen van Hitokiri en Samurai Wolf 1 & 2.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Als je bij Criterion zit ben je inderdaad niet obscuur genoeg om hier genoemd te worden Three Outlaw Samurai is de enige die ik ken, wel een geweldige film.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Maar veel namen die hier genoemd worden o.a. door jou, zijn niet vergeten. Die zijn gewoon onbekend.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Het topic ging in eerste instantie ook om onderschatte regisseurs, niet (zozeer) om vergeten. Vergeten regisseurs oprakelen zou gezien mijn leeftijd sowieso nogal raar zijn

Nomak

• 11634 messages
  • 0 votes

Natuurlijk gaat het wel/ook om vergeten regisseurs.

Maar sommige regisseurs die hier genoemd worden hebben enkel kortfilms achter hun naam staan en staan ook niet op MovieMeter.

Onbekend wil niet zeggen dat ze onderschat/vergeten zijn.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Al zie ik dat ik wel een poging heb ondernomen regisseurs op te noemen die wellicht onterecht vergeten zijn

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Ik zie het nu inderdaad. De schuld ligt dus bij Mochizuki Rokuro Toch vind ik vergeten interessanter dan onderschat (dan krijg je ook bekende regisseurs waar een bepaald individu van vindt dat ie nog meer waardering moet krijgen). Vergeten is een mooiere combinatie van objectiviteit (iemand is vergeten of niet) en smaak, om die regisseurs die je om wat voor reden dan ook vergeet weer te herinneren.

Nu zou je het topic eerder onderbelichte regisseurs moeten noemen. Tenzij je het ook goedkeurt dat ze altijd al vergeten waren.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Nomak wrote:

Onbekend wil niet zeggen dat ze onderschat/vergeten zijn.

Heb je gelijk in. Ze moeten wel gezien zijn om onderschat te kunnen worden of vergeten te raken. Al spreek je dan vooral over het publiek. Mensen in de filmindustrie hebben ze misschien wel onderschat, of zijn ze vergeten, en hebben daardoor nooit het publiek weten te bereiken.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

mister blonde wrote:

De schuld ligt dus bij Mochizuki Rokuro

I see you in court!

Maar je geeft later al aan dat de schuld niet bij mij ligt. Want wat je schrijft is precies waarom ik het topic startte. In die zin is Gosha Hideo wel een mooie (al zag ik deze week nog een film van 'm) en is zijn oeuvre goed vertegenwoordigd op DVD.

Het is een combi van al die factoren denk ik. Ik wilde alleen voorkomen dat men gaat roepen dat Stanley Kubrick of PTA onderschat zijn. Meer om die regisseurs te zien bij wie je niet als eerste denkt als je een Top 500 zou gaan samenstellen, of zoeits. Dus je moet zelf wel hebben vastgesteld dat het terecht is om de regisseur aan de vergetelheid te ontrukken. Boekjes en festivals citeren kan ik ook elders op het net vinden. Of zoiets.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.